3 år och inte torr på natten
Småbarn
  1. anonymt namn
    #1

    3 år och inte torr på natten

    Min 3 åriga tjej är torr på dagen men på natten så kissar hon blöjan överfull. är det "vanligt"? hon har iofs inte varti dagtorr sååå himla länge men att hon kissar såå mkt på natten, det verkar inte bli mindre heller...har jag för bråttom kanske??
  2. 1
    3 år och inte torr på natten Min 3 åriga tjej är torr på dagen men på natten så kissar hon blöjan överfull. är det "vanligt"? hon har iofs inte varti dagtorr sååå himla länge men att hon kissar såå mkt på natten, det verkar inte bli mindre heller...har jag för bråttom kanske??
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2

    Tycker inte att

    det finns anledning till oro. Hon är så liten ännu och jag vet många barn som haft nattblöja upp till iallafall 4 år.
    Om det är vanligt med nattblöja i treårsåldern, vet jag inte, men det är iallfall inte ovanligt...
  4. 2
    Tycker inte att det finns anledning till oro. Hon är så liten ännu och jag vet många barn som haft nattblöja upp till iallafall 4 år.
    Om det är vanligt med nattblöja i treårsåldern, vet jag inte, men det är iallfall inte ovanligt...
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Det är absolut inget att oroa sig för. Inte föränn frammåt 6 års ålder brukar man sätta in åtgärder från BVC om barnet inte ännu är natttorrt så hon har ju många år på sig att mogna. Har hon dessutom just blivit dagtorr så är det kanske inte så konstigt att kroppen inte kommit igång än.
    Nattorrhet handlar mkt om att kroppen börjar bilda ett enzym ( eller hormon-lär mig aldrig vilket) som dirigerar kroppen att koncentrera urinen och inte släppa iväg den på natten. När detta börjar ske är väldigt indiviuellt som allting annat i barns utveckling.
  6. 3
    Det är absolut inget att oroa sig för. Inte föränn frammåt 6 års ålder brukar man sätta in åtgärder från BVC om barnet inte ännu är natttorrt så hon har ju många år på sig att mogna. Har hon dessutom just blivit dagtorr så är det kanske inte så konstigt att kroppen inte kommit igång än.
    Nattorrhet handlar mkt om att kroppen börjar bilda ett enzym ( eller hormon-lär mig aldrig vilket) som dirigerar kroppen att koncentrera urinen och inte släppa iväg den på natten. När detta börjar ske är väldigt indiviuellt som allting annat i barns utveckling.
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Ta det jättelugnt! Min dotter blev dagtorr vid två och ett halvt, och därefter hände nästan aldrig en olycka. Nattetid kissade hon bokstavligen floder, jag fick byta blöja varje natt, ibland två gånger per natt... (Enda problemet var att hon vid 3½ totalvägrade nattblöja och istället kissade samma mängd i sängen). Så plötsligt slutade det bara, från en natt till en annan, hon vaknade och sade till istället. Jag trodde ärligt talat aldrig det skulle ta slut, eller så kändes det i alla fall just då. Men som sagt, från en natt till en annan funkade det - hon var kroppsligt mogen för det helt enkelt.

    Många treåringar har nattblöja, ärligt talat vet jag gott om fyraåringar som har det också, och även en och annan femåring,utan att det är det minsta fel någonstans. Kroppar mognar olika fort och som Akleja säger är handlar det mycket om att kroppen ska kunna bilda det hormon som koncentrerar urinen nattetid. När din dotters kropp börjat producera detta blir hon helt enkelt natt-torr.
  8. 4
    Ta det jättelugnt! Min dotter blev dagtorr vid två och ett halvt, och därefter hände nästan aldrig en olycka. Nattetid kissade hon bokstavligen floder, jag fick byta blöja varje natt, ibland två gånger per natt... (Enda problemet var att hon vid 3½ totalvägrade nattblöja och istället kissade samma mängd i sängen). Så plötsligt slutade det bara, från en natt till en annan, hon vaknade och sade till istället. Jag trodde ärligt talat aldrig det skulle ta slut, eller så kändes det i alla fall just då. Men som sagt, från en natt till en annan funkade det - hon var kroppsligt mogen för det helt enkelt.

    Många treåringar har nattblöja, ärligt talat vet jag gott om fyraåringar som har det också, och även en och annan femåring,utan att det är det minsta fel någonstans. Kroppar mognar olika fort och som Akleja säger är handlar det mycket om att kroppen ska kunna bilda det hormon som koncentrerar urinen nattetid. När din dotters kropp börjat producera detta blir hon helt enkelt natt-torr.
  9. Medlem sedan
    Jan 2007
    #5
    Vår son hade blöja på natten när han var 4 år. Därefter kunde han sluta med den men var sängvätare ganska länge. Barn visar när de är mogna för att sluta med blöjan. Man kan börja testa utan när blöjan är torr på morgonen.
  10. 5
    Vår son hade blöja på natten när han var 4 år. Därefter kunde han sluta med den men var sängvätare ganska länge. Barn visar när de är mogna för att sluta med blöjan. Man kan börja testa utan när blöjan är torr på morgonen.
  11. Medlem sedan
    Feb 2001
    #6
    Natt-torr har med att ett hormon ska till och kan variera alltifrån 2-6 år.. vad genomsnittligt är vet jag faktiskt inte
    Men ta det lungt.
  12. 6
    Natt-torr har med att ett hormon ska till och kan variera alltifrån 2-6 år.. vad genomsnittligt är vet jag faktiskt inte
    Men ta det lungt.
  13. anonymt namn
    #7

    Tack för alla svar

    nu känns det bättre!
  14. 7
    Tack för alla svar nu känns det bättre!
  15. Medlem sedan
    Dec 2007
    #8
    Min lille trotspelle är inte torr varken dag eller nattetid. Han fullkomligt vägrar befatta sig med toaletten/pottan.....vägrar ens att provsitta där. Låter man honom vara utan blöja får han fullkomligt panik när han blir kissnödig.

    Ja han är kanske ett extremfall, men tror inte att det är helt ovanligt att man ej är torr på natten vid 3 års ålder.

    Min äldste son var inte torr på natten vid denna ålder, kom väl runt 4 års ålder eller nåt, minns ej.

    Kram/Jehia
  16. 8
    Min lille trotspelle är inte torr varken dag eller nattetid. Han fullkomligt vägrar befatta sig med toaletten/pottan.....vägrar ens att provsitta där. Låter man honom vara utan blöja får han fullkomligt panik när han blir kissnödig.

    Ja han är kanske ett extremfall, men tror inte att det är helt ovanligt att man ej är torr på natten vid 3 års ålder.

    Min äldste son var inte torr på natten vid denna ålder, kom väl runt 4 års ålder eller nåt, minns ej.

    Kram/Jehia
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Min femåring...

    .. är inte torr på natten än. Och det är ingen fara säger BVC. Treåringen är torr varannan natt ungefär. Båda blev torra dagtid vid 2,5 års ålder.
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  18. 9
    Min femåring... .. är inte torr på natten än. Och det är ingen fara säger BVC. Treåringen är torr varannan natt ungefär. Båda blev torra dagtid vid 2,5 års ålder.
  19. Medlem sedan
    Dec 2004
    #10
    Min dotter är 3 år och snart 2 månader. Hon är dagtorr sedan länge men kissar i blöjan i princip varje natt. Inget jag känner stress över. Antar att det kommer så småningom. Hennes storebror var över 4 år när han slutade med nattblöja.
  20. 10
    Min dotter är 3 år och snart 2 månader. Hon är dagtorr sedan länge men kissar i blöjan i princip varje natt. Inget jag känner stress över. Antar att det kommer så småningom. Hennes storebror var över 4 år när han slutade med nattblöja.

Liknande trådar

  1. Torr på natten?
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 21:07
  2. Ej torr på natten....
    By nenne79 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 03:06
  3. Hur bli torr på natten?
    By annakrist in forum Föräldraskap
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 08:58
  4. Torr på natten??
    By jenny_u in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 12:33
  5. Torr på natten
    By Suskiv in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 11:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar