På tal om skolval
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    På tal om skolval

    JAg har sökt in 5-åringen till en friskola som jag tror mycket på. De jobbar mycket med upplevelsebaserat lärande och ser maten som serveras som viktig. Den jobbar på ett sätt jag tror är väldigt bra, i mindre grupper (10 barn i varje årskull).Dock ligger den så nån måste köra honom dit och hem. Senare kommer han kunna ta bussen och förhoppningsvis kommer 1-2 kompisar från närområdet också gå där så vi kan samordna skjutsning.
    Vi har en skola som inte är dålig som ligger 200 m härifrån med cykelväg hela vägen. Där går redan ett par av hans bästa kompisar (1 år äldre) och en annan av hans favoritkompisar kommer börja där till hösten (samtidigt som sonen). Dock finns det planer på att bygga om den från en f-åk5 till en f-åk9 skola under tiden han kommer gå där. Det ser jag inte som nåt positivt då det kommer bli en jättestor skola och det känns inte bra.

    Hur hade ni tänkt i mitt fall. Jag har beslutsångest över det valet. JAg vet inte än om vi blir erbjudna plats i friskolan, men vår köplacering gör att det ser bra ut iaf.
    Det är en fas det går över.

    Den som inte tror att man kan göra nån skillnad bara för att man är liten har aldrig haft en mygga i sovrummet
  2. 1
    På tal om skolval JAg har sökt in 5-åringen till en friskola som jag tror mycket på. De jobbar mycket med upplevelsebaserat lärande och ser maten som serveras som viktig. Den jobbar på ett sätt jag tror är väldigt bra, i mindre grupper (10 barn i varje årskull).Dock ligger den så nån måste köra honom dit och hem. Senare kommer han kunna ta bussen och förhoppningsvis kommer 1-2 kompisar från närområdet också gå där så vi kan samordna skjutsning.
    Vi har en skola som inte är dålig som ligger 200 m härifrån med cykelväg hela vägen. Där går redan ett par av hans bästa kompisar (1 år äldre) och en annan av hans favoritkompisar kommer börja där till hösten (samtidigt som sonen). Dock finns det planer på att bygga om den från en f-åk5 till en f-åk9 skola under tiden han kommer gå där. Det ser jag inte som nåt positivt då det kommer bli en jättestor skola och det känns inte bra.

    Hur hade ni tänkt i mitt fall. Jag har beslutsångest över det valet. JAg vet inte än om vi blir erbjudna plats i friskolan, men vår köplacering gör att det ser bra ut iaf.
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2
    Om er lokala skola e ok, och det inte finns en speciell anledning till att ni vill undvika barnen i ert eget område, skulle jag ta den. Tar man en skola en bit bort får man inte bara skjutsa till och från skolan, utan också till och från de kompisar han då får som bor åt annat håll. Skolresultatet kan också gynnas av en lokal skola, även om den inte e riktigt lika bra som friskolan, eftersom det blir mer tid till att plugga och mindre tid och uttröttning av att sitta i en bil eller buss (+ eventuella väntetider och förseningar). Och dessutom bra motion att cykla till skolan!
  4. 2
    Om er lokala skola e ok, och det inte finns en speciell anledning till att ni vill undvika barnen i ert eget område, skulle jag ta den. Tar man en skola en bit bort får man inte bara skjutsa till och från skolan, utan också till och från de kompisar han då får som bor åt annat håll. Skolresultatet kan också gynnas av en lokal skola, även om den inte e riktigt lika bra som friskolan, eftersom det blir mer tid till att plugga och mindre tid och uttröttning av att sitta i en bil eller buss (+ eventuella väntetider och förseningar). Och dessutom bra motion att cykla till skolan!
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    I dagsläget är den inte dålig, men skulle de börja bygga om den nästa år för att gli en f-9 skola så misstänker jag att det blir katastrof. Det finns diffusa planer på en påbörjan av ombyggnaden under 2009.
    Hm, jag får starta en egen friskola i närmorådet istället. Har redan ett par bra lärare jag vet gärna skulle vilja jobba på en mindre skola och på ett sätt jag gillar.
    Fördelen är ju absolut att han skulle kunna gå sjävl till coh från skolan, men nackdelen är att det är dålig ledning och väldigt beroende vem man får som lärare.
  6. 3
    I dagsläget är den inte dålig, men skulle de börja bygga om den nästa år för att gli en f-9 skola så misstänker jag att det blir katastrof. Det finns diffusa planer på en påbörjan av ombyggnaden under 2009.
    Hm, jag får starta en egen friskola i närmorådet istället. Har redan ett par bra lärare jag vet gärna skulle vilja jobba på en mindre skola och på ett sätt jag gillar.
    Fördelen är ju absolut att han skulle kunna gå sjävl till coh från skolan, men nackdelen är att det är dålig ledning och väldigt beroende vem man får som lärare.

Liknande trådar

  1. Skolval
    By CarolinaK in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 08:21
  2. Ang skolval
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 14:16
  3. Skolval
    By Trudelina in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 20:58
  4. Skolval
    By johannajo in forum Skolbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 21:19
  5. Skolval?
    By -Helena m AoM- in forum Skolbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 09:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar