Nässelutslag
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Nässelutslag

    Vaknade flera gånger i natt av kraftig klåda, men gick inte upp och kollade. I morse fick jag nässelutslag över hela kroppen och svullnade och blev alldeles röd/lila i hela ansiktet. Läpparna kändes domnade och konstiga. Åkte till närakuten och fick tavegyl och adrenalin, men inga särskilda förhållningsorder eller råd för fortsättningen. Tänkte liksom inte på att fråga, men nu undrar jag ju massor. Svullnaden i ansiktet lade sig något efter medicinerna, men försvann inte helt. Jag tycker det känns som om den är på väg upp nu igen. Jag fick ett recept på tavegyl att ta en på kvällen och en på morgonen så länge besvären kvarstår. Men om det blir sämre då, vad gör jag då? Har inte heller någon aning om vad jag reagerade på. Har haft liknande reaktioner tidigare, men senast för tjugo år sedan och har bara reagerat på läkemedel förut, men det har jag inte tagit något nu. Det känns rätt läskigt faktiskt...
  2. 1
    Nässelutslag Vaknade flera gånger i natt av kraftig klåda, men gick inte upp och kollade. I morse fick jag nässelutslag över hela kroppen och svullnade och blev alldeles röd/lila i hela ansiktet. Läpparna kändes domnade och konstiga. Åkte till närakuten och fick tavegyl och adrenalin, men inga särskilda förhållningsorder eller råd för fortsättningen. Tänkte liksom inte på att fråga, men nu undrar jag ju massor. Svullnaden i ansiktet lade sig något efter medicinerna, men försvann inte helt. Jag tycker det känns som om den är på väg upp nu igen. Jag fick ett recept på tavegyl att ta en på kvällen och en på morgonen så länge besvären kvarstår. Men om det blir sämre då, vad gör jag då? Har inte heller någon aning om vad jag reagerade på. Har haft liknande reaktioner tidigare, men senast för tjugo år sedan och har bara reagerat på läkemedel förut, men det har jag inte tagit något nu. Det känns rätt läskigt faktiskt...
  3. Medlem sedan
    Jun 2008
    #2
    Blir det sämre så ska du åka in igen. Och fråga då efter antingen en stötdos Betapred eller en kortare kortisonkur - det brukar ofta vara bra att ta till om man får en så pass kraftig reaktion som du haft.
    Fundera över vad du åt igår - om du fick i dej nåt du inte brukar äta. Om du köpt nya sängkläder och inte tvättat dem innan du bäddat in dem, osv.
  4. 2
    Blir det sämre så ska du åka in igen. Och fråga då efter antingen en stötdos Betapred eller en kortare kortisonkur - det brukar ofta vara bra att ta till om man får en så pass kraftig reaktion som du haft.
    Fundera över vad du åt igår - om du fick i dej nåt du inte brukar äta. Om du köpt nya sängkläder och inte tvättat dem innan du bäddat in dem, osv.
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3
    Är det en allergisk reaktion så kan den svänga tillbaka igen efter att den försvunnit av adrenalinet. Därför ska en alelrgiker som fått en anafylaktisk chock stanna kvar hos läkare eller ha en adrenalinspruta till (eller båda delarna ) så att man kan häva även den andra, ibland kraftigare, reaktionen.
    Känns det som om svullnaden är på väg upp igen tycker jag du ska åka in. Beta pred brukar vara bra på att ta bort reaktionen mer långsiktigt än endast en adrenalinspruta.

    Och jag håller med föregående skribent, fundera på om du ätit nåt annorlunda än annars, bytt tvättmedel/sköljmedel, osv. Allt som har avvikit från det du brukar göra/äta mm
  6. 3
    Är det en allergisk reaktion så kan den svänga tillbaka igen efter att den försvunnit av adrenalinet. Därför ska en alelrgiker som fått en anafylaktisk chock stanna kvar hos läkare eller ha en adrenalinspruta till (eller båda delarna ) så att man kan häva även den andra, ibland kraftigare, reaktionen.
    Känns det som om svullnaden är på väg upp igen tycker jag du ska åka in. Beta pred brukar vara bra på att ta bort reaktionen mer långsiktigt än endast en adrenalinspruta.

    Och jag håller med föregående skribent, fundera på om du ätit nåt annorlunda än annars, bytt tvättmedel/sköljmedel, osv. Allt som har avvikit från det du brukar göra/äta mm

Liknande trådar

  1. Nässelutslag!
    By motherx in forum Singelmingel
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 20:56
  2. Nässelutslag
    By happy83 in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 09:10
  3. Nässelutslag?
    By Vofflan33 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 11:19
  4. Nässelutslag
    By ooIndicaoo in forum _0807 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 12:45
  5. Nässelutslag
    By sisak in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 09:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar