Skilsmässa namnbyte eller?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Skilsmässa namnbyte eller?

    Om man skiljer sig, brukar man ta tillbaks sitt gamla efternamn om det är så att man har tagit sin partners.?
  2. 1
    Skilsmässa namnbyte eller? Om man skiljer sig, brukar man ta tillbaks sitt gamla efternamn om det är så att man har tagit sin partners.?
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Jag tog tillbaka mitt. Visserligen hade jag dubbelt efternamn som gift så jag trollade bara bort det.
  4. 2
    Jag tog tillbaka mitt. Visserligen hade jag dubbelt efternamn som gift så jag trollade bara bort det.
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3
    Fick du betala då? Jag fick veta att man bara får byta namn gratis en gång i livet. Så nu har jag skickat mitt till patent och registreringsverket. *S* Jag ska ta patent på mitt namn.
  6. 3
    Fick du betala då? Jag fick veta att man bara får byta namn gratis en gång i livet. Så nu har jag skickat mitt till patent och registreringsverket. *S* Jag ska ta patent på mitt namn.
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Det är nog det vanligaste idag tror jag, mer ovanligt förr.
  8. 4
    Det är nog det vanligaste idag tror jag, mer ovanligt förr.
  9. Medlem sedan
    Feb 1998
    #5
    Jag behöll mitt efternamn som gift. Jag ville helt enkelt inte ha tillbaka mitt tidigare efternamn.
    Med det efternamn jag har nu så kan jag vara mer anonym
  10. 5
    Jag behöll mitt efternamn som gift. Jag ville helt enkelt inte ha tillbaka mitt tidigare efternamn.
    Med det efternamn jag har nu så kan jag vara mer anonym
  11. -MaryT-
    #6
    Det är väl lite olika.
    Själv behåller jag mitt efternamn som jag tog när jag gifte mig. Jag vill heta som mina barn, och mitt nuvarande är enklare än mitt flicknamn.
    OM..jag säger OM...(ja, det är inget jag går och trånar efter, men under har ju hänt..) jag skulle gifta om mig, skulle jag kunna tänka mig att på nåt sätt behålla mitt nuvarande efternamn ändå, som nån form av mellannamn eller hur man nu ordnar det.
  12. 6
    Det är väl lite olika.
    Själv behåller jag mitt efternamn som jag tog när jag gifte mig. Jag vill heta som mina barn, och mitt nuvarande är enklare än mitt flicknamn.
    OM..jag säger OM...(ja, det är inget jag går och trånar efter, men under har ju hänt..) jag skulle gifta om mig, skulle jag kunna tänka mig att på nåt sätt behålla mitt nuvarande efternamn ändå, som nån form av mellannamn eller hur man nu ordnar det.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Det är nog olika?

    Och finns nog inget som är rätt eller fel.
    Jag skulle nog inte byta tillbaka, har gift till mig ett son namn som är neutralt nog att inte bara förknippas med ett släkte. Jag vill dessutom ha samma efternamn som mina tre barn.
    /pillan
  14. 7
    Det är nog olika? Och finns nog inget som är rätt eller fel.
    Jag skulle nog inte byta tillbaka, har gift till mig ett son namn som är neutralt nog att inte bara förknippas med ett släkte. Jag vill dessutom ha samma efternamn som mina tre barn.
    /pillan
  15. Medlem sedan
    Dec 2007
    #8
    Men OM man gifter sig med en skild man (ja, vad annars.*S*) och exfrun har kvar hans namn, vill jag då ha samma namn som hans exfru? Vill jag det? För det är ändå något speciellt med att heta samma, kanske gammaldags tänk med i så fall får jag erkänna att jag är gammaldags. Och att jag INTE vill heta samma som min mans exfru...
  16. 8
    Men OM man gifter sig med en skild man (ja, vad annars.*S*) och exfrun har kvar hans namn, vill jag då ha samma namn som hans exfru? Vill jag det? För det är ändå något speciellt med att heta samma, kanske gammaldags tänk med i så fall får jag erkänna att jag är gammaldags. Och att jag INTE vill heta samma som min mans exfru...
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Nää, inga pengar alls.
  18. 9
    Nää, inga pengar alls.
  19. Medlem sedan
    Dec 2007
    #10
    What? Innebär det att jag är blåst? *S*
  20. 10
    What? Innebär det att jag är blåst? *S*
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    jag gjorde det inte

    jag tror det är väldigt olika. Jag valde att behålla mitt för jag ville ha samma namn som mina barn.

    11 år senare gifte jag om mig och då tog jag min nya mans efternamn.
  22. 11
    jag gjorde det inte jag tror det är väldigt olika. Jag valde att behålla mitt för jag ville ha samma namn som mina barn.

    11 år senare gifte jag om mig och då tog jag min nya mans efternamn.
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    Beror på om man

    har barn eller inte.Hade vi haft barn tillsammans skulle jag inte bytat tillbaka vid en skilsmässa

    Mina barn har mitt efternamn och när jag gifter mig tar jag sambons efternamn som mellannamn.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  24. 12
    Beror på om man har barn eller inte.Hade vi haft barn tillsammans skulle jag inte bytat tillbaka vid en skilsmässa

    Mina barn har mitt efternamn och när jag gifter mig tar jag sambons efternamn som mellannamn.
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    ehhh

    nu får du ursäkta men menar du att du hellre skulle välja att låta bli att gifta dig med din sambo (som har x-fru) p g a av att hon har behållt efternamnet?!
  26. 13
    ehhh nu får du ursäkta men menar du att du hellre skulle välja att låta bli att gifta dig med din sambo (som har x-fru) p g a av att hon har behållt efternamnet?!
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Brukar och brukar...

    Att ha samma namn som sina barn kan ju vara en faktor också.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Brukar och brukar... Att ha samma namn som sina barn kan ju vara en faktor också.
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15
    Det beror väl på omständigheterna.
    Har man barn kanske man vill fortsätta heta det som barnen heter?
    Mina svärföräldrar skilde sig efter nästan 30 år tillsammans och för svärmor var det självklart att behålla det efternamn hon haft större delen av sitt liv.
    Har man haft en besvärlig skilsmässa kanske man vill bryta totalt och ta tillbaka sitt flicknamn/pojknamn.
  30. 15
    Det beror väl på omständigheterna.
    Har man barn kanske man vill fortsätta heta det som barnen heter?
    Mina svärföräldrar skilde sig efter nästan 30 år tillsammans och för svärmor var det självklart att behålla det efternamn hon haft större delen av sitt liv.
    Har man haft en besvärlig skilsmässa kanske man vill bryta totalt och ta tillbaka sitt flicknamn/pojknamn.
  31. Medlem sedan
    Dec 2007
    #16
    Nej. *S* Var stod det?
  32. 16
    Nej. *S* Var stod det?
  33. Medlem sedan
    Apr 2003
    #17
    Vet inte vad man "brukar", jag behöll dock min partners namn, jag vill heta samma efternamn som mina barn
  34. 17
    Vet inte vad man "brukar", jag behöll dock min partners namn, jag vill heta samma efternamn som mina barn
  35. Medlem sedan
    Dec 2002
    #18
    Haha, det vetefan.

    Kanske att det är "okej" att byta tillbaka vid skillsmässor? Eh... eller.. näe, jag vet inte.
  36. 18
    Haha, det vetefan.

    Kanske att det är "okej" att byta tillbaka vid skillsmässor? Eh... eller.. näe, jag vet inte.
  37. Medlem sedan
    Aug 2002
    #19

    i ditt inlägg

    det stod inte att du hade såna planer men: "Och att jag INTE vill heta samma som min mans exfru" det kan jag väl inte tolka på annat sätt än att du skulle avstå då, eller skulle du tvina xfrun att byta namn?
  38. 19
    i ditt inlägg det stod inte att du hade såna planer men: "Och att jag INTE vill heta samma som min mans exfru" det kan jag väl inte tolka på annat sätt än att du skulle avstå då, eller skulle du tvina xfrun att byta namn?
  39. Medlem sedan
    Jun 2004
    #20
    Jag gjorde inte det. Hade ett vanlkigt sonnanm innan jag gifte mig och hela mitt arbetsliv och kontaktnätet där kände mig under mitt betydligt ovanligare tillgifta efternamn, så jag behöll mitt. En del var även att jag ville heta samma efternamn som min dotter. Plus att det namnet är mycket snyggare. Jag frågade mitt ex om han tyckte det kändes ok, och han hade inget problem med det (inte för att han har laglig rätt att bestämma att jag ska byta tillbaka, men det var mer en fråga utav respekt).
  40. 20
    Jag gjorde inte det. Hade ett vanlkigt sonnanm innan jag gifte mig och hela mitt arbetsliv och kontaktnätet där kände mig under mitt betydligt ovanligare tillgifta efternamn, så jag behöll mitt. En del var även att jag ville heta samma efternamn som min dotter. Plus att det namnet är mycket snyggare. Jag frågade mitt ex om han tyckte det kändes ok, och han hade inget problem med det (inte för att han har laglig rätt att bestämma att jag ska byta tillbaka, men det var mer en fråga utav respekt).
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Namnbyte vid skilsmässa
    By Vonna Jigert in forum Separation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2022-06-04, 19:20
  2. Skilsmässa eller ej..
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 15:48
  3. Skilsmässa eller inte????? Råd
    By H med E in forum Ordet är fritt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 19:54
  4. Vid skilsmässa eller
    By KAJO in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 18:53
  5. Skilsmässa eller inte?
    By Helena in forum Separation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 07:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar