Med en 9-åring o en 5-åring - veckopeng
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Med en 9-åring o en 5-åring - veckopeng

    Veckopengsfråga skulle det stå.

    Ska börja ge 9-åringen vecko/månadspeng men antar att vi måste ge åt 5-åringen också. Hur mycket? Blir det inte knas om vi ger mer till äldre och mindre till yngsta?

    Hur gör ni?
  2. 1
    Med en 9-åring o en 5-åring - veckopeng Veckopengsfråga skulle det stå.

    Ska börja ge 9-åringen vecko/månadspeng men antar att vi måste ge åt 5-åringen också. Hur mycket? Blir det inte knas om vi ger mer till äldre och mindre till yngsta?

    Hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Nej, varför skulle det bli det? När femåringen är nio är får h*n också mer än när h*n var fem!
    Inte orättvist alls.

    Vår fjortonåring får 250 kr i månaden + betalt för att sitta barnvakt, det får inte hennes bröder (som är sex och fem år).
    De yngre får en tia i veckan var som de sparar + fredagsgodis, den storasyster får köpa sitt godis själv (hennes ska räcka till "ondöiga saker" som smink och godis).
  4. 2
    Nej, varför skulle det bli det? När femåringen är nio är får h*n också mer än när h*n var fem!
    Inte orättvist alls.

    Vår fjortonåring får 250 kr i månaden + betalt för att sitta barnvakt, det får inte hennes bröder (som är sex och fem år).
    De yngre får en tia i veckan var som de sparar + fredagsgodis, den storasyster får köpa sitt godis själv (hennes ska räcka till "ondöiga saker" som smink och godis).
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Nej varför skulle det bli konstigt? Ju äldre man blir desto mer ansvar får man ta över pengar osv.

    Ni måste inte ge veckopeng/månadspeng till 5 åringen bara för att nioåringen får. Om ni vill så kan ni ju vänta med det tills femåringen är 9 år med motiveringen "När du är så stor så får du också"

    Man kan ju inte köra på millimeter rättvisa. När 9 åringen är 14 och ni kanske ger henne barnbidraget exempelvis, skulle ni då ge det till eran då 10åring också för att man "måste"?

    Man måste ju faktiskt inget här i världen
  6. 3
    Nej varför skulle det bli konstigt? Ju äldre man blir desto mer ansvar får man ta över pengar osv.

    Ni måste inte ge veckopeng/månadspeng till 5 åringen bara för att nioåringen får. Om ni vill så kan ni ju vänta med det tills femåringen är 9 år med motiveringen "När du är så stor så får du också"

    Man kan ju inte köra på millimeter rättvisa. När 9 åringen är 14 och ni kanske ger henne barnbidraget exempelvis, skulle ni då ge det till eran då 10åring också för att man "måste"?

    Man måste ju faktiskt inget här i världen
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Nej, inte om man motiverar det!
    De tar det bättre än man kanske tror (om man har en vettig anledning som åldern).
  8. 4
    Nej, inte om man motiverar det!
    De tar det bättre än man kanske tror (om man har en vettig anledning som åldern).
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    Jo jag tycker som dig. För man kan ju faktiskt inte alltid köra på "men X får ju så då borde jag också få!" Vet en familj som fått det problemet, då lilla sladdisen 4 år blir apförbannad när storasyster 18 år "får" äta godis på veckodagarna men det får inte hon göra.

    Jag tror på att det är viktigt att lära barnen att i takt med att man växer så får man ta mer ansvar över saker och ting/bestämma mer över saker själv. Det är ju faktiskt ganska stor skillnad på ex. en 5åring och en 9åring.
  10. 5
    Jo jag tycker som dig. För man kan ju faktiskt inte alltid köra på "men X får ju så då borde jag också få!" Vet en familj som fått det problemet, då lilla sladdisen 4 år blir apförbannad när storasyster 18 år "får" äta godis på veckodagarna men det får inte hon göra.

    Jag tror på att det är viktigt att lära barnen att i takt med att man växer så får man ta mer ansvar över saker och ting/bestämma mer över saker själv. Det är ju faktiskt ganska stor skillnad på ex. en 5åring och en 9åring.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Nej ni har ju rätt, såklart man kan motivera skillnad. Det gör vi ju också då det behövs, men detta med veckopeng är lite nytt för oss.

    Funderar på om 100:-/mån. är för futtigt för 9-åringen. Och 5-åringen då? En tjuga skulle eg kännas ok.
  12. 6
    Nej ni har ju rätt, såklart man kan motivera skillnad. Det gör vi ju också då det behövs, men detta med veckopeng är lite nytt för oss.

    Funderar på om 100:-/mån. är för futtigt för 9-åringen. Och 5-åringen då? En tjuga skulle eg kännas ok.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Nä.

    Vi har en på 7½ och en på 5 och vi har sagt att när man börjar skolan (förskoleklass) DÅ får man veckopeng - och det köper lillasyster. Det blir ibland jobbigt när han har pengar men inte hon, men vi tycker vi har löst det fiffigt ändå. Hon är lite mer brådmogen än han och hon kommer vara 5 år och 11 månader när hon får, han var 6 år och 3 månader - så har vi kapat fyra månader bara sådär. *s* Men nej, jag tycker inte man måste göra lika. Däremot är det bra för dem att ha ett datum att se fram emot och jag tycker kanske det är väl sent att vänta till nio, det hade det varit här i alla fall. Ungen behövde få lära sig hur man sparar till det man vill ha, han hade noll grepp förut och diskussionerna kunde gå höga om få-få-få. Men om stora får nu och lilla får när h*n börjar fsk-klass eller ettan eller tvåan...? Sätt ett tillfälle som h*n kan se fram emot bara.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  14. 7
    Nä. Vi har en på 7½ och en på 5 och vi har sagt att när man börjar skolan (förskoleklass) DÅ får man veckopeng - och det köper lillasyster. Det blir ibland jobbigt när han har pengar men inte hon, men vi tycker vi har löst det fiffigt ändå. Hon är lite mer brådmogen än han och hon kommer vara 5 år och 11 månader när hon får, han var 6 år och 3 månader - så har vi kapat fyra månader bara sådär. *s* Men nej, jag tycker inte man måste göra lika. Däremot är det bra för dem att ha ett datum att se fram emot och jag tycker kanske det är väl sent att vänta till nio, det hade det varit här i alla fall. Ungen behövde få lära sig hur man sparar till det man vill ha, han hade noll grepp förut och diskussionerna kunde gå höga om få-få-få. Men om stora får nu och lilla får när h*n börjar fsk-klass eller ettan eller tvåan...? Sätt ett tillfälle som h*n kan se fram emot bara.
  15. Medlem sedan
    Jan 2008
    #8
    100 :- i månaden tycker jag låter helt rimligt. Och samma sak med 20an för 5åringen.
    Men då får man ju göra upp med barnen vad ni vill att pengarna ska räcka till osv.
  16. 8
    100 :- i månaden tycker jag låter helt rimligt. Och samma sak med 20an för 5åringen.
    Men då får man ju göra upp med barnen vad ni vill att pengarna ska räcka till osv.
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    Ja, precis! I början (när vi fick de minsta) så tänkte svärmor köpa present till båda när en fyllde, jag sa genast ifrån! SÅ rättvis är inte världen när man blir vuxen så varför vänja sig med att alla ska ha exakt samma hela tiden?
    Den som fyller får presenter och den som kan hantera en större månadspeng får en större månadspeng, dvs. den äldre.

    ANNARS ska de också kunna göra samma saker, hon går och handlar ibland, går ut med hunden, städar övervåningen och DET vill de yngre garanterat inte göra (och kan inte heller)... Man kan inte bara ha det rättvist på förmåner utan då blir det ju även på sysslor?
  18. 9
    Ja, precis! I början (när vi fick de minsta) så tänkte svärmor köpa present till båda när en fyllde, jag sa genast ifrån! SÅ rättvis är inte världen när man blir vuxen så varför vänja sig med att alla ska ha exakt samma hela tiden?
    Den som fyller får presenter och den som kan hantera en större månadspeng får en större månadspeng, dvs. den äldre.

    ANNARS ska de också kunna göra samma saker, hon går och handlar ibland, går ut med hunden, städar övervåningen och DET vill de yngre garanterat inte göra (och kan inte heller)... Man kan inte bara ha det rättvist på förmåner utan då blir det ju även på sysslor?
  19. Medlem sedan
    Jan 2008
    #10
    Exakt min poäng. Du verkar så vettig tycker jag
  20. 10
    Exakt min poäng. Du verkar så vettig tycker jag
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    100 kr är nog lagom till en början iaf, tills ni ser hur det fungerar! Iaf om de får godis eller glass eller vad de brukar få på helgen utöver! Annars finns inget sparutrymme, vi hade först 20 kr per vecka var men då köpte de godis för hela eller en glass och jag vill att de ska få lite sparbeteende!!! Det är rätt schysst att redan som liten se sambandet spara = kunna köpa en dyrare grej!

    Däremot är de fria att göra vad de vill med veckopengen, det tycker jag är viktigt (min arbetsgivare säger inte åt mig vad jag får köpa för min lön men eftersom de får godiset/glassen utöver så väljer de att spara (precis som jag sparar ev. överskott på lönen).
  22. 11
    100 kr är nog lagom till en början iaf, tills ni ser hur det fungerar! Iaf om de får godis eller glass eller vad de brukar få på helgen utöver! Annars finns inget sparutrymme, vi hade först 20 kr per vecka var men då köpte de godis för hela eller en glass och jag vill att de ska få lite sparbeteende!!! Det är rätt schysst att redan som liten se sambandet spara = kunna köpa en dyrare grej!

    Däremot är de fria att göra vad de vill med veckopengen, det tycker jag är viktigt (min arbetsgivare säger inte åt mig vad jag får köpa för min lön men eftersom de får godiset/glassen utöver så väljer de att spara (precis som jag sparar ev. överskott på lönen).
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Vi gör såhär:

    sjuåringen får 20 kr i veckan. Vi bor så till att vi veckohandlar, alltså finns godis hemma och han får köpa av oss, för 7 kr hektot om det inte är speciellt inköpt på hans önskan, i så fall gäller inköpspris. Oftast köper jag påsgodis för jag tycker det är fräschare än lösgodis, men det är ju liksom mitt val.

    Nå, hur som helst. Han får sin tjuga och sen får han välja hur mycket godis han vill ha. Oftast blir det inte för mer än säg 4 kronor, han har blivit väldigt medveten. Då har han 16 kr kvar. Dem lägger han i spargrisen - och då lägger vi på 50%, alltså ytterligare 8 kr rätt ner i spargrisen. Shoppar han för 15 kr så lägger han 5 + 2:50 i spargrisen.

    Han har väldigt fort lärt sig att det lönar sig att spara och det går inte heller att säga att han inte handlar och lägga 30 kr i bössan, tömma den och åka till affären. Pengarna ska ner och stanna där för att det ska gillas. På så sätt har han samlat ihop till PS2-spel och andra grejor han gärna vill ha men inte vill vänta till jul på.

    Skulle det finnas ett "akut" behov av pengar, t ex fattas en tia till det där special-speciella, då kan han få jobba ihop för det. Nu är vi rätt noga med att alla ska hjälpa till efter förmåga för det är bara nödvändigt när man bor som vi gör, men då skakar vi fram ett sånt specialjobb. Och vi är rätt snåla med lönen, så han får jobba.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  24. 12
    Vi gör såhär: sjuåringen får 20 kr i veckan. Vi bor så till att vi veckohandlar, alltså finns godis hemma och han får köpa av oss, för 7 kr hektot om det inte är speciellt inköpt på hans önskan, i så fall gäller inköpspris. Oftast köper jag påsgodis för jag tycker det är fräschare än lösgodis, men det är ju liksom mitt val.

    Nå, hur som helst. Han får sin tjuga och sen får han välja hur mycket godis han vill ha. Oftast blir det inte för mer än säg 4 kronor, han har blivit väldigt medveten. Då har han 16 kr kvar. Dem lägger han i spargrisen - och då lägger vi på 50%, alltså ytterligare 8 kr rätt ner i spargrisen. Shoppar han för 15 kr så lägger han 5 + 2:50 i spargrisen.

    Han har väldigt fort lärt sig att det lönar sig att spara och det går inte heller att säga att han inte handlar och lägga 30 kr i bössan, tömma den och åka till affären. Pengarna ska ner och stanna där för att det ska gillas. På så sätt har han samlat ihop till PS2-spel och andra grejor han gärna vill ha men inte vill vänta till jul på.

    Skulle det finnas ett "akut" behov av pengar, t ex fattas en tia till det där special-speciella, då kan han få jobba ihop för det. Nu är vi rätt noga med att alla ska hjälpa till efter förmåga för det är bara nödvändigt när man bor som vi gör, men då skakar vi fram ett sånt specialjobb. Och vi är rätt snåla med lönen, så han får jobba.
  25. Medlem sedan
    Oct 2006
    #13
    Haha, eller hur?
  26. 13
    Haha, eller hur?
  27. Medlem sedan
    Nov 2001
    #14
    Ja det är ju också ett sätt, att sätta ett tillfälle framöver för den yngre.

    Vad gäller 9-åringen så har aldrig problemet med tjat om grejer funnits. Han är inte den som tjatar om ditt å datt. Men tänkte att självkänslan kanske växer iom ansvar för egen veckopeng.
  28. 14
    Ja det är ju också ett sätt, att sätta ett tillfälle framöver för den yngre.

    Vad gäller 9-åringen så har aldrig problemet med tjat om grejer funnits. Han är inte den som tjatar om ditt å datt. Men tänkte att självkänslan kanske växer iom ansvar för egen veckopeng.
  29. Medlem sedan
    Dec 2002
    #15
    Dottern får 1050 kr/mån, hon är 13 år. Lillkillen som är 6 år får 20 kr varje fredag.
  30. 15
    Dottern får 1050 kr/mån, hon är 13 år. Lillkillen som är 6 år får 20 kr varje fredag.
  31. Medlem sedan
    Feb 1999
    #16
    En 9åring och en snart 6 åring här.

    9 åringen får 150kr/mån. Då ska
    - läxor läsas
    - skolväskan packas
    - sängen bäddas
    - kläder i smutskorgen
    - rummet plockas i ordning
    - hjälpa till med maten när vi ber om det.

    6 åringen får 20kr i veckan.
    - kläder i smutskorgen
    - rummet plockas i ordning
    - hjälpa till med maten när vi ber om det. ( i mindre omfattning och lättare än 9åringen)
  32. 16
    En 9åring och en snart 6 åring här.

    9 åringen får 150kr/mån. Då ska
    - läxor läsas
    - skolväskan packas
    - sängen bäddas
    - kläder i smutskorgen
    - rummet plockas i ordning
    - hjälpa till med maten när vi ber om det.

    6 åringen får 20kr i veckan.
    - kläder i smutskorgen
    - rummet plockas i ordning
    - hjälpa till med maten när vi ber om det. ( i mindre omfattning och lättare än 9åringen)
  33. Medlem sedan
    Feb 1999
    #17
    150 och 20 har vi till våra 9 och snart 6 åring (svarade längre ned)
  34. 17
    150 och 20 har vi till våra 9 och snart 6 åring (svarade längre ned)
  35. Medlem sedan
    Feb 2001
    #18
    jag ger 7 åringen veckopeng men inget av de andra barnen får
    5 åringen vet att när hon blir 7 får hon med veckopeng.
    så nej det behöver du ju verkligen inte
    låt 9 åringen få känna att han/hon är lite äldre.. och så får 5 åringen vänta tills han/hon har åldern inne för veckopeng.
  36. 18
    jag ger 7 åringen veckopeng men inget av de andra barnen får
    5 åringen vet att när hon blir 7 får hon med veckopeng.
    så nej det behöver du ju verkligen inte
    låt 9 åringen få känna att han/hon är lite äldre.. och så får 5 åringen vänta tills han/hon har åldern inne för veckopeng.

Liknande trådar

  1. Veckopeng till en 9-åring?
    By Irene Huss in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 14:39
  2. veckopeng till 8½åring?
    By Anonym in forum Stora barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 14:13
  3. Veckopeng till 7-åring?
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 18:54
  4. Veckopeng 4,5-åring?
    By LinBlå in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 12:57
  5. Veckopeng till 7 åring?
    By Maria_1980 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 10:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar