Skidresa själv med barn?
Ensamförälder
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Skidresa själv med barn?

    Hej!

    Nyseparerad, två relativt små barn, men jag har lust att åka på skidsemester till Branäs till vintern. Bor i Göteborg. Men hur gör jag rent praktiskt? Jag känner att jag inte orkar att köra bil själv hela vägen, särskilt inte med två barn i bilen som jag samtidigt ska "ta hand om". Sen går det buss dit också, Fjällexpressen, men då är man inte framme i Branäs förrän kl 21 och på hemvägen är man inte framme förrän kl 23 och det känns jobbigt att hantera trötta barn samtidigt som man ska bära bagage, ta sig till sitt boende, checka in osv. Hur gör man egentligen? Är det bara jag som är sjåpig och gör problemen större än vad de är, eller är det helt enkelt så att ensamstående med barn har inte i fjällen att göra, att de bör stanna hemma...? Jag har visserligen planer på att åka tillsammans med en annan familj, men de åker i egen bil, så just under resan är jag inte hjälpt av det. Och att ta med en mormor eller syster eller så känns inte aktuellt i mitt fall. Snälla, kom med tips och råd!

    Har ställt samma fråga på Resor.
  2. 1
    Skidresa själv med barn? Hej!

    Nyseparerad, två relativt små barn, men jag har lust att åka på skidsemester till Branäs till vintern. Bor i Göteborg. Men hur gör jag rent praktiskt? Jag känner att jag inte orkar att köra bil själv hela vägen, särskilt inte med två barn i bilen som jag samtidigt ska "ta hand om". Sen går det buss dit också, Fjällexpressen, men då är man inte framme i Branäs förrän kl 21 och på hemvägen är man inte framme förrän kl 23 och det känns jobbigt att hantera trötta barn samtidigt som man ska bära bagage, ta sig till sitt boende, checka in osv. Hur gör man egentligen? Är det bara jag som är sjåpig och gör problemen större än vad de är, eller är det helt enkelt så att ensamstående med barn har inte i fjällen att göra, att de bör stanna hemma...? Jag har visserligen planer på att åka tillsammans med en annan familj, men de åker i egen bil, så just under resan är jag inte hjälpt av det. Och att ta med en mormor eller syster eller så känns inte aktuellt i mitt fall. Snälla, kom med tips och råd!

    Har ställt samma fråga på Resor.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Hur små är barnen?
  4. 2
    Hur små är barnen?
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    Jag har rest

    oerhört mycket med framförallt min dotter, men eftersom det skiljer så många år mellan mina barn har de inte varit små samtidigt. Nu när dottern är tonåring är det ju som en extra vuxen när man är ute och flänger, så att resa med två barn är för min del lättare än att resa med bara den lille. Men tja, det hjälper ju inte dig, för det är onekligen joxigare med flera barn när man är på resande fot.

    Hur skulle det funka att ta tåg till exempelvis Karlstad (har glömt exakt var Branäs ligger) och hyra bil där för den sista etappen? Blir det alldeles tokdyrt, eller?
  6. 3
    Jag har rest oerhört mycket med framförallt min dotter, men eftersom det skiljer så många år mellan mina barn har de inte varit små samtidigt. Nu när dottern är tonåring är det ju som en extra vuxen när man är ute och flänger, så att resa med två barn är för min del lättare än att resa med bara den lille. Men tja, det hjälper ju inte dig, för det är onekligen joxigare med flera barn när man är på resande fot.

    Hur skulle det funka att ta tåg till exempelvis Karlstad (har glömt exakt var Branäs ligger) och hyra bil där för den sista etappen? Blir det alldeles tokdyrt, eller?
  7. jumy
    #4
    Hej! Jag skulle hemskt gärna vilja åka på skidresa, mina är 4 och 6 år gamla men jag skulle inte klara av det. Eller visst skulle jag klara av det och det skulle bli en upplevelse för livet men det skulle ta för mycket kraft. Jag tror inte att det har med att vi ensamma inte har "att göra där" utan att vi ensamma kanske inte har så överdrivet mycket reservkraft, att orka rodda en hel sån resa själv.

    Men har du nån kompis som vill åka med, du kanske kan bjuda med personen som hjälp?
    Tex chaufför mm?

    Jag har inte orkat resa överhuvudtaget mer än närliggande resmål och jag vet att det hade varit annourlunda om jag haft en partner men har accepterat att jag inte orkar. Livet kan vara härligt i alla fall. Och som en god vän alltid sa "det kommet och det gör det det kommer mer och mer ork. Vem vet snart kanske man åker jorden runt ensam med barnen :P
  8. 4
    Hej! Jag skulle hemskt gärna vilja åka på skidresa, mina är 4 och 6 år gamla men jag skulle inte klara av det. Eller visst skulle jag klara av det och det skulle bli en upplevelse för livet men det skulle ta för mycket kraft. Jag tror inte att det har med att vi ensamma inte har "att göra där" utan att vi ensamma kanske inte har så överdrivet mycket reservkraft, att orka rodda en hel sån resa själv.

    Men har du nån kompis som vill åka med, du kanske kan bjuda med personen som hjälp?
    Tex chaufför mm?

    Jag har inte orkat resa överhuvudtaget mer än närliggande resmål och jag vet att det hade varit annourlunda om jag haft en partner men har accepterat att jag inte orkar. Livet kan vara härligt i alla fall. Och som en god vän alltid sa "det kommet och det gör det det kommer mer och mer ork. Vem vet snart kanske man åker jorden runt ensam med barnen :P
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5
    Barnen är 6 och 4, kommer att vara så gott som 7 och 5 när det är dags för skidresa.
  10. 5
    Barnen är 6 och 4, kommer att vara så gott som 7 och 5 när det är dags för skidresa.
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6

    Tack för tips!

    Hej!

    Tack för kreativt tips! Jag har inte kollat upp det alternativet, men min gissning är att det blir dyrt och/eller tar lång tid. Men det kanske är värt att kolla upp ändå! Jag hittar ingen karta just nu, så jag har heller inte koll precis på hur långt det är mellan Karlstad och Branäs.
  12. 6
    Tack för tips! Hej!

    Tack för kreativt tips! Jag har inte kollat upp det alternativet, men min gissning är att det blir dyrt och/eller tar lång tid. Men det kanske är värt att kolla upp ändå! Jag hittar ingen karta just nu, så jag har heller inte koll precis på hur långt det är mellan Karlstad och Branäs.
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7

    Tack!

    Tack för ditt svar! Just nu känns det som, för min del, att "reservkraft" finns i och för sig, om jag bara kan komma på hur jag ska lösa det praktiska. Men jag pallar inte att komma fram till skidorten kl 21 (och det är UTAN förseningar på vägen...), lirka med två trötta barn, få med all packning, leta rätt på inchekningsstället, sen leta rätt på sjäva boendet, komma in, bädda, få barnen i säng och sen börjar skidskolan för barnen kanske kl 9.30 nästa morgon, och då ska skidor och pjäxor vara i ordning (jag tänker att vi hyr all utrustning och den kan man förbeställa och de kör ut den till boendet, vilket är suveränt, men är det fel storlek på pjäxorna, vilket händer lätt, måste man ju ändå gå till uthyrningsstället och byta och när ska vi hinna det?). Och sen på hemvägen kommer bussen kl 23 till Centralen i Göteborg och så ska vi av, ta rätt på vår packning och sen ta oss hem till vår kranskommun. I don't like!

    Och samtidigt känner jag mig deppig om jag ska behöva inse att "nähä, det här går faktiskt inte, just bara för att jag är ensamstående". Det känns skittrist, så jag skulle verkligen vilja försöka.

    Nästan alla mina kompisar är gifta och har barn i ungefär våra barns ålder och alla har fullt upp, vill inte vara borta från familjen, kan/vill inte ta semester om de inte är med familjen då, osv... Jag har visserligen inte försökt och frågat om någon vill följa med oss, men det känns inte så enkelt.
  14. 7
    Tack! Tack för ditt svar! Just nu känns det som, för min del, att "reservkraft" finns i och för sig, om jag bara kan komma på hur jag ska lösa det praktiska. Men jag pallar inte att komma fram till skidorten kl 21 (och det är UTAN förseningar på vägen...), lirka med två trötta barn, få med all packning, leta rätt på inchekningsstället, sen leta rätt på sjäva boendet, komma in, bädda, få barnen i säng och sen börjar skidskolan för barnen kanske kl 9.30 nästa morgon, och då ska skidor och pjäxor vara i ordning (jag tänker att vi hyr all utrustning och den kan man förbeställa och de kör ut den till boendet, vilket är suveränt, men är det fel storlek på pjäxorna, vilket händer lätt, måste man ju ändå gå till uthyrningsstället och byta och när ska vi hinna det?). Och sen på hemvägen kommer bussen kl 23 till Centralen i Göteborg och så ska vi av, ta rätt på vår packning och sen ta oss hem till vår kranskommun. I don't like!

    Och samtidigt känner jag mig deppig om jag ska behöva inse att "nähä, det här går faktiskt inte, just bara för att jag är ensamstående". Det känns skittrist, så jag skulle verkligen vilja försöka.

    Nästan alla mina kompisar är gifta och har barn i ungefär våra barns ålder och alla har fullt upp, vill inte vara borta från familjen, kan/vill inte ta semester om de inte är med familjen då, osv... Jag har visserligen inte försökt och frågat om någon vill följa med oss, men det känns inte så enkelt.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Det beror ju mycket på hur de är, om de är vana med skidåkning och så. Är de inte det, kan det bli jobbigt att lära två barn att åka skidor samtidigt. Hade du tänkt dig utförsåkning så är de ju för små att åka ensamma i liften eventuellt och då blir det meckigt för dig.

    Däremot tror jag att ni kan ha jättetrevligt tillsammans på många andra sätt och skulle inte tveka då.

    Bilen är definitivt lättare och såååå långt är det väl inte mellan Götet och Värmländska Branäs? 25 mil eller?
  16. 8
    Det beror ju mycket på hur de är, om de är vana med skidåkning och så. Är de inte det, kan det bli jobbigt att lära två barn att åka skidor samtidigt. Hade du tänkt dig utförsåkning så är de ju för små att åka ensamma i liften eventuellt och då blir det meckigt för dig.

    Däremot tror jag att ni kan ha jättetrevligt tillsammans på många andra sätt och skulle inte tveka då.

    Bilen är definitivt lättare och såååå långt är det väl inte mellan Götet och Värmländska Branäs? 25 mil eller?
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9
    Hej!

    Tack för ditt svar! Själva vistelsen där är jag inte SÅ orolig för, jag tror det kommer att funka, även om det nog blir jobbigt. Vi kommer att åka tillsammans med en kollega med familj med jämnåriga barn (kollegan kommer i och för sig ha med sig sina föräldrar och syster med familj, så de kommer inte att "ha tid" att umgås med oss hela tiden), så barnen kommer nog att kunna åka en del tillsammans i alla fall.

    Du har rätt i det där med liftåkning, det hade jag inte tänkt på. Vi får hoppas stora barnet lär sig åka lift själv, gjorde det faktiskt lite när vi var där i vintras, vill jag minnas...

    Jag tror nog det är uppemot 30 mil dit i alla fall. 6 timmars effektiv körning tror jag det är ungefär.
  18. 9
    Hej!

    Tack för ditt svar! Själva vistelsen där är jag inte SÅ orolig för, jag tror det kommer att funka, även om det nog blir jobbigt. Vi kommer att åka tillsammans med en kollega med familj med jämnåriga barn (kollegan kommer i och för sig ha med sig sina föräldrar och syster med familj, så de kommer inte att "ha tid" att umgås med oss hela tiden), så barnen kommer nog att kunna åka en del tillsammans i alla fall.

    Du har rätt i det där med liftåkning, det hade jag inte tänkt på. Vi får hoppas stora barnet lär sig åka lift själv, gjorde det faktiskt lite när vi var där i vintras, vill jag minnas...

    Jag tror nog det är uppemot 30 mil dit i alla fall. 6 timmars effektiv körning tror jag det är ungefär.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10
    Tar det dig sex timmar att köra 30 mil? Jag skulle snarare säga fyra timmar max. Däremot får du räkna in en liten rast kanske.
  20. 10
    Tar det dig sex timmar att köra 30 mil? Jag skulle snarare säga fyra timmar max. Däremot får du räkna in en liten rast kanske.
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    Jag har rest

    Hej, jag har åkt bil med mina två barn som nu är 5,5 och snart 7. Det går kanon. Jag åkte 45 mil när de bara var 2,5 och knappt 4. Med 2 stopp så gick det hur bra som helst. Jag åker ganska ofta 33 mil och det är hur enkelt som helst. Jag brukar åka vid 11, äta vid 12.30 och sen brukar de slumra till en timme och sen är det bara en timme kvar. Tar alltså inte mer än 3,5 timme att åka plus en rast på ca 1 timme.

    Jag tycker inte resan ska avskräcka dig alls, det kommer gå hur bra som helst.!
  22. 11
    Jag har rest Hej, jag har åkt bil med mina två barn som nu är 5,5 och snart 7. Det går kanon. Jag åkte 45 mil när de bara var 2,5 och knappt 4. Med 2 stopp så gick det hur bra som helst. Jag åker ganska ofta 33 mil och det är hur enkelt som helst. Jag brukar åka vid 11, äta vid 12.30 och sen brukar de slumra till en timme och sen är det bara en timme kvar. Tar alltså inte mer än 3,5 timme att åka plus en rast på ca 1 timme.

    Jag tycker inte resan ska avskräcka dig alls, det kommer gå hur bra som helst.!
  23. Medlem sedan
    Feb 2003
    #12
    Nja, vägarna är inte de bästa på den sträckan. Men kanske var det 6 timmar inkl lunchpaus, jag minns inte riktigt. Dessutom är jag inte säker på att det var 30 mil...
  24. 12
    Nja, vägarna är inte de bästa på den sträckan. Men kanske var det 6 timmar inkl lunchpaus, jag minns inte riktigt. Dessutom är jag inte säker på att det var 30 mil...
  25. Anonym m 4
    #13
    Hej!
    Tittade in av tillfällighet!
    Jag har åkt på skidresa m fyra barn, men åkte då med annan barnfamilj en gång och med två andra familjer en gång. Första gången hade bara äldsta fyllt fem och då blev det inte så mkt skidåkning. Andra gången hade nästäldsta fyllt fem år. Minsta 2,5 år. Nästminsta 4. Alla utom minsta åkte men 4-åringen bara i barnbacke men åkte lift själv. Vi åkte tåg dit.
    Det var lite galet så klart som det ju alltid är när man är många barn och färre vuxna.

    Självklart är det ju enormt stor skillnad på att vara ensam med barnen eller att ha hjälp av ytterligare en vuxen.
  26. 13
    Hej!
    Tittade in av tillfällighet!
    Jag har åkt på skidresa m fyra barn, men åkte då med annan barnfamilj en gång och med två andra familjer en gång. Första gången hade bara äldsta fyllt fem och då blev det inte så mkt skidåkning. Andra gången hade nästäldsta fyllt fem år. Minsta 2,5 år. Nästminsta 4. Alla utom minsta åkte men 4-åringen bara i barnbacke men åkte lift själv. Vi åkte tåg dit.
    Det var lite galet så klart som det ju alltid är när man är många barn och färre vuxna.

    Självklart är det ju enormt stor skillnad på att vara ensam med barnen eller att ha hjälp av ytterligare en vuxen.

Liknande trådar

  1. Barn själv på bio?
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 11:02
  2. Skidresa ensam med barn?
    By Anonym in forum Resesnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-16, 13:48
  3. Själv med tre barn
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 21:12
  4. Skidresa själv med barn?
    By Sävis in forum Resesnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 07:15
  5. Skidresa med barn?
    By GittanA in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 22:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar