Klass-storlek m.m.
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Klass-storlek m.m.

    Skulle vilja ha lite "statistik" inför vårt val av skola i vinter:

    Hur många barn går i ditt barns förskoleklass och hur mycket personal?

    Har surfat runt på vår kommuns skolor men endast hittat denna siffra på en skola, som är känd för att vara "liten och mysig" - där går 35 barn på två personal i förskoleklassen.
    Tycker det låter mycket??

    Iofs är vår kommun känd för att inte satsa på barnen (trots att det är en MYCKET barnrik kommun)... så trist!!
  2. 1
    Klass-storlek m.m. Skulle vilja ha lite "statistik" inför vårt val av skola i vinter:

    Hur många barn går i ditt barns förskoleklass och hur mycket personal?

    Har surfat runt på vår kommuns skolor men endast hittat denna siffra på en skola, som är känd för att vara "liten och mysig" - där går 35 barn på två personal i förskoleklassen.
    Tycker det låter mycket??

    Iofs är vår kommun känd för att inte satsa på barnen (trots att det är en MYCKET barnrik kommun)... så trist!!
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    F-1;a

    Min dotter går i en F-1;a, där det i förskoleklassen går 13 6-åringar och i ettan går det 10 7-åringar. Det är 2 pedagoger, en förskolelärare och en lärare och de delar ofta upp arbetspassen så förskoleklassen är för sig och ettorna för sig, sedan har de vissa saker gemensamt.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  4. 2
    F-1;a Min dotter går i en F-1;a, där det i förskoleklassen går 13 6-åringar och i ettan går det 10 7-åringar. Det är 2 pedagoger, en förskolelärare och en lärare och de delar ofta upp arbetspassen så förskoleklassen är för sig och ettorna för sig, sedan har de vissa saker gemensamt.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    Det låter ju bra..! Tror knappast vi har nåt liknande här tyvärr :-(

    Förresten får ni gärna, om ni vill, skriva vilken kommun ni bor i - särskilt ni som bor i Stor-Stockholm, eller Upplands/Södermanlands län vore intressant att jämföra med - kanske får vi för oss att flytta om det är alltför illa ;-)
  6. 3
    Det låter ju bra..! Tror knappast vi har nåt liknande här tyvärr :-(

    Förresten får ni gärna, om ni vill, skriva vilken kommun ni bor i - särskilt ni som bor i Stor-Stockholm, eller Upplands/Södermanlands län vore intressant att jämföra med - kanske får vi för oss att flytta om det är alltför illa ;-)
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4
    Så här ser det ut i år:
    I fsk-klassen är det 8 barn och i ettan är det 4 barn, totalt i F-1:an alltså 12 barn. De har en förskollärare som "mentor", men tillgång till skolans samlade trupp av pedagoger (4 lärare och ett gäng assistenter/fritidspedagoger). En dag/veckan har de utedag med förskolans femåringar. Då följer deras mentor och två fsk-lärare från förskolan med.

    Fungerar superbra!
  8. 4
    Så här ser det ut i år:
    I fsk-klassen är det 8 barn och i ettan är det 4 barn, totalt i F-1:an alltså 12 barn. De har en förskollärare som "mentor", men tillgång till skolans samlade trupp av pedagoger (4 lärare och ett gäng assistenter/fritidspedagoger). En dag/veckan har de utedag med förskolans femåringar. Då följer deras mentor och två fsk-lärare från förskolan med.

    Fungerar superbra!
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5
    Östhammars kommun. *imt*
  10. 5
    Östhammars kommun. *imt*
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Enköping här!

    Dottern går i Fsk-klass.
    22 elever uppdelade i olika smågrupper vid olika "aktiviteter".
    2 lärare i klassrummet + extra fritidspedagog vid behov.
    Egen idrottslärare, musiklärare och simlärare, men då är även de vanliga lärarna med för hjälp i t.ex. omklädningsrum och liknande.
  12. 6
    Enköping här!

    Dottern går i Fsk-klass.
    22 elever uppdelade i olika smågrupper vid olika "aktiviteter".
    2 lärare i klassrummet + extra fritidspedagog vid behov.
    Egen idrottslärare, musiklärare och simlärare, men då är även de vanliga lärarna med för hjälp i t.ex. omklädningsrum och liknande.
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7

    vi valde

    medvetet en skola med större klasser än det vanliga i vår kommun, det passar vårt barn.
    De är 25 stycken femåringar på två lärare. När skolan är slut kommer det in en fritidspedagog och tar över de som går på fritids.
  14. 7
    vi valde medvetet en skola med större klasser än det vanliga i vår kommun, det passar vårt barn.
    De är 25 stycken femåringar på två lärare. När skolan är slut kommer det in en fritidspedagog och tar över de som går på fritids.
  15. Medlem sedan
    Jul 2005
    #8
    Låter mycket. I Stockholm brukar 25 barn vara det normala. Min son har 25 barn i sin klass och tre pedagoger.
  16. 8
    Låter mycket. I Stockholm brukar 25 barn vara det normala. Min son har 25 barn i sin klass och tre pedagoger.
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Bäge mina barn har gått i små klasser. ca15 barn och två pedagoger har det varit. på skolan just nu är de 14 barn i f-1 och en heltids lärare och en halvtids fritidspeadgog.
  18. 9
    Bäge mina barn har gått i små klasser. ca15 barn och två pedagoger har det varit. på skolan just nu är de 14 barn i f-1 och en heltids lärare och en halvtids fritidspeadgog.
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10
    Det låter jättemycket, tycker jag. Vi har 26 barn i dotterns förskoleklass och det är tre lärare som har hand om dem. När de börjar ettan kommer de att ha två personal i klassen. I vanliga fall brukar de inte ha mer än 23-24 barn, men just i år var det väldigt många barn som bor i vår stadsdel, så de var tvungna att tillåta några fler.
  20. 10
    Det låter jättemycket, tycker jag. Vi har 26 barn i dotterns förskoleklass och det är tre lärare som har hand om dem. När de börjar ettan kommer de att ha två personal i klassen. I vanliga fall brukar de inte ha mer än 23-24 barn, men just i år var det väldigt många barn som bor i vår stadsdel, så de var tvungna att tillåta några fler.
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    I våra lågstadieklasser (inkl 6-års) så är det 20-23 barn och på just 6-års har de 2 pedagoger och hjälp av en fritidsledare nu och då... sedan när de går upp till 1:an och framåt är det en pedagog och hjälp av fritidsledare.
  22. 11
    I våra lågstadieklasser (inkl 6-års) så är det 20-23 barn och på just 6-års har de 2 pedagoger och hjälp av en fritidsledare nu och då... sedan när de går upp till 1:an och framåt är det en pedagog och hjälp av fritidsledare.
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Söder om Göteborg...

    ..och det är en av de skolor som har minst antal elever i klassen. Det normala ligger på ca 24-30 elever.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  24. 12
    Söder om Göteborg... ..och det är en av de skolor som har minst antal elever i klassen. Det normala ligger på ca 24-30 elever.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    I vår landsortsskola är de 11 barn i f-klassen. De har två lärare, men bara en i taget.
    I resten av skolan är klasserna hopslagna med två årskullar i varje: 1-2, 3-4 och 5-6. Det är drygt 20 (upp till närmare 30) elever i varje klass.
  26. 13
    I vår landsortsskola är de 11 barn i f-klassen. De har två lärare, men bara en i taget.
    I resten av skolan är klasserna hopslagna med två årskullar i varje: 1-2, 3-4 och 5-6. Det är drygt 20 (upp till närmare 30) elever i varje klass.
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14
    Min dotters klass består av 12 barn. De är tre lärare som jobbar i klassen och på fritids. (Vet dock inte hur uppdelningen är mellan förskoleklassen och fritids.) Men jag tycker att det verkar hur bra som helst!
  28. 14
    Min dotters klass består av 12 barn. De är tre lärare som jobbar i klassen och på fritids. (Vet dock inte hur uppdelningen är mellan förskoleklassen och fritids.) Men jag tycker att det verkar hur bra som helst!
  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15

    Oj vad många!

    I Olivers klass går bara 10 barn på 2 fröknar. Då är förvisso den ena för Olivers skull (hfa), men ändå. Han går i en vanlig klass, bara 6-åringar.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  30. 15
    Oj vad många! I Olivers klass går bara 10 barn på 2 fröknar. Då är förvisso den ena för Olivers skull (hfa), men ändå. Han går i en vanlig klass, bara 6-åringar.
  31. Medlem sedan
    Aug 2003
    #16

    Blekinge *imt*

    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  32. 16
    Blekinge *imt*
  33. Medlem sedan
    Oct 2007
    #17
    Här går det 22 barn i ena klassen och 21 i andra. Det är två personal i förskoleklassen.
    Här jobbar F-1 ihop en del och på de klasserna är det 5 personal, skola och fritids då. Det är 22 i f-klass och 18 i 1:an
  34. 17
    Här går det 22 barn i ena klassen och 21 i andra. Det är två personal i förskoleklassen.
    Här jobbar F-1 ihop en del och på de klasserna är det 5 personal, skola och fritids då. Det är 22 i f-klass och 18 i 1:an
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    23 barn på två fröknar i 0an. Däremot på fritids så är det 40 barn på 3 fröknar och då är barnen i åldern 6-8år
  36. 18
    23 barn på två fröknar i 0an. Däremot på fritids så är det 40 barn på 3 fröknar och då är barnen i åldern 6-8år
  37. Medlem sedan
    Dec 2001
    #19
    F-1:a, sammanlagt 19barn på 2pedagoger, en friskola utanför Stockholm.
  38. 19
    F-1:a, sammanlagt 19barn på 2pedagoger, en friskola utanför Stockholm.
  39. Medlem sedan
    May 2003
    #20
    Ni som skriver att det är mellan 20-25 barn på två fröknar, är båda dessa "fasta" - alltså inte extraresurser eller så utan de finns där oavsett vilka barn som finns i gruppen?

    Jag mailade vår kommun igår och fick svaret att det normalt sett är runt 25 barn i våra lägre klasser, inkl. 6-årsverksamheten, och då är det endast en personal (lärare) i "grundbesättningen", sen kan det finnas någon extra beroende på gruppens behov. Men det verkar alltså inte som att jag kan räkna med att det blir mer än 1 personal på 25 barn!!

    Är det nån annan som har det så illa? Tycker det känns alldeles hemskt. 6-åringar är ju fortfarande rätt små och har behov av vuxna på fler sätt än bara för att lära sig saker. Nu går sonen i 5-årsgrupp i förskolan, det är 10 barn på 2 personal vilket känns helt lagom (förvisso föräldrakoperativ med bättre kvalitet än kommunala men de har ju åtminstone 1 pers på 7 i kommunal fsk för 4-5åringar. Tycker kommunen att man mognar så kolossalt mkt på ett år så det plötsligt passar med 25 barn på 1 vuxen? Kanske dags att flytta..... :-(
  40. 20
    Ni som skriver att det är mellan 20-25 barn på två fröknar, är båda dessa "fasta" - alltså inte extraresurser eller så utan de finns där oavsett vilka barn som finns i gruppen?

    Jag mailade vår kommun igår och fick svaret att det normalt sett är runt 25 barn i våra lägre klasser, inkl. 6-årsverksamheten, och då är det endast en personal (lärare) i "grundbesättningen", sen kan det finnas någon extra beroende på gruppens behov. Men det verkar alltså inte som att jag kan räkna med att det blir mer än 1 personal på 25 barn!!

    Är det nån annan som har det så illa? Tycker det känns alldeles hemskt. 6-åringar är ju fortfarande rätt små och har behov av vuxna på fler sätt än bara för att lära sig saker. Nu går sonen i 5-årsgrupp i förskolan, det är 10 barn på 2 personal vilket känns helt lagom (förvisso föräldrakoperativ med bättre kvalitet än kommunala men de har ju åtminstone 1 pers på 7 i kommunal fsk för 4-5åringar. Tycker kommunen att man mognar så kolossalt mkt på ett år så det plötsligt passar med 25 barn på 1 vuxen? Kanske dags att flytta..... :-(
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vanlig klass vs "liten klass"?
    By aspmamman in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 04:20
  2. Klass mamma vs klass förälder
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 04:09
  3. F-klass eller 1-klass?
    By Tekla76 in forum _0307 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 20:43
  4. I en klass för sig
    By Chand in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 12:51
  5. gå om en klass
    By fia in forum _97 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 15:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar