Löss eller inte löss??
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    Löss eller inte löss??

    Lillebror kliar och kliar sin arma skalle. Jag har undersökt honom upp och ner, scannat hela huvudet pà jakt efter lössuslingar - Han har inte sà làngt hàr heller - han har stàtt under husets starkaste lampa flera gànger och jag har letat och letat. Han pàstàr ha fàngat ett djur med en stor vit bak och krabbklor fram Jag letar och letar men ser ingenting, varken löss eller gnetter och han fortsätter klia. Jag vill inte börja med lusmedel i onödan.
    Nu har jag varit och köpt schampoo för känslig hàrbotten - han har en tendens till eksem även om hans scalp sàg fin och eksemfri..
    Hur ser man att det finns löss eller ej???? Blir galen.
    (det gàr löss i skolan jämt men mina killar har aldrig haft nàgra hittils)
  2. 1
    Löss eller inte löss?? Lillebror kliar och kliar sin arma skalle. Jag har undersökt honom upp och ner, scannat hela huvudet pà jakt efter lössuslingar - Han har inte sà làngt hàr heller - han har stàtt under husets starkaste lampa flera gànger och jag har letat och letat. Han pàstàr ha fàngat ett djur med en stor vit bak och krabbklor fram Jag letar och letar men ser ingenting, varken löss eller gnetter och han fortsätter klia. Jag vill inte börja med lusmedel i onödan.
    Nu har jag varit och köpt schampoo för känslig hàrbotten - han har en tendens till eksem även om hans scalp sàg fin och eksemfri..
    Hur ser man att det finns löss eller ej???? Blir galen.
    (det gàr löss i skolan jämt men mina killar har aldrig haft nàgra hittils)
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2
    Jag skulle satsa på "inte", för du har ju verkligen ansträngt dig för att hitta krypen. Men ett väldigt snällt schampo kan ju aldrig skada att använda.
  4. 2
    Jag skulle satsa på "inte", för du har ju verkligen ansträngt dig för att hitta krypen. Men ett väldigt snällt schampo kan ju aldrig skada att använda.
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3

    Jag började undra om man

    överhuvudtaget kunde se dem med blotta ögat (med min sviktande närsyn) eller om de var nästintill osynliga. Funderade pà att ställa lillebror under hans leksaksmikroskop eller fràga madame la directrice pà skolan om hon kunde kolla med sin lànga luserfarenhet..
  6. 3
    Jag började undra om man överhuvudtaget kunde se dem med blotta ögat (med min sviktande närsyn) eller om de var nästintill osynliga. Funderade pà att ställa lillebror under hans leksaksmikroskop eller fràga madame la directrice pà skolan om hon kunde kolla med sin lànga luserfarenhet..
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Min lillpojke hade löss förra sommaren och det började med att han kliade sig i håret. I början letade jag, men hittade inga löss.
    Så en dag klagade han igen och denna gång SAG jag med blotta ögat hur lusen hoppade i håret !
    Det är jättesvårt att se i början, då de är pyttesmå. Men de har tendens att sätta sig i närheten av öronen (runt dessa) samt i nacken. Titta där efter små bruna eller vita, mjälliknande prickar. Det kan vara ägg.
    Ser du sedan något som kryper så är det inga tvivel om saken.
    Be annars någon på ert apotek att ta en titt på hans hjässa. Lusmedlen är väldigt effektiva och det brukar räcka med att behandla en til två gånger. Man måste även vara noga med att byta alla sängkläder och tvätta hela familjens handdukar osv.
  8. 4
    Min lillpojke hade löss förra sommaren och det började med att han kliade sig i håret. I början letade jag, men hittade inga löss.
    Så en dag klagade han igen och denna gång SAG jag med blotta ögat hur lusen hoppade i håret !
    Det är jättesvårt att se i början, då de är pyttesmå. Men de har tendens att sätta sig i närheten av öronen (runt dessa) samt i nacken. Titta där efter små bruna eller vita, mjälliknande prickar. Det kan vara ägg.
    Ser du sedan något som kryper så är det inga tvivel om saken.
    Be annars någon på ert apotek att ta en titt på hans hjässa. Lusmedlen är väldigt effektiva och det brukar räcka med att behandla en til två gånger. Man måste även vara noga med att byta alla sängkläder och tvätta hela familjens handdukar osv.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    Så var det för oss med. Först bara kli och inget syntes. Senare såg man hur det kröp. *rys*
  10. 5
    Så var det för oss med. Först bara kli och inget syntes. Senare såg man hur det kröp. *rys*
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6
    Svart, jag skulle kamma varje dag med luskam under nagon veckas tid. Ar det löss sa lyckas ni pa sa sätt förhoppningsvis bli av med dem innan de förökar sig för mycket.
  12. 6
    Svart, jag skulle kamma varje dag med luskam under nagon veckas tid. Ar det löss sa lyckas ni pa sa sätt förhoppningsvis bli av med dem innan de förökar sig för mycket.

Liknande trådar

  1. Licicin, när du inte vill ha löss
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 20:28
  2. Har inte hittat nàgra löss
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 16:29
  3. Löss
    By ulrlin in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 06:02
  4. LÖSS!!!
    By Elin Solstråle in forum Vikt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 11:02
  5. Löss eller?
    By AnnaS in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 12:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar