Nackspärr och spyor
_03 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Nackspärr och spyor

    Förskolan ringde i tisdags och berättade att T var stel i nacken och hade ont. De äldre barnen hade också det i den åldern så jag tyckte inte det var så mkt att bråka om. Hämtade hem henne och gav smärtstillande och så fick hon vara hemma på onsdagen.

    Detta resulterade i att hennes faster, som arbetar som förskollärare på T:s förskola, ringde halvt hysterisk och trodde att vi satt på akuten med T eftersom hon inte dykt upp på morgonen, duh!
    Det är ju bara en vanlig förkylning (bakterie/virus) som satt sig i nackmusklerna och det är bara att vänta ut den som en vanlig förkylning. Igår gick vi till öppna förskolan en stund eftersom hon var pigg och kunde röra på huvudet igen men när vi straxt efter lunch gick hem så började hon frysa och blev tröttare och tröttare.

    Stackars mammas älskling...hon satt och somnade i soffan med nästan 40 graders feber så det blev Ipren igen och sängen. Framåt kvällen kom det också en rejäl spya över hallgolvet, väggen och listerna utanför toaletten

    Som tur var var maken hemma då och vi kunde hjälpas åt att ta hand om eländet.

    Har era barn också råkat ut för nackspärr? Eller är det bara våra barn som får det istället för en vanlig förkylning!
    MammaMu till fem prinsessor
  2. 1
    Nackspärr och spyor Förskolan ringde i tisdags och berättade att T var stel i nacken och hade ont. De äldre barnen hade också det i den åldern så jag tyckte inte det var så mkt att bråka om. Hämtade hem henne och gav smärtstillande och så fick hon vara hemma på onsdagen.

    Detta resulterade i att hennes faster, som arbetar som förskollärare på T:s förskola, ringde halvt hysterisk och trodde att vi satt på akuten med T eftersom hon inte dykt upp på morgonen, duh!
    Det är ju bara en vanlig förkylning (bakterie/virus) som satt sig i nackmusklerna och det är bara att vänta ut den som en vanlig förkylning. Igår gick vi till öppna förskolan en stund eftersom hon var pigg och kunde röra på huvudet igen men när vi straxt efter lunch gick hem så började hon frysa och blev tröttare och tröttare.

    Stackars mammas älskling...hon satt och somnade i soffan med nästan 40 graders feber så det blev Ipren igen och sängen. Framåt kvällen kom det också en rejäl spya över hallgolvet, väggen och listerna utanför toaletten

    Som tur var var maken hemma då och vi kunde hjälpas åt att ta hand om eländet.

    Har era barn också råkat ut för nackspärr? Eller är det bara våra barn som får det istället för en vanlig förkylning!
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Hur mår hon nu?

    Med de symptomen hade jag nog åkt in för att utesluta hjärnhinneinflammation. Men hon kanske är frisk nu? Får ni liknande symptom ofta?
  4. 2
    Hur mår hon nu?

    Med de symptomen hade jag nog åkt in för att utesluta hjärnhinneinflammation. Men hon kanske är frisk nu? Får ni liknande symptom ofta?
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    Hon mår kanon nu, tackar som frågar

    De äldre döttrarna fick liknande symptom som började med nackspärr och sen spyor och feber i 5-6 års åldern. De är 14 och 16 år idag och har inte haft ngt liknande sedan dess. Yngsta dottern är bara 1½ så hon har inte haft ngt sånt (än).

    Vi frågade brorsan som är läkare och han sa att det var ett vanligt förkylnings- virus/bakterie som satt sig i nackmusklerna. Inget konstigt alltså.

    Hade hon däremot varit ljuskänslig, spytt om och om igen och varit desorienterad/yr så hade vi nog kontaktat sjukvården.
  6. 3
    Hon mår kanon nu, tackar som frågar

    De äldre döttrarna fick liknande symptom som började med nackspärr och sen spyor och feber i 5-6 års åldern. De är 14 och 16 år idag och har inte haft ngt liknande sedan dess. Yngsta dottern är bara 1½ så hon har inte haft ngt sånt (än).

    Vi frågade brorsan som är läkare och han sa att det var ett vanligt förkylnings- virus/bakterie som satt sig i nackmusklerna. Inget konstigt alltså.

    Hade hon däremot varit ljuskänslig, spytt om och om igen och varit desorienterad/yr så hade vi nog kontaktat sjukvården.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Viggo fick med så...han hade svullna körtlar och öroninflammation.
    han skrek och var så ledsen för han hade sååå ont i nacken.
    man kunde knappt röra han.

    jag fick lägga han försiktigt i soffan på läkarcentralen och han grät medans jag lade ner han.
    han hade ändå en vetevärmare runt nacken..

    och det vill jag tipsa om...en vetevärmare eller varma handdukar.
  8. 4
    Viggo fick med så...han hade svullna körtlar och öroninflammation.
    han skrek och var så ledsen för han hade sååå ont i nacken.
    man kunde knappt röra han.

    jag fick lägga han försiktigt i soffan på läkarcentralen och han grät medans jag lade ner han.
    han hade ändå en vetevärmare runt nacken..

    och det vill jag tipsa om...en vetevärmare eller varma handdukar.
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5
    Jag har faktiskt en vetekudde men har lite dåliga erfarenheter av den tyvärr. Mitt eget fel ska jag väl påpeka.

    Fick mjölkstockning och feber med lillan för ett drygt år sen och hade så ONT och värmde vetekudden i mikronn 1 minut men den blev knappt ljummen så jag värmde den igen efter en halvtimme och tog då 2 minuter. Då blev den ordentligt varm och det var skönt samtidigt som det gjorde ont.

    Eftersom jag hade feberfrossa satt jag med massor av kläder och gick dessutom och la mig under duntäcket med alla dessa kläder.Är jag sedan vaknade genomsvettig på natten och tog av mig alla kläder insåg jag att en del av det onda i bröstet helt enkelt var en brännskada från vetekudden.

    Jag hade ju haft så ont så jag kände ingen skillnad. Nu var bröstet helt rött och stenhårt och på ett ställe hade det blivit andra gradens brännskada där huden gått sönder. Mkt amning och massage med olja gjorde att den lättare brännskadan på bröstet läkte efter en vecka men där det gått hål tog det ca 1-2 månader innan det läkt.

    Så jag är jätteförsiktig med vetekuddar nu men det är kanske inte så konstigt

    Tack för tipset i alla fall!
  10. 5
    Jag har faktiskt en vetekudde men har lite dåliga erfarenheter av den tyvärr. Mitt eget fel ska jag väl påpeka.

    Fick mjölkstockning och feber med lillan för ett drygt år sen och hade så ONT och värmde vetekudden i mikronn 1 minut men den blev knappt ljummen så jag värmde den igen efter en halvtimme och tog då 2 minuter. Då blev den ordentligt varm och det var skönt samtidigt som det gjorde ont.

    Eftersom jag hade feberfrossa satt jag med massor av kläder och gick dessutom och la mig under duntäcket med alla dessa kläder.Är jag sedan vaknade genomsvettig på natten och tog av mig alla kläder insåg jag att en del av det onda i bröstet helt enkelt var en brännskada från vetekudden.

    Jag hade ju haft så ont så jag kände ingen skillnad. Nu var bröstet helt rött och stenhårt och på ett ställe hade det blivit andra gradens brännskada där huden gått sönder. Mkt amning och massage med olja gjorde att den lättare brännskadan på bröstet läkte efter en vecka men där det gått hål tog det ca 1-2 månader innan det läkt.

    Så jag är jätteförsiktig med vetekuddar nu men det är kanske inte så konstigt

    Tack för tipset i alla fall!
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    1.5 minut

    1.5 min brukar vara precis lagom. Råkar den bli för varm nångång så lägger jag den ovanför täcket om han vill ha det på benen.

    Viggo har sin vetekudde varje natt i sängen, ibland kommer han upp och vill jag ska värma den. Den har blivit som hans "snutte" pga växtvärk så hade han den och sen vande han sig.
    Den värmer ju gott, iallafall nu på höst och vinter :-)
    Min blogg: http://lykke-li.blogspot.com/

    Linda med 4 barn
    Tova-00
    Loke f/d-02
    Viggo-03
    Saga-05
  12. 6
    1.5 minut 1.5 min brukar vara precis lagom. Råkar den bli för varm nångång så lägger jag den ovanför täcket om han vill ha det på benen.

    Viggo har sin vetekudde varje natt i sängen, ibland kommer han upp och vill jag ska värma den. Den har blivit som hans "snutte" pga växtvärk så hade han den och sen vande han sig.
    Den värmer ju gott, iallafall nu på höst och vinter :-)

Liknande trådar

  1. Spyor
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 14:53
  2. Spyor:(
    By Lola_79 in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 13:43
  3. Spyor...
    By Lola_79 in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 13:47
  4. Kattskit / Spyor
    By MariaKingsley in forum Gravidsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 00:24
  5. Spyor!!!
    By michomi in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 13:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar