Har skolpsykologen rätt?
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2008
    #1

    Har skolpsykologen rätt?

    Ringde i morse till skolpsykologen. Ville prata och be om några råd , angående 8-åringens motvilja till skolan. Dessutom tog jag upp problemet med att vilja göra läxan.

    Han frågade om det gjorts något åtgärdsprogram osv, men det har vi ju inte hunnit prata om. Det är min oro som gjorde att jag ringde upp honom, är så himla rädd att även 8-ringen ska totalvägra gå till skolan till slut. Har ju jobbiga erfarenheter av den saken.
    (13-åringen)

    Jag hoppar över allt vi pratade om men jag tog rtill sist även upp min oro inför att även 8-åringen kanske har adhd. Och sa också att vi vill utreda honom så småningom.

    Då sa skolpsykologen att det finns ingen utredning i världen som kan ge svar på om han har adhd, innan man först har gjort ett åtgärdsprogram i skolan , o sett hur det går för sonen med mera stöd .Han menar att det är helt bortkastat. Så här är nog en sådan utredning via skolan låååångt härifrån..( oväntat.)

    Skäll nu inte o säg att jag har för bråttom, att jag ska lugna ner mig. Jag VET det, och jag ÄR lugn, men jag funderar...o funderar... Vi väntade ju i åratal med 18-åringen, o i 2 år med 13-åringen innan vi utredde.

    Enligt denna psykolog skulle en utredning, som vi till exempel gör privat, alltså inte visa ett enda dugg, om sonen har adhd eller ej.

    Jag är jättesnopen!

    Enligt en privatläkare jag har kontakt med så skulle det gå alldeles utmärkt att göra en sådan utredning, o dessutom menade hon att det skulle finnas fördelar med att göra den i den här åldern. Dessutom har vi två barn med adhd/AS. Och tecknen finns, både i skolan o hemma..

    Jag vet varken ut eller in.
  2. 1
    Har skolpsykologen rätt? Ringde i morse till skolpsykologen. Ville prata och be om några råd , angående 8-åringens motvilja till skolan. Dessutom tog jag upp problemet med att vilja göra läxan.

    Han frågade om det gjorts något åtgärdsprogram osv, men det har vi ju inte hunnit prata om. Det är min oro som gjorde att jag ringde upp honom, är så himla rädd att även 8-ringen ska totalvägra gå till skolan till slut. Har ju jobbiga erfarenheter av den saken.
    (13-åringen)

    Jag hoppar över allt vi pratade om men jag tog rtill sist även upp min oro inför att även 8-åringen kanske har adhd. Och sa också att vi vill utreda honom så småningom.

    Då sa skolpsykologen att det finns ingen utredning i världen som kan ge svar på om han har adhd, innan man först har gjort ett åtgärdsprogram i skolan , o sett hur det går för sonen med mera stöd .Han menar att det är helt bortkastat. Så här är nog en sådan utredning via skolan låååångt härifrån..( oväntat.)

    Skäll nu inte o säg att jag har för bråttom, att jag ska lugna ner mig. Jag VET det, och jag ÄR lugn, men jag funderar...o funderar... Vi väntade ju i åratal med 18-åringen, o i 2 år med 13-åringen innan vi utredde.

    Enligt denna psykolog skulle en utredning, som vi till exempel gör privat, alltså inte visa ett enda dugg, om sonen har adhd eller ej.

    Jag är jättesnopen!

    Enligt en privatläkare jag har kontakt med så skulle det gå alldeles utmärkt att göra en sådan utredning, o dessutom menade hon att det skulle finnas fördelar med att göra den i den här åldern. Dessutom har vi två barn med adhd/AS. Och tecknen finns, både i skolan o hemma..

    Jag vet varken ut eller in.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Håller inte med den skolpsykologen, klart man kan utreda barnet även innan man har gjort åtgärdsprogram.
    Och nej jag tycker inte att du har för bråttom, bättre att få veta på en gång så man kan prova andra åtgärder och kanske medicinering.
  4. 2
    Håller inte med den skolpsykologen, klart man kan utreda barnet även innan man har gjort åtgärdsprogram.
    Och nej jag tycker inte att du har för bråttom, bättre att få veta på en gång så man kan prova andra åtgärder och kanske medicinering.
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Samtidigt som jag inte håller med om det du fick höra kan jag tycka det är en sympatisk inställning att utgå ifrån barnets svårigheter och jobba på dem istället för att springa iväg och vilja ha en utredning och diagnos, från skolans sida sett alltså.

    Däremot tror jag inte på att en utredning inte skulle visa resultat, eller icke-resultat. De vill kanske spara pengar, WISC-test är nog inte alldeles billigt att göra, det är väl minst en dags testning iaf...

    Lycka till med att härda ut!
  6. 3
    Samtidigt som jag inte håller med om det du fick höra kan jag tycka det är en sympatisk inställning att utgå ifrån barnets svårigheter och jobba på dem istället för att springa iväg och vilja ha en utredning och diagnos, från skolans sida sett alltså.

    Däremot tror jag inte på att en utredning inte skulle visa resultat, eller icke-resultat. De vill kanske spara pengar, WISC-test är nog inte alldeles billigt att göra, det är väl minst en dags testning iaf...

    Lycka till med att härda ut!
  7. Medlem sedan
    Aug 2008
    #4
    SJÄLVKLART! Åtgärdsprogram ska ju upprättas, det är det som står på schemat. Men sen vill ju jag gå vidare då..om inte ett under sker, så allting vänder.
  8. 4
    SJÄLVKLART! Åtgärdsprogram ska ju upprättas, det är det som står på schemat. Men sen vill ju jag gå vidare då..om inte ett under sker, så allting vänder.
  9. Medlem sedan
    Aug 2008
    #5
    Ok.. tanken är ju att man ska försöka göra det så bra som möjligt för honom... men sen , som sagt, fortsätter det att vara som det är nu, så blir det utredning.
  10. 5
    Ok.. tanken är ju att man ska försöka göra det så bra som möjligt för honom... men sen , som sagt, fortsätter det att vara som det är nu, så blir det utredning.
  11. Medlem sedan
    Apr 2007
    #6
    och det där visar hur lite skolpsykologen vet.
    Däremot så skadar aldrig ett åtgärdsprogram ialla fall, men det i sig har ingen betydelse för en ev utredning.
    Skolans synpunkter har ju bara en liten vägledningsdel i helheten...det är så mycket mer de kollar än bara skolans syn på din son.
    Så ge blanka fasen i vad skolpsykologen säger och gå vidare till BuP eller vilken instans det nu är som gör utredning där du bor.
  12. 6
    och det där visar hur lite skolpsykologen vet.
    Däremot så skadar aldrig ett åtgärdsprogram ialla fall, men det i sig har ingen betydelse för en ev utredning.
    Skolans synpunkter har ju bara en liten vägledningsdel i helheten...det är så mycket mer de kollar än bara skolans syn på din son.
    Så ge blanka fasen i vad skolpsykologen säger och gå vidare till BuP eller vilken instans det nu är som gör utredning där du bor.
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7
    När ska vi starta firma, vi här inne som vet hur saker och ting ska gå till?
  14. 7
    När ska vi starta firma, vi här inne som vet hur saker och ting ska gå till?
  15. Medlem sedan
    Aug 2008
    #8
    Nja, Bup, du vet... har andra planer, får se..
  16. 8
    Nja, Bup, du vet... har andra planer, får se..
  17. Medlem sedan
    Aug 2008
    #9
    Ja, ni två är bra svarare, starta genast nån slags konsultation!!
  18. 9
    Ja, ni två är bra svarare, starta genast nån slags konsultation!!
  19. Medlem sedan
    Aug 2008
    #10
    Ni kan väl kalla er Hobby -psykologerna, eller nåt..
  20. 10
    Ni kan väl kalla er Hobby -psykologerna, eller nåt..
  21. Medlem sedan
    Feb 2008
    #11
    Nä fy, när redan vanliga psykologer är så kassa som de ofta är så vill man ju inte heta hobby- på det! Jag ska ha firma som ska heta Alternativkablage, det har jag redan bestämt. När min utredning är klar och jag kan gå ut och prata om inifråååånperspektiiiiv...
  22. 11
    Nä fy, när redan vanliga psykologer är så kassa som de ofta är så vill man ju inte heta hobby- på det! Jag ska ha firma som ska heta Alternativkablage, det har jag redan bestämt. När min utredning är klar och jag kan gå ut och prata om inifråååånperspektiiiiv...
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Jag håller faktiskt med...

    ...jag anser själv att det är så skolan _borde_ fungera. Att man prövat alla utvägar vad gäller pedagogiska anpassningar innan man utreder. Dvs om problemet ligger inom skolans väggar. Jag upplever att skolan många gånger vill utreda barn för att skjutsa undan problemet till barnets problem.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  24. 12
    Jag håller faktiskt med... ...jag anser själv att det är så skolan _borde_ fungera. Att man prövat alla utvägar vad gäller pedagogiska anpassningar innan man utreder. Dvs om problemet ligger inom skolans väggar. Jag upplever att skolan många gånger vill utreda barn för att skjutsa undan problemet till barnets problem.
  25. Medlem sedan
    Feb 2008
    #13
    Det var det jag menade med mitt svar. Tack för en bättre formulering!
  26. 13
    Det var det jag menade med mitt svar. Tack för en bättre formulering!
  27. Medlem sedan
    Apr 2007
    #14
    haha... jadu, Pajls adhd-konsult AB, låter väl bra som firmanamn va????
  28. 14
    haha... jadu, Pajls adhd-konsult AB, låter väl bra som firmanamn va????
  29. Medlem sedan
    Apr 2007
    #15
    jo, jag vet... tyvärr... det var därför jag lämnade det lite öppet sådär. Önskvärt vore det om det fanns fler privat-alternativ i alla större städer så kanske det sattes lite press på BuP och deras kompetens också.
    Bra med plan B, lycka till!
  30. 15
    jo, jag vet... tyvärr... det var därför jag lämnade det lite öppet sådär. Önskvärt vore det om det fanns fler privat-alternativ i alla större städer så kanske det sattes lite press på BuP och deras kompetens också.
    Bra med plan B, lycka till!
  31. Medlem sedan
    Feb 2008
    #16
    Hoppar på stolen av garv nu... Fast låter det inte lite väl mkt som Pajas? De ska ju vilja paxa Paxelle och välja Vajl... Om du nånsin kommer tillbaks till Svedala får vi hitt' nåt bättre namn.
  32. 16
    Hoppar på stolen av garv nu... Fast låter det inte lite väl mkt som Pajas? De ska ju vilja paxa Paxelle och välja Vajl... Om du nånsin kommer tillbaks till Svedala får vi hitt' nåt bättre namn.
  33. Medlem sedan
    Apr 2007
    #17
    Nä... tebaka kommer jag inte annat än möjligen på nån liten snabbvisit då och då.
    Och Pajas är väl passande????
  34. 17
    Nä... tebaka kommer jag inte annat än möjligen på nån liten snabbvisit då och då.
    Och Pajas är väl passande????
  35. Medlem sedan
    Jun 2007
    #18

    Fniss...

    vi kommer från Pajas och representerar Herr och Fru X här på mötet... mkt mkt seriöst Men ni skulle behövas.. tveklöst
    Bara måste...... allt....
  36. 18
    Fniss... vi kommer från Pajas och representerar Herr och Fru X här på mötet... mkt mkt seriöst Men ni skulle behövas.. tveklöst
  37. Medlem sedan
    Jan 1998
    #19

    Bakvänt!

    Hur ska man kunna ge rätt stöd om man inte har gjort grundliga bedömningar av pojkens svårigheter? Har skolan kompetens att utföra de bedömningarna? Bra, i så fall, men det är inte många skolor som har det.
    Ett åtgärdsprogram är inte värt mer än pappret det är skrivet på om man inte utformar det med ordentlig kunskap bakom.
  38. 19
    Bakvänt! Hur ska man kunna ge rätt stöd om man inte har gjort grundliga bedömningar av pojkens svårigheter? Har skolan kompetens att utföra de bedömningarna? Bra, i så fall, men det är inte många skolor som har det.
    Ett åtgärdsprogram är inte värt mer än pappret det är skrivet på om man inte utformar det med ordentlig kunskap bakom.
  39. Medlem sedan
    Aug 2008
    #20
    Jodå , här ska prövas vägar. Men det är VI som vill utreda. Har man två barn med dessa diagnoser o en känsla för att något kan avvika även hos ett tredje barn- då väntar man inte på att denna skola ska agera.
    Då skulle vi få vänta till döddagar.
  40. 20
    Jodå , här ska prövas vägar. Men det är VI som vill utreda. Har man två barn med dessa diagnoser o en känsla för att något kan avvika även hos ett tredje barn- då väntar man inte på att denna skola ska agera.
    Då skulle vi få vänta till döddagar.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Skolpsykologen-utredning.....
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 11:30
  2. Har skolpsykologen rätt?
    By *N-M* in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 15:28
  3. Möte med skolpsykologen och
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 10:29
  4. Hos skolpsykologen
    By Minimumsa in forum Bokstavsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 18:55
  5. Nu har vi varit hos skolpsykologen
    By pinse in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar