deprimerad tonåring?
Känsliga snack
  1. ankh
    #1

    deprimerad tonåring?

    min son på 16 år är alldeles uppenbart ganska deprimerad. han har varit sådan under högstadiet redan men hållit sig ovanför vattenytan och har ändå många kompisar och gör roliga saker. men nu när han börjat första ringen verkar pressen bli för stor. han kan t ex komma hem mitt på dagen för att han inte klarat av att ta ut saker ur sin skåp, eftersom han känner att alla stirrar på honom. han känner att hans två kompisar försöker frysa ut honom i klassen, för att de har tittat på film utan honom. han känner sig fruktansvärt ful och fel. han drar sig undan för att han känner att kompisarna inte vill vara med honom. han säger själv att livet har ingen mening och att detta har nu pågått så länge att han inte snart orkar mer. alla försök att skaffa flickvän har misslyckats av någon anledning, alltid efter första dejten. idag nämnde han själv antidepressiva mediciner och då tog jag upp det här med depression. han nekade inte till att han kanske har en sådan. vart kan man vända sig för att få snabb hjälp?
  2. 1
    deprimerad tonåring? min son på 16 år är alldeles uppenbart ganska deprimerad. han har varit sådan under högstadiet redan men hållit sig ovanför vattenytan och har ändå många kompisar och gör roliga saker. men nu när han börjat första ringen verkar pressen bli för stor. han kan t ex komma hem mitt på dagen för att han inte klarat av att ta ut saker ur sin skåp, eftersom han känner att alla stirrar på honom. han känner att hans två kompisar försöker frysa ut honom i klassen, för att de har tittat på film utan honom. han känner sig fruktansvärt ful och fel. han drar sig undan för att han känner att kompisarna inte vill vara med honom. han säger själv att livet har ingen mening och att detta har nu pågått så länge att han inte snart orkar mer. alla försök att skaffa flickvän har misslyckats av någon anledning, alltid efter första dejten. idag nämnde han själv antidepressiva mediciner och då tog jag upp det här med depression. han nekade inte till att han kanske har en sådan. vart kan man vända sig för att få snabb hjälp?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Vänd er till vårdcentralen, barnmedicin eller BUP för att få diskutera medicinering.

    Jag kopierar text från det infoblad jag skrivit på min arbetsplats om depression hos barn och unga:

    Symtom på depression
    En depression hos barn/ungdom kan yttra sig dels som håglöshet och energibrist, att barnet tappat sugen på att göra sånt som det förut gillat. Det är också mycket vanligt att barn reagerar med mer ilska och utagerande beteende (el missnöje) vid en depression, de flesta vuxna brukar reagera mera inåtvänt.
    Koncentrationssvårigheter är mkt vanligt symtom på depression både hos barn och vuxna. Liksom ökad känslighet för stress (tex prestationskrav). Hos ungdomar är det också rätt vanligt att humöret skiftar under dagen, att morgonen känns värst, men att man piggar på sig under dagen och till kvällen ibland tom vill umgås med kompisar. Detta beteende gör att det kan vara svårt för vuxenvärlden att förstå att den unge är deprimerad.

    Medicin och kosttillskott
    Ibland kan medicin vara till hjälp för att bli frisk, men så gott som alla depressioner läker ut av sig själv med tiden –det kan vara gott att veta. För medicinering får man vända sig till vårdcentralen, barnmedicinsk mottagning eller BUP. När det gäller humöret, koncentrationssvårigheter och ev ångestsymtom har vissa studier visat överraskande goda resultat när man gett barn Omega 3, fiskoljepreparat.
    De studierna man gjort visar att fiskolja förbättrar barnens inlärningsförmåga, läs-och skrivförmåga och koncentration. Vissa barn verkar också bli jämnare i humöret med detta kosttillskott. Man forskar på området inom barnpsykiatrin tex i Göteborg, så det är också rekommenderat av barnpsykiatrin. Välj då ett medel med hög koncentration av de viktiga fettsyrorna, tex MorEPA. Eller EyeQ som är väl forskat på.

    Behandling
    Den terapiform som visat sig vara mest effektiv när det gäller depressionsbehandling är Kognitiv beteendeterapi. Det är viktigt att be om en terapeut med den kompetensen när man vänder sig till BUP eftersom ännu inte all personal inom BUP har sådan utbildning. Man kan även söka privatpraktiserande psykolog eller psykoterapeut med kognitiv inriktning, då betalar man själv för varje besök. På vissa orter erbjuder ungdomsmottagningen terapi dit den unge själv kan söka sig för samtal. Skolpsykolog eller skolkurator kan också ge stöd vid lindrigare former av depression och nedstämdhet. Ca 25% av befolkningen kommer någon gång i livet att drabbas av en depression, så det är en väldigt vanlig sjukdom.


    Självhjälp
    Det finns mycket man själv, med stöd av sina närmaste, kan göra för att börja må bättre. Saker som hjälper på vägen mot tillfrisknande:

    • någon som orkar lyssna på ens ältande och tjurande
    • någon som har överseende med att man inte är lika rolig, trevlig, hjälpsam och aktiv som vanligt
    • vänner som fortsätter hålla kontakt och höra av sig även om man sällan vill träffa dem
    • anpassningar i skolan, tex att få sänkta krav och under en period slippa läxor och prov, och att det räcker med att man deltar på lektioner (prata med lärarna och elevhälsovården på skolan)
    • dagliga promenader eller annan fysisk aktivitet (studier har visar att fysisk aktivitet har lika god effekt som medicin!)
    • sport/dans i alla tänkbara former (men det behövs någon som tar med en ut, själv saknar man både ork, lust och initiativförmåga)
    • god sömn -att sova ordentligt är viktigt för det fysiska och psykiska välbefinnandet, var noga med sömnrutiner
    • avslappningsövningar (cd-skivor finns på bibliotek, apotek, bokaffärer)
    • mental träning för att fokusera positiva tankar och hantera ångest (finns också på cd)
    • meditation i olika former (även yoga, qi gong mm)
    • kontakt med djur (kravlös kärlek och närhet)
    • massage (framkallar lugnande och avslappnande ämnen i kroppen)
    • skapande verksamhet av något slag (att pyssla, bygga, handarbeta, fotografera, måla etc)
    • sång/musik, tex att sjunga i kör har en positiv effekt på psykiskt mående
    • ett dagsschema som håller en aktiv i någon grad, man blir ännu sjukare av att försjunka i passivitet (ligga i sängen, hänga vid tv/dator hela dagarna)
    • pröva nya aktiviteter, planera så att varje vecka innehåller någon ny aktiviteter eller besök på ett ställe där man inte varit förut
    • att skriva dagbok, dikter, brev, blogga, hemsida eller en roman
    • planera in något att se fram emot längre fram, tex en liten resa
    • utbyta erfarenheter med andra som är i samma situation (via en självhjälpsgrupp eller via internet)

    Som förälder kan man uppmuntra och föreslå aktivteter, men inte tvinga eller tjata. Det kan i vissa fall vara vettigt att ge en ”muta” för att få med sig barnet. Prioritera i såna fall:
    1) kontakt med vänner 2) regelbunden fysisk aktivitet och 3) Omega 3 fiskolja.
  4. 2
    Vänd er till vårdcentralen, barnmedicin eller BUP för att få diskutera medicinering.

    Jag kopierar text från det infoblad jag skrivit på min arbetsplats om depression hos barn och unga:

    Symtom på depression
    En depression hos barn/ungdom kan yttra sig dels som håglöshet och energibrist, att barnet tappat sugen på att göra sånt som det förut gillat. Det är också mycket vanligt att barn reagerar med mer ilska och utagerande beteende (el missnöje) vid en depression, de flesta vuxna brukar reagera mera inåtvänt.
    Koncentrationssvårigheter är mkt vanligt symtom på depression både hos barn och vuxna. Liksom ökad känslighet för stress (tex prestationskrav). Hos ungdomar är det också rätt vanligt att humöret skiftar under dagen, att morgonen känns värst, men att man piggar på sig under dagen och till kvällen ibland tom vill umgås med kompisar. Detta beteende gör att det kan vara svårt för vuxenvärlden att förstå att den unge är deprimerad.

    Medicin och kosttillskott
    Ibland kan medicin vara till hjälp för att bli frisk, men så gott som alla depressioner läker ut av sig själv med tiden –det kan vara gott att veta. För medicinering får man vända sig till vårdcentralen, barnmedicinsk mottagning eller BUP. När det gäller humöret, koncentrationssvårigheter och ev ångestsymtom har vissa studier visat överraskande goda resultat när man gett barn Omega 3, fiskoljepreparat.
    De studierna man gjort visar att fiskolja förbättrar barnens inlärningsförmåga, läs-och skrivförmåga och koncentration. Vissa barn verkar också bli jämnare i humöret med detta kosttillskott. Man forskar på området inom barnpsykiatrin tex i Göteborg, så det är också rekommenderat av barnpsykiatrin. Välj då ett medel med hög koncentration av de viktiga fettsyrorna, tex MorEPA. Eller EyeQ som är väl forskat på.

    Behandling
    Den terapiform som visat sig vara mest effektiv när det gäller depressionsbehandling är Kognitiv beteendeterapi. Det är viktigt att be om en terapeut med den kompetensen när man vänder sig till BUP eftersom ännu inte all personal inom BUP har sådan utbildning. Man kan även söka privatpraktiserande psykolog eller psykoterapeut med kognitiv inriktning, då betalar man själv för varje besök. På vissa orter erbjuder ungdomsmottagningen terapi dit den unge själv kan söka sig för samtal. Skolpsykolog eller skolkurator kan också ge stöd vid lindrigare former av depression och nedstämdhet. Ca 25% av befolkningen kommer någon gång i livet att drabbas av en depression, så det är en väldigt vanlig sjukdom.


    Självhjälp
    Det finns mycket man själv, med stöd av sina närmaste, kan göra för att börja må bättre. Saker som hjälper på vägen mot tillfrisknande:

    • någon som orkar lyssna på ens ältande och tjurande
    • någon som har överseende med att man inte är lika rolig, trevlig, hjälpsam och aktiv som vanligt
    • vänner som fortsätter hålla kontakt och höra av sig även om man sällan vill träffa dem
    • anpassningar i skolan, tex att få sänkta krav och under en period slippa läxor och prov, och att det räcker med att man deltar på lektioner (prata med lärarna och elevhälsovården på skolan)
    • dagliga promenader eller annan fysisk aktivitet (studier har visar att fysisk aktivitet har lika god effekt som medicin!)
    • sport/dans i alla tänkbara former (men det behövs någon som tar med en ut, själv saknar man både ork, lust och initiativförmåga)
    • god sömn -att sova ordentligt är viktigt för det fysiska och psykiska välbefinnandet, var noga med sömnrutiner
    • avslappningsövningar (cd-skivor finns på bibliotek, apotek, bokaffärer)
    • mental träning för att fokusera positiva tankar och hantera ångest (finns också på cd)
    • meditation i olika former (även yoga, qi gong mm)
    • kontakt med djur (kravlös kärlek och närhet)
    • massage (framkallar lugnande och avslappnande ämnen i kroppen)
    • skapande verksamhet av något slag (att pyssla, bygga, handarbeta, fotografera, måla etc)
    • sång/musik, tex att sjunga i kör har en positiv effekt på psykiskt mående
    • ett dagsschema som håller en aktiv i någon grad, man blir ännu sjukare av att försjunka i passivitet (ligga i sängen, hänga vid tv/dator hela dagarna)
    • pröva nya aktiviteter, planera så att varje vecka innehåller någon ny aktiviteter eller besök på ett ställe där man inte varit förut
    • att skriva dagbok, dikter, brev, blogga, hemsida eller en roman
    • planera in något att se fram emot längre fram, tex en liten resa
    • utbyta erfarenheter med andra som är i samma situation (via en självhjälpsgrupp eller via internet)

    Som förälder kan man uppmuntra och föreslå aktivteter, men inte tvinga eller tjata. Det kan i vissa fall vara vettigt att ge en ”muta” för att få med sig barnet. Prioritera i såna fall:
    1) kontakt med vänner 2) regelbunden fysisk aktivitet och 3) Omega 3 fiskolja.
  5. ankh
    #3

    tack!

    mycket av det du skrev känner jag förstås redan till, men det är ändå bra att ha en sådan här totalbeskrivning över saker som kan hjälpa. älta och tjura gör han med mig och jag känner mig som en terapeut redan. jag är oerhört glad att han har förtroendet och kan och vill berätta för mig om hur han känner. han har alltid haft vänner, men periodvis verkar det som att de försvinner, mycket pga av hans eget beteende, tror jag. han går på gymmet och åker skateboard, gymmet mest för att han känner en stor press att se snygg ut och ha breda axlar. han är extremt utseendefixerad, inte en enda gång har han lyckats köpa en klädplagg som han inte efter ett tag ratar för att den är ful. dessa problem har han haft länge, men just nu är det den nya pressen i gymnasiet som verkar vara för stor för honom. samhällsprogrammet är helt klart fel program för honom, men frågan är om han vågar/vill byta när ändå tre kompisar finns i den nuvarande klassen. för min del är det svåra att veta vart jag ska vända mig, vårdcentralen har jag absolut ingen förtroende för. de har endast en massa utländska stafettläkare och jag känner inte att jag själv nån gång har fått nån hjälp. till BUP säger alla att kön är oändligt lång och privata vårdalternativ finns inte i vår landsting. jag ska nog ändå ringa till PUB och höra vad de säger. omega 3 har han ätit i våras men bara en kort period. ska prova det igen. men tack igen för dina råd! många har sagt att så länge han har vänner och är aktiv så är han inte deprimerad, men nu tror jag inte längre på det.
  6. 3
    tack! mycket av det du skrev känner jag förstås redan till, men det är ändå bra att ha en sådan här totalbeskrivning över saker som kan hjälpa. älta och tjura gör han med mig och jag känner mig som en terapeut redan. jag är oerhört glad att han har förtroendet och kan och vill berätta för mig om hur han känner. han har alltid haft vänner, men periodvis verkar det som att de försvinner, mycket pga av hans eget beteende, tror jag. han går på gymmet och åker skateboard, gymmet mest för att han känner en stor press att se snygg ut och ha breda axlar. han är extremt utseendefixerad, inte en enda gång har han lyckats köpa en klädplagg som han inte efter ett tag ratar för att den är ful. dessa problem har han haft länge, men just nu är det den nya pressen i gymnasiet som verkar vara för stor för honom. samhällsprogrammet är helt klart fel program för honom, men frågan är om han vågar/vill byta när ändå tre kompisar finns i den nuvarande klassen. för min del är det svåra att veta vart jag ska vända mig, vårdcentralen har jag absolut ingen förtroende för. de har endast en massa utländska stafettläkare och jag känner inte att jag själv nån gång har fått nån hjälp. till BUP säger alla att kön är oändligt lång och privata vårdalternativ finns inte i vår landsting. jag ska nog ändå ringa till PUB och höra vad de säger. omega 3 har han ätit i våras men bara en kort period. ska prova det igen. men tack igen för dina råd! många har sagt att så länge han har vänner och är aktiv så är han inte deprimerad, men nu tror jag inte längre på det.
  7. ankh
    #4

    en sak till

    sonen har alltid varit rädd för mörkret och kom länge till oss föräldrar på nätterna. fortfarande är det så att när han är som mest ledsen över nånting så säger han att han inte vågar gå upp till övervåningen på kvällen om det är tomt och mörkt där. är detta vanligt när man är deprimerad, eller är det något mer fel på honom? han blir också extremt lätt störd av ljud om han försöker koncentrera sig i någonting. när han var mindre så blev han mycket irriterad av oordning och höll sitt rum snyggt och städat, mer än någon annan i familjen. om han är så här skör, hur ska han klara av att bli vuxen och leva ett fullvärdigt liv? eller är detta vanligt och nånting som går över när man växer?
  8. 4
    en sak till sonen har alltid varit rädd för mörkret och kom länge till oss föräldrar på nätterna. fortfarande är det så att när han är som mest ledsen över nånting så säger han att han inte vågar gå upp till övervåningen på kvällen om det är tomt och mörkt där. är detta vanligt när man är deprimerad, eller är det något mer fel på honom? han blir också extremt lätt störd av ljud om han försöker koncentrera sig i någonting. när han var mindre så blev han mycket irriterad av oordning och höll sitt rum snyggt och städat, mer än någon annan i familjen. om han är så här skör, hur ska han klara av att bli vuxen och leva ett fullvärdigt liv? eller är detta vanligt och nånting som går över när man växer?
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    vi är många människor som har olika skörheter eller svagheter, samtidigt som vi har styrkor och talanger. det gärller för din son att hitta ett sätt att leva som passar hans person, tänker jag. mörkrädsla är det också en hel del människor som har, men de brukar ordna livet för sig ändå, genom att skaffa sig ett boende som känns tryggt och kanske bo med sällskap hellre än att bo själv.

    jag tycker för egen del att det tog drygt en månad innan jag fick effekt av omega 3, och det kan ta uppemot 8 veckor har jag hört, så pröva att låta honom äta det igen.

    den osäkerhet du beskriver hos din son delar han med väldigt många tonåringar... han behöver hitta områden där han kan blomma ut och något han kan känna är "hans grej", där hans styrkor kan komma fram.
  10. 5
    vi är många människor som har olika skörheter eller svagheter, samtidigt som vi har styrkor och talanger. det gärller för din son att hitta ett sätt att leva som passar hans person, tänker jag. mörkrädsla är det också en hel del människor som har, men de brukar ordna livet för sig ändå, genom att skaffa sig ett boende som känns tryggt och kanske bo med sällskap hellre än att bo själv.

    jag tycker för egen del att det tog drygt en månad innan jag fick effekt av omega 3, och det kan ta uppemot 8 veckor har jag hört, så pröva att låta honom äta det igen.

    den osäkerhet du beskriver hos din son delar han med väldigt många tonåringar... han behöver hitta områden där han kan blomma ut och något han kan känna är "hans grej", där hans styrkor kan komma fram.

Liknande trådar

  1. Deprimerad tonåring- hjälp!
    By mor72 in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 08:08
  2. Ensam och deprimerad tonåring...
    By morx2 in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 09:34
  3. Deprimerad son
    By maylin in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 10:17
  4. min son -deprimerad
    By en ledsen förälder in forum _96 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 14:59
  5. deprimerad tonåring
    By lis.n in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 07:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar