Vad leker era 6-åringar helst?
Förskoleklass (6-års.)
  1. minette
    #1

    Vad leker era 6-åringar helst?

    Min dotter ritar och hittar på pyssel, det tar upp nästan all tid. Sedan har hon en 4-årig lillasyster och vi har en hel del småbarnsleksaker i en låda. Det finns diverse pussel och spel, My little ponysar, gosedjur förstås, några dataspel. Ja, huset är egentligen fullt. Jag har ändå en känsla att det är roligare att vara hemma hos kompisar, att det finns andra saker där. Men vad leker era 6-åringar helst, när de har besök av kompisar?
  2. 1
    Vad leker era 6-åringar helst? Min dotter ritar och hittar på pyssel, det tar upp nästan all tid. Sedan har hon en 4-årig lillasyster och vi har en hel del småbarnsleksaker i en låda. Det finns diverse pussel och spel, My little ponysar, gosedjur förstås, några dataspel. Ja, huset är egentligen fullt. Jag har ändå en känsla att det är roligare att vara hemma hos kompisar, att det finns andra saker där. Men vad leker era 6-åringar helst, när de har besök av kompisar?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Just nu är det lego mest. Indiana Jones och Star Wars. Annars sitter sonen och hans två killkusiner mycket och ritar också. Sedan spelar de Nintendo, men det är bara på helgen sonen får spela, inte i veckan. Lite datorspel också, typ Råttatouille och bolibompaspel.
  4. 2
    Just nu är det lego mest. Indiana Jones och Star Wars. Annars sitter sonen och hans två killkusiner mycket och ritar också. Sedan spelar de Nintendo, men det är bara på helgen sonen får spela, inte i veckan. Lite datorspel också, typ Råttatouille och bolibompaspel.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Vår 6-åring är en lugn kille som gärna sitter och bygger lego i till olika rymdfaskoster osv.

    Vi har faktiskt inte så mycket kompisar hemma, dom har långa dagar på skolan och dagis och leker bra med varandra dom är 6 och 4 år.

    Men det är ju alltid roligare att gå hem till någon och leka än att ha kompisar här hemma. För nya leksaker är ju alltid roligt, sånt som man inte har här hemma.
    Annisan med oktoberpojkarna William -02 och Rasmus -04 och majflickan Matilda -09

    www.annisan.se/
  6. 3
    Vår 6-åring är en lugn kille som gärna sitter och bygger lego i till olika rymdfaskoster osv.

    Vi har faktiskt inte så mycket kompisar hemma, dom har långa dagar på skolan och dagis och leker bra med varandra dom är 6 och 4 år.

    Men det är ju alltid roligare att gå hem till någon och leka än att ha kompisar här hemma. För nya leksaker är ju alltid roligt, sånt som man inte har här hemma.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Min dotter leker helst inte MED något. Hon är väldigt sprallig och vill helst leka med hela kroppen, alltså vara ute och leka. Springa, hoppa, jaga, klättra, vara i lekparken och "hitta på något".

    Viktigast är att leka MED någon, alltså att ringa någon kompis och så leker de tillsammans, men de är sällan inomhus och leker sällan med leksaker, trots att vi har massor med saker hemma.

    Om hon måste vara inomhus pga. att det är sent på kvällen eller inga vänner är hemma, ja då ritar hon helst.
  8. 4
    Min dotter leker helst inte MED något. Hon är väldigt sprallig och vill helst leka med hela kroppen, alltså vara ute och leka. Springa, hoppa, jaga, klättra, vara i lekparken och "hitta på något".

    Viktigast är att leka MED någon, alltså att ringa någon kompis och så leker de tillsammans, men de är sällan inomhus och leker sällan med leksaker, trots att vi har massor med saker hemma.

    Om hon måste vara inomhus pga. att det är sent på kvällen eller inga vänner är hemma, ja då ritar hon helst.
  9. minette
    #5

    Ok, låter ungefär som här då

    Jag hade fått för mig att vi bara hade tråkiga saker här hemma, att vi låg efter på något sätt. Ibland har min dotter kommit hem och de har lekt med smink och parfym... Lite tidigt tycker jag. Det är nog alltid roligare "hos någon annan". Men lite ledsamt var det den gången när två andra tjejer var här och de efter fem minuter kom och sa att de istället ville gå hem till en av dem. Istället för att vara kvar hos oss...
  10. 5
    Ok, låter ungefär som här då Jag hade fått för mig att vi bara hade tråkiga saker här hemma, att vi låg efter på något sätt. Ibland har min dotter kommit hem och de har lekt med smink och parfym... Lite tidigt tycker jag. Det är nog alltid roligare "hos någon annan". Men lite ledsamt var det den gången när två andra tjejer var här och de efter fem minuter kom och sa att de istället ville gå hem till en av dem. Istället för att vara kvar hos oss...
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6
    Är det inte alltid roligare hos kompisar? De har ju "nya" leksaker, andra leksaker, andra legobitar - klart att det är kul! Min sexåring leker jättemycket med lego, de bygger och bygger och leker med det han byggt. Sen leker han mycket utan några direkta leksaker, de bygger kojor och leker att det är rymdskepp, eller sjörövarbåt, eller en borg eller... Då kan han klämma på sig en sjörövarhatt eller riddartröja och kanske ha ett leksakssvärd, men då känns inte leksakerna så relevanta. Mest är det väl det de gör när han har kompisar här. Ibland får de spela tv-spel en stund. Och så är de ute och cykar eller går upp till lekplatsen nrä det är ok väder. Tycker mcyket av leksakerna används väldigt sällan.
  12. 6
    Är det inte alltid roligare hos kompisar? De har ju "nya" leksaker, andra leksaker, andra legobitar - klart att det är kul! Min sexåring leker jättemycket med lego, de bygger och bygger och leker med det han byggt. Sen leker han mycket utan några direkta leksaker, de bygger kojor och leker att det är rymdskepp, eller sjörövarbåt, eller en borg eller... Då kan han klämma på sig en sjörövarhatt eller riddartröja och kanske ha ett leksakssvärd, men då känns inte leksakerna så relevanta. Mest är det väl det de gör när han har kompisar här. Ibland får de spela tv-spel en stund. Och så är de ute och cykar eller går upp till lekplatsen nrä det är ok väder. Tycker mcyket av leksakerna används väldigt sällan.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    Fast det kan ju vara för att de precis kom på nåt speciellt där de ville leka med. Här springer de ofta mellan husen - eller drar med sig en kasse leksaker (vilket jag inte är förtjust i, det är så lätt att grejerna försvinner). Själv ser jag inte så stor skillnad på leksakerna kompisarna har med sig och leksakerna min kille har, men tydligen är det HELT andra legogrejer tex...
  14. 7
    Fast det kan ju vara för att de precis kom på nåt speciellt där de ville leka med. Här springer de ofta mellan husen - eller drar med sig en kasse leksaker (vilket jag inte är förtjust i, det är så lätt att grejerna försvinner). Själv ser jag inte så stor skillnad på leksakerna kompisarna har med sig och leksakerna min kille har, men tydligen är det HELT andra legogrejer tex...
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Uppfinningar är bäst! Experimentera med saker, undersöka dem hur de funkar, ser ut inuti osv. Pyssel och spel är roligt i ungefär 5 minuter.

    Är vi borta hos andra är även bebisleksaker jätteroliga, dvs allt som de inte sett förut!
  16. 8
    Uppfinningar är bäst! Experimentera med saker, undersöka dem hur de funkar, ser ut inuti osv. Pyssel och spel är roligt i ungefär 5 minuter.

    Är vi borta hos andra är även bebisleksaker jätteroliga, dvs allt som de inte sett förut!
  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9

    min dotter

    leker själv helst med lego, följa instruktioner är kul.
    Annars läser hon mycket eller gör sina pysselböcker (massa lära sig saker som matte, pengar, meningsbyggnad, engelska...)

    Med sina systrar (4,5 och 3 år) leker hon gärna med små dockor eller med andra dockor. Ibland me bilar också..

    Med grannen leker hon helst med little pet shop eller deras kåldockor (de fick varsinn av mig när de kostade 50kr styck på ica maxi, de blev superglada
  18. 9
    min dotter leker själv helst med lego, följa instruktioner är kul.
    Annars läser hon mycket eller gör sina pysselböcker (massa lära sig saker som matte, pengar, meningsbyggnad, engelska...)

    Med sina systrar (4,5 och 3 år) leker hon gärna med små dockor eller med andra dockor. Ibland me bilar också..

    Med grannen leker hon helst med little pet shop eller deras kåldockor (de fick varsinn av mig när de kostade 50kr styck på ica maxi, de blev superglada
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Sonen har en utklädningslåda som han leker mycket med både med sin syster och sina kompisar.
    Lego är en favorit.
    I skolan har det varit extremt mycket pokémon en tid med problem på köpet så nu är dessa kort förbjudna enligt fröknarna så vi får se vad som blir näåsta "skolgrej"
  20. 10
    Sonen har en utklädningslåda som han leker mycket med både med sin syster och sina kompisar.
    Lego är en favorit.
    I skolan har det varit extremt mycket pokémon en tid med problem på köpet så nu är dessa kort förbjudna enligt fröknarna så vi får se vad som blir näåsta "skolgrej"
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Låter som min dotter men hon är bara 3,5 år så hon får vänta några år till innan jag diskuterar henne här :P
  22. 11
    Låter som min dotter men hon är bara 3,5 år så hon får vänta några år till innan jag diskuterar henne här :P
  23. Medlem sedan
    Oct 2003
    #12
    Min 6 åriga dotter älskar att leka med figurer av alla de slag, det har hon alltid gjort. Hon har prinsess och riddarfigurer, smurfar, Barbapappa figurer etc. Hon kan sitta hur länge som helst med det. Sedan leker hon mycket med Pet shops, Barbiedockor och även vanliga dockor.

    Sedan älskar hon att rita, måla och skriva.

    Hon håller mycket på med "skolböcker", sådana man kan köpa i t.e.x bokaffärer, matteböcker och skrivböcker.

    Hon gillar också att lyssna på musik allt från barnvisor till Melodifestivalen och Mamma Mia. Hon och hennes kompisar brukar ha shower som vi får titta på

    Hon gillar nog mest att vara inne faktiskt, kan hålla på att leka antingen själv, med lillasyster eller med kompisar hur länge som helst.

    Hon är ju självklart ute en hel del också, då hoppars de mycket hopprep och rockar rockring nu.
  24. 12
    Min 6 åriga dotter älskar att leka med figurer av alla de slag, det har hon alltid gjort. Hon har prinsess och riddarfigurer, smurfar, Barbapappa figurer etc. Hon kan sitta hur länge som helst med det. Sedan leker hon mycket med Pet shops, Barbiedockor och även vanliga dockor.

    Sedan älskar hon att rita, måla och skriva.

    Hon håller mycket på med "skolböcker", sådana man kan köpa i t.e.x bokaffärer, matteböcker och skrivböcker.

    Hon gillar också att lyssna på musik allt från barnvisor till Melodifestivalen och Mamma Mia. Hon och hennes kompisar brukar ha shower som vi får titta på

    Hon gillar nog mest att vara inne faktiskt, kan hålla på att leka antingen själv, med lillasyster eller med kompisar hur länge som helst.

    Hon är ju självklart ute en hel del också, då hoppars de mycket hopprep och rockar rockring nu.
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13
    Man sex-åring (snart) leker sport. Spelar fotboll, innebandy, basket allt möjligt INOMHUS.
    Ibland leker han med storasyster, då är det en del rollekar. På skolan är det mycket fotboll på rasterna men också pokemon-lekar.
  26. 13
    Man sex-åring (snart) leker sport. Spelar fotboll, innebandy, basket allt möjligt INOMHUS.
    Ibland leker han med storasyster, då är det en del rollekar. På skolan är det mycket fotboll på rasterna men också pokemon-lekar.
  27. Medlem sedan
    Sep 2008
    #14
    Min dotter är sex år och leker helst "familj" med sina tillfälliga systrar (kollektiv) --- oftast mamma,mamma,barn (tre tjejer). Hon är väldigt "familjeorienterad" just nu ...
  28. 14
    Min dotter är sex år och leker helst "familj" med sina tillfälliga systrar (kollektiv) --- oftast mamma,mamma,barn (tre tjejer). Hon är väldigt "familjeorienterad" just nu ...
  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15

    Mycket korsord och

    målarböcker. Oliver älskar det. Pysselböcker, skriva och flexi trax är jättekul.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  30. 15
    Mycket korsord och målarböcker. Oliver älskar det. Pysselböcker, skriva och flexi trax är jättekul.

Liknande trådar

  1. 6 åring som helst leker med lillebror
    By Anonym in forum Stora barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 15:08
  2. Vad leker din febbebebbe helst?
    By Tindragull in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 14:55
  3. 4-åring som helst bara leker med syrran!
    By lillsnurpan in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 08:35
  4. Vad leker era barn helst med nu?
    By Pemetre in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 19:26
  5. Vad leker era barn helst med nu?
    By Pemetre in forum _01 Vårbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 21:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar