Medelålders?!
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Medelålders?!

    Hur känner och tänker ni inför själva ordet? Jag kan liksom inte själv tro att det faktiskt skulle kunna handla om MIG när man säger att hon eller han är medelålders. Lika lite som jag i min gröna ungdom kunde förlika mig vid tanken att bli kallad kvinna vid 18 år. Ni vet när det står i en tidning t ex "bilen framfördes av en 18 årig kvinna.....".

    Jag påstår inte att jag känner mig purung på något vis men just..........medelålders..... ....låter så papiljotter och foträta skor på nåt sätt.

    Hur känner ni?
  2. 1
    Medelålders?! Hur känner och tänker ni inför själva ordet? Jag kan liksom inte själv tro att det faktiskt skulle kunna handla om MIG när man säger att hon eller han är medelålders. Lika lite som jag i min gröna ungdom kunde förlika mig vid tanken att bli kallad kvinna vid 18 år. Ni vet när det står i en tidning t ex "bilen framfördes av en 18 årig kvinna.....".

    Jag påstår inte att jag känner mig purung på något vis men just..........medelålders..... ....låter så papiljotter och foträta skor på nåt sätt.

    Hur känner ni?
  3. Medlem sedan
    Mar 2008
    #2
    jag känner mig inte medelålders, men inser att jag är det...
  4. 2
    jag känner mig inte medelålders, men inser att jag är det...
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3

    Ogillar ordet

    Tycker det låter väldigt trist och skulle föredra om det här snacket hette 45+. Medelålders låter grått och svensson, som sagt - gillar det inte alls.
  6. 3
    Ogillar ordet Tycker det låter väldigt trist och skulle föredra om det här snacket hette 45+. Medelålders låter grått och svensson, som sagt - gillar det inte alls.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4

    Jag gillar ordet som sådant

    Och enligt vissa "kriterier" så är man ju medelålders redan vid 35, då man är i "yngre medelåldern".

    Jag tror att det här att mäta "åldrar" är något som är ett ganska modernt fenomen. För när mina föräldrar och svärföräldrar var unga, så fanns det ju inte ens tonåringar. Man var "ungdom" och sedan "äldre" bara. Måste fråga om ordet "medelålder" vad det står för hos mina föräldrar. Eller vad det _stod_ för förr, när de var unga.

    Min mormor var ju tant tidigt, och jag minns ju hennes 50-årsdag. Hon hade hatt och matchande väska jämt, och yllebyxor även under sommaren. Och jag vet ju ganska säkert att jag INTE blir som henne. Jag mäter mig hellre med min mamma som både bloggar och fixar med hemsidor och är över 70 bast.

    Medel är ju mitten och mer att man är mittimellanålder, och då blir ju medel ett ganska bra sätt att mäta på. Om man nu behöver det.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  8. 4
    Jag gillar ordet som sådant Och enligt vissa "kriterier" så är man ju medelålders redan vid 35, då man är i "yngre medelåldern".

    Jag tror att det här att mäta "åldrar" är något som är ett ganska modernt fenomen. För när mina föräldrar och svärföräldrar var unga, så fanns det ju inte ens tonåringar. Man var "ungdom" och sedan "äldre" bara. Måste fråga om ordet "medelålder" vad det står för hos mina föräldrar. Eller vad det _stod_ för förr, när de var unga.

    Min mormor var ju tant tidigt, och jag minns ju hennes 50-årsdag. Hon hade hatt och matchande väska jämt, och yllebyxor även under sommaren. Och jag vet ju ganska säkert att jag INTE blir som henne. Jag mäter mig hellre med min mamma som både bloggar och fixar med hemsidor och är över 70 bast.

    Medel är ju mitten och mer att man är mittimellanålder, och då blir ju medel ett ganska bra sätt att mäta på. Om man nu behöver det.
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Fast ska man tänka att "medelålders" är hur man känner sig?
  10. 5
    Fast ska man tänka att "medelålders" är hur man känner sig?
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6

    Då hamnar vi fel skrollisten

    Då hamnar vi bland alla andra "siffersnack" och det är ju ankomstgrupperna. *s*

    Men vi kan väl spåna vidare på om det kan heta något annat? Ett som matchar det som står för "medelålder" mer än att stämpla in det i pannan?
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  12. 6
    Då hamnar vi fel skrollisten Då hamnar vi bland alla andra "siffersnack" och det är ju ankomstgrupperna. *s*

    Men vi kan väl spåna vidare på om det kan heta något annat? Ett som matchar det som står för "medelålder" mer än att stämpla in det i pannan?
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7
    Aningen över 45...
    Då hamnar vi nästan först!!!!!!
  14. 7
    Aningen över 45...
    Då hamnar vi nästan först!!!!!!
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Lagomåldern...
    den stora fantastiska Lagom Majore
  16. 8
    Lagomåldern...
    den stora fantastiska Lagom Majore
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9
    XM - EXTRA MEDIUM då??? imt
  18. 9
    XM - EXTRA MEDIUM då??? imt
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    Äh, du är bara en fuskitalienare
  20. 10
    Äh, du är bara en fuskitalienare
  21. Medlem sedan
    Oct 2002
    #11
    Men vad är det här för begränsning?

    Nytt hos Aff: Medelålders 45+
    Ett blandat snack för dig som är lite äldre, och har lagt småbarnsåren bakom dig.
    Pratar vi barn så handlar det om när de flyttar hemifrån eller om deras pojk- och flickvänner. Eller så kanske vi pratar om våra barnbarn... Till Medelålders 45+ »

    Jag pratar högstadium och gymnasieval och är ändå 55+
  22. 11
    Men vad är det här för begränsning?

    Nytt hos Aff: Medelålders 45+
    Ett blandat snack för dig som är lite äldre, och har lagt småbarnsåren bakom dig.
    Pratar vi barn så handlar det om när de flyttar hemifrån eller om deras pojk- och flickvänner. Eller så kanske vi pratar om våra barnbarn... Till Medelålders 45+ »

    Jag pratar högstadium och gymnasieval och är ändå 55+
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12
    Finns det andra? Fiskitalienare? Sardinier?
  24. 12
    Finns det andra? Fiskitalienare? Sardinier?
  25. Medlem sedan
    Dec 2007
    #13

    Vi som är 45+

    kanske?
  26. 13
    Vi som är 45+ kanske?
  27. Medlem sedan
    Jun 2007
    #14
    Du får vara med i alla fall - du kanske är en slow starter (som jag) eller så är du en viril man i dina bästa år som får nya på löpande band
  28. 14
    Du får vara med i alla fall - du kanske är en slow starter (som jag) eller så är du en viril man i dina bästa år som får nya på löpande band
  29. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15
    Taxåmyke imt
  30. 15
    Taxåmyke imt
  31. Medlem sedan
    Dec 1998
    #16
    Jag refererar sällan till mig själv som medelålders. Häromdagen sa jag till en ungdom som just fyllt 30 och hade lite ångest för att hon var medelålders att hon absolut inte var medelålders.

    När hon och kompisen som var så urgammal som 35 frågade när man blir medelålders svarade jag glatt att just nu är det vid 50!

    Medelålders flyttar nämligen i takt med min ålder :-D
  32. 16
    Jag refererar sällan till mig själv som medelålders. Häromdagen sa jag till en ungdom som just fyllt 30 och hade lite ångest för att hon var medelålders att hon absolut inte var medelålders.

    När hon och kompisen som var så urgammal som 35 frågade när man blir medelålders svarade jag glatt att just nu är det vid 50!

    Medelålders flyttar nämligen i takt med min ålder :-D
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    Jag har inga papiljotter

    Fast jag får nog kallas medelålders i alla fall...

    Gammal blir man tids nog, det är ingen brådska med det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  34. 17
    Jag har inga papiljotter Fast jag får nog kallas medelålders i alla fall...

    Gammal blir man tids nog, det är ingen brådska med det.
  35. Medlem sedan
    Oct 2007
    #18
    XM-45 .... Hehe, det låter som en beteckning på en reservdel til en bil eller nått.
  36. 18
    XM-45 .... Hehe, det låter som en beteckning på en reservdel til en bil eller nått.
  37. Medlem sedan
    Oct 2007
    #19
    "Aaningen 45", då kan ingen hamna före i framtiden heller.
  38. 19
    "Aaningen 45", då kan ingen hamna före i framtiden heller.
  39. Medlem sedan
    Oct 2007
    #20
    Den är bra, mycket bra! Den är konstruktiv, förklarande och behöver inte ifrågasättas heller.
  40. 20
    Den är bra, mycket bra! Den är konstruktiv, förklarande och behöver inte ifrågasättas heller.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Medelålders vita män...
    By MorBlå in forum Politik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 21:06
  2. När är man medelålders?
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 20:38
  3. När är man medelålders
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 14:50
  4. När är man medelålders?
    By Dilbertina__ in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 12:43
  5. När är man medelålders?
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 17:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar