Vilse i begreppen...
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Vilse i begreppen...

    Snälla ni..... vår pojke, som nyss fyllt ett år, har fått diagnosen barnreumatism. Jag vet verkligen _inget_ om vårdbidrag! Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig som befinner mig i det klassiska kaos av praktiska frågor och ett virrvarr av känslor... Det går jättebra att skicka privat till mig, eller svara här...
    Finns det mer jag behöver tänka på?
    Tack på förhand...
  2. 1
    Vilse i begreppen... Snälla ni..... vår pojke, som nyss fyllt ett år, har fått diagnosen barnreumatism. Jag vet verkligen _inget_ om vårdbidrag! Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig som befinner mig i det klassiska kaos av praktiska frågor och ett virrvarr av känslor... Det går jättebra att skicka privat till mig, eller svara här...
    Finns det mer jag behöver tänka på?
    Tack på förhand...
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Vilka begrepp är det du vill ha hjälp med? Tror det är lättare att förklara om du skriver lite mer specifikt vad du undrar över
  4. 2
    Vilka begrepp är det du vill ha hjälp med? Tror det är lättare att förklara om du skriver lite mer specifikt vad du undrar över
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3
    ja, det är klart... *rodnar* Som sagt vilse.... Vi börjar med vårdbidrag... Vad innebär det?
  6. 3
    ja, det är klart... *rodnar* Som sagt vilse.... Vi börjar med vårdbidrag... Vad innebär det?
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Vårdbidrag är en ersättning du kan få från FK av två anledningar.
    1: merarbete
    2: merkostnad

    Man gör en ansökan och berättar vilket merarbete och vilka merkostnader man har med sitt barn jämnfört med ett friskt jämngammalt.

    Ex: Min dotter har svår astma och mycket känslig hud. Jag byter blöja nästan en gång i timmen dygnet runt. Det ger både en merkostnad (blöjor) och tid (varje byte tar tid). Hon har även en svår astma och inhaleras ca 8ggr/dag (tid) Fast jag smörjer med många salvor så har dock inte FK beviljat klädslitage pga extra tvätt men annars är det en vanlig merkostnad vid hudproblem... osv osv

    Vad behandlingen är för barnreumatism är jag totalt okunnig om så tyvärr kan jag inte ge dig mer riktad info men jag kan tänka mig att ni kanske måste göra daglig sjukgymnastik och då är det merarbete (tid)

    Fråga på ... vi är många som tyvärr vet mer än vi vill om terminoligidjungeln
  8. 4
    Vårdbidrag är en ersättning du kan få från FK av två anledningar.
    1: merarbete
    2: merkostnad

    Man gör en ansökan och berättar vilket merarbete och vilka merkostnader man har med sitt barn jämnfört med ett friskt jämngammalt.

    Ex: Min dotter har svår astma och mycket känslig hud. Jag byter blöja nästan en gång i timmen dygnet runt. Det ger både en merkostnad (blöjor) och tid (varje byte tar tid). Hon har även en svår astma och inhaleras ca 8ggr/dag (tid) Fast jag smörjer med många salvor så har dock inte FK beviljat klädslitage pga extra tvätt men annars är det en vanlig merkostnad vid hudproblem... osv osv

    Vad behandlingen är för barnreumatism är jag totalt okunnig om så tyvärr kan jag inte ge dig mer riktad info men jag kan tänka mig att ni kanske måste göra daglig sjukgymnastik och då är det merarbete (tid)

    Fråga på ... vi är många som tyvärr vet mer än vi vill om terminoligidjungeln
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    I stora drag handlar det om att du får ersättning för det merarbete du har med ditt barn jämfört med barn i samma ålder som är helt friska. Du kan även få för merkostnader du har.
    Gå in på FK hemsida och läs lite där.

    Du kan även ladda ner en ansökan där. Jag brukar skriva kortfattat på den och skicka med en hemmaskiven bilaga istället, för det får oftast inte plats så mycket på självaste ansökan. Skicka in så fort som möjligt. Du får retroaktivt från den månad du lämnat in ansökan. Du kan skicka läkarintyg i efterhand.

    Anette R
  10. 5
    I stora drag handlar det om att du får ersättning för det merarbete du har med ditt barn jämfört med barn i samma ålder som är helt friska. Du kan även få för merkostnader du har.
    Gå in på FK hemsida och läs lite där.

    Du kan även ladda ner en ansökan där. Jag brukar skriva kortfattat på den och skicka med en hemmaskiven bilaga istället, för det får oftast inte plats så mycket på självaste ansökan. Skicka in så fort som möjligt. Du får retroaktivt från den månad du lämnat in ansökan. Du kan skicka läkarintyg i efterhand.

    Anette R
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Nu har du fått 2 bra svar så jag skriver bara: sluta rodna (fast ibland är det klädsamt att rodna ) och skriv fler frågor så fortsätter vi guida dig genom djungeln
    Själv åker jag bort imorgon och kommer inte hem förrän på söndag, men du får nog bra svar av flera andra
  12. 6
    Nu har du fått 2 bra svar så jag skriver bara: sluta rodna (fast ibland är det klädsamt att rodna ) och skriv fler frågor så fortsätter vi guida dig genom djungeln
    Själv åker jag bort imorgon och kommer inte hem förrän på söndag, men du får nog bra svar av flera andra
  13. Medlem sedan
    Jun 2006
    #7
    såg att du fått bra start hjälp
    Det du kan göra är att i en bilaga skicka med beskrivning av hur en dag ser ut för just er.
    Skriv ca klockslag och antal minuter/timmar du lägger ner på just den saken. Det är viktigt att det finns läkarintyg på allt som är ordinerat som sjukgymnastik, simträning, bolltäcke , salvor eller vad det nu kan tänkas finns ingen ordination från läkare så får du inte en krona för just det, Även om du tycker ex massage är bra och välgörande för ditt barn så måste det finnas på papper att det är ordinerat. fråga gärna mera så ska vi hjälpa dig
  14. 7
    såg att du fått bra start hjälp
    Det du kan göra är att i en bilaga skicka med beskrivning av hur en dag ser ut för just er.
    Skriv ca klockslag och antal minuter/timmar du lägger ner på just den saken. Det är viktigt att det finns läkarintyg på allt som är ordinerat som sjukgymnastik, simträning, bolltäcke , salvor eller vad det nu kan tänkas finns ingen ordination från läkare så får du inte en krona för just det, Även om du tycker ex massage är bra och välgörande för ditt barn så måste det finnas på papper att det är ordinerat. fråga gärna mera så ska vi hjälpa dig
  15. Medlem sedan
    Oct 2008
    #8
    jag har en flicka på tre år som har samma diagnos som er pojk. Liza behandlas med cellgift och vi har ansökt om vb nu. hon orkar ju tyvärr inte med en vanlig dag på dagis o jg är hemma en hel del med henne. Hon är ju dessutom mycket infektionskänslig så man får ju se upp lite i vardagen. vore kul o prata lite med dig för här tycks inte finnas så många med samma problem! krm på er o kämpa på!!!
  16. 8
    jag har en flicka på tre år som har samma diagnos som er pojk. Liza behandlas med cellgift och vi har ansökt om vb nu. hon orkar ju tyvärr inte med en vanlig dag på dagis o jg är hemma en hel del med henne. Hon är ju dessutom mycket infektionskänslig så man får ju se upp lite i vardagen. vore kul o prata lite med dig för här tycks inte finnas så många med samma problem! krm på er o kämpa på!!!

Liknande trådar

  1. Kan någon hjälpa mig med begreppen?
    By sprengja in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 17:12
  2. Kan ni reda ut begreppen?
    By azza in forum _0707 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 22:56
  3. hjälp mig reda ut begreppen
    By Blåklockan in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 14:25
  4. Kan någon reda ut begreppen?
    By Foxfia in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 16:03
  5. Red ut begreppen åt mig!
    By Asereht in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 19:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar