Jultomten...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2006
    #1

    Jultomten...

    När slutar barn allmänt tro på tomten?

    Mina är 6 och 8 och dom är heeeelt övertygade att både jultomten och den holländska varianten Sinterklaas finns...

    Vid vilken ålder slutar dom tro?

    Jag minns inte men jag tror att jag slutade att tro på tomten vid 7 års ålder.

    Hemskt att man ljugit såhär för barnen i så många år. Varje år säger min man att "tomten finns inte", ungarna är heeeelt övertygade att han finns och säger "men papppaaaa, joohhhooo".
  2. 1
    Jultomten... När slutar barn allmänt tro på tomten?

    Mina är 6 och 8 och dom är heeeelt övertygade att både jultomten och den holländska varianten Sinterklaas finns...

    Vid vilken ålder slutar dom tro?

    Jag minns inte men jag tror att jag slutade att tro på tomten vid 7 års ålder.

    Hemskt att man ljugit såhär för barnen i så många år. Varje år säger min man att "tomten finns inte", ungarna är heeeelt övertygade att han finns och säger "men papppaaaa, joohhhooo".
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Har aldrig kört med tomte

    Från det att barnen var små har vi varit tydliga med att vi ger varandra julklappar och förklarat ursprunget i de tre vise männen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Har aldrig kört med tomte Från det att barnen var små har vi varit tydliga med att vi ger varandra julklappar och förklarat ursprunget i de tre vise männen.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Mina tror inte på tomten

    De tror på idén med tomten. De vill inte släppa tomten. Och det pratas om att tomten kommer. Men de är medvetna om att det är någon vuxen som klär sig som en tomte och spelar tomte. De är 6 och 8.

    Jag minns inte att jag nå´nsin heller trott på tomten på det viset. Så att det finns barn som gör det tycker jag är märkligt och spännande.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  6. 3
    Mina tror inte på tomten De tror på idén med tomten. De vill inte släppa tomten. Och det pratas om att tomten kommer. Men de är medvetna om att det är någon vuxen som klär sig som en tomte och spelar tomte. De är 6 och 8.

    Jag minns inte att jag nå´nsin heller trott på tomten på det viset. Så att det finns barn som gör det tycker jag är märkligt och spännande.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Jag tror jag var typ 7 när jag fattade att tomten ju i själva verket var Tore. Jag kände igen honom på hans människolukt (ja, och så på att han luktade rök och whiky = Tore i ett nötskal kan man säga ).

    I min familj är tomteprylen ASviktig, min styvpappa vill gärna tvinga oss att föda barn varje år så han kan tomta tills han ligger på långvården. Och ja, vi upprätthåller denna lögn och illusion. Såna är vi i Ruttna familjen.
  8. 4
    Jag tror jag var typ 7 när jag fattade att tomten ju i själva verket var Tore. Jag kände igen honom på hans människolukt (ja, och så på att han luktade rök och whiky = Tore i ett nötskal kan man säga ).

    I min familj är tomteprylen ASviktig, min styvpappa vill gärna tvinga oss att föda barn varje år så han kan tomta tills han ligger på långvården. Och ja, vi upprätthåller denna lögn och illusion. Såna är vi i Ruttna familjen.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    Min pojke

    Har slutat tro nu i år och han blir 8 i november.
    Men helt säker är han inte, det är ju någon som äter upp gröten vi ställer ut kvällen innan julafton hmm............ Han har set att det är folk han känner som är jultomte men det kan ju vara så att det är andra som får hjälpa den "riktiga" tomten han kan ju inte hinna med allt annars......
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  10. 5
    Min pojke Har slutat tro nu i år och han blir 8 i november.
    Men helt säker är han inte, det är ju någon som äter upp gröten vi ställer ut kvällen innan julafton hmm............ Han har set att det är folk han känner som är jultomte men det kan ju vara så att det är andra som får hjälpa den "riktiga" tomten han kan ju inte hinna med allt annars......
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Min pappa tomtade hos en granne i trapphuset och grannen tomtade hos oss, men jag kände igen grannen direkt. Sen flyttade pappa och tomtandet med honom.
    Han fick chans till revival för mina barn och den lille blev faktiskt litet rädd första gången. Men nu tror ungarna bara på internet, så om tomten kan dyka upp den vägen skulle det funka.
    It´s nice to be important,
    but it´s more important to be nice.
  12. 6
    Min pappa tomtade hos en granne i trapphuset och grannen tomtade hos oss, men jag kände igen grannen direkt. Sen flyttade pappa och tomtandet med honom.
    Han fick chans till revival för mina barn och den lille blev faktiskt litet rädd första gången. Men nu tror ungarna bara på internet, så om tomten kan dyka upp den vägen skulle det funka.
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Har aldrig trott på jultomten, inte mina barn heller. Men vi låtsas ju självklart ändå, det ingår ju lite i spelet.

    Däremot finns det tomtar.
  14. 7
    Har aldrig trott på jultomten, inte mina barn heller. Men vi låtsas ju självklart ändå, det ingår ju lite i spelet.

    Däremot finns det tomtar.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8
    Min äldste (8,5 år) har nog inte riktigt trott på tomten de sista 2 åren men tycker det är jättekul och spelar med för att inte förstöra för småsyskonen.
    Mellantjejen (6,5 år) är lite tveksam men tror nog fortfarande .
    Yngste (3 år) vet jag inte eftersom han inte pratar så bra men han tror nog på tomten.
    Vi tycker det är kul med tomten och vill gärna ha kvar tomtandet ett tag till.
  16. 8
    Min äldste (8,5 år) har nog inte riktigt trott på tomten de sista 2 åren men tycker det är jättekul och spelar med för att inte förstöra för småsyskonen.
    Mellantjejen (6,5 år) är lite tveksam men tror nog fortfarande .
    Yngste (3 år) vet jag inte eftersom han inte pratar så bra men han tror nog på tomten.
    Vi tycker det är kul med tomten och vill gärna ha kvar tomtandet ett tag till.
  17. Medlem sedan
    Jan 2008
    #9
    Vi hade inte tomte när jag var liten. Jo riktigt liten när jag var mindre än fem år. Minns att mamma berättade att när jag var tre så gick jag fram och petade på tomtens ansikte och utbrast upprört "MEN DITT ANSIKTE ÄR JU TYG!"

    sen dess delade vi även ut julklapparna på morgonen för att ha det "stressmomentet" avklarat. Mamma och pappa klarade inte av tjatet hela hela dagen om när man skulle få öppna paketen *s*
  18. 9
    Vi hade inte tomte när jag var liten. Jo riktigt liten när jag var mindre än fem år. Minns att mamma berättade att när jag var tre så gick jag fram och petade på tomtens ansikte och utbrast upprört "MEN DITT ANSIKTE ÄR JU TYG!"

    sen dess delade vi även ut julklapparna på morgonen för att ha det "stressmomentet" avklarat. Mamma och pappa klarade inte av tjatet hela hela dagen om när man skulle få öppna paketen *s*
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Vi kör stenhårt med tomten och Junior (8 år snart) har i år insett att tomten inte finns... men det var motvilligt och med en liten tår i ena ögonvrån

    Han har dock lovat att spela med nu när det är dax att introducera Minior i tomtens ljuvliga värld...
  20. 10
    Vi kör stenhårt med tomten och Junior (8 år snart) har i år insett att tomten inte finns... men det var motvilligt och med en liten tår i ena ögonvrån

    Han har dock lovat att spela med nu när det är dax att introducera Minior i tomtens ljuvliga värld...
  21. Medlem sedan
    Dec 2006
    #11
    Jag har aldrig lurat mina barn att tro på tomten, de brukade vara dem som krajade illussionen för de andra barnen på dagis vars föräldrar tyckte det var okej att ljuga om tomten. Ok att man vill ha tomtar framme som prydnad på julen, men själva julklappsgivandet ser jag ingen större vits att lägga på en tomte, de är ju från mig!
  22. 11
    Jag har aldrig lurat mina barn att tro på tomten, de brukade vara dem som krajade illussionen för de andra barnen på dagis vars föräldrar tyckte det var okej att ljuga om tomten. Ok att man vill ha tomtar framme som prydnad på julen, men själva julklappsgivandet ser jag ingen större vits att lägga på en tomte, de är ju från mig!
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Men... jultomten kommer ju inte med alla julklappar ju - bara de som är ifrån tomten *s*

    (hur ska man annars få in stressen i affärerna hela december i barnens liv)
  24. 12
    Men... jultomten kommer ju inte med alla julklappar ju - bara de som är ifrån tomten *s*

    (hur ska man annars få in stressen i affärerna hela december i barnens liv)
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13
    Jag tror att även små barn fattar att det är en lek och en tradition - och något man inte vill "avslöja".
  26. 13
    Jag tror att även små barn fattar att det är en lek och en tradition - och något man inte vill "avslöja".
  27. Medlem sedan
    May 2006
    #14
    Diggar ditt svar! Tack!
  28. 14
    Diggar ditt svar! Tack!
  29. Medlem sedan
    May 2006
    #15
    Dina föräldrar låter ju som riktiga MÄNNISKOR! Stressade av barnens tjat... Det blir väl ingen
  30. 15
    Dina föräldrar låter ju som riktiga MÄNNISKOR! Stressade av barnens tjat... Det blir väl ingen

Liknande trådar

  1. Jultomten
    By Lola_79 in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 15:09
  2. Jultomten
    By Lola_79 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 19:42
  3. Jultomten
    By *Lillan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 19:27
  4. Ang. jultomten
    By *Lillan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 19:10
  5. Jultomten
    By Cina m Julia & Maja in forum _0505 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 19:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar