Lösa tänder redan!
_03 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Lösa tänder redan!

    T har i flera veckor pratat om lösa tänder och vi har bara viftat bort det och trott att det var ett av hennes påhitt eftersom två år äldre kusinen har börjat tappa tänder, men i lördags när vi firade vår äldsta dotters 16:års dag berättade hon stolt för hela släkten att hon minsann hade en lös tand.

    Jag försökte förklara att det bara var "fantasier" när T öppnar munnen och vickar på den nedre framtanden. Snacka om att jag fick be om ursäkt inför T och hela släkten när det visade sig att den faktiskt var lös!

    Är det inte tidigt att redan vid 5 års ålder börja tappa tänder? Kan inte komma ihåg när de äldre barnen började tappa sina.
    MammaMu till fem prinsessor
  2. 1
    Lösa tänder redan! T har i flera veckor pratat om lösa tänder och vi har bara viftat bort det och trott att det var ett av hennes påhitt eftersom två år äldre kusinen har börjat tappa tänder, men i lördags när vi firade vår äldsta dotters 16:års dag berättade hon stolt för hela släkten att hon minsann hade en lös tand.

    Jag försökte förklara att det bara var "fantasier" när T öppnar munnen och vickar på den nedre framtanden. Snacka om att jag fick be om ursäkt inför T och hela släkten när det visade sig att den faktiskt var lös!

    Är det inte tidigt att redan vid 5 års ålder börja tappa tänder? Kan inte komma ihåg när de äldre barnen började tappa sina.
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Det är nog ganska tidigt

    Meja har tappat 2 redan, den första i maj om jag inte minns fel. Jag tappade också mina tidigt, var 4,5 när jag tappade första.
  4. 2
    Det är nog ganska tidigt Meja har tappat 2 redan, den första i maj om jag inte minns fel. Jag tappade också mina tidigt, var 4,5 när jag tappade första.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Det är tidigt, har hört att om man fick tänderna tidigt så tappar man dem tidigt oxå. Min äldsta tjej började tappa i femårsåldern och nu när hon snart ska fylla 7 har hon tappat 8-9 tänder, ganska många fler än deflesta i hennes ålder tror jag. Lucas har inte en lös tand så långt ögat når..
  6. 3
    Det är tidigt, har hört att om man fick tänderna tidigt så tappar man dem tidigt oxå. Min äldsta tjej började tappa i femårsåldern och nu när hon snart ska fylla 7 har hon tappat 8-9 tänder, ganska många fler än deflesta i hennes ålder tror jag. Lucas har inte en lös tand så långt ögat når..
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4
    Skönt att höra att det är fler i samma ålder som också tappar tänder
    Annars börjar man ju noja om ngt kan vara fel.

    Hur gick det när tanden skulle till att lossna? Var Meja rädd/orolig och hur löste ni det?
  8. 4
    Skönt att höra att det är fler i samma ålder som också tappar tänder
    Annars börjar man ju noja om ngt kan vara fel.

    Hur gick det när tanden skulle till att lossna? Var Meja rädd/orolig och hur löste ni det?
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5
    Jo när du säger det så fick nog T sina första tänder vid 4½ månad.
    Antar att det är dags nu då
    Hon är i alla fall väldigt spänd på att få träffa tandfeen
  10. 5
    Jo när du säger det så fick nog T sina första tänder vid 4½ månad.
    Antar att det är dags nu då
    Hon är i alla fall väldigt spänd på att få träffa tandfeen
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Nej hon drog ut den

    första själv, längtade efter tandfén. Den var ju jättejättelös så hon behövde ju inte dra så hårt. Jag tog nog i lite extra med tandborsten just på den också så den skulle lossna mer...
    Den andra åkte ut när hon åt ett hårt päron så den fick vi leta efter på stranden i somras.
  12. 6
    Nej hon drog ut den första själv, längtade efter tandfén. Den var ju jättejättelös så hon behövde ju inte dra så hårt. Jag tog nog i lite extra med tandborsten just på den också så den skulle lossna mer...
    Den andra åkte ut när hon åt ett hårt päron så den fick vi leta efter på stranden i somras.
  13. Medlem sedan
    Aug 2007
    #7
    Tandborste och hårda saker att tugga på är bra tips. Ska komma ihåg det. Tack
  14. 7
    Tandborste och hårda saker att tugga på är bra tips. Ska komma ihåg det. Tack
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8

    Ni är inte först!

    Lillvimsan tappade sina redan i januari, bara 4,5 år gammal!
    Jo, det var tidigt, men fortfarande inom normalspannet.

    Nu är det fler barn i samma årskull på dagis som har tappat, så helt ovanligt kan det inte vara.

    Nu har vi två permanenttänder i nederkäken att borsta. Fina och vassa
  16. 8
    Ni är inte först! Lillvimsan tappade sina redan i januari, bara 4,5 år gammal!
    Jo, det var tidigt, men fortfarande inom normalspannet.

    Nu är det fler barn i samma årskull på dagis som har tappat, så helt ovanligt kan det inte vara.

    Nu har vi två permanenttänder i nederkäken att borsta. Fina och vassa
  17. Medlem sedan
    Aug 2007
    #9
    Nej det verkar som om det är många som har lösa tänder

    I kväll vid middagen trillade i alla fall tanden ut och nu väntar T spänt på tandfeen
  18. 9
    Nej det verkar som om det är många som har lösa tänder

    I kväll vid middagen trillade i alla fall tanden ut och nu väntar T spänt på tandfeen
  19. Medlem sedan
    Jun 2003
    #10
    Min son har också en lös tand. Han är född maj 03. Storasyster var också tidig med att tappa tänder (först av alla på dagis).
    Jag har inbillat mig att det är mina barns afrikanska gener som gör attt de är tidiga i utvecklingen.
  20. 10
    Min son har också en lös tand. Han är född maj 03. Storasyster var också tidig med att tappa tänder (först av alla på dagis).
    Jag har inbillat mig att det är mina barns afrikanska gener som gör attt de är tidiga i utvecklingen.
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #11
    Hej

    Min ellen född i slutet av Juni-03 har tappat två tänder nere i början av sommaren, alltså när hon ännu var 4 år. Nu är hennes tåv övre framtänder också lösa
  22. 11
    Hej

    Min ellen född i slutet av Juni-03 har tappat två tänder nere i början av sommaren, alltså när hon ännu var 4 år. Nu är hennes tåv övre framtänder också lösa
  23. Medlem sedan
    Dec 2001
    #12
    Hej!
    Min kille tappade sina första 2 tidigt i våras. Han hade då inte fyllt 5 år. Båda nya tänderna är nu helt uppe.
    Min stora flicka på 19 år har fortfarnade inte tappat alla sina och fick inte sin första förrän hon var 1,5 år, så det är väldigt olika och allt är normalt!
    Kram Ulrika

    Mamma till Sofia -89, Fili -92, Josefine f/d -02,William -03, Isabella -05
  24. 12
    Hej!
    Min kille tappade sina första 2 tidigt i våras. Han hade då inte fyllt 5 år. Båda nya tänderna är nu helt uppe.
    Min stora flicka på 19 år har fortfarnade inte tappat alla sina och fick inte sin första förrän hon var 1,5 år, så det är väldigt olika och allt är normalt!
    Kram Ulrika

    Mamma till Sofia -89, Fili -92, Josefine f/d -02,William -03, Isabella -05

Liknande trådar

  1. Lösa tänder :/
    By raqven in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 09:47
  2. Lösa tänder?
    By -Tessie- in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 15:29
  3. Lösa tänder?
    By -Tessie- in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 17:56
  4. Lösa tänder...
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 21:18
  5. Lösa tänder redan?!
    By Melinskan in forum _02 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 07:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar