Det som kan skada (HLR)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Det som kan skada (HLR)

    allvarligt, är ju egentligen bara om man råkar göra HLR på en person vars hjärta faktiskt slår av sig själv. Man kan då störa hjärtat och det kan bli allvarligt, har jag fått lära mig. (eller vad säger ni akutvårdpersonal här?)
    Så det man behöver öva på mycket och ofta är ju då att kolla pulsen vid halsen på folk, så att man känner sig helt säker på det.
  2. 1
    Det som kan skada (HLR) allvarligt, är ju egentligen bara om man råkar göra HLR på en person vars hjärta faktiskt slår av sig själv. Man kan då störa hjärtat och det kan bli allvarligt, har jag fått lära mig. (eller vad säger ni akutvårdpersonal här?)
    Så det man behöver öva på mycket och ofta är ju då att kolla pulsen vid halsen på folk, så att man känner sig helt säker på det.
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Nej... Det där har man ändrat rätt mkt - man trodde så förr, men numer vet man att det är felaktigt. Man kan inte rubba ett hjärtas rytm genom att göra kompressioner, dvs är man orsäker om hjärtat slår eller ej på en medvetslös person så kan man iaf inte göra något värre genom att ge HLR "i onödan".

    Allt enligt min syster och min bror, som båda jobbar på hjärtintensiven.
  4. 2
    Nej... Det där har man ändrat rätt mkt - man trodde så förr, men numer vet man att det är felaktigt. Man kan inte rubba ett hjärtas rytm genom att göra kompressioner, dvs är man orsäker om hjärtat slår eller ej på en medvetslös person så kan man iaf inte göra något värre genom att ge HLR "i onödan".

    Allt enligt min syster och min bror, som båda jobbar på hjärtintensiven.
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3
    Men det är klart att andas en person inte så är det nog bättre att börja med vad man tror är rätt, än att låta personen bara dö. Ett stört hjärta är bättre än ett stillastående hjärta, vilket ofelbart blir resultatet av en utebliven andning...
  6. 3
    Men det är klart att andas en person inte så är det nog bättre att börja med vad man tror är rätt, än att låta personen bara dö. Ett stört hjärta är bättre än ett stillastående hjärta, vilket ofelbart blir resultatet av en utebliven andning...
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Och, som sagt, det blir inte ens stört.
  8. 4
    Och, som sagt, det blir inte ens stört.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Och angående att känna puls så kan det vara skitsvårt på en inidvid som är allvarligt sjuk (med ciruklationssvikt), även om man är vältränad på det. Så att gemene man ska kunna avgöra det med visshet är bara att glömma, bättre att de har mobiltelefon, ringer SOS och hoppas att de kommer ihåg sin HLR-lektion från högstadiet typ...
  10. 5
    Och angående att känna puls så kan det vara skitsvårt på en inidvid som är allvarligt sjuk (med ciruklationssvikt), även om man är vältränad på det. Så att gemene man ska kunna avgöra det med visshet är bara att glömma, bättre att de har mobiltelefon, ringer SOS och hoppas att de kommer ihåg sin HLR-lektion från högstadiet typ...
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Fast om personen har puls men ingen andning så kör man ju bara andning åt personen
  12. 6
    Fast om personen har puls men ingen andning så kör man ju bara andning åt personen
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7
    Jo, men jag menar om någon som är oförmögen att avgöra om det finns puls/hjärtaktivitet står i valet och kvalet att känna om dom kan hjälpa till eller inte så är det att föredra att dom gör det, om än kompressioner på ett slående hjärta ingår....
  14. 7
    Jo, men jag menar om någon som är oförmögen att avgöra om det finns puls/hjärtaktivitet står i valet och kvalet att känna om dom kan hjälpa till eller inte så är det att föredra att dom gör det, om än kompressioner på ett slående hjärta ingår....
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Jo det håller jag med om
  16. 8
    Jo det håller jag med om
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9
    Aha! Det var intressant med ny kunskap! Det var några år sen jag gick nån kurs senast - tack för svar!!
  18. 9
    Aha! Det var intressant med ny kunskap! Det var några år sen jag gick nån kurs senast - tack för svar!!
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10
    OK, bättre att försöka alltså. men nacken då? det är ju väldigt viktigt att skydda nacken, tänk om den rubbas? då blir personen ju förlamad (låg själv med halskrage flera timmar då en bil kört på mig. klarade mig med en bruten arm, dock)
  20. 10
    OK, bättre att försöka alltså. men nacken då? det är ju väldigt viktigt att skydda nacken, tänk om den rubbas? då blir personen ju förlamad (låg själv med halskrage flera timmar då en bil kört på mig. klarade mig med en bruten arm, dock)
  21. Medlem sedan
    Dec 2007
    #11
    Jamen tänk såhär: Där ligger en person som inte andas. nacken kan vara bruten, visst. Om du inte ger HLR dör personen ju oavsett. Om du ger HLR kan du skada nacke och riskera förlamningar, men man dör inte.

    Hur vill du att folk gör som möter DIG om du hade legat där?
  22. 11
    Jamen tänk såhär: Där ligger en person som inte andas. nacken kan vara bruten, visst. Om du inte ger HLR dör personen ju oavsett. Om du ger HLR kan du skada nacke och riskera förlamningar, men man dör inte.

    Hur vill du att folk gör som möter DIG om du hade legat där?
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12
    ja, du har rätt. men jag är inte bra på vårdande, tyvärr.
  24. 12
    ja, du har rätt. men jag är inte bra på vårdande, tyvärr.

Liknande trådar

  1. FB-skada?
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 17:09
  2. Wii-skada?
    By lisamea in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 21:59
  3. cp skada
    By Tite in forum Hjärnskador
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 21:20
  4. Ang min skada *OT*
    By Geo75 in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 00:22
  5. CP skada?
    By Änglamamma in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 18:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar