Decemberbarn i rörig klass, hjälp
Förskoleklass (6-års.)
  1. anonymt namn
    #1

    Decemberbarn i rörig klass, hjälp

    Jag har en son som just börjat förskoleklass. Hann är född i december men inte uppenbart liten till växten, däremot lite omogen. Det utrycker sig i att han har lite svårt att äta med bestick och knäppa knappar och så, men mest i att han ser sig själv som väldigt liten så han tappar gärna sugen och vill ha hjälp. Inte mycket för utmaningar eller "kan själv". Detta har uppmärksammats av skolan och vi har haft ett möte där pedagogerna tydligt uttryckte sin oro för hans omogenhet.

    Hursomhelst, klassen han hamnat i har några utagerande större pojkar. Det gör att det inte blir så mycket lärarresurser till sonen som kanske vore önskvärt utan han blir kvar i sitt "liten-beteende" och har svårt att komma ur det. Dessutom retar dessa pojkar honom och lurar med honom på saker som han nog egentligen inte vill göra.

    Utan att gå in på detaljer så känns situationen inte alls bra och då undrar jag om någon kan dela med sig av erfarenheter av likanande situationer eller hjälpa mig att tänka i övrigt. Vad gör man om man känner att denna förskoleklass blev övermäktig? Ska man begära extra resurser till klassen? Om detta inte fungerar ska man då söka sig till annan förskoleklass eller ska man låta barnet gå ett år till i förskolan? Är det senare öht möjligt när barnet väl börjat förskoleklass?
  2. 1
    Decemberbarn i rörig klass, hjälp Jag har en son som just börjat förskoleklass. Hann är född i december men inte uppenbart liten till växten, däremot lite omogen. Det utrycker sig i att han har lite svårt att äta med bestick och knäppa knappar och så, men mest i att han ser sig själv som väldigt liten så han tappar gärna sugen och vill ha hjälp. Inte mycket för utmaningar eller "kan själv". Detta har uppmärksammats av skolan och vi har haft ett möte där pedagogerna tydligt uttryckte sin oro för hans omogenhet.

    Hursomhelst, klassen han hamnat i har några utagerande större pojkar. Det gör att det inte blir så mycket lärarresurser till sonen som kanske vore önskvärt utan han blir kvar i sitt "liten-beteende" och har svårt att komma ur det. Dessutom retar dessa pojkar honom och lurar med honom på saker som han nog egentligen inte vill göra.

    Utan att gå in på detaljer så känns situationen inte alls bra och då undrar jag om någon kan dela med sig av erfarenheter av likanande situationer eller hjälpa mig att tänka i övrigt. Vad gör man om man känner att denna förskoleklass blev övermäktig? Ska man begära extra resurser till klassen? Om detta inte fungerar ska man då söka sig till annan förskoleklass eller ska man låta barnet gå ett år till i förskolan? Är det senare öht möjligt när barnet väl börjat förskoleklass?
  3. Medlem sedan
    Jun 2008
    #2
    Först en kram! Det är inte roligt när man märker att ens barn inte har det bra

    Har ni haft utvecklingssamtal med din sons lärare? Om inte kan ni väl begära ett samtal där du kan säga hur du upplever din son, hur du känner det och personalen kan säga hur det är under skoldagen.

    Vad tyckte personalen i förskolan när han lämnade den? Kände de att din son var redo för f-klassen? Förskoleklassen är ju inte skol-plikt som när han kommer till första klass, så att gå tillbaka till förskolan borde ju gå.

    Hoppas att det ordnar sig för er. Lycka till!
  4. 2
    Först en kram! Det är inte roligt när man märker att ens barn inte har det bra

    Har ni haft utvecklingssamtal med din sons lärare? Om inte kan ni väl begära ett samtal där du kan säga hur du upplever din son, hur du känner det och personalen kan säga hur det är under skoldagen.

    Vad tyckte personalen i förskolan när han lämnade den? Kände de att din son var redo för f-klassen? Förskoleklassen är ju inte skol-plikt som när han kommer till första klass, så att gå tillbaka till förskolan borde ju gå.

    Hoppas att det ordnar sig för er. Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Alternativen har du redan tagit upp så vad känns bäst för dig och ditt barn?
    Vill han gå kvar så är ett byte uteslutet.

    Jag ahde krävt mer resurser till klassen för stora utagerande barn ska inte "ta över" så att de andra barnen itne får den uppmärksamhet barnen behöver.
    Dessutom, om det uppstått mobbing i klassen redan nu så _måste_ det tas tag i och gör inte skolan det själva så måste föäldrarna gå in och kräva att skolmiljön är trygg ur alla synvinklar för barnen. Skolmiljön är trots allt barnens arbetsmiljö.
  6. 3
    Alternativen har du redan tagit upp så vad känns bäst för dig och ditt barn?
    Vill han gå kvar så är ett byte uteslutet.

    Jag ahde krävt mer resurser till klassen för stora utagerande barn ska inte "ta över" så att de andra barnen itne får den uppmärksamhet barnen behöver.
    Dessutom, om det uppstått mobbing i klassen redan nu så _måste_ det tas tag i och gör inte skolan det själva så måste föäldrarna gå in och kräva att skolmiljön är trygg ur alla synvinklar för barnen. Skolmiljön är trots allt barnens arbetsmiljö.
  7. Anonym
    #4
    Tack för svaren!

    Nu har skolan tagit tag i problemen och har lagt till resurser, syftet är att de ska kunna jobba mer i smågrupper. Så just nu framstår att låta sonen vara kvar på skolan som den bästa lösningen. När jag tänkt mer på alternativen så verkar en återgång till dagis vara det sämsta.
  8. 4
    Tack för svaren!

    Nu har skolan tagit tag i problemen och har lagt till resurser, syftet är att de ska kunna jobba mer i smågrupper. Så just nu framstår att låta sonen vara kvar på skolan som den bästa lösningen. När jag tänkt mer på alternativen så verkar en återgång till dagis vara det sämsta.

Liknande trådar

  1. MrsHyde är rörig
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 08:14
  2. Rörig dag
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 06:18
  3. Klass mamma vs klass förälder
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 04:09
  4. Rörig dag?
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 11:03
  5. Alltså jag är rörig...
    By Elyzabel in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 18:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar