Äter DU svamp?
_0904 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2008
    #1

    Äter DU svamp?

    Hej alla glada

    det här inlägget riktar sig till alla gravida kvinnor..
    Äter du svamp? det står ju någonstans att man ska va super noga med hygien och undvika jord, därmed nyplockad svamp från skogen.

    men.. ja som sagt, allt är ju farligt=)

    Äter du nyplockad svamp?

    ska till stugan i helgen och plocka svamp, och ska nu bestämma mig om jag ska ta hem en påse kantareller eller ge bort allt.

    Tacksam för svar!
    Trevlig måndag
    Peckson
  2. 1
    Äter DU svamp? Hej alla glada

    det här inlägget riktar sig till alla gravida kvinnor..
    Äter du svamp? det står ju någonstans att man ska va super noga med hygien och undvika jord, därmed nyplockad svamp från skogen.

    men.. ja som sagt, allt är ju farligt=)

    Äter du nyplockad svamp?

    ska till stugan i helgen och plocka svamp, och ska nu bestämma mig om jag ska ta hem en påse kantareller eller ge bort allt.

    Tacksam för svar!
    Trevlig måndag
    Peckson
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2
    Jag äter nyplockade kantareller, man rensar den ju o kokare eller steker, så jag tror inte att det är någon fara.
    Jag skulle inte ge bort den dyrbara svampen
  4. 2
    Jag äter nyplockade kantareller, man rensar den ju o kokare eller steker, så jag tror inte att det är någon fara.
    Jag skulle inte ge bort den dyrbara svampen
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    Vi plockade taggsvamp för några helger sen och åt. Jag har inte hört att det skulle vara farligt. Rensa noga och stek väl, då borde det farliga isof dö. Om du är orolig så kan du äta lite iaf.
  6. 3
    Vi plockade taggsvamp för några helger sen och åt. Jag har inte hört att det skulle vara farligt. Rensa noga och stek väl, då borde det farliga isof dö. Om du är orolig så kan du äta lite iaf.
  7. Fru Pettson
    #4
    Det är risken för toxoplasmos som gör att man ibland varnar för jordiga grejer. Men toxoplasmos dör av upphettning, så det är lugnt så länge du inte käkar den rå.

    Livsmedelsverket varnar inte gravida för att äta svamp.
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV
  8. 4
    Det är risken för toxoplasmos som gör att man ibland varnar för jordiga grejer. Men toxoplasmos dör av upphettning, så det är lugnt så länge du inte käkar den rå.

    Livsmedelsverket varnar inte gravida för att äta svamp.
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV
  9. Medlem sedan
    Jul 2008
    #5
    Jag har ätit kantareller och trattkantareller 3-4 ggr de senaste veckorna. Har läst någonstans att man kan göra det, men kanske inte för mycket pga miljögifter.
  10. 5
    Jag har ätit kantareller och trattkantareller 3-4 ggr de senaste veckorna. Har läst någonstans att man kan göra det, men kanske inte för mycket pga miljögifter.
  11. Medlem sedan
    May 2008
    #6
    Jag äter svamp. Är i högriskgrupp för toxoplasmos pga mitt arbete och har därför fått göra serologi för detta på mvc. Det visade sig att trots många års svampätande, kattbajshanterande (då menar jag inte bara tömma lådan), arbete i jordiga miljöer med bristfällig hygien vid lunchätning etc att jag inte har antikroppar mot toxoplasma. Nästan lite synd för nu måste jag ju vara extra försiktig på jobbet, hade varit bättre om jag var immun. Men jag resonerar så att har jag inte lyckats bli smittad än så har jag svårt att tro att jag skulle bli det om jag faktiskt är försiktig för första gången. Äter dock inte örterna från grönsakslandet utan upphettning, för där VET jag att både vår och grannens katt sitter och skiter. Känns lite onödigt.
  12. 6
    Jag äter svamp. Är i högriskgrupp för toxoplasmos pga mitt arbete och har därför fått göra serologi för detta på mvc. Det visade sig att trots många års svampätande, kattbajshanterande (då menar jag inte bara tömma lådan), arbete i jordiga miljöer med bristfällig hygien vid lunchätning etc att jag inte har antikroppar mot toxoplasma. Nästan lite synd för nu måste jag ju vara extra försiktig på jobbet, hade varit bättre om jag var immun. Men jag resonerar så att har jag inte lyckats bli smittad än så har jag svårt att tro att jag skulle bli det om jag faktiskt är försiktig för första gången. Äter dock inte örterna från grönsakslandet utan upphettning, för där VET jag att både vår och grannens katt sitter och skiter. Känns lite onödigt.

Liknande trådar

  1. Äter sover, äter sove. Vanligt för nyföd
    By Trull2012 in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 18:35
  2. jag bara äter och äter och äter
    By k-åsa-n in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 19:30
  3. Snuttfia äter och äter - hjälp.
    By Mullisen in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 23:24
  4. svamp(inte sån man äter)
    By samandra in forum _0506 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 12:08
  5. Äter äpple själv & äter med sked
    By aasha in forum _05 Vårbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 21:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar