Hur är era 6-åringar
Förskoleklass (6-års.)
  1. anonymt namn
    #1

    Hur är era 6-åringar

    Min 6-åring är så ilsken av sig. När hon ropar på oss och vi inte kommer inom 2 röda så vrålar hon det ilsknaste hon bara kan. Mot lillebror går hon och morrar och låtsas att hon ska slå honom så att han blir rädd. Idag när hon hade kompis hemma blev det inte som hon hade tänkt sig, jag tänkte att jag skulle hjälpa henne och då blev det bara ännu värre. Jag har aldrig sett henne så galen innan. Jag var tvungen att hålla i hennes armar det hårdaste jag kunde så att hon inte skulle skada mig eller sig själv genom att sparka klösa och bitas. Ögonen var nästan borta på henne, jag undrar om hon minns att hon försökte att bita mig.

    Jag har börjat att fundera på om det kan vara något med henne typ ADHD. När vi spelar spel så funkar det oftast inte alls. Konentrationen tryter och det finns alltid något som hon blir ilsken över. Om vi ska hitta på något kul tex åka och bada eller till något lekhus så ryter hon om det inte blir exakt som hon tänkt sig. Hon bryr sig inte om att det finns andra runt omkring. Nu har det gått så långt att vi har börjat dra oss för att göra något "kul" med hela familjen för det blir aldrig kul. Det slutar alltid med att vi blir arga på varandra i hela familjen och allt beror på hennes ilska.
    När hon är i skolan och hos kompisar så funkar allt utmärkt. Jag har iallafall inte hört något annat och när vi är på kalas och jag är med då leker hon bra med de andra barnen.

    Snälla skriv och berätta hur era 6-åringar är och säg att hennes beteende är helt normalt. Jag hoppas att det är något som kommer att växa bort.
  2. 1
    Hur är era 6-åringar Min 6-åring är så ilsken av sig. När hon ropar på oss och vi inte kommer inom 2 röda så vrålar hon det ilsknaste hon bara kan. Mot lillebror går hon och morrar och låtsas att hon ska slå honom så att han blir rädd. Idag när hon hade kompis hemma blev det inte som hon hade tänkt sig, jag tänkte att jag skulle hjälpa henne och då blev det bara ännu värre. Jag har aldrig sett henne så galen innan. Jag var tvungen att hålla i hennes armar det hårdaste jag kunde så att hon inte skulle skada mig eller sig själv genom att sparka klösa och bitas. Ögonen var nästan borta på henne, jag undrar om hon minns att hon försökte att bita mig.

    Jag har börjat att fundera på om det kan vara något med henne typ ADHD. När vi spelar spel så funkar det oftast inte alls. Konentrationen tryter och det finns alltid något som hon blir ilsken över. Om vi ska hitta på något kul tex åka och bada eller till något lekhus så ryter hon om det inte blir exakt som hon tänkt sig. Hon bryr sig inte om att det finns andra runt omkring. Nu har det gått så långt att vi har börjat dra oss för att göra något "kul" med hela familjen för det blir aldrig kul. Det slutar alltid med att vi blir arga på varandra i hela familjen och allt beror på hennes ilska.
    När hon är i skolan och hos kompisar så funkar allt utmärkt. Jag har iallafall inte hört något annat och när vi är på kalas och jag är med då leker hon bra med de andra barnen.

    Snälla skriv och berätta hur era 6-åringar är och säg att hennes beteende är helt normalt. Jag hoppas att det är något som kommer att växa bort.
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Mini-tonåring, såna var våra barn när de var runt 6 år. Man får vara tuff, lugnt berätta att det inte är accpterat beteende. Men det går över, betydligt bättre när de är 6.5-7 år.

    Sen blir de tweens, och labila igen...
  4. 2
    Mini-tonåring, såna var våra barn när de var runt 6 år. Man får vara tuff, lugnt berätta att det inte är accpterat beteende. Men det går över, betydligt bättre när de är 6.5-7 år.

    Sen blir de tweens, och labila igen...
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Det låter som om du inte har det så lätt. Det är jobbigt att ha ett argt barn och inte kunna göra skojiga saker med dem på grund av deras ilska.

    Jag tror inte att hon har ADHD eller något sådant. Om hon klarar att uppföra sig när ni är på kalas och annars när hon är borta, så tror jag att hon klarar att uppföra sig hemma också.

    Jag tror att hon testar era gränser. Hon börjar bli stor och måste testa var gränserna går. Ni som föräldrar måste hjälpa henne med det. Visa henne att ni älskar henne men acceptera inte hennes ilskna beteende. Ni måste vara stenhårda med att ni inte accepterar hennes utbrott. Ni vuxna i familjen får prata ihop er om en strategi som ni följer när hon blir ilsken, ni ska iförväg veta hur ni ska aggera när hon ilsknar till, ni får absolut inte bli arga på varandra - ge henne inte den makten.

    Återigen, jag tror att din dotter är helt normal, men hon behöver struktur och hjälp med hur hon ska handskas med sig själv nu när det händer så mycket med henne(hon blir stor) och runt omkring (skolstart).

    Lycka till, jag hoppas att det ska ordna sig för er.
  6. 3
    Det låter som om du inte har det så lätt. Det är jobbigt att ha ett argt barn och inte kunna göra skojiga saker med dem på grund av deras ilska.

    Jag tror inte att hon har ADHD eller något sådant. Om hon klarar att uppföra sig när ni är på kalas och annars när hon är borta, så tror jag att hon klarar att uppföra sig hemma också.

    Jag tror att hon testar era gränser. Hon börjar bli stor och måste testa var gränserna går. Ni som föräldrar måste hjälpa henne med det. Visa henne att ni älskar henne men acceptera inte hennes ilskna beteende. Ni måste vara stenhårda med att ni inte accepterar hennes utbrott. Ni vuxna i familjen får prata ihop er om en strategi som ni följer när hon blir ilsken, ni ska iförväg veta hur ni ska aggera när hon ilsknar till, ni får absolut inte bli arga på varandra - ge henne inte den makten.

    Återigen, jag tror att din dotter är helt normal, men hon behöver struktur och hjälp med hur hon ska handskas med sig själv nu när det händer så mycket med henne(hon blir stor) och runt omkring (skolstart).

    Lycka till, jag hoppas att det ska ordna sig för er.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Det låter som

    en liten för-tonåring. Jag har 2 söner med autism och utbrott men det är på ett helt annat plan. Jag tror inte du behöver oroa dig.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  8. 4
    Det låter som en liten för-tonåring. Jag har 2 söner med autism och utbrott men det är på ett helt annat plan. Jag tror inte du behöver oroa dig.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Vi har haft en tuff period med Nathalie. Ända sedan hon var 3 så har hon varit otroligt bestämd och temperamentsfull. Sedan vi införde ett system med glaskulor och kontrakt så har vi en liten ängel här hemma

    Vi har tillsammans med henne skrivit ett "kontrakt". Hon har själv bestämt att när hon har 10 kulor ska det vara myskväll med film här hemma. Vi 50 åker hela familjen till något vattenland o.sv...

    Varje gång vi tycker att hon är duktig och lyssnar på oss så får hon en kula. Varje gång hon inte lyssnar på oss eller bråkar så tar vi bort en kula. Nu räcker det med att vi säger att vi måste nog ta bort en kula nu så ändrar hon beteende helt och hållet....
  10. 5
    Vi har haft en tuff period med Nathalie. Ända sedan hon var 3 så har hon varit otroligt bestämd och temperamentsfull. Sedan vi införde ett system med glaskulor och kontrakt så har vi en liten ängel här hemma

    Vi har tillsammans med henne skrivit ett "kontrakt". Hon har själv bestämt att när hon har 10 kulor ska det vara myskväll med film här hemma. Vi 50 åker hela familjen till något vattenland o.sv...

    Varje gång vi tycker att hon är duktig och lyssnar på oss så får hon en kula. Varje gång hon inte lyssnar på oss eller bråkar så tar vi bort en kula. Nu räcker det med att vi säger att vi måste nog ta bort en kula nu så ändrar hon beteende helt och hållet....
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    bra idé

    undrar om det skulle funka här också...
    absolut värt ett försök iaf. Tack för tipset!
  12. 6
    bra idé undrar om det skulle funka här också...
    absolut värt ett försök iaf. Tack för tipset!
  13. Anonym
    #7
    Du beskriver exakt min dotter. Hon är också sex år. Jaa, vad gör man? Hoppas att hon fyller sju snart!?
  14. 7
    Du beskriver exakt min dotter. Hon är också sex år. Jaa, vad gör man? Hoppas att hon fyller sju snart!?

Liknande trådar

  1. Fyra 11-12-åringar, två 8-9-åringar
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 19:57
  2. Apropå 15-åringar som dejtar 19-åringar
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 20:55
  3. 6 åringar
    By Isa Sve in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 16:54
  4. kan 1 åringar äta
    By ruskprick in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 20:17
  5. 1½-åringar-2½ åringar, behöver tips
    By ella in forum Barn som yrke
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 18:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar