Någon men diabetes+epilepsi barn här?
Diabetes
  1. anonymt namn
    #1

    Någon men diabetes+epilepsi barn här?

    Vår tjej har haft diabetes sedan snart 5 år tillbaka.
    Jag som själv jobbar inom vården tyckte hon hade alldeles för många kramper.
    Förra hösten,för ett år sedan fick jag igenom att de skulle göra en EEG.
    Mkt riktigt,som jag själv hade misstänkt:Epilepsi
    Nu är hon snart 11 år,äter ep-medicin 2 ggr dagligen och allt som har
    med diabetesen på det.
    Hon e på väg in i förpuberteten,och det märks väldigt tydligt....
    Det jag efterlyser är om någon vet mer om barn som har dubbeldiagnoser
    för allt blir så mkt mer annurlunda ju...
    Mamma
  2. 1
    Någon men diabetes+epilepsi barn här? Vår tjej har haft diabetes sedan snart 5 år tillbaka.
    Jag som själv jobbar inom vården tyckte hon hade alldeles för många kramper.
    Förra hösten,för ett år sedan fick jag igenom att de skulle göra en EEG.
    Mkt riktigt,som jag själv hade misstänkt:Epilepsi
    Nu är hon snart 11 år,äter ep-medicin 2 ggr dagligen och allt som har
    med diabetesen på det.
    Hon e på väg in i förpuberteten,och det märks väldigt tydligt....
    Det jag efterlyser är om någon vet mer om barn som har dubbeldiagnoser
    för allt blir så mkt mer annurlunda ju...
    Mamma
  3. Medlem sedan
    Aug 2008
    #2
    Min dotter har diabetes, epilepsi och celiaki. Sen toppas det också med migrän och huvudvärk. Vi har valt att inte medicinera epilepsin då hon har grand malanfall så pass sällan. Puberteten är ett elände och mest på grund av att de får sånt himla humör!
  4. 2
    Min dotter har diabetes, epilepsi och celiaki. Sen toppas det också med migrän och huvudvärk. Vi har valt att inte medicinera epilepsin då hon har grand malanfall så pass sällan. Puberteten är ett elände och mest på grund av att de får sånt himla humör!
  5. Anonym
    #3
    Vi skulle inte kunna sluta medicinera,hon krampar ofta ändå.Men hur är ditt barn,har hon känningar eller inte? Vår tös känner inte av lågt bl.s förrän det e för sent,undrar om det inte är epelepsins fel,någon störning i hjärnkontoret som inte funkar..??? Detta e sååå kämpigt nu...
  6. 3
    Vi skulle inte kunna sluta medicinera,hon krampar ofta ändå.Men hur är ditt barn,har hon känningar eller inte? Vår tös känner inte av lågt bl.s förrän det e för sent,undrar om det inte är epelepsins fel,någon störning i hjärnkontoret som inte funkar..??? Detta e sååå kämpigt nu...
  7. Medlem sedan
    Aug 2008
    #4
    Att lära sig känna igen lågt bs är en sak som man behöver öva sig på i flera år helt medvetet. I början av min dotters diabetes bad jag henne alltid gissa sitt blodsocker innan sticket och sen pratade vi mycket om hur det känns i kroppen vid lågt bs och hur hon ska lära sig att känna igen det. Vissa läkare påstår att man inte kan känna sitt blodsocker, men det går om man övar upp sig på det.

    Så sätt och gång och öva för det leder i sin tur till mycket färre fingerstick som ju är lite jobbiga. Epilepsin om den är besvärande stör ju allt i ens liv men jag tror inte att det är ett hinder för att kunna lära sig känna av blodsockret om vi nu talar om ett barn med normalintelligens.

    Vi hade i början av diabetesen (hon var sex år) några skrämmande låga bs som hon inte kände av tills jag satte igång "lära känna bs kampanjen" så jag peppar dig till detsamma. Men det är ett långsamt arbete. Lycka till!
  8. 4
    Att lära sig känna igen lågt bs är en sak som man behöver öva sig på i flera år helt medvetet. I början av min dotters diabetes bad jag henne alltid gissa sitt blodsocker innan sticket och sen pratade vi mycket om hur det känns i kroppen vid lågt bs och hur hon ska lära sig att känna igen det. Vissa läkare påstår att man inte kan känna sitt blodsocker, men det går om man övar upp sig på det.

    Så sätt och gång och öva för det leder i sin tur till mycket färre fingerstick som ju är lite jobbiga. Epilepsin om den är besvärande stör ju allt i ens liv men jag tror inte att det är ett hinder för att kunna lära sig känna av blodsockret om vi nu talar om ett barn med normalintelligens.

    Vi hade i början av diabetesen (hon var sex år) några skrämmande låga bs som hon inte kände av tills jag satte igång "lära känna bs kampanjen" så jag peppar dig till detsamma. Men det är ett långsamt arbete. Lycka till!

Liknande trådar

  1. Mitt barn får epilepsi i sömnen..
    By comjocmir in forum Epilepsi
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 22:18
  2. Barn med epilepsi?
    By Eloem in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 15:05
  3. Barn epilepsi?
    By malinemma in forum Epilepsi
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 08:25
  4. Någon här som har epilepsi?
    By LenaWilma in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 21:26
  5. Någon med Epilepsi?
    By J in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 18:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar