Ultraljud idag pga förstorad njure
_0811 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    Ultraljud idag pga förstorad njure

    Har varit på riktat ultraljud idag då man i vecka 18 kunde hitta att ena njuren var förstorad. Så idag skulle det kollas ifall det växt bort.

    Tyvärr hade det inte det utan snarare förvärras. Läkare tillkallades (glad överraskning då det var samma läkare som gjorde FVP på mig) och han gick igenom min bebis väldigt grundligt. Njuren ska vara >7mm och den högra var 15mm med utvidgad njurbäcken och utspända calyces. Ena njuren fungerar fint (skönt) men jag kommer att få göra ett till ultraljud i vecka 37 samt remiss till Karolinska där barnläkare måste göra utredning och ev behandla bebisen direkt efter förlossningen.

    Således blev bedömningen unilateral hydrouretär/hydronefros med distalt uretärhinder.

    Känns såklart olustigt men glad att det är ett organ som man har 2 av och att man kan klara sig fint med bara en njure om det skulle gå så illa.

    Allt annat såg utmärkt ut. Rörligt foster och 10% över förväntad vikt. Bebisen vägde idag ca 2120gr och alla andra mått stämde överrens med tiden v. 31+5
    Lena m Wilma, Emma & Signe
  2. 1
    Ultraljud idag pga förstorad njure Har varit på riktat ultraljud idag då man i vecka 18 kunde hitta att ena njuren var förstorad. Så idag skulle det kollas ifall det växt bort.

    Tyvärr hade det inte det utan snarare förvärras. Läkare tillkallades (glad överraskning då det var samma läkare som gjorde FVP på mig) och han gick igenom min bebis väldigt grundligt. Njuren ska vara >7mm och den högra var 15mm med utvidgad njurbäcken och utspända calyces. Ena njuren fungerar fint (skönt) men jag kommer att få göra ett till ultraljud i vecka 37 samt remiss till Karolinska där barnläkare måste göra utredning och ev behandla bebisen direkt efter förlossningen.

    Således blev bedömningen unilateral hydrouretär/hydronefros med distalt uretärhinder.

    Känns såklart olustigt men glad att det är ett organ som man har 2 av och att man kan klara sig fint med bara en njure om det skulle gå så illa.

    Allt annat såg utmärkt ut. Rörligt foster och 10% över förväntad vikt. Bebisen vägde idag ca 2120gr och alla andra mått stämde överrens med tiden v. 31+5
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2
    Vad tråkigt att det hade förvärrats.

    Ska själv i morgon på ultraljud för att kolla min bebis njurbäcken som oxå va förstorat på rutinultraljudet.
    Känner mig ganska nervös inför det.
  4. 2
    Vad tråkigt att det hade förvärrats.

    Ska själv i morgon på ultraljud för att kolla min bebis njurbäcken som oxå va förstorat på rutinultraljudet.
    Känner mig ganska nervös inför det.
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3
    Det är med stor sannolikhet inget att vara rädd för. De allra flesta får bra besked att det gått tillbaka. Om det skulle vara något Så sätter man som sagt in extra krut och man kolla bebben noga efter förlossnigen. Ofast har det då gått tillbaka helt. Du får rapportera sen hur det gick.
  6. 3
    Det är med stor sannolikhet inget att vara rädd för. De allra flesta får bra besked att det gått tillbaka. Om det skulle vara något Så sätter man som sagt in extra krut och man kolla bebben noga efter förlossnigen. Ofast har det då gått tillbaka helt. Du får rapportera sen hur det gick.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Så jobbigt! Men det måste ju ändå kännas tryggt att de håller den koll som de kan. Vad betyder "diagnosen"? Alltså hur kommer det att påverka barnet, kan man säga nåt om det? Skönt att ena njuren funkar som den ska och att allt annat ser bra ut!

    Min mans moster har donerat en av sina njurar till sin man...ganska fantastiskt, de har varsin nu och båda var hennes...
  8. 4
    Så jobbigt! Men det måste ju ändå kännas tryggt att de håller den koll som de kan. Vad betyder "diagnosen"? Alltså hur kommer det att påverka barnet, kan man säga nåt om det? Skönt att ena njuren funkar som den ska och att allt annat ser bra ut!

    Min mans moster har donerat en av sina njurar till sin man...ganska fantastiskt, de har varsin nu och båda var hennes...
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5
    Diagnosen betyder att urinflödet är blockerat.
    Hittade bra info här http://www.urologkanalen.com/barnuro...ronefros.shtml

    Det finns mycket goda chanser att detta växer bort helt under barnets första 5 år.

    Fick själv hydronefros (njurbäckeninflammation) under första graven men har inga besvär idag.
  10. 5
    Diagnosen betyder att urinflödet är blockerat.
    Hittade bra info här http://www.urologkanalen.com/barnuro...ronefros.shtml

    Det finns mycket goda chanser att detta växer bort helt under barnets första 5 år.

    Fick själv hydronefros (njurbäckeninflammation) under första graven men har inga besvär idag.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Aha! Det låter ju lovande att det finns chanser att det växer bort! Tack för infon.
  12. 6
    Aha! Det låter ju lovande att det finns chanser att det växer bort! Tack för infon.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    Jag håller tummarna för att det ska gå bra av den behandlingen bebisen får!

    Jag förstår att det känns svårt, men visst är det fantastiskt ändå att det går att kolla sånt så att läkarna är förberedda när bebisen föds. Innan UL var rutin blev de ju helt tagna på sängen när sådant hände.
  14. 7
    Jag håller tummarna för att det ska gå bra av den behandlingen bebisen får!

    Jag förstår att det känns svårt, men visst är det fantastiskt ändå att det går att kolla sånt så att läkarna är förberedda när bebisen föds. Innan UL var rutin blev de ju helt tagna på sängen när sådant hände.

Liknande trådar

  1. Idag opererade jag bort en njure
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 19:53
  2. förstorad njure
    By ajaj in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 18:24
  3. Förstorad njure på UL
    By Ingela med 3:an(v.19) in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 20:38
  4. Förstorad Njure på UL
    By Ingela med 3:an(v.19) in forum Gravidsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 09:36
  5. en njure
    By ne in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 22:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar