Bordsskick?
_0606 Junibarn
  1. anonymt namn
    #1

    Bordsskick?

    Hej
    Hur går det med bortsskicket och era småttningar? Min kille vägrar bli matad, kladdar, äter med fingrarna, vänder upp och ner på tallriken och envisas med att hålla i skeden själv med tappra försök att träffa munnen.
  2. 1
    Bordsskick? Hej
    Hur går det med bortsskicket och era småttningar? Min kille vägrar bli matad, kladdar, äter med fingrarna, vänder upp och ner på tallriken och envisas med att hålla i skeden själv med tappra försök att träffa munnen.
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Bords... Vad hette det? ;-)

    Nej, det är det ont om här. :-) Gröten matar vi (men det är mest av ren slöhet från vår sida eftersom gröt är *kladdigt* :-) ). Vanlig mat föredrar hon att få ösa in själv. Hon använder skeden till att börja med, men tycker väl inte hon får i sig maten tillräckligt fort utan övergår snabbt i att proppa in med händerna.

    Vi bryr oss väl inte så mycket egentligen, utan försöker påpeka att "är det inte bättre att du använder skeden?" och då gör hon det en liten stund... Troligen är hon bättre på att använda sked på dagis, men med tanke på hur kläderna ser ut på eftermiddagarna missar hon munnen rätt rejält både nu och då. :-D

    Jag tänker som så att det finns tvättmaskin och när hennes motorik är fulländad träffar hon munnen oftare än inte med skeden. Det kommer... :-) (Och i ca sexårsåldern försvinner kunskapen att hitta munnen igen har vi märkt på storasyster... ;-) )
    Malin m Alexandra 0103 o Olivia 0606
  4. 2
    Bords... Vad hette det? ;-) Nej, det är det ont om här. :-) Gröten matar vi (men det är mest av ren slöhet från vår sida eftersom gröt är *kladdigt* :-) ). Vanlig mat föredrar hon att få ösa in själv. Hon använder skeden till att börja med, men tycker väl inte hon får i sig maten tillräckligt fort utan övergår snabbt i att proppa in med händerna.

    Vi bryr oss väl inte så mycket egentligen, utan försöker påpeka att "är det inte bättre att du använder skeden?" och då gör hon det en liten stund... Troligen är hon bättre på att använda sked på dagis, men med tanke på hur kläderna ser ut på eftermiddagarna missar hon munnen rätt rejält både nu och då. :-D

    Jag tänker som så att det finns tvättmaskin och när hennes motorik är fulländad träffar hon munnen oftare än inte med skeden. Det kommer... :-) (Och i ca sexårsåldern försvinner kunskapen att hitta munnen igen har vi märkt på storasyster... ;-) )
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Här går det finfint! Manne äter allt själv, och det mesta hamnar i munnen Gaffel/sked används ibland, men händerna är bäst! Han bokstavligen _trycker_ in i munnen när det serveras t.ex. pannkaka. (det är det han äter på min avatar...)
  6. 3
    Här går det finfint! Manne äter allt själv, och det mesta hamnar i munnen Gaffel/sked används ibland, men händerna är bäst! Han bokstavligen _trycker_ in i munnen när det serveras t.ex. pannkaka. (det är det han äter på min avatar...)
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4
    Läste någonstanns att man ska inte bry sig så mycket om bordsskick förrän barnen är fem år, utan man ska fokusera på att måltiden är lustfylld (om man nu kan det i allt kladd).

    Markus har vi inte fått mata sedan han var ca 10 månader så här har det klabbats värre!! men nu är han jätteduktig på att äta. Det kommer när det kommer tror jag som allt annat med barn.
  8. 4
    Läste någonstanns att man ska inte bry sig så mycket om bordsskick förrän barnen är fem år, utan man ska fokusera på att måltiden är lustfylld (om man nu kan det i allt kladd).

    Markus har vi inte fått mata sedan han var ca 10 månader så här har det klabbats värre!! men nu är han jätteduktig på att äta. Det kommer när det kommer tror jag som allt annat med barn.
  9. Medlem sedan
    Jan 2006
    #5

    Går bra!

    Sen i vintras äter Love allt själv. Inte spiller han mycket heller. Dock har han blivit lite busig och viftar och slår med besticken ibland med det är ok.
    Anna m goa barna Love (maj -06) + Ebba (nov -08)
  10. 5
    Går bra! Sen i vintras äter Love allt själv. Inte spiller han mycket heller. Dock har han blivit lite busig och viftar och slår med besticken ibland med det är ok.
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6

    Alice äter själv...

    ...och hon skulle vägra att bli matad. Vi slutade med att mata henne vid ca 1 års ålder. Nu åker nästan allt in i munnen, beroende på vad som serveras förstås. Kladdigt bli det ofta, men det är det värt. Tjejen störtvägrar sked utan ska ha gaffel och kniv som mamma och pappa. Hon har rätt bra finmotorik vår tjej. Men något bordsskick är det väl inte tal om.
  12. 6
    Alice äter själv... ...och hon skulle vägra att bli matad. Vi slutade med att mata henne vid ca 1 års ålder. Nu åker nästan allt in i munnen, beroende på vad som serveras förstås. Kladdigt bli det ofta, men det är det värt. Tjejen störtvägrar sked utan ska ha gaffel och kniv som mamma och pappa. Hon har rätt bra finmotorik vår tjej. Men något bordsskick är det väl inte tal om.

Liknande trådar

  1. Bordsskick??
    By Anonym in forum Stora barn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 15:07
  2. Bordsskick.
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 20:11
  3. Bordsskick
    By Aniara_ in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 19:50
  4. Bordsskick
    By indra76 in forum Stora barn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 12:02
  5. Bordsskick?
    By Loppan in forum Stora barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 12:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar