Förslag på namnbyte på snacket!
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Förslag på namnbyte på snacket!

    Eftersom vi är i en lagom ålder, så är vi också extremt kreativa och tänker skarpt i nytänkandet. Så ett namnbyte känns ju som något vi får ta och diskutera.

    "Medelålders 45+" ---> som det heter idag, och det var nog mer att få in ett begrepp så att man hittar "rätt".

    Men nu kom huskors med ett förslag som jag personligen gillar "Vi som är 45+" och det känns faktiskt som ett namnsnack man kan:
    * hitta till
    * känna igen sig i
    * förstå vad det innebär

    Ska vi spåna vidare på fler alternativ som vi kan presentera för redax?
    För jag håller lite med om att ordet "medelålders" kanske inte är så kul. *s*

    *namnförslagstråd*
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  2. 1
    Förslag på namnbyte på snacket! Eftersom vi är i en lagom ålder, så är vi också extremt kreativa och tänker skarpt i nytänkandet. Så ett namnbyte känns ju som något vi får ta och diskutera.

    "Medelålders 45+" ---> som det heter idag, och det var nog mer att få in ett begrepp så att man hittar "rätt".

    Men nu kom huskors med ett förslag som jag personligen gillar "Vi som är 45+" och det känns faktiskt som ett namnsnack man kan:
    * hitta till
    * känna igen sig i
    * förstå vad det innebär

    Ska vi spåna vidare på fler alternativ som vi kan presentera för redax?
    För jag håller lite med om att ordet "medelålders" kanske inte är så kul. *s*

    *namnförslagstråd*
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Jag tycker också Huskors förslag var bra
    Medelålders låter ju såååå gammalt - och det är vi ju inte.. eller hur *s*
  4. 2
    Jag tycker också Huskors förslag var bra
    Medelålders låter ju såååå gammalt - och det är vi ju inte.. eller hur *s*
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Nä, för "gammal" är ju inte vad man vill känna sig om, utan mer 45+ snarare.

    Jag gillar hennes förslag skarpt. För det täcker in så mycket.
  6. 3
    Nä, för "gammal" är ju inte vad man vill känna sig om, utan mer 45+ snarare.

    Jag gillar hennes förslag skarpt. För det täcker in så mycket.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    MOGEN UNGDOM imt
  8. 4
    MOGEN UNGDOM imt
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5
    Kafferep kanske? Sånt brukar väl i vart fall tanter i vår ålder ägna sig åt *flin*.
    Allvarligt talat låter väl Vi som är 45+ bra. Medelålders vill jag helst inte bli påmind om att jag är ;-)
  10. 5
    Kafferep kanske? Sånt brukar väl i vart fall tanter i vår ålder ägna sig åt *flin*.
    Allvarligt talat låter väl Vi som är 45+ bra. Medelålders vill jag helst inte bli påmind om att jag är ;-)
  11. Medlem sedan
    May 1999
    #6
    Det kan väl kallas "Vi som vet... på riktigt"?
    Eller det är kanske lite övermaga?
  12. 6
    Det kan väl kallas "Vi som vet... på riktigt"?
    Eller det är kanske lite övermaga?
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7
    Det var nog den bästa hittills, men eftersom vi är så modesta så säger vi det inte högt
  14. 7
    Det var nog den bästa hittills, men eftersom vi är så modesta så säger vi det inte högt
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Hehehe, jag minns inte ens när jag var på kafferep ... eller syjunta heller för den delen.
  16. 8
    Hehehe, jag minns inte ens när jag var på kafferep ... eller syjunta heller för den delen.
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9
    Och det är ju sant, faktiskt.
  18. 9
    Och det är ju sant, faktiskt.
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Du var ironisk hoppas jag?

    Just det uttrycket är jag svårt allergisk mot.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Du var ironisk hoppas jag? Just det uttrycket är jag svårt allergisk mot.
  21. Tant?
    #11
    Har flera bra förslag :
    - Skit i Google, fråga oss !
    - Over the hill / Halva livet kvar
    - Pre-ålderdomshemsnacket
    - Tantrum på Gubbängen

    men tycker faktiskt “medelålders” är ok. Vi hittade ju alla hit, eller hur?

    Själv har jag alltid haft svårt för det här ändå, identifierade mig med 20åring i 30årsålder, med 30åringar nu osv, är väl lite trögtänkt. Men nu är man väl egentligen medelålders, även om det låter tristare än ‘den yngre generationen’.

    På franska finns uttryck som är nästan lika hemska som “mogen ungdom” – une femme encore jeune (en fortfarande ung kvinna) och une femme d’un certain age (en kvinna av en viss ålder). Båda är skönskrivningar för lastgammal.

    Jag associerar “mogen ungdom” till lönnfeta gubbar/gummor som försöker vara coola i tonårskläder men i hemlighet gillar Lasse Lönndahl.
  22. 11
    Har flera bra förslag :
    - Skit i Google, fråga oss !
    - Over the hill / Halva livet kvar
    - Pre-ålderdomshemsnacket
    - Tantrum på Gubbängen

    men tycker faktiskt “medelålders” är ok. Vi hittade ju alla hit, eller hur?

    Själv har jag alltid haft svårt för det här ändå, identifierade mig med 20åring i 30årsålder, med 30åringar nu osv, är väl lite trögtänkt. Men nu är man väl egentligen medelålders, även om det låter tristare än ‘den yngre generationen’.

    På franska finns uttryck som är nästan lika hemska som “mogen ungdom” – une femme encore jeune (en fortfarande ung kvinna) och une femme d’un certain age (en kvinna av en viss ålder). Båda är skönskrivningar för lastgammal.

    Jag associerar “mogen ungdom” till lönnfeta gubbar/gummor som försöker vara coola i tonårskläder men i hemlighet gillar Lasse Lönndahl.
  23. Medlem sedan
    Dec 1998
    #12
    Vi hade syjunta sista året i gymnasiet! Vi var en bunt klassissar både killar och tjejer som samlades hemma hos varandra och stickade eller virkade, käkade god mat och drack te.

    Minns inte ens hur vi kom på idén men det var skitkul. Vi snackade och åt mer än vi handarbetade men det var askul att se exvis den stenhårda grytlapp en av polarna åstadkom under svett och möda mha tjockt garn och ultratunn virknål :-D
  24. 12
    Vi hade syjunta sista året i gymnasiet! Vi var en bunt klassissar både killar och tjejer som samlades hemma hos varandra och stickade eller virkade, käkade god mat och drack te.

    Minns inte ens hur vi kom på idén men det var skitkul. Vi snackade och åt mer än vi handarbetade men det var askul att se exvis den stenhårda grytlapp en av polarna åstadkom under svett och möda mha tjockt garn och ultratunn virknål :-D
  25. Medlem sedan
    Oct 2007
    #13
    Ja man hade ju faktiskt mer tid då än vad ungarna har idag. Eftersom det ändå inte fanns något på TV, och inte mycket annat att göra, så fick man ju hitta på saker själv.

    Fast syjunta var jag aldrig på. Jag var nog mer ute och rände.
  26. 13
    Ja man hade ju faktiskt mer tid då än vad ungarna har idag. Eftersom det ändå inte fanns något på TV, och inte mycket annat att göra, så fick man ju hitta på saker själv.

    Fast syjunta var jag aldrig på. Jag var nog mer ute och rände.
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14
    har väldans svårt för just det utrycket. Låter som man försöker vara/bli nåt man inte längre är. Jag är Mogen period. Det är OK
    jag är mogen, vis och bra på en massa saker.
  28. 14
    har väldans svårt för just det utrycket. Låter som man försöker vara/bli nåt man inte längre är. Jag är Mogen period. Det är OK
    jag är mogen, vis och bra på en massa saker.

Liknande trådar

  1. Namnbyte???
    By Cherry Ames in forum Autismspektrum
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 12:39
  2. Namnbyte
    By Vonna Jigert in forum Separation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 20:24
  3. Namnbyte
    By Sopheía in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 15:38
  4. Namnbyte...
    By skånebo in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 13:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar