Hur pratar era glin?
_04 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Apr 2007
    #1

    Hur pratar era glin?

    Parvel har så söta ord så man drar sig för att rätta honom, fast man kanske borde. Han säger "gådde" isället för "gick", och "det var ingen mening", istället för "det var inte meningen". Särskilt gulligt låter det när han pratar med sina gossedjur. Vad har era barn för egna ord?
  2. 1
    Hur pratar era glin? Parvel har så söta ord så man drar sig för att rätta honom, fast man kanske borde. Han säger "gådde" isället för "gick", och "det var ingen mening", istället för "det var inte meningen". Särskilt gulligt låter det när han pratar med sina gossedjur. Vad har era barn för egna ord?
  3. Medlem sedan
    Jun 2000
    #2
    Det finns faktiskt ett ord som jag inte kan rätta honom för för det är så himla gulligt. Han säger pingpin istället för pingvin och det låter så himla gulligt när han säger det. Jag förlitar mig på att han kommer lära sig det på dagis så här hemma heter det och kommer alltid heta pingpin I somras när vi var på zoo i Wien stog han och skrek "Mamma titta pingpinerna!!!" Man såg iaf vilka som var svenskar och var där för dom skrattade gott åt det
  4. 2
    Det finns faktiskt ett ord som jag inte kan rätta honom för för det är så himla gulligt. Han säger pingpin istället för pingvin och det låter så himla gulligt när han säger det. Jag förlitar mig på att han kommer lära sig det på dagis så här hemma heter det och kommer alltid heta pingpin I somras när vi var på zoo i Wien stog han och skrek "Mamma titta pingpinerna!!!" Man såg iaf vilka som var svenskar och var där för dom skrattade gott åt det
  5. Medlem sedan
    Jul 2001
    #3

    Alva

    böjer verben friskt, och det gör storebror snart 7 fortfarande han också. Det blir både gådde, gedde och en massa annat sådant. Men jag "rättar" genom att svara med rätt böjning, tids nog lär de sig vad som är rätt.
    Några egna ord tror jag inte Alva har, men hon har tagit upp något som jag också gjorde i den här åldern. Hon sjunger. Långa sånger om vad som händer runt omkring henne, vilka kompisar hon gillar osv. Jag blir ju inte lite nostalgisk! *ler* Min mamma spelade in mig på kassettband (ja, de finns kvar) och gömde när jag var i tonåren så jag inte skulle slänga dem... När vi hälsar på mormor nästa gång ska jag spela dem för Alva, kan nog bli lite kul.
    Det roligaste tycker jag är när jag överhör Alva låtsasringa till en kompis. Då gäller det att inte fnissa högt, snacka om att det är en salig blandning av 4-åringsspråk och vuxna artighetsfraser.
    Kristina med 3♥
  6. 3
    Alva böjer verben friskt, och det gör storebror snart 7 fortfarande han också. Det blir både gådde, gedde och en massa annat sådant. Men jag "rättar" genom att svara med rätt böjning, tids nog lär de sig vad som är rätt.
    Några egna ord tror jag inte Alva har, men hon har tagit upp något som jag också gjorde i den här åldern. Hon sjunger. Långa sånger om vad som händer runt omkring henne, vilka kompisar hon gillar osv. Jag blir ju inte lite nostalgisk! *ler* Min mamma spelade in mig på kassettband (ja, de finns kvar) och gömde när jag var i tonåren så jag inte skulle slänga dem... När vi hälsar på mormor nästa gång ska jag spela dem för Alva, kan nog bli lite kul.
    Det roligaste tycker jag är när jag överhör Alva låtsasringa till en kompis. Då gäller det att inte fnissa högt, snacka om att det är en salig blandning av 4-åringsspråk och vuxna artighetsfraser.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Jo, H har några egna ord, fast jag tycker inte det är så gulligt. Han säger "me-ffär" för affär och me-raff för giraff osv. Dom flesta hör inte ens att han gör det (man hör vad man förväntar sig) men jag påminner honom varje gång jag hör det, och då säger han det rätta ordet utan problem. Tänker att jag ska ta upp det på bvc - för vid fyra års ålder ska man väl kunna prata "rent"..
  8. 4
    Jo, H har några egna ord, fast jag tycker inte det är så gulligt. Han säger "me-ffär" för affär och me-raff för giraff osv. Dom flesta hör inte ens att han gör det (man hör vad man förväntar sig) men jag påminner honom varje gång jag hör det, och då säger han det rätta ordet utan problem. Tänker att jag ska ta upp det på bvc - för vid fyra års ålder ska man väl kunna prata "rent"..
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5

    Tror..

    att det är jätteolika från barn till barn och att det inte finns något "vad man ska kunna i en viss ålder" då det skiljer sig så enormt mellan olika barn

    Det där tror jag släpper så småningom. Jag tyckte faktiskt att det lät ganska gulligt :-)

    Min tjej har plötsligt och medvetet börjat prata bebisspråk igen!!! HOn som talat helt rent, både grammatiskt och uttalet sedan hon var typ 2 år! NU är hon bebis och säger L istället för R och platal så häl valje dag så att man nästan blir tokig på henne
    Mamma till tre underbara barn. Kämpar ständigt med vikten
  10. 5
    Tror.. att det är jätteolika från barn till barn och att det inte finns något "vad man ska kunna i en viss ålder" då det skiljer sig så enormt mellan olika barn

    Det där tror jag släpper så småningom. Jag tyckte faktiskt att det lät ganska gulligt :-)

    Min tjej har plötsligt och medvetet börjat prata bebisspråk igen!!! HOn som talat helt rent, både grammatiskt och uttalet sedan hon var typ 2 år! NU är hon bebis och säger L istället för R och platal så häl valje dag så att man nästan blir tokig på henne
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    Några

    Hjalmar har pratat bra sedan han var väldigt liten, men hans pappa är expert på att hitta på knasiga ord vilket smittar av sig till ungarna... Snibbe = banan ("ursprunget" från deras far var snaban), Doll = korv (pappas fel igen...). Sen säger han större-re och bättre-re och det är hans alldeles egna påfund. Roliga kommentarer är bl.a om han ska göra något han kanske inte får/borde t.ex. på kvällen när han ska släcka och sova: "Mamma stäng dörren så du inte ser att jag har tänt" eller "Mamma blunda nu så du inte ser att jag gör det här..." Sen härmar han lillebrorsans 2-årsspråk bitvis.
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  12. 6
    Några Hjalmar har pratat bra sedan han var väldigt liten, men hans pappa är expert på att hitta på knasiga ord vilket smittar av sig till ungarna... Snibbe = banan ("ursprunget" från deras far var snaban), Doll = korv (pappas fel igen...). Sen säger han större-re och bättre-re och det är hans alldeles egna påfund. Roliga kommentarer är bl.a om han ska göra något han kanske inte får/borde t.ex. på kvällen när han ska släcka och sova: "Mamma stäng dörren så du inte ser att jag har tänt" eller "Mamma blunda nu så du inte ser att jag gör det här..." Sen härmar han lillebrorsans 2-årsspråk bitvis.
  13. Medlem sedan
    Oct 2004
    #7

    Bakobang!

    Lös den du! (gissa nu, och scrolla långt ner för att se om du fick rätt)

    Sen är hon "duktig på att göra egna ändelser på orden...
    Bakat t.ex är ju såklart bakit.
    Att lägga ord i lite fel ordning gör hon också ibland...

























    Bakobang betyder naturligtvis...... Barnprogram!
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  14. 7
    Bakobang! Lös den du! (gissa nu, och scrolla långt ner för att se om du fick rätt)

    Sen är hon "duktig på att göra egna ändelser på orden...
    Bakat t.ex är ju såklart bakit.
    Att lägga ord i lite fel ordning gör hon också ibland...

























    Bakobang betyder naturligtvis...... Barnprogram!
  15. Medlem sedan
    Apr 2007
    #8
    Å så gulligt! Du får ge henne en leksakstelefon och smygfilma!
  16. 8
    Å så gulligt! Du får ge henne en leksakstelefon och smygfilma!
  17. Medlem sedan
    Apr 2007
    #9
    Aha! Här ser vi bakobang i barnmatsrummet (=vardagsrummet). Just nu sitter jag vid datorn i ämbetsrummet (=arbetsrummet).
  18. 9
    Aha! Här ser vi bakobang i barnmatsrummet (=vardagsrummet). Just nu sitter jag vid datorn i ämbetsrummet (=arbetsrummet).
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10
    Här brukar det frågan om man kan få "en person till", vilket alltså är "en PORTION till".
    "En klunk" kan vara en klutt eller en bit.
    Lilleman blir rosenrasande om man försöker rätta honom, det slutar med att han skriker "DU HADE FEL!!!!" när man till slut inte orkar upprepa det korrekta uttrycket. Och då brukar jag verkligen inte säga att det han säger är fel, utan jag brukar bara repetera med rätt ordval.
    Tempus på verb är han faktiskt nästan bättre på än storasyster!
  20. 10
    Här brukar det frågan om man kan få "en person till", vilket alltså är "en PORTION till".
    "En klunk" kan vara en klutt eller en bit.
    Lilleman blir rosenrasande om man försöker rätta honom, det slutar med att han skriker "DU HADE FEL!!!!" när man till slut inte orkar upprepa det korrekta uttrycket. Och då brukar jag verkligen inte säga att det han säger är fel, utan jag brukar bara repetera med rätt ordval.
    Tempus på verb är han faktiskt nästan bättre på än storasyster!
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11
    Har backat i språket och vi kan misstänka att det kommer från förskolan. Det gör inget tycker vi och säger rätt som ett svar på att han ska veta att vi hört honom.
    Annars pratar han rent och klart.

    mvh
  22. 11
    Har backat i språket och vi kan misstänka att det kommer från förskolan. Det gör inget tycker vi och säger rätt som ett svar på att han ska veta att vi hört honom.
    Annars pratar han rent och klart.

    mvh
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12

    Vängel = Välling

    Alla R blir J

    Men Jennie har ju alltid varit grymt tidig med språket så hon pratar förvånadsvärt korrekt. Kommer inte på något sådär på rak arm som konsekvent blir fel men visst blir det missar hela tiden ändå.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  24. 12
    Vängel = Välling Alla R blir J

    Men Jennie har ju alltid varit grymt tidig med språket så hon pratar förvånadsvärt korrekt. Kommer inte på något sådär på rak arm som konsekvent blir fel men visst blir det missar hela tiden ändå.
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13

    Alicia pratar

    jättebra, men hon säger inte bokstaven R riktigt ännu. Hon säger th i stället för r. Som i engelskans the. Så t.ex groda blir gthoda.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  26. 13
    Alicia pratar jättebra, men hon säger inte bokstaven R riktigt ännu. Hon säger th i stället för r. Som i engelskans the. Så t.ex groda blir gthoda.
  27. Medlem sedan
    Jul 2001
    #14

    Ja

    Jag är frestad att bevara hennes prat, men så fort jag kommer nära (och hon märker att jag lyssnar) så slutar hon. Så det går inte.
    Kristina med 3♥
  28. 14
    Ja Jag är frestad att bevara hennes prat, men så fort jag kommer nära (och hon märker att jag lyssnar) så slutar hon. Så det går inte.
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15
    Pratade med BVC om det, hon tyckte att jag skulle fortsätta att påminna honom när han säger "meffär" och "meban" osv, hon trodde att det bara är lättja...och vana som gör att han pratar på det sättet...
  30. 15
    Pratade med BVC om det, hon tyckte att jag skulle fortsätta att påminna honom när han säger "meffär" och "meban" osv, hon trodde att det bara är lättja...och vana som gör att han pratar på det sättet...
  31. Medlem sedan
    Jul 1999
    #16
    Våran lilla nollfyra är väldigt tidig med talet och har, hrrrm, talets gåva om ni förstår vad jag menar...
    Alltså, det går typ inte att få stopp på henne ibland. Några specialord har hon nog inte, men hon kan vara grymt lillgammal. Sitter ofta och låter sina dockor och gosedjur "prata" långa haranger med varandra... Hur gulligt som helst!
  32. 16
    Våran lilla nollfyra är väldigt tidig med talet och har, hrrrm, talets gåva om ni förstår vad jag menar...
    Alltså, det går typ inte att få stopp på henne ibland. Några specialord har hon nog inte, men hon kan vara grymt lillgammal. Sitter ofta och låter sina dockor och gosedjur "prata" långa haranger med varandra... Hur gulligt som helst!
  33. Medlem sedan
    Jan 2005
    #17
    Ja visst finns det ord som blir lite fel... Flera som jag inte kommer ihåg just nu. Det som slår mig är:
    Dingomant = Diamant
    Och visst är det gulligt!!!
  34. 17
    Ja visst finns det ord som blir lite fel... Flera som jag inte kommer ihåg just nu. Det som slår mig är:
    Dingomant = Diamant
    Och visst är det gulligt!!!
  35. Medlem sedan
    Oct 2004
    #18

    kom på ett till!

    Stassa!


























    Betyder såklart:

    Kasta!
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  36. 18
    kom på ett till! Stassa!


























    Betyder såklart:

    Kasta!

Liknande trådar

  1. Mitt lilla ohängda glin....
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 19:15
  2. Pratar av mig...
    By Jemmi in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 11:31
  3. Jag bli så arg när jag pratar
    By mamma24h in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 11:09
  4. Pratar ni
    By Nillan m Alvin in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 09:40
  5. Saga pratar o pratar...
    By Helene o Saga in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 11:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar