lillasyster har anlänt
_0810 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    lillasyster har anlänt

    Nu är vi hemma med en styck ganska rund lillasyster som vi tror ska heta Hedvig. Hon vägde 4400 g och var 53 cm lång när hon föddes.....ganska stor alltså. Och hon kom bara en dag efter bf (jag hade kallt räknat med minst en veckas övertid eftersom mina två tidigare barn gått över så länge...jag är fortfarande chockad över att jag inte är gravid längre).

    Förlossningen gick ok. Det var faktiskt, tyvärr, mer smärtsamt än jag mindes min förra förlossning (det var alltså inte så att jag hoppade ur förlossningsbädden och kunde tänka mig att göra om det...det var mer "detta kommer jag ALDRIG göra igen"). Vi var hemma med värkar hela natten mellan fredag och lördag och värkarna varierade mycket, först var de regelbunda och kom typ var 5e minut, sedan försvann de helt, sedan varierarde dem mellan 3 och 10 min..och så höll det på. Jag kollade igenom hela kanal 5s programutbud den natten (jag var inte imponerad). Vi åkte in till sjukhuset vid 6 tiden på morgonen (som vanligt väldigt oroade för att inget skulle ha hänt och att vi skulle vara tvungna att åka hem igen). Men jag var öppen 5 cm. Helt OK alltså. Sedan var allt helt Ok fram tills att jag var öppen 8 cm, det tog ungefär 3 timmar. Sedan blev det otroligt intenivt. Värkarna kom utan paus och det tog väldigt kort tid mellan värkstart till värktopp, det var helt omöjligt att parera in lustgasen, så den hade ingen effekt. Barnmorskan föreslog sterila kvaddlar, något jag inte ens har funderat över tidigare (vem sjutton vill få något som gör ännu ondare än det man redan har???), men nu kände jag "ge mig vad f-n som helst, bara det funkar". Det gjorde ganska ont att få dessa kvaddlar (4 stick i magen), men det gick snabbt över och det funkade faktiskt ganska bra. Barnmorskan tyckte vi skulle skynda på förloppet så jag fick värkstimulerande dropp. Då blev allt så klart ännu jävligare, men jag kände att jag hellre ville ha mer intensivt om det skulle skynda på förloppet. Bebisen stod även för långt upp så jag fick stå upp ett tag. Vid lunchtid var jag i alla fall fullt öppen och dags att krysta. Detta är det jag har fruktat mest eftersom det har varit jobbigt för mig båda de andra gångerna. Barnmorskan la därför lokalbedövning i mellangården (det kan jag rekomendera). Jag har visst väldigt trångt vid något symfusben (eller vad det nu heter), det kan ju vara därför det blir så plågsamt. Undersköterskan fick hjälpa till och trycka utanpå magen och det värkstimulerande droppet var på maxdos. Jag vet inte hur länge jag krystade, alldeles för länge enligt mig (jag krävde hela tiden att min BM skulle svara på exakt hur många krystvärkar jag hade kvar...helt omöjlligt kan jag ju förstå, men jag kände att jag behövde få någon slags tidsangivelse), men till slut, klockan 13 var hon ute. Ljuvligt! En liten tjej med valkar och boxarnäsa. Jättemycket svart hår (och hår på öronen och på rumpan). Då var jag helt lyrisk...ÄR DET VERKLIGEN ÖVER?!?!?! Sedan skulle moderkakan ut och jag fick sys lite, men ändå, jag klarade det, bebisen var ute. Herregud vilken pärs.

    Hoppas jag inte har varit för pessimistisk eller realistisk, men jag kan ju säga att jag aldrig har varit någon förlossningsfantast (men en barnfantast). Jag tror detta blir min sista förlossning, men man ska ju aldrig säga aldrig.

    Nu ska det visst ammas!
  2. 1
    lillasyster har anlänt Nu är vi hemma med en styck ganska rund lillasyster som vi tror ska heta Hedvig. Hon vägde 4400 g och var 53 cm lång när hon föddes.....ganska stor alltså. Och hon kom bara en dag efter bf (jag hade kallt räknat med minst en veckas övertid eftersom mina två tidigare barn gått över så länge...jag är fortfarande chockad över att jag inte är gravid längre).

    Förlossningen gick ok. Det var faktiskt, tyvärr, mer smärtsamt än jag mindes min förra förlossning (det var alltså inte så att jag hoppade ur förlossningsbädden och kunde tänka mig att göra om det...det var mer "detta kommer jag ALDRIG göra igen"). Vi var hemma med värkar hela natten mellan fredag och lördag och värkarna varierade mycket, först var de regelbunda och kom typ var 5e minut, sedan försvann de helt, sedan varierarde dem mellan 3 och 10 min..och så höll det på. Jag kollade igenom hela kanal 5s programutbud den natten (jag var inte imponerad). Vi åkte in till sjukhuset vid 6 tiden på morgonen (som vanligt väldigt oroade för att inget skulle ha hänt och att vi skulle vara tvungna att åka hem igen). Men jag var öppen 5 cm. Helt OK alltså. Sedan var allt helt Ok fram tills att jag var öppen 8 cm, det tog ungefär 3 timmar. Sedan blev det otroligt intenivt. Värkarna kom utan paus och det tog väldigt kort tid mellan värkstart till värktopp, det var helt omöjligt att parera in lustgasen, så den hade ingen effekt. Barnmorskan föreslog sterila kvaddlar, något jag inte ens har funderat över tidigare (vem sjutton vill få något som gör ännu ondare än det man redan har???), men nu kände jag "ge mig vad f-n som helst, bara det funkar". Det gjorde ganska ont att få dessa kvaddlar (4 stick i magen), men det gick snabbt över och det funkade faktiskt ganska bra. Barnmorskan tyckte vi skulle skynda på förloppet så jag fick värkstimulerande dropp. Då blev allt så klart ännu jävligare, men jag kände att jag hellre ville ha mer intensivt om det skulle skynda på förloppet. Bebisen stod även för långt upp så jag fick stå upp ett tag. Vid lunchtid var jag i alla fall fullt öppen och dags att krysta. Detta är det jag har fruktat mest eftersom det har varit jobbigt för mig båda de andra gångerna. Barnmorskan la därför lokalbedövning i mellangården (det kan jag rekomendera). Jag har visst väldigt trångt vid något symfusben (eller vad det nu heter), det kan ju vara därför det blir så plågsamt. Undersköterskan fick hjälpa till och trycka utanpå magen och det värkstimulerande droppet var på maxdos. Jag vet inte hur länge jag krystade, alldeles för länge enligt mig (jag krävde hela tiden att min BM skulle svara på exakt hur många krystvärkar jag hade kvar...helt omöjlligt kan jag ju förstå, men jag kände att jag behövde få någon slags tidsangivelse), men till slut, klockan 13 var hon ute. Ljuvligt! En liten tjej med valkar och boxarnäsa. Jättemycket svart hår (och hår på öronen och på rumpan). Då var jag helt lyrisk...ÄR DET VERKLIGEN ÖVER?!?!?! Sedan skulle moderkakan ut och jag fick sys lite, men ändå, jag klarade det, bebisen var ute. Herregud vilken pärs.

    Hoppas jag inte har varit för pessimistisk eller realistisk, men jag kan ju säga att jag aldrig har varit någon förlossningsfantast (men en barnfantast). Jag tror detta blir min sista förlossning, men man ska ju aldrig säga aldrig.

    Nu ska det visst ammas!
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2

    Grattis till tjejan!

    Skönt att allt gått bra och att du är hemma igen med den llla

    /C
  4. 2
    Grattis till tjejan! Skönt att allt gått bra och att du är hemma igen med den llla

    /C
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Vad underbart det låter att vara hemma med en liten bebis Tror jag förstår den där känslan att inte vara gravid längre. Sist tyckte jag dessutom att jag kände sparkar långt efter att han kommit ut

    Stor kram till dig och lillasyster!!
  6. 3
    Vad underbart det låter att vara hemma med en liten bebis Tror jag förstår den där känslan att inte vara gravid längre. Sist tyckte jag dessutom att jag kände sparkar långt efter att han kommit ut

    Stor kram till dig och lillasyster!!
  7. Bellan
    #4
    Stort grattis! Vad härligt att hon har kommit, lycka till med allt
  8. 4
    Stort grattis! Vad härligt att hon har kommit, lycka till med allt
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Grattis till tösen!!!
  10. 5
    Grattis till tösen!!!
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Grattis till lillasyster och vad skönt att det är över nu Nu kan du bara njuta!

    Kram Anna
    Anna m. A-00, E-03, V-06 och M-08
  12. 6
    Grattis till lillasyster och vad skönt att det är över nu Nu kan du bara njuta!

    Kram Anna
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7
    Stort grattis till en Hedvig (supersött namn)!
    Och tack för att du skrev en förlossningsberättelse- jag kan liksom inte få nog av sådana just nu
  14. 7
    Stort grattis till en Hedvig (supersött namn)!
    Och tack för att du skrev en förlossningsberättelse- jag kan liksom inte få nog av sådana just nu
  15. Medlem sedan
    Dec 2000
    #8
    GRAITTS!
    Hedvig är jättefint , tyvärr är inte maken av samma åsikt så vi får ingen Hedvig
    En ganska stadig liten tös ni fick. Många tror att om de är runda när de föda så förblir de runda som barn sedan, men det stämmer inte alls på mina barn i alla fall. Passa på att njuta av det lilla extra bebishullet så länge det varar

    Efter min andra förlossning så kände jag att det fick vara nog. Ingen mer förlossning för min del och det berodde på att jag inte hann med annat än lustgas i smärtlindring samtididigt som sista timmern i stort sätt bestod av en ända värk som gick i vågor.
    Det blev en trea i alla fall och den förlossningen var mycket bättre!
    Nu sitter jag här och väntar fjärde barnet i hopp om att förlossningen ska bli mer lik den sista än den andra.

    Kram!
    O 98, C 01, C 04 & L 08!

    Efter regn kommer sol!
    Posetivt tänkande gör livet lättare.
  16. 8
    GRAITTS!
    Hedvig är jättefint , tyvärr är inte maken av samma åsikt så vi får ingen Hedvig
    En ganska stadig liten tös ni fick. Många tror att om de är runda när de föda så förblir de runda som barn sedan, men det stämmer inte alls på mina barn i alla fall. Passa på att njuta av det lilla extra bebishullet så länge det varar

    Efter min andra förlossning så kände jag att det fick vara nog. Ingen mer förlossning för min del och det berodde på att jag inte hann med annat än lustgas i smärtlindring samtididigt som sista timmern i stort sätt bestod av en ända värk som gick i vågor.
    Det blev en trea i alla fall och den förlossningen var mycket bättre!
    Nu sitter jag här och väntar fjärde barnet i hopp om att förlossningen ska bli mer lik den sista än den andra.

    Kram!
  17. Medlem sedan
    Jan 2005
    #9
    Grattis till lilla Hedvig!!

    Håller med dig, föda barn är inte kul, men belöningen är underbar!
  18. 9
    Grattis till lilla Hedvig!!

    Håller med dig, föda barn är inte kul, men belöningen är underbar!
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10
    Grattis grattis!!!!
  20. 10
    Grattis grattis!!!!
  21. Medlem sedan
    Aug 2005
    #11
    Stort GRATTIS till tösen!!!! Jättegulligt namn

    Kramar till hela familjen!
  22. 11
    Stort GRATTIS till tösen!!!! Jättegulligt namn

    Kramar till hela familjen!
  23. Medlem sedan
    Jan 2001
    #12
    STORT GRATTIS!!!!!
  24. 12
    STORT GRATTIS!!!!!
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Jättegrattis! Och vilket fint namn ni valt!
  26. 13
    Jättegrattis! Och vilket fint namn ni valt!
  27. Medlem sedan
    Nov 2001
    #14
    Grattis till stora tjejen!!!
  28. 14
    Grattis till stora tjejen!!!
  29. Medlem sedan
    Jan 2006
    #15
    Grattis till lilla Hedvig! Tur att belöningen för allt slit under förlossningen är så underbar
  30. 15
    Grattis till lilla Hedvig! Tur att belöningen för allt slit under förlossningen är så underbar
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Stort Grattis till lillasystern!!
  32. 16
    Stort Grattis till lillasystern!!
  33. Medlem sedan
    Feb 2008
    #17
    Stort grattis till Hedvig!! :-)
  34. 17
    Stort grattis till Hedvig!! :-)

Liknande trådar

  1. Lillasyster har anlänt
    By Dimitra in forum _0905 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 11:03
  2. Storken har anlänt med lillasyster =)
    By Sweet<3 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 11:39
  3. Tors lillasyster har anlänt! :)
    By Marie85 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 16:25
  4. Lillasyster har anlänt :D
    By cessan78 in forum _0706 Junibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 20:54
  5. Lillasyster heter ännu lillasyster
    By Cissi & lillasyster 11/5 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 17:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar