18- månaderskontroll
_0703 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    18- månaderskontroll

    Nu har Ronja vart på sin 18-månaderskontroll. Hon är en väldigt liten dam. Hon var 74 cm lång och vägde 8120 gr.
  2. 1
    18- månaderskontroll Nu har Ronja vart på sin 18-månaderskontroll. Hon är en väldigt liten dam. Hon var 74 cm lång och vägde 8120 gr.
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    Vilken skillnad

    :-) Min "stora" flicka var 89,5 cm och vägde 13750 g. på sin 18-månaderskontroll...
  4. 2
    Vilken skillnad :-) Min "stora" flicka var 89,5 cm och vägde 13750 g. på sin 18-månaderskontroll...
  5. Medlem sedan
    Jul 2001
    #3

    Nästan samma

    som Emmys storasyster Alva, snart 4 år, var i samma ålder. Hon var 76 cm som 18 månader och vägde 8,9 kilo. Nu vet jag inte varför Ronja är lite mindre än andra jämnåriga, Alva föddes lite tidigare och fortsatte sin tillväxtkurva efter hur stor hon var när hon föddes (45 cm och 2,5 kilo).
    Just nu håller Alva på att "växa ikapp" sina jämnåriga. När hon var 3 år var hon 90 cm lång och vägde 11,9 kilo. När hon var 3,5 år hade hon vuxit tre cm till och gått upp 1,5 kilo. Och takten har fortsatt, hon är ca 97-99 cm lång nu, en dryg månad innan 4-årsdagen. Så det här året har det blivit mycket nya kläder - hon har gått igenom tre klädstorlekar, från 86 förra sommaren till 98 nu!
    Hur stor Emmy, snart 18 månader, är vet jag inte riktigt, bara att hon är större än storasyster i samma ålder. De kläder Emmy har nu hade Alva när hon var nästan 2 år.
    *kram*
    Kristina med 3♥
  6. 3
    Nästan samma som Emmys storasyster Alva, snart 4 år, var i samma ålder. Hon var 76 cm som 18 månader och vägde 8,9 kilo. Nu vet jag inte varför Ronja är lite mindre än andra jämnåriga, Alva föddes lite tidigare och fortsatte sin tillväxtkurva efter hur stor hon var när hon föddes (45 cm och 2,5 kilo).
    Just nu håller Alva på att "växa ikapp" sina jämnåriga. När hon var 3 år var hon 90 cm lång och vägde 11,9 kilo. När hon var 3,5 år hade hon vuxit tre cm till och gått upp 1,5 kilo. Och takten har fortsatt, hon är ca 97-99 cm lång nu, en dryg månad innan 4-årsdagen. Så det här året har det blivit mycket nya kläder - hon har gått igenom tre klädstorlekar, från 86 förra sommaren till 98 nu!
    Hur stor Emmy, snart 18 månader, är vet jag inte riktigt, bara att hon är större än storasyster i samma ålder. De kläder Emmy har nu hade Alva när hon var nästan 2 år.
    *kram*
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4
    Nätt liten dam ja! David var vid kontrollen 85 cm och vägde 11,9 kilo, prick mitt på kurvan som han brukar. En mycket aktiv, matglad och normalknubbig kille!
  8. 4
    Nätt liten dam ja! David var vid kontrollen 85 cm och vägde 11,9 kilo, prick mitt på kurvan som han brukar. En mycket aktiv, matglad och normalknubbig kille!
  9. Medlem sedan
    Feb 2004
    #5
    Vi var på 18 månaders koll i måndags och då var Alma 83 cm lång och vägde 11 195 gr.

    Hennes storebror var vid 18 månaderskollen 90 cm lång och vägde 13 705 gr.
  10. 5
    Vi var på 18 månaders koll i måndags och då var Alma 83 cm lång och vägde 11 195 gr.

    Hennes storebror var vid 18 månaderskollen 90 cm lång och vägde 13 705 gr.
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Då väger hon ungefär vad min andra dotter Tove som blir 4 år i december som väger ungefär 13,6. Fast hon är ju lite längre än din dotter. Hon är ungefär 95 cm lång.(har inte mätt henne på länge men hon kan fortfarande ha strl92).
  12. 6
    Då väger hon ungefär vad min andra dotter Tove som blir 4 år i december som väger ungefär 13,6. Fast hon är ju lite längre än din dotter. Hon är ungefär 95 cm lång.(har inte mätt henne på länge men hon kan fortfarande ha strl92).
  13. Medlem sedan
    Jul 2006
    #7
    Ronja föddes två dagar innan beräknat datum. Hon vägde 3070gr och var 48 cm. Men vi är inte långa varken min sambo eller jag så jag tror på att det är gener + hög ämnesomsättning. Hennes storasyster är inte heller stor. 4 år och 13,6 kilo och kan ha strl92.
  14. 7
    Ronja föddes två dagar innan beräknat datum. Hon vägde 3070gr och var 48 cm. Men vi är inte långa varken min sambo eller jag så jag tror på att det är gener + hög ämnesomsättning. Hennes storasyster är inte heller stor. 4 år och 13,6 kilo och kan ha strl92.
  15. Medlem sedan
    Jul 2001
    #8

    Mmmm

    Det låter som arv om storasyster också är i liknande storlek. En familj jag känner har också "små" barn, båda föräldrarna är korta. Deras äldsta barn är 18 månader äldre än min 7-åring, men de två är lika långa och har varit i fler år. Deras BVC-sköterksa har t.o.m antecknat i barnens journaler att föräldrarna är korta, så inte någon annan inom sjukvården ska börja trassla om barnens kurvor.
    Det enda som jag tyckte var bökigt med ett barn som låg under medelkurvan var att hitta bra ytterkläder i den här åldern, det fanns ju bara "bebistyger" att välja på! Och när Alva blev dagtorr tidigt var det inte lätt att hitta trosor som satt uppe. Fast en kompis vars dotter är stor för sin ålder hade det ju lika trassligt eftersom hennes dotter var sen med att bli dagtorr - alla byxor slutar ju att vara blöjanpassade vid typ 92 och hennes dotter drog 104... Så det kvittar, så snart man går utanför normen blir det bökigt.
    *kram*
    Kristina med 3♥
  16. 8
    Mmmm Det låter som arv om storasyster också är i liknande storlek. En familj jag känner har också "små" barn, båda föräldrarna är korta. Deras äldsta barn är 18 månader äldre än min 7-åring, men de två är lika långa och har varit i fler år. Deras BVC-sköterksa har t.o.m antecknat i barnens journaler att föräldrarna är korta, så inte någon annan inom sjukvården ska börja trassla om barnens kurvor.
    Det enda som jag tyckte var bökigt med ett barn som låg under medelkurvan var att hitta bra ytterkläder i den här åldern, det fanns ju bara "bebistyger" att välja på! Och när Alva blev dagtorr tidigt var det inte lätt att hitta trosor som satt uppe. Fast en kompis vars dotter är stor för sin ålder hade det ju lika trassligt eftersom hennes dotter var sen med att bli dagtorr - alla byxor slutar ju att vara blöjanpassade vid typ 92 och hennes dotter drog 104... Så det kvittar, så snart man går utanför normen blir det bökigt.
    *kram*
  17. Medlem sedan
    Jul 2006
    #9
    Ja, vi är inte långa någon av oss. Jag är 157 cm och min sambo ca 170 cm. Så dråss nog på oss.
  18. 9
    Ja, vi är inte långa någon av oss. Jag är 157 cm och min sambo ca 170 cm. Så dråss nog på oss.
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    Vi var på bvc idag. Gustav blev 18mån för 2 veckor sen men nu är han 88cm lång och väger 12,3
    och har kommit in i nån trots då han inte vill klä på sig när vi ska gå ut... han skriker och ålar sig som en ål eller springer ifrån oss även på dagis har han blivit så.. ska göra tvärt emot vad han ska göra hoppas det snart är över....
  20. 10
    Vi var på bvc idag. Gustav blev 18mån för 2 veckor sen men nu är han 88cm lång och väger 12,3
    och har kommit in i nån trots då han inte vill klä på sig när vi ska gå ut... han skriker och ålar sig som en ål eller springer ifrån oss även på dagis har han blivit så.. ska göra tvärt emot vad han ska göra hoppas det snart är över....

Liknande trådar

  1. 18-månaderskontroll?
    By Fru M in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 15:38
  2. 2 månaderskontroll!
    By inami in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 17:00
  3. BVC. 10 - månaderskontroll
    By Tsarbabe in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 08:32
  4. 3-månaderskontroll
    By Snäckmamman in forum _0706 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 09:30
  5. 2-månaderskontroll
    By CarolinaK in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 14:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar