Hur många databeroende har vi här - Sidan 2
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #21

    Alltså

    det måste finnas något mellanting, en normal zon för datoranvändande.
    Jag tror inte på att helt utesluta, kanske om man är riktigt, riktigt beroende att inget annat snurrar runt i huvudet då kanske det är läge att pausa eller lägga ner datoranvändandet. Men annars, för gemene man/kvinna, får man komma fram till ett sätt som passar varje familj.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 21
    Alltså det måste finnas något mellanting, en normal zon för datoranvändande.
    Jag tror inte på att helt utesluta, kanske om man är riktigt, riktigt beroende att inget annat snurrar runt i huvudet då kanske det är läge att pausa eller lägga ner datoranvändandet. Men annars, för gemene man/kvinna, får man komma fram till ett sätt som passar varje familj.
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #22
    Skulle han ställa det ultimatumet så åkte han ut.

    Det innebär inte att tiden vid datorn betyder mer än tiden med honom.
  4. 22
    Skulle han ställa det ultimatumet så åkte han ut.

    Det innebär inte att tiden vid datorn betyder mer än tiden med honom.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #23
    Det där köper jag helt enkelt inte riktigt, vissa beroende har helt enkelt mycket mer förödande konsikvenser.

    Ungefär som att jämföra narkotika med att röka vanliga cigaretter.

    Ska jag jämföra databeroende (ej pengarspel för det är lite ett eget avsnitt) så är det nog mer med vanlig rökning eller möjligtvis godisberoende, eller vanligare tv-beroende om nog är ännu vanligare än databeroendet.

    Jag är inte rökare men var jag det och min man krävde att jag skulle sluta skulle jag nog göra slut för det med. (gäller inte att röka inne som är mer förståligt att man inte ska göra)
  6. 23
    Det där köper jag helt enkelt inte riktigt, vissa beroende har helt enkelt mycket mer förödande konsikvenser.

    Ungefär som att jämföra narkotika med att röka vanliga cigaretter.

    Ska jag jämföra databeroende (ej pengarspel för det är lite ett eget avsnitt) så är det nog mer med vanlig rökning eller möjligtvis godisberoende, eller vanligare tv-beroende om nog är ännu vanligare än databeroendet.

    Jag är inte rökare men var jag det och min man krävde att jag skulle sluta skulle jag nog göra slut för det med. (gäller inte att röka inne som är mer förståligt att man inte ska göra)
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #24
    nä det tycker jag är skillnad, alkohol eller droger och spelberoende när det gäller pengar kan man absolut förbjuda/ställa ultimatum som partner tycker jag för det ruinerar och dödar. Men bestämma om den andra partnerns fritidssysselsättningar är en helt annan sak så vida det inte går så långt att man glömmer hämta sitt barn på dagis eller glömmer att ge babyn mat eller så för då har det gått FÖR långt :-)
  8. 24
    nä det tycker jag är skillnad, alkohol eller droger och spelberoende när det gäller pengar kan man absolut förbjuda/ställa ultimatum som partner tycker jag för det ruinerar och dödar. Men bestämma om den andra partnerns fritidssysselsättningar är en helt annan sak så vida det inte går så långt att man glömmer hämta sitt barn på dagis eller glömmer att ge babyn mat eller så för då har det gått FÖR långt :-)
  9. Medlem sedan
    Sep 2008
    #25
    Jag tog nog och slängde ut datorn, för jag har ju en egen att tillgå på jobbet! Då var det "klart"
  10. 25
    Jag tog nog och slängde ut datorn, för jag har ju en egen att tillgå på jobbet! Då var det "klart"
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #26
    Det är lite det jag menar. Man vet ju inte hur långt in i databeroendet som nå har kommit om ens partner ber att man ska slänga ut datorn. Man kanske har kommit så långt in i det så man låtsas vara sjuk för att få vara hemma och sitta vid datorn. Man glömmer äta, göra mat, duscha mm.
  12. 26
    Det är lite det jag menar. Man vet ju inte hur långt in i databeroendet som nå har kommit om ens partner ber att man ska slänga ut datorn. Man kanske har kommit så långt in i det så man låtsas vara sjuk för att få vara hemma och sitta vid datorn. Man glömmer äta, göra mat, duscha mm.
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande trådar

  1. Databeroende....
    By oskarlisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-04-04, 20:50
  2. Kontroll av databeroende?
    By villemoa in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 11:51
  3. Databeroende son...
    By CocoGbg in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 15:04
  4. Databeroende..
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 11:51
  5. Många frågor, vill ha många svar!
    By lindalou13 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 20:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar