Veckobrev - mail eller på papper?
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Veckobrev - mail eller på papper?

    På sonens skola finns 3 st F-klasser. I åtminstone 1 av dem (den som vår jobbar endel ihop med) får föräldrarna veckobrev varje vecka, och detta via mail. I vår klass får vi varannan vecka, och i pappersform. Jag skulle hemskt gärna vilja ha på mail istället, men lärarna tycker det är bra med papper. Vad säger ni? Är det inte lite konstigt att man dessutom inte har en gemensam policy för hur föräldrarna informeras.

    Primära anledningen till att jag vill ha mail är att det inte alltid är vi som hämtar (brevet glöms, det ligger i ett fack i korridoren och inte i barnens egna fack), vi glömmer själva (det kan stå ngt viktigt i brevet på fredagen som avser måndag/tisdag i följande vecka), samt att det är onödigt med extra papper. Själv kan jag ju från ett mail skriva in i min kalender datum som ska kommas ihåg.

    Någon som kan ge mig bra argument att framföra på skolan för att de ska övergå till mail?
  2. 1
    Veckobrev - mail eller på papper? På sonens skola finns 3 st F-klasser. I åtminstone 1 av dem (den som vår jobbar endel ihop med) får föräldrarna veckobrev varje vecka, och detta via mail. I vår klass får vi varannan vecka, och i pappersform. Jag skulle hemskt gärna vilja ha på mail istället, men lärarna tycker det är bra med papper. Vad säger ni? Är det inte lite konstigt att man dessutom inte har en gemensam policy för hur föräldrarna informeras.

    Primära anledningen till att jag vill ha mail är att det inte alltid är vi som hämtar (brevet glöms, det ligger i ett fack i korridoren och inte i barnens egna fack), vi glömmer själva (det kan stå ngt viktigt i brevet på fredagen som avser måndag/tisdag i följande vecka), samt att det är onödigt med extra papper. Själv kan jag ju från ett mail skriva in i min kalender datum som ska kommas ihåg.

    Någon som kan ge mig bra argument att framföra på skolan för att de ska övergå till mail?
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2
    Hos oss lägger de ut veckobrevet på skolans hemsida, men vi får det även på papper eftersom det finns föräldrar som inte har tillgång till dator. Kanske det vore något för er skola? Att ha informationen på hemsidan så kan den som är intresserad gå in och läsa där?
  4. 2
    Hos oss lägger de ut veckobrevet på skolans hemsida, men vi får det även på papper eftersom det finns föräldrar som inte har tillgång till dator. Kanske det vore något för er skola? Att ha informationen på hemsidan så kan den som är intresserad gå in och läsa där?
  5. Anonym
    #3
    Tycker det verkar slapp av läraren. VI hade samma diskussion i min sons förskoleklass. Pedagogen för förskoleklassen ville inte skicka ut på mail, varvid vi som var bortresta missade all information och sonen kom tillbaka samma dag de hade idrottsdag och de då skulle ha matsäck..?? Medan läraren i klassen (det är en F-1:a ) skickar mail till "sina" föräldrar för hon tyckte det var ett jättebra sätt att kommunicera med föräldrarna..

    Jag har inget råd att ge, jag är själv i samma (underliga) situation.
  6. 3
    Tycker det verkar slapp av läraren. VI hade samma diskussion i min sons förskoleklass. Pedagogen för förskoleklassen ville inte skicka ut på mail, varvid vi som var bortresta missade all information och sonen kom tillbaka samma dag de hade idrottsdag och de då skulle ha matsäck..?? Medan läraren i klassen (det är en F-1:a ) skickar mail till "sina" föräldrar för hon tyckte det var ett jättebra sätt att kommunicera med föräldrarna..

    Jag har inget råd att ge, jag är själv i samma (underliga) situation.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    På 6-års får vi per papper en gång i veckan, men kan hålla med om att via mail hade varit bättre. Men alla har inte mail, eller använder inte mail på samma sätt som en själv, och då fallerar det också.

    Men på dagis har vi via mail varje vecka och det funkar ju jättebra för oss, eftersom vi är datanördar med datorn på helatiden.
    Annisan med oktoberpojkarna William -02 och Rasmus -04 och majflickan Matilda -09

    www.annisan.se/
  8. 4
    På 6-års får vi per papper en gång i veckan, men kan hålla med om att via mail hade varit bättre. Men alla har inte mail, eller använder inte mail på samma sätt som en själv, och då fallerar det också.

    Men på dagis har vi via mail varje vecka och det funkar ju jättebra för oss, eftersom vi är datanördar med datorn på helatiden.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Vi får välja

    Mail är nytt för i år här, men vi får välja vilket vi vill ha. Vi har valt både och, ett på kylen och ett i datorn.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  10. 5
    Vi får välja Mail är nytt för i år här, men vi får välja vilket vi vill ha. Vi har valt både och, ett på kylen och ett i datorn.
  11. Medlem sedan
    Jun 2008
    #6
    Vi får bara på mail eller på hemsidan. Vet ingen som får i pappersform. Alla har mailadresser i klassen.

    Jag är själv lärare och har förespråkat jämt på föräldramöten att få skicka via mail. Jag skrev ju alltid VB på datorn, så det gick ju lika lätt, om inte lättare att bara maila ut dem (ja, när man lagt in alla mailadresser). Enkelt att få till alla även om de var skilda föräldrar till barnen. Sedan blev kopieringskostnaden hög, massa papper i "onödan", inte miljövänligt osv!

    Nu när jag själv är förälder med barn i skolan och bara får på hemsidan, har det faktiskt hänt att jag glömt titta......(rodnar lite). Först kom VB bara ut på hemsidan, men nu får vi också mail, och då ser man ju det direkt. Pust, skönt!
  12. 6
    Vi får bara på mail eller på hemsidan. Vet ingen som får i pappersform. Alla har mailadresser i klassen.

    Jag är själv lärare och har förespråkat jämt på föräldramöten att få skicka via mail. Jag skrev ju alltid VB på datorn, så det gick ju lika lätt, om inte lättare att bara maila ut dem (ja, när man lagt in alla mailadresser). Enkelt att få till alla även om de var skilda föräldrar till barnen. Sedan blev kopieringskostnaden hög, massa papper i "onödan", inte miljövänligt osv!

    Nu när jag själv är förälder med barn i skolan och bara får på hemsidan, har det faktiskt hänt att jag glömt titta......(rodnar lite). Först kom VB bara ut på hemsidan, men nu får vi också mail, och då ser man ju det direkt. Pust, skönt!
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Låter bra att höra. Ska kolla med våra fröknar igen, och om inte de triggar på mailutskick så kanske det är läga att åtminstone ställa frågan till rektorn.
    Tack för alla svar!
  14. 7
    Låter bra att höra. Ska kolla med våra fröknar igen, och om inte de triggar på mailutskick så kanske det är läga att åtminstone ställa frågan till rektorn.
    Tack för alla svar!
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    Vi får veckobrev eftersom läraren i klassen inte anser att hon är "datakunnig" !
    Fast det duger ganska bra för mig. Risken är att jag skulle glömma bort veckobrevet om jag inte fick ett papper att klistra upp på kylskåpet!
    Jag har så mycket med datorn, mail och internet som det är, så risken är att jag inte skulle komma ihåg ett veckobrev på en hemsida eller via mail.
  16. 8
    Vi får veckobrev eftersom läraren i klassen inte anser att hon är "datakunnig" !
    Fast det duger ganska bra för mig. Risken är att jag skulle glömma bort veckobrevet om jag inte fick ett papper att klistra upp på kylskåpet!
    Jag har så mycket med datorn, mail och internet som det är, så risken är att jag inte skulle komma ihåg ett veckobrev på en hemsida eller via mail.
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    Vi får veckobrev i PAPPERSFORM ska det ju stå...haha...
  18. 9
    Vi får veckobrev i PAPPERSFORM ska det ju stå...haha...
  19. Medlem sedan
    Jan 2002
    #10

    Hemsidan

    I vår friskola lägger de ut veckorbrevet för kommande vecka på hemsidan under fredag kväll. Det sätts även upp en lapp i "kapprummet" på skolan under fredagen.
    * Amanda 020411 *
    * Johanna 031229 *
    * Rasmus 070711 *

    blogg.mankler.se
  20. 10
    Hemsidan I vår friskola lägger de ut veckorbrevet för kommande vecka på hemsidan under fredag kväll. Det sätts även upp en lapp i "kapprummet" på skolan under fredagen.
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Vi lägger ut alla veckobrev på skolans hemsida. Då kan alla läsa vad som händer i alla klasser, det är bra tycker vi. Den enda fördel jag kan se med att skriva dem på papper är att göra barnen medvetna om kommunikatinen mellan skolan-föräldrarna. I vissa fall behöver den tydlgiggöras för barnen. Att bära hem papper kan också vara en bra uppgift för barnen att ansvara för.
  22. 11
    Vi lägger ut alla veckobrev på skolans hemsida. Då kan alla läsa vad som händer i alla klasser, det är bra tycker vi. Den enda fördel jag kan se med att skriva dem på papper är att göra barnen medvetna om kommunikatinen mellan skolan-föräldrarna. I vissa fall behöver den tydlgiggöras för barnen. Att bära hem papper kan också vara en bra uppgift för barnen att ansvara för.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Vi får själva välja om vi vill ha det i pappers eller mailform. Det positiva med att få det som mail är att man kan spara i datorn ochi slutet av terminen gå tillbaka och se vad som hände i början av terminen.

    Fördelen med papper är att det komemr bort, som du själv skrev - att man glömmer bort det och att det är trasigt när det väl kommer hem...
  24. 12
    Vi får själva välja om vi vill ha det i pappers eller mailform. Det positiva med att få det som mail är att man kan spara i datorn ochi slutet av terminen gå tillbaka och se vad som hände i början av terminen.

    Fördelen med papper är att det komemr bort, som du själv skrev - att man glömmer bort det och att det är trasigt när det väl kommer hem...
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13
    Vi har inga veckobrev, men lärarna skickar all info (om speciella aktiviteter, läxor, löss etc.) i ett papprör som barnen alltid ska ha i skolväskan. På så vis blir inte papprena skrynkliga. Det är också meningen att vi föräldrar ska skicka information till lärarna i rören. Det har jag ännu inte utnyttjat, men det kommer säkert tid för det också.
  26. 13
    Vi har inga veckobrev, men lärarna skickar all info (om speciella aktiviteter, läxor, löss etc.) i ett papprör som barnen alltid ska ha i skolväskan. På så vis blir inte papprena skrynkliga. Det är också meningen att vi föräldrar ska skicka information till lärarna i rören. Det har jag ännu inte utnyttjat, men det kommer säkert tid för det också.
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14
    Här kommer det på papper en gång i veckan, på torsdagarna. Då läggs det på barnens klädhyllor, så det är lätt att se det när man hämtar.

    Jag har inte ens tänkt att mail skulle vara ett alternativ. Fast trots att jag har datorn igång typ jämt, så är det nog bättre med papper för oss ändå.
  28. 14
    Här kommer det på papper en gång i veckan, på torsdagarna. Då läggs det på barnens klädhyllor, så det är lätt att se det när man hämtar.

    Jag har inte ens tänkt att mail skulle vara ett alternativ. Fast trots att jag har datorn igång typ jämt, så är det nog bättre med papper för oss ändå.
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15
    Lite av vår "problematik" är att det inte läggs i barnets fack utan i en låda på väggen vid utgången, och då kan det vara lätt att missa detta i all hast på fredag. Barnens fack kollar jag efter teckningar, etc. dagligen.
  30. 15
    Lite av vår "problematik" är att det inte läggs i barnets fack utan i en låda på väggen vid utgången, och då kan det vara lätt att missa detta i all hast på fredag. Barnens fack kollar jag efter teckningar, etc. dagligen.
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16
    Ja, det kan jag förstå att det kan vara lätt att missa då. Hos oss ligger det på hennes möss- och vanthylla, så då går det liksom inte att missa.

    Är det liksom ett fack för alla, alltså som man tar ett papper ur bara? Då skulle jag garanterat missa!
  32. 16
    Ja, det kan jag förstå att det kan vara lätt att missa då. Hos oss ligger det på hennes möss- och vanthylla, så då går det liksom inte att missa.

    Är det liksom ett fack för alla, alltså som man tar ett papper ur bara? Då skulle jag garanterat missa!
  33. Medlem sedan
    Nov 2003
    #17
    Vi får välja och har valt att få det på mailen, där får vi även protokoll från föräldramöten och annan info.
  34. 17
    Vi får välja och har valt att få det på mailen, där får vi även protokoll från föräldramöten och annan info.
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18

    Hos oss var det

    vi föräldrar som gick ihop och sa att vi gärna vill ha infon på mail. Dels kan man lätt lägga in båda föräldrarna vilket är smidigt speciellt för de med skilda föräldrar men även för oss. Ibland läser jag min mail på jobbet och sen glömmer jag berätta för min man att det ska vara någon aktivitet eller så. Få man på papper är sånt också lätt att missa då pappret lätt hamnar längst ner i högen. Sen tycker jag att du av miljöskäl kan be om det och även lägga fram som argument att de båda sparar pengar och miljön.
    Mamma till världens bästa Matilda född 021223, Felix född 050603 och Oliver född 110324
    (¯`''•.¸(¯`''•.¸♥ Matilda, Felix & Oliver ♥¸ .•''´¯)¸.•''´¯)

    Blogg: www.lillafamiljens.blogspot.com
  36. 18
    Hos oss var det vi föräldrar som gick ihop och sa att vi gärna vill ha infon på mail. Dels kan man lätt lägga in båda föräldrarna vilket är smidigt speciellt för de med skilda föräldrar men även för oss. Ibland läser jag min mail på jobbet och sen glömmer jag berätta för min man att det ska vara någon aktivitet eller så. Få man på papper är sånt också lätt att missa då pappret lätt hamnar längst ner i högen. Sen tycker jag att du av miljöskäl kan be om det och även lägga fram som argument att de båda sparar pengar och miljön.

Liknande trådar

  1. Ta fram papper och penna, eller gör en P
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 20:36
  2. Passagen mail eller ersättare
    By Folkabo in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 14:32
  3. Matt eller blankt papper?
    By ~Ida~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 23:41
  4. hjälp skumt mail eller vad
    By CHENOA in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 14:36
  5. Brev- Mail eller IRL....
    By Mamma t 2 in forum Hitta nya vänner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 19:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar