Hur tränar ni och håller igång?
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Hur tränar ni och håller igång?

    Om du fick beskriva en vanlig vecka, hur håller du kroppen igång? Styrekträning, promenader, yoga, golf eller kanske korpfotboll?

    Själv funderar jag på att bli aktiv och träna innebandy. Det finns ju "mammalag" här där vi håller till, och jag har funderat på det ett tag nu. Fast då borde jag ju kombinera det med lite konditionsträning, och den har jag varit lite snål med. *s*

    Samtidigt skulle jag vilja börja orientera också. Frågan är om tiden räcker till, fast det kanske den gör?
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  2. 1
    Hur tränar ni och håller igång? Om du fick beskriva en vanlig vecka, hur håller du kroppen igång? Styrekträning, promenader, yoga, golf eller kanske korpfotboll?

    Själv funderar jag på att bli aktiv och träna innebandy. Det finns ju "mammalag" här där vi håller till, och jag har funderat på det ett tag nu. Fast då borde jag ju kombinera det med lite konditionsträning, och den har jag varit lite snål med. *s*

    Samtidigt skulle jag vilja börja orientera också. Frågan är om tiden räcker till, fast det kanske den gör?
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2

    Jag e träningsnarkoman

    Jag tränar hård styrketräning i genomsnitt varannan dag. Eftersom jag har min son varannan vecka så blir det ojämnt. Tränar varje dag en vecka, tränar nästan inte alls nästa. Däremot är jag ute och powerwalkar, löptränar eller går i snabbt tempo varje dag i minst 30 minuter, oftast mer men utspritt över dagen. Kan gå t ex morgon, lunch och eftermiddag, 30 min varje gång.
    Förr tränade jag en hel del spinning och aerobics men jag har konstaterat att styrketräning är den absolut bästa formen om man vill kunna forma sin kropp och detta i kombination med långa promenader. Styrketräning ökar också basalmetabolismen i och med den ökade muskelmassan, vilket gör att jag kan äta mycket mer.
  4. 2
    Jag e träningsnarkoman Jag tränar hård styrketräning i genomsnitt varannan dag. Eftersom jag har min son varannan vecka så blir det ojämnt. Tränar varje dag en vecka, tränar nästan inte alls nästa. Däremot är jag ute och powerwalkar, löptränar eller går i snabbt tempo varje dag i minst 30 minuter, oftast mer men utspritt över dagen. Kan gå t ex morgon, lunch och eftermiddag, 30 min varje gång.
    Förr tränade jag en hel del spinning och aerobics men jag har konstaterat att styrketräning är den absolut bästa formen om man vill kunna forma sin kropp och detta i kombination med långa promenader. Styrketräning ökar också basalmetabolismen i och med den ökade muskelmassan, vilket gör att jag kan äta mycket mer.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Jag tränar

    inte alls. Men så snart b*b* tiden är förbli så börjar min träning *asg*
    Min blogg har flyttat *S*

    http://anjojeli.blogg.se/

    Har du en önskan att leva nyktert?

    http://www.aa12-steg.se/
  6. 3
    Jag tränar inte alls. Men så snart b*b* tiden är förbli så börjar min träning *asg*
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4

    Basalmetabolismen?

    Den grundläggande eller nått?

    Det får du gärna tipsa mer om, för jag tränade och sportade som yngre ganska mycket, och har inte lärt mig att äta mindre nämligen. *s* T.ex så älskar jag att äta mycket till frukost och gärna kvällsmackor.

    Så jag behöver få upp lite förbränning, mer än vad jag har som iof inte är jätteusel.

    Men jag behöver komma igång lite mer på allvar, typ regelbundet innan det blir för kyligt ute. Har nämligen en tendens att lata mig lite, så bara jag får in lite rutiner så hoppas jag att det håller i sig även när det blir mörkt och kallt ute.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  8. 4
    Basalmetabolismen? Den grundläggande eller nått?

    Det får du gärna tipsa mer om, för jag tränade och sportade som yngre ganska mycket, och har inte lärt mig att äta mindre nämligen. *s* T.ex så älskar jag att äta mycket till frukost och gärna kvällsmackor.

    Så jag behöver få upp lite förbränning, mer än vad jag har som iof inte är jätteusel.

    Men jag behöver komma igång lite mer på allvar, typ regelbundet innan det blir för kyligt ute. Har nämligen en tendens att lata mig lite, så bara jag får in lite rutiner så hoppas jag att det håller i sig även när det blir mörkt och kallt ute.
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5

    Hehe

    För mig går det i perioder, jag tappar intresset tyvärr. Men jag vet ju att jag mår bäst om jag kan hålla en regelbunden träning där jag även håller konditionen uppe.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  10. 5
    Hehe För mig går det i perioder, jag tappar intresset tyvärr. Men jag vet ju att jag mår bäst om jag kan hålla en regelbunden träning där jag även håller konditionen uppe.
  11. Medlem sedan
    Dec 2007
    #6

    Del så...

    innebär ökad muskelmassa ökad grundförbränning (basalmetabolism). Läste ngn stans att för varje mer kilo muskelmassa kan man äta 200 extra kcal. Läste också i Metro tror jag att om man tränar under lång tid, d v s långa pass, så ökar förbränningen lång tid efter passet jämfört om man tränar korta pass. Lönar sig alltså med långlånga promenader eller långa löprundor.
  12. 6
    Del så... innebär ökad muskelmassa ökad grundförbränning (basalmetabolism). Läste ngn stans att för varje mer kilo muskelmassa kan man äta 200 extra kcal. Läste också i Metro tror jag att om man tränar under lång tid, d v s långa pass, så ökar förbränningen lång tid efter passet jämfört om man tränar korta pass. Lönar sig alltså med långlånga promenader eller långa löprundor.
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7

    Känner igen det där

    Det där känner jag igen, bra att man fick ett namn på det. Kände inte igen ordet basalmetabolism.

    Jag har ju ganska bra med muskelmassa, men det täcks ju av lite för mycket fett... hm, så jag skulle nog satsa på att köra det du skriver om, att träna så att kroppen jobbar hela tiden.

    Själv misstänker jag att jag har en bra grundfysik från när jag var yngre, som håller i sig. Men jag kan ju knappast leva på det hela livet. Så jag måste ta tag i det snarast innan det blir försent. Vill slippa ålderskrämpor...
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  14. 7
    Känner igen det där Det där känner jag igen, bra att man fick ett namn på det. Kände inte igen ordet basalmetabolism.

    Jag har ju ganska bra med muskelmassa, men det täcks ju av lite för mycket fett... hm, så jag skulle nog satsa på att köra det du skriver om, att träna så att kroppen jobbar hela tiden.

    Själv misstänker jag att jag har en bra grundfysik från när jag var yngre, som håller i sig. Men jag kan ju knappast leva på det hela livet. Så jag måste ta tag i det snarast innan det blir försent. Vill slippa ålderskrämpor...
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8

    är alltid på gång.............

    ...............att börja träna men det blir liksom inte av. Fattar inte att jag inte kan få ändan ur.

    Jag dansar visserligen en dag i veckan men sen händer det inte så mycket.
  16. 8
    är alltid på gång............. ...............att börja träna men det blir liksom inte av. Fattar inte att jag inte kan få ändan ur.

    Jag dansar visserligen en dag i veckan men sen händer det inte så mycket.
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9

    Det räknas ju absolut!

    Och du har väl ganska rörligt jobb också? Jag sitter ju numera alldeles för mycket, och det känns i kroppen direkt. Förr hade jag ett väldigt rörligt jobb, så jag fick ju liksom träning under arbetstid, och det är stor skillnad verkligen.

    Vad dansar du för något?
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  18. 9
    Det räknas ju absolut! Och du har väl ganska rörligt jobb också? Jag sitter ju numera alldeles för mycket, och det känns i kroppen direkt. Förr hade jag ett väldigt rörligt jobb, så jag fick ju liksom träning under arbetstid, och det är stor skillnad verkligen.

    Vad dansar du för något?
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    sitter mest

    jag har ju ett "vanligt" kontorsjobb och då sitter jag ju typ hela tiden. När jag har mina uppdrag rör jag mig desto mer fast det är ju inte speciellt ofta.

    Jag dansar oriental.
  20. 10
    sitter mest jag har ju ett "vanligt" kontorsjobb och då sitter jag ju typ hela tiden. När jag har mina uppdrag rör jag mig desto mer fast det är ju inte speciellt ofta.

    Jag dansar oriental.
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11

    Powerwalks

    Heter det va?!? ;-))
    Jag har börjat med morgonpromenader och är SÅ nöjd med mig själv för detta! Det tog emot länge men när jag väl fick ar***t ur vagnen så.....Så skönt att "ha det gjort" redan tidigt på dagen. Orsaken är att få ordning på kroppen efter senaste.....*piiiiip* (inte tillåtet att prata om det här eller hur var det??? *s*)
    Jag har aldrig varit speciellt sportig av mig. Tränade styrketräning i gymnasiet och har varit med på Friskis&Svettis nån säsong för läänge sedan.
    Den som gör fel, har i alla fall försökt!
    Spontan bloggare som nu ger GI en chans: http://bidrottningen.bloggagratis.se/
    Och nu har jag börjat blogga om Scrapbooking http://lizascrappar.bloggagratis.se/
  22. 11
    Powerwalks Heter det va?!? ;-))
    Jag har börjat med morgonpromenader och är SÅ nöjd med mig själv för detta! Det tog emot länge men när jag väl fick ar***t ur vagnen så.....Så skönt att "ha det gjort" redan tidigt på dagen. Orsaken är att få ordning på kroppen efter senaste.....*piiiiip* (inte tillåtet att prata om det här eller hur var det??? *s*)
    Jag har aldrig varit speciellt sportig av mig. Tränade styrketräning i gymnasiet och har varit med på Friskis&Svettis nån säsong för läänge sedan.
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12

    Jag kan förstå det

    Att ditt "andra jobb" går ju knappast att schemalägga heller. Är du stand-by dygnet runt i sånna lägen? Typ lite jourtjänst?
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  24. 12
    Jag kan förstå det Att ditt "andra jobb" går ju knappast att schemalägga heller. Är du stand-by dygnet runt i sånna lägen? Typ lite jourtjänst?
  25. Medlem sedan
    Oct 2007
    #13

    Härligt!

    Jag skulle vilja komma igång på morgnarna också, är normalt morgonpigg som kvällspigg, så jag skulle vilja ha den starten egentligen. Men jag har blivit lite seg nu när jag söker jobb, kommer liksom av mig.

    Hehe, lite *piiip* klarar vi av. Bara du inte pratar om matchande Reima-tec-overall till bilklädseln eller nått. Då får iaf jag gröna utslag.

    Och vi har ju alla olika åldrar på våra barn här, och det gör ju det hela mer spännande faktiskt. Tycker det är skönt om vi är i olika faser, fast ingen är direkt "ung". De yngre hittar vi ju på _alla_ andra snack egentligen.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  26. 13
    Härligt! Jag skulle vilja komma igång på morgnarna också, är normalt morgonpigg som kvällspigg, så jag skulle vilja ha den starten egentligen. Men jag har blivit lite seg nu när jag söker jobb, kommer liksom av mig.

    Hehe, lite *piiip* klarar vi av. Bara du inte pratar om matchande Reima-tec-overall till bilklädseln eller nått. Då får iaf jag gröna utslag.

    Och vi har ju alla olika åldrar på våra barn här, och det gör ju det hela mer spännande faktiskt. Tycker det är skönt om vi är i olika faser, fast ingen är direkt "ung". De yngre hittar vi ju på _alla_ andra snack egentligen.
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14

    jepp

    när jag har ett uppdrag är det 24/7 som gäller men jag har alltid folk som är back-up ifall något skulle inträffa.
  28. 14
    jepp när jag har ett uppdrag är det 24/7 som gäller men jag har alltid folk som är back-up ifall något skulle inträffa.
  29. Medlem sedan
    Oct 2007
    #15

    Det låter ju faktiskt spännand

    Nästan så att man blir indragen själv, eller det blir du ju på något sätt. Måste vara en ganska givande uppgift att få vara med så där. Du blir ju liksom delaktig.
    Kul!
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  30. 15
    Det låter ju faktiskt spännand Nästan så att man blir indragen själv, eller det blir du ju på något sätt. Måste vara en ganska givande uppgift att få vara med så där. Du blir ju liksom delaktig.
    Kul!
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    det är fantastiskt

    jag älskar det här. Det har faktiskt gett en ny mening åt mitt liv, för att låta filosofisk
  32. 16
    det är fantastiskt jag älskar det här. Det har faktiskt gett en ny mening åt mitt liv, för att låta filosofisk
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    Inte så mycket

    Jag går i strövområdet vi har här i närheten några gånger i veckan och spelar golf på sommaren när jag har chansen. Säkert på tok för litet fast det är klart, när jag går håller jag i princip alltid 7 km/h. Att gå långsamt är plågsamt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  34. 17
    Inte så mycket Jag går i strövområdet vi har här i närheten några gånger i veckan och spelar golf på sommaren när jag har chansen. Säkert på tok för litet fast det är klart, när jag går håller jag i princip alltid 7 km/h. Att gå långsamt är plågsamt.
  35. Medlem sedan
    Oct 2002
    #18
    Förstår ej rubrikfrågan... imt
  36. 18
    Förstår ej rubrikfrågan... imt
  37. Medlem sedan
    Oct 2007
    #19

    Du har hittat hem, typ

    Det låter ju som att du har funnit "din plats", härligt för de som anlitar dig också. För det måste ju vara givande att få en person som dig, som verkligen brinner för det också.

    Hur du kom fram till det kanske inte är så svårt att svara på, men om du orkar får du gärna försöka.

    Själv vet jag ganska säkert att jag inte vill jobba med "vård" i någon form. Möjligen med någon enstaka människa, men inte som något konstant och fast yrke.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  38. 19
    Du har hittat hem, typ Det låter ju som att du har funnit "din plats", härligt för de som anlitar dig också. För det måste ju vara givande att få en person som dig, som verkligen brinner för det också.

    Hur du kom fram till det kanske inte är så svårt att svara på, men om du orkar får du gärna försöka.

    Själv vet jag ganska säkert att jag inte vill jobba med "vård" i någon form. Möjligen med någon enstaka människa, men inte som något konstant och fast yrke.
  39. Medlem sedan
    Mar 2008
    #20
    jag kör low key numera - golfar, promenerar, åker skidor på alla längder. Gymkortet ligger oanvänt tyvärr - jag tycker att det är så himla trist att gymma.
    Önskar att det fanns något riktigt kul jag kunde börja med inomhus...
  40. 20
    jag kör low key numera - golfar, promenerar, åker skidor på alla längder. Gymkortet ligger oanvänt tyvärr - jag tycker att det är så himla trist att gymma.
    Önskar att det fanns något riktigt kul jag kunde börja med inomhus...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Jaha här håller ni igång ser
    By Emmylou in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 20:40
  2. Håller igång...
    By sanna_80 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 09:55
  3. Håller också sidan igång
    By cajo70 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 10:25
  4. Hur gör ni med mat när ni tränar?
    By Marie in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 13:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar