ang abort å
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    ang abort å

    motstånd

    det finns de som anser att fostret är ett liv , men som ändå tycker det är ok att göra abort då ngn ex blivit våldtagen

    Då undrar jag liksom
    Är man inte värd att leva fastän man har en far som är våldtäcktsman?
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  2. 1
    ang abort å motstånd

    det finns de som anser att fostret är ett liv , men som ändå tycker det är ok att göra abort då ngn ex blivit våldtagen

    Då undrar jag liksom
    Är man inte värd att leva fastän man har en far som är våldtäcktsman?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Jag håller helt med dig men skulle tom ta det ett steg längre. Många som är abortmotståndare hävdar att abort är mord eftersom de anser att man dödar en människa. De som är konsekvent i sitt tänkande kan jag förstå (även om jag inte håller med)- däremot så gör många av dessa abortmotståndare när det gäller graviditeter från incest, våldtäkt eller när kvinnans liv är i fara. Då får inte jag hop deras resonamang. Om de anser att fostret är en människa- ja, då borde man _aldrig_ någonsin få göra abort. Har diskuterat detta med vissa och har fått intryck att vissa resonerar kring att ett foster är typ en "människa light" eller något sånt.
  4. 2
    Jag håller helt med dig men skulle tom ta det ett steg längre. Många som är abortmotståndare hävdar att abort är mord eftersom de anser att man dödar en människa. De som är konsekvent i sitt tänkande kan jag förstå (även om jag inte håller med)- däremot så gör många av dessa abortmotståndare när det gäller graviditeter från incest, våldtäkt eller när kvinnans liv är i fara. Då får inte jag hop deras resonamang. Om de anser att fostret är en människa- ja, då borde man _aldrig_ någonsin få göra abort. Har diskuterat detta med vissa och har fått intryck att vissa resonerar kring att ett foster är typ en "människa light" eller något sånt.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    gick lite fort
    "däremot så gör många av dessa abortmotståndare UNDANTAG när det gäller..."
    ska det stå
  6. 3
    gick lite fort
    "däremot så gör många av dessa abortmotståndare UNDANTAG när det gäller..."
    ska det stå
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    jo men de va ju så ja mena
    De är inte konsekventa
  8. 4
    jo men de va ju så ja mena
    De är inte konsekventa
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    typ som
    - abort är mord, foster är liv

    - Jaha blev du våldtagen men DÅ får du göra abort!

    Hur va de me de livet?
  10. 5
    typ som
    - abort är mord, foster är liv

    - Jaha blev du våldtagen men DÅ får du göra abort!

    Hur va de me de livet?
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Sedan vet jag att visa är helt konsekventa att INGEN abort ska utföras oavsett våldtagen , glömsk eller 11 år gammal

    Och att det finns dem som bara anser att det sak vara mer restriktivt
  12. 6
    Sedan vet jag att visa är helt konsekventa att INGEN abort ska utföras oavsett våldtagen , glömsk eller 11 år gammal

    Och att det finns dem som bara anser att det sak vara mer restriktivt
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Jag tycker det är konstigt att det många ggr (inte här på aff kanske men globalt) är så att många av de som är mot abort är för dödsstraff?
  14. 7
    Jag tycker det är konstigt att det många ggr (inte här på aff kanske men globalt) är så att många av de som är mot abort är för dödsstraff?
  15. Gretah
    #8
    Jo barnet i sej ska inte lastas för att ha kommit till genom våldtäkt. Men som kvinna kanske man inte orkar gå igenom en graviditet och förlossning efter att ha blivit våldtagen.
  16. 8
    Jo barnet i sej ska inte lastas för att ha kommit till genom våldtäkt. Men som kvinna kanske man inte orkar gå igenom en graviditet och förlossning efter att ha blivit våldtagen.
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    fast å andra sidan så är jag
    för abort
    mot dödsstraff

    det kan ju också tyckas märkligt
    döda barn å låta vuxna leva...
  18. 9
    fast å andra sidan så är jag
    för abort
    mot dödsstraff

    det kan ju också tyckas märkligt
    döda barn å låta vuxna leva...
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    överdrev..
  20. 10
    överdrev..
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Inte ett dugg konstigt för mig när jag tänker på vilken slags människor det brukar vara som resonerar så- tänker inte utveckla det här.....orkar inte med en diskussion om fördomar
  22. 11
    Inte ett dugg konstigt för mig när jag tänker på vilken slags människor det brukar vara som resonerar så- tänker inte utveckla det här.....orkar inte med en diskussion om fördomar
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    samt att det finns risk att mamman tar ut det på barnet...blir inge bra då...
  24. 12
    samt att det finns risk att mamman tar ut det på barnet...blir inge bra då...
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    full förståelse för
    och för en massa andra anledningar med
  26. 13
    full förståelse för
    och för en massa andra anledningar med
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Jo- men om man har som utgångspunkt att abort = mord, så är mammans lidande sekundär eller?
  28. 14
    Jo- men om man har som utgångspunkt att abort = mord, så är mammans lidande sekundär eller?
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    Inte ett dugg konstigt. Jag anser inte att ett foster är ett barn.
  30. 15
    Inte ett dugg konstigt. Jag anser inte att ett foster är ett barn.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Det handlar väl om grunden för motståndet. Man kan ju anse att ett embryo/foster är ett liv men att det under vissa omständigheter är okej att avsluta ett liv..... Men anser man att allt liv är heligt och bör skyddas, ja då haltar det ju.
  32. 16
    Det handlar väl om grunden för motståndet. Man kan ju anse att ett embryo/foster är ett liv men att det under vissa omständigheter är okej att avsluta ett liv..... Men anser man att allt liv är heligt och bör skyddas, ja då haltar det ju.
  33. Medlem sedan
    Jul 2003
    #17
    Ja- ett slags "männsika light"- hänger inte riktigt med i deras resonamang men visst kan man tycka så. Fast samtidigt så är det många av dessa abortmotståndare som gärna hävdar att det är ett _barn_ som man _dödar_, men i nästa stund tycker man tydligen att det är OK att dödar dessa barn om mammans liv är i fara eller om mamman är offer för incest. I så fall bör man vara lite mer noggrann över man uttrycker sig.
  34. 17
    Ja- ett slags "männsika light"- hänger inte riktigt med i deras resonamang men visst kan man tycka så. Fast samtidigt så är det många av dessa abortmotståndare som gärna hävdar att det är ett _barn_ som man _dödar_, men i nästa stund tycker man tydligen att det är OK att dödar dessa barn om mammans liv är i fara eller om mamman är offer för incest. I så fall bör man vara lite mer noggrann över man uttrycker sig.
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    Nej, alltså, jag är eg. inte förvånad utan tycker det är ett konstigt och inkonsekvent resonemang och ja, jag har samma fördomar om den gruppen (den grupper som är emot abort OCH för dödsstraff).
    Det börjar med inkrökt...

    Det konstiga är alltså att de är för dödsstraff av en fullgången människa men emot borttagande av ett litet embryo.
    Kopplingen mellan "för abort" och "för dödsstraff" är inte lika självklar för det är ju inte så ATT man SKA göra abort utan valet ska finnas.

    Tur de inte finns i min närhet iaf..
  36. 18
    Nej, alltså, jag är eg. inte förvånad utan tycker det är ett konstigt och inkonsekvent resonemang och ja, jag har samma fördomar om den gruppen (den grupper som är emot abort OCH för dödsstraff).
    Det börjar med inkrökt...

    Det konstiga är alltså att de är för dödsstraff av en fullgången människa men emot borttagande av ett litet embryo.
    Kopplingen mellan "för abort" och "för dödsstraff" är inte lika självklar för det är ju inte så ATT man SKA göra abort utan valet ska finnas.

    Tur de inte finns i min närhet iaf..
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    Det bygger väl ofta på tanken att en gärningsman inte är oskyldig så som ett ofött barn är... De som är emot abort men för dödsstraff ser rimligen inte livet ö h t som okränkbart.
  38. 19
    Det bygger väl ofta på tanken att en gärningsman inte är oskyldig så som ett ofött barn är... De som är emot abort men för dödsstraff ser rimligen inte livet ö h t som okränkbart.

Liknande trådar

  1. Om abort...
    By Annamed5 in forum Ordet är fritt
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 22:24
  2. Ang abort så har jag en
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 21:46
  3. abort?
    By Khailiita in forum Abort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 22:24
  4. Abort eller inte abort...
    By Velar-maja in forum Abort
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 20:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar