Betala halva resa
Ensamförälder
  1. anonym mamma
    #1

    Betala halva resa

    Mitt barns pappa har fått för sig att nu ska vi dela på kostnader när han hämtar vårt barn.

    Så om han hämtar måste jag hämta för han anser att vi ska dela bensinkostnader. Han träffar henne varje onsdag och varannan helg men inte över natten.

    Jag vet inte vad lagen säger men tycker han är knäpp när jag fostrarn hans barn på heltid på delvis hans ynkliga undehåll.
    jag studerar heltid, har dålig ekonomi och han har hur bra jobb som helst med bra lön.

    vad säger lagen? vet någon? ska man dela på resekostnader. Det tar 15 min, med bil mellan våra hem.
  2. 1
    Betala halva resa Mitt barns pappa har fått för sig att nu ska vi dela på kostnader när han hämtar vårt barn.

    Så om han hämtar måste jag hämta för han anser att vi ska dela bensinkostnader. Han träffar henne varje onsdag och varannan helg men inte över natten.

    Jag vet inte vad lagen säger men tycker han är knäpp när jag fostrarn hans barn på heltid på delvis hans ynkliga undehåll.
    jag studerar heltid, har dålig ekonomi och han har hur bra jobb som helst med bra lön.

    vad säger lagen? vet någon? ska man dela på resekostnader. Det tar 15 min, med bil mellan våra hem.
  3. Medlem sedan
    Jun 2008
    #2
    Vet inte vad lagen säger,men vill han träffa sin flicka så tycker jag att
    han kan skutsa och hämta henne dom få gånger han har henne.
  4. 2
    Vet inte vad lagen säger,men vill han träffa sin flicka så tycker jag att
    han kan skutsa och hämta henne dom få gånger han har henne.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Jag har för mig att det står i lagen något liknande (inte citat men nästan) "boendeförälderna ska hjälpa till med resekostnaden efter förmåga"
  6. 3
    Jag har för mig att det står i lagen något liknande (inte citat men nästan) "boendeförälderna ska hjälpa till med resekostnaden efter förmåga"
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Hur långt är det enkel resa? Svaret är, att om det är tio mil eller mer enkel resa så ska föräldrarna dela på kostnaden i samma relation som de delar på barnets försörjning solidariskt och efter förmåga. Antingen väljer man att köra halva sträckan var eller så ersätter man med pengar och du får välja vilket, inte han. Är det kortare sträcka är det umgängesföräldern som får stå för resorna.
  8. 4
    Hur långt är det enkel resa? Svaret är, att om det är tio mil eller mer enkel resa så ska föräldrarna dela på kostnaden i samma relation som de delar på barnets försörjning solidariskt och efter förmåga. Antingen väljer man att köra halva sträckan var eller så ersätter man med pengar och du får välja vilket, inte han. Är det kortare sträcka är det umgängesföräldern som får stå för resorna.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    #5

    15 minuters...

    bilresa låter inte som att det överskrider 10 mil enkel resa så då får han står för all kostnad själv. Så precis som du skriver så är det något han har fått för sig

    Vad menar du med hans ynkliga underhåll?
    Du har rätt att få 1273:-/månad för respektive barn.!!
    Vad betalar pappan? Vägrar han betala DEN summan så ska du definitivt gå genom försäkringskassan ha kräva den summan så får de kräva pengar tillbaka av honom.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  10. 5
    15 minuters... bilresa låter inte som att det överskrider 10 mil enkel resa så då får han står för all kostnad själv. Så precis som du skriver så är det något han har fått för sig

    Vad menar du med hans ynkliga underhåll?
    Du har rätt att få 1273:-/månad för respektive barn.!!
    Vad betalar pappan? Vägrar han betala DEN summan så ska du definitivt gå genom försäkringskassan ha kräva den summan så får de kräva pengar tillbaka av honom.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Dessutom, om han har betydligt bättre netto, så kanske han ska betala mer. Då får man stämma i tingsrätten.
  12. 6
    Dessutom, om han har betydligt bättre netto, så kanske han ska betala mer. Då får man stämma i tingsrätten.
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7

    Precis!

    Trådstartaren bör definitivt kolla upp allt kring detta!
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  14. 7
    Precis! Trådstartaren bör definitivt kolla upp allt kring detta!
  15. Anonym mamma
    #8
    Tackl så hemskt mycket för era svar!

    Jag vet inte hur mycket han tjänar med vet att det är minst det dubbla av vad jag har! Jag lever ju på CSN och tycker bara det är hemskt han har mage suga ut pengar från mig när han har så mycket. Dvs. att vi ska betala halva resekostnader.

    Han betalar underhåll men jag personligen tycker 1273:- är hemskt lite från den som barnet inte bor hos. Jag vet att samma summa ska komma från mig med MEN jag gör fan så mycket mer arbete omkring barnet. Uppe om nätterna, tvättar, missar min skola för det inte behagar honom vara hemma med sjukt barn osv.
    Vissa personer är ganska själviska och utan ansvar, han är en av dem enligt mig.

    Tack än en gång!
  16. 8
    Tackl så hemskt mycket för era svar!

    Jag vet inte hur mycket han tjänar med vet att det är minst det dubbla av vad jag har! Jag lever ju på CSN och tycker bara det är hemskt han har mage suga ut pengar från mig när han har så mycket. Dvs. att vi ska betala halva resekostnader.

    Han betalar underhåll men jag personligen tycker 1273:- är hemskt lite från den som barnet inte bor hos. Jag vet att samma summa ska komma från mig med MEN jag gör fan så mycket mer arbete omkring barnet. Uppe om nätterna, tvättar, missar min skola för det inte behagar honom vara hemma med sjukt barn osv.
    Vissa personer är ganska själviska och utan ansvar, han är en av dem enligt mig.

    Tack än en gång!

Liknande trådar

  1. betala resa till uf
    By Anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:23
  2. Betala för resa?
    By Miliam in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:46
  3. Betala halva resa del II
    By Anonym mamma in forum Ensamförälder
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 09:47
  4. Köpa/betala resa
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 15:19
  5. När betala resa?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 19:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar