verbal dyspraxi
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    verbal dyspraxi

    är detnån fler här på sidan som har barn med verbal dyspraxi?
    isåfall vad ahr era barn för "problem"?
  2. 1
    verbal dyspraxi är detnån fler här på sidan som har barn med verbal dyspraxi?
    isåfall vad ahr era barn för "problem"?
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Hej!
    Jonathan har inte blivit utredd för sin språkstörning. Jag har dock en god vän vars son har verbal dyspraxi. Han har ett medfött fel i munhålan, som inte är opererbart. Han är dock smart och bra på andra sätt, men blir otroligt frustrerad, speciellt nu när förskolans personal tog bort teckenkommunikationen för att "tvinga" honom att prata mer... Herregud... Nej, min vän har det inte lätt att släpa honom till förskolan varje dag...

    Jag tror att Jonathan har problem med att få ordning på tungan - han har låg muskeltonus och kan vrida och vända sin tunga åt vilket håll som helst. Efter att en tjej här på forumet (jättetack om du ser detta) skickade ett häfte med munmotoriska övningar som vi tränat flera ggr/vecka, så tycker jag att hans tal blir bättre och bättre. Nu går det att förstå en hel del. Vill du ha det så skickar jag dig gärna det. Messa mig eller maila min hotmail (upplagd bara för detta forumet...) [email protected]

    Lycka till

    Anna
  4. 2
    Hej!
    Jonathan har inte blivit utredd för sin språkstörning. Jag har dock en god vän vars son har verbal dyspraxi. Han har ett medfött fel i munhålan, som inte är opererbart. Han är dock smart och bra på andra sätt, men blir otroligt frustrerad, speciellt nu när förskolans personal tog bort teckenkommunikationen för att "tvinga" honom att prata mer... Herregud... Nej, min vän har det inte lätt att släpa honom till förskolan varje dag...

    Jag tror att Jonathan har problem med att få ordning på tungan - han har låg muskeltonus och kan vrida och vända sin tunga åt vilket håll som helst. Efter att en tjej här på forumet (jättetack om du ser detta) skickade ett häfte med munmotoriska övningar som vi tränat flera ggr/vecka, så tycker jag att hans tal blir bättre och bättre. Nu går det att förstå en hel del. Vill du ha det så skickar jag dig gärna det. Messa mig eller maila min hotmail (upplagd bara för detta forumet...) [email protected]

    Lycka till

    Anna
  5. Medlem sedan
    Sep 2007
    #3

    Verbal dyspraxi svar

    Min dotter som är fem år har fått diagnosen verbal dyspraxi efter en lång utredning på barn- och ungdomshabiliteringen. Hon har ju följdaktligen svårigheter att få impulserna att lyda, att kunna viljemässigt forma munnen till olika ljud, som dessutom skall vara upprepningsbara. Det märks även lite i henne övriga motorik men blir ännu tydligare när vi pratar om så små muskler som skall samarbeta, dessutom ganska fort och litet fel gör stor skillnad i ljud och ljudsammansättningar. Hör av dig om du vill vet mer. Kan fortsätta hur länge som helst, brukar vara ute och föreläsa lite kringa detta.
    " Jag kallas ett barn med särskilda behov...
    särskilda behov är inte särskilda - bara större
    och större behov har väl alla ibland" (fritt e. B. Schraub)
  6. 3
    Verbal dyspraxi svar Min dotter som är fem år har fått diagnosen verbal dyspraxi efter en lång utredning på barn- och ungdomshabiliteringen. Hon har ju följdaktligen svårigheter att få impulserna att lyda, att kunna viljemässigt forma munnen till olika ljud, som dessutom skall vara upprepningsbara. Det märks även lite i henne övriga motorik men blir ännu tydligare när vi pratar om så små muskler som skall samarbeta, dessutom ganska fort och litet fel gör stor skillnad i ljud och ljudsammansättningar. Hör av dig om du vill vet mer. Kan fortsätta hur länge som helst, brukar vara ute och föreläsa lite kringa detta.
  7. Malla
    #4

    Förutom att

    alla ljud inte är automatiserade så har mitt barn stel ansiktsmimik. Det blir även en del smaskarnde och viss mat är svår att äta. Det handlar om "sladdrig" mat men också sådant som är segt. Mitt barn är 17 år.
  8. 4
    Förutom att alla ljud inte är automatiserade så har mitt barn stel ansiktsmimik. Det blir även en del smaskarnde och viss mat är svår att äta. Det handlar om "sladdrig" mat men också sådant som är segt. Mitt barn är 17 år.
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5
    kan man märka eftersom om dom har fler problem än bara språket(dum fråga)?
    går det att testa fram svar eller är det bara föräldrasvar.
  10. 5
    kan man märka eftersom om dom har fler problem än bara språket(dum fråga)?
    går det att testa fram svar eller är det bara föräldrasvar.
  11. Medlem sedan
    Sep 2007
    #6

    ja det går att testa!

    Min dotter testades av läkarem, logoped (Sverige ledande på verbal dyspraxi) samt specialpedagog innan diagnosen sattes.
    " Jag kallas ett barn med särskilda behov...
    särskilda behov är inte särskilda - bara större
    och större behov har väl alla ibland" (fritt e. B. Schraub)
  12. 6
    ja det går att testa! Min dotter testades av läkarem, logoped (Sverige ledande på verbal dyspraxi) samt specialpedagog innan diagnosen sattes.

Liknande trådar

  1. Dyspraxi
    By Anonym idag in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 07:59
  2. Dyspraxi!!
    By jossan30 in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 08:16
  3. Dyspraxi?
    By Viramamman in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 21:38
  4. Dyspraxi!!
    By jossan30 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 23:02
  5. någon annan med oral verbal dyspraxi?
    By tipory in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 00:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar