hur sparar ni?
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Mar 2008
    #1

    hur sparar ni?

    Har ni ändrat sparstrategi efter 40? vi har ju en god ekonomi, eftersom vi köpte hus i rätt tid och har lyckats hålla ihop, samtidigt som vi är besparade från sjukdomar och arbetslöshet, tack och lov.
    Nu börjar ju föräldrarna falla ifrån också och lite arv har det blivit.. Inte alls några förmögenheter, men viss är det lite att tänka på - hur sparar vi bäst? Hur ser vi till att dottern kommer ut i livet lite bättre rustad ekonomiskt än vad vi gjorde, som fick låna varenda krona till boende och studier?
    livet är för kort för att slösas bort!
  2. 1
    hur sparar ni? Har ni ändrat sparstrategi efter 40? vi har ju en god ekonomi, eftersom vi köpte hus i rätt tid och har lyckats hålla ihop, samtidigt som vi är besparade från sjukdomar och arbetslöshet, tack och lov.
    Nu börjar ju föräldrarna falla ifrån också och lite arv har det blivit.. Inte alls några förmögenheter, men viss är det lite att tänka på - hur sparar vi bäst? Hur ser vi till att dottern kommer ut i livet lite bättre rustad ekonomiskt än vad vi gjorde, som fick låna varenda krona till boende och studier?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Det är lite samma här. Vi har de senaste 10? åren sparat till dottern ca 1000 kr/månad som är låsta, i något som tidigare hette Studiespa,r tills hon gått ut gymnasiet. Därefter betalas pengarna ut per månad under fem år (det går att bestämma själv). Hon har även en annan fond som väl inte är värd så mycket idag.
    Själva sparar vi inte så mycket aktivt utan har en buffert på servicekontot, någon gammal fond som det inte sparas i längre + pensionssparande (inga stora summor). Vi satsar på att huset (trots situationen på marknaden idag) ska ge vinst om vi måste/när vi ska sälja.
  4. 2
    Det är lite samma här. Vi har de senaste 10? åren sparat till dottern ca 1000 kr/månad som är låsta, i något som tidigare hette Studiespa,r tills hon gått ut gymnasiet. Därefter betalas pengarna ut per månad under fem år (det går att bestämma själv). Hon har även en annan fond som väl inte är värd så mycket idag.
    Själva sparar vi inte så mycket aktivt utan har en buffert på servicekontot, någon gammal fond som det inte sparas i längre + pensionssparande (inga stora summor). Vi satsar på att huset (trots situationen på marknaden idag) ska ge vinst om vi måste/när vi ska sälja.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Som tidigare

    Jag sparar på samma sätt som tidigare, nämligen genom ett avdrag på lönen varje månad till ett aktiefondkonto. Ett sånt avdrag har jag haft sedan 1987 och det hade hunnit bli ett ganska skapligt belopp. Men i år efter det stora börsraset har mitt tillgodohavande sjunkit otäckt mycket
  6. 3
    Som tidigare Jag sparar på samma sätt som tidigare, nämligen genom ett avdrag på lönen varje månad till ett aktiefondkonto. Ett sånt avdrag har jag haft sedan 1987 och det hade hunnit bli ett ganska skapligt belopp. Men i år efter det stora börsraset har mitt tillgodohavande sjunkit otäckt mycket
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Nej

    Jag räknar med att jobba tills jag är ett stycke över 60 åtminstone och ser inget skäl att minska på aktieandelen i sparandet ännu. Några arv har jag inte fått heller (tack och lov får man väl säga) så det har inte blivit aktuellt.
    Mitt huvudsakliga sparande är amorteringen på huset som kommer att vara betalt tills jag fyller 65.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Nej Jag räknar med att jobba tills jag är ett stycke över 60 åtminstone och ser inget skäl att minska på aktieandelen i sparandet ännu. Några arv har jag inte fått heller (tack och lov får man väl säga) så det har inte blivit aktuellt.
    Mitt huvudsakliga sparande är amorteringen på huset som kommer att vara betalt tills jag fyller 65.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Ja, fonderna dalar ju så det har vi sålt med en liten förlust. Annars har vi kapitalfärsäkringsspar hos folksam.
  10. 5
    Ja, fonderna dalar ju så det har vi sålt med en liten förlust. Annars har vi kapitalfärsäkringsspar hos folksam.
  11. Medlem sedan
    May 1999
    #6
    "Stategin" ändrades efter skiljsmässan.
    Då blev jag ännu "snålare" och unnar mig ännu mindre roliga saker än tidigare.
    Sparar gör jag inget, men jag slösar inte heller.
  12. 6
    "Stategin" ändrades efter skiljsmässan.
    Då blev jag ännu "snålare" och unnar mig ännu mindre roliga saker än tidigare.
    Sparar gör jag inget, men jag slösar inte heller.
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7

    Sparar en del

    Jag är ju ensamstående med barn varannan vecka, men ser till att spara till en buffert, ev. till en ny bostad i framtiden, plus till min son. Sparar 200 spänn i månaden till sonen + cirka 3500 spänn till mig själv i fonder och vanligt konto. Nu har ju börsen rasat på sistone men jag har is i magen och har låtit pengarna stå kvar, behöver dom ju inte nu.
  14. 7
    Sparar en del Jag är ju ensamstående med barn varannan vecka, men ser till att spara till en buffert, ev. till en ny bostad i framtiden, plus till min son. Sparar 200 spänn i månaden till sonen + cirka 3500 spänn till mig själv i fonder och vanligt konto. Nu har ju börsen rasat på sistone men jag har is i magen och har låtit pengarna stå kvar, behöver dom ju inte nu.
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Ja, man tänker ju på ett annat sätt, det är ju helt klart. Man spar ju mer för sina barn än sig själv också.

    Vi köpte ju också i "rätt tid" och har ju en del pengar i bostaden. Och när döttrarna flyttar så kommer vi knappast att bo här för evigt.

    Mitt sparande är på sparlåga just nu, för jag har 0 kr i inkomst. Letar jobb.
  16. 8
    Ja, man tänker ju på ett annat sätt, det är ju helt klart. Man spar ju mer för sina barn än sig själv också.

    Vi köpte ju också i "rätt tid" och har ju en del pengar i bostaden. Och när döttrarna flyttar så kommer vi knappast att bo här för evigt.

    Mitt sparande är på sparlåga just nu, för jag har 0 kr i inkomst. Letar jobb.
  17. Medlem sedan
    Jun 1999
    #9
    I.o.m att jag skaffade familj kunde jag inte spara lika mycket som jag gjorde före 40.
  18. 9
    I.o.m att jag skaffade familj kunde jag inte spara lika mycket som jag gjorde före 40.
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10

    Sparstrategi efter vecka 40...

    Sparstrategi efter vecka 40 och särskilt vecka 44 är en svår nöt att knäcka...
    I vecka 39 eller så tänkte jag att man kunde låta spara lite mer i aktiefonder/blandfonder, nu när börsen gått ned
    Nu går den ännu mer ned och tanken bli att man skulla sälja/"ta ut", villket ju antagligen är dumt.
    Men om man väntar kan det falla ännu mer, men på sikt antagligen öka mycket...
    Har under de senaste åren delvis levt på sparade medel=räntefonder och bankkonton med (små) räntor, men dessa är nu sgs slut.
    Detta, att jag levt på dem, har varit för att kunna ha en bra och fortlöpande kontakt med vår Dotter.
    Så frågan är, ska man låta det gå back ännu mer och sätta in ett par hundra någonstans, och var i så fall?
    Eller börja plocka de låga fonderna lite sakta.
    Det lutar nog till att jag avbryter allt sparande från i november.
    Pension har jag sparat kring tio år till, tyvärr för lite så när det bli dags kan det ha minskat till hälften, eller i "bästa" fall gått upp någon procent...
    Sedan kommer skatt på de pengarna
    Borde - tipsar!!! - börjat spara vid 40 ÅR ellere lite tidigare, men ingen kunde väl ana förändringarna i pensionssystem och skatteomläggningar m.m. DÅ.
    Dessutom fanns då bara pensionsförsäkringar, man satte alltså inte in pengarna till sig själv.
    Skulle man ta ut dem i förtid hade det blivit totalförlust (känner ett par, dvs två personer, som gjort det och bara fått kanske en femtedel av vad de avstått från under ett flertal år...
  20. 10
    Sparstrategi efter vecka 40... Sparstrategi efter vecka 40 och särskilt vecka 44 är en svår nöt att knäcka...
    I vecka 39 eller så tänkte jag att man kunde låta spara lite mer i aktiefonder/blandfonder, nu när börsen gått ned
    Nu går den ännu mer ned och tanken bli att man skulla sälja/"ta ut", villket ju antagligen är dumt.
    Men om man väntar kan det falla ännu mer, men på sikt antagligen öka mycket...
    Har under de senaste åren delvis levt på sparade medel=räntefonder och bankkonton med (små) räntor, men dessa är nu sgs slut.
    Detta, att jag levt på dem, har varit för att kunna ha en bra och fortlöpande kontakt med vår Dotter.
    Så frågan är, ska man låta det gå back ännu mer och sätta in ett par hundra någonstans, och var i så fall?
    Eller börja plocka de låga fonderna lite sakta.
    Det lutar nog till att jag avbryter allt sparande från i november.
    Pension har jag sparat kring tio år till, tyvärr för lite så när det bli dags kan det ha minskat till hälften, eller i "bästa" fall gått upp någon procent...
    Sedan kommer skatt på de pengarna
    Borde - tipsar!!! - börjat spara vid 40 ÅR ellere lite tidigare, men ingen kunde väl ana förändringarna i pensionssystem och skatteomläggningar m.m. DÅ.
    Dessutom fanns då bara pensionsförsäkringar, man satte alltså inte in pengarna till sig själv.
    Skulle man ta ut dem i förtid hade det blivit totalförlust (känner ett par, dvs två personer, som gjort det och bara fått kanske en femtedel av vad de avstått från under ett flertal år...
  21. Medlem sedan
    Sep 2005
    #11
    Har en pensionsförsäkring som jag sparar i.
  22. 11
    Har en pensionsförsäkring som jag sparar i.

Liknande trådar

  1. Sparar ni
    By Grönklint in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 13:05
  2. hur mkt sparar ni?
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 14:37
  3. Sparar
    By Svammelmamma in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 11:42
  4. vad sparar ni?
    By pallella in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 08:59
  5. sparar ni nåt?
    By ~Marie~ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 08:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar