Gillar ni barnens LÄXOR och har de
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2001
    #1

    Gillar ni barnens LÄXOR och har de

    mycket sådana?

    Min åsikt är: så lite läxor som möjligt. Barnen ska lära sig det som de behöver i SKOLAN.

    Min åttaåring som går i tvåan har följande läxor: en kvarts läsning om dagen, ett kapitel per vecka i läseboken.
    Per vecka:
    Två stenciler med matte, i dag var det tvåans och femmans tabell.

    En skrivläxa, i dag var det att skriva veckans dagar samt att skriva en mening om varje dag.

    Läxor, exklusive läsläxan tog henne (och mig) en timme,

    Obs! Jag har läst till gymnasielärare i franska och latin och jobbat som lärare i franska i några år även om jag jobbar med något helt annat i dag.
    Som lärare var jag tämligen restriktiv med läxor.
    The greatest glory in living lies not in never falling, but in rising every time we fall.
    Nelson Mandela
  2. 1
    Gillar ni barnens LÄXOR och har de mycket sådana?

    Min åsikt är: så lite läxor som möjligt. Barnen ska lära sig det som de behöver i SKOLAN.

    Min åttaåring som går i tvåan har följande läxor: en kvarts läsning om dagen, ett kapitel per vecka i läseboken.
    Per vecka:
    Två stenciler med matte, i dag var det tvåans och femmans tabell.

    En skrivläxa, i dag var det att skriva veckans dagar samt att skriva en mening om varje dag.

    Läxor, exklusive läsläxan tog henne (och mig) en timme,

    Obs! Jag har läst till gymnasielärare i franska och latin och jobbat som lärare i franska i några år även om jag jobbar med något helt annat i dag.
    Som lärare var jag tämligen restriktiv med läxor.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Jag älskar ungarnas läxor! tycker det är kul att fräscha upp mig lite på kunskap
    Men då går mina i högstadiet...men kan hålla med om att det ibland blir lite väl mycket...
  4. 2
    Jag älskar ungarnas läxor! tycker det är kul att fräscha upp mig lite på kunskap
    Men då går mina i högstadiet...men kan hålla med om att det ibland blir lite väl mycket...
  5. Medlem sedan
    May 2006
    #3
    Min 8 åring som går i 2an har inga läxor alls.
  6. 3
    Min 8 åring som går i 2an har inga läxor alls.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Poängen med läxor är enligt mig att barnet ska träna och befästa det som de gått igenom i skolan.

    Jag tycker det är bra med läxor. Barnet kan träna i sin takt, jag får koll på vad mitt barn lär sig osv.

    Dock lät det lite väl mycket läxor för åk 2, min andraklassare har inte alls så långa eller så många. I den åldern tycker jag att läsning/skrivning är viktigt, så det är bra att fokus ligger på de läxorna, men då måste man å andra sidan dra ner på de andra läxorna.
  8. 4
    Poängen med läxor är enligt mig att barnet ska träna och befästa det som de gått igenom i skolan.

    Jag tycker det är bra med läxor. Barnet kan träna i sin takt, jag får koll på vad mitt barn lär sig osv.

    Dock lät det lite väl mycket läxor för åk 2, min andraklassare har inte alls så långa eller så många. I den åldern tycker jag att läsning/skrivning är viktigt, så det är bra att fokus ligger på de läxorna, men då måste man å andra sidan dra ner på de andra läxorna.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Gillar och gillar?
    Jag har nog inte lagt någon sådan värdering men min son(går också i 2:an) klagar lite ibland.Jag har ju reagerat på att jag tycker det känns som mycket läxor när de är så små .kan inte komma ihåg att vi hade så mycket och det verkar som andra runtomkring inte alls har lika mycket läxor.
    Han har numera
    läsläxa i läseboken 1-3 sidor.Svara skriftligt på frågor till texten.Fullständiga meningar med stor bokstav i början och punkt till slut.
    15 min högläsning för vuxen per dag.
    Stavningsläxa ca 10 ord de ska nöta in och lära sig stava.
    Matteläxan i läxboken additionstabeller+
    20 min arbete/vecka i extrastencil med svårare uppgifter.
    Detta ger ca 20-25 min arbete/dag.
  10. 5
    Gillar och gillar?
    Jag har nog inte lagt någon sådan värdering men min son(går också i 2:an) klagar lite ibland.Jag har ju reagerat på att jag tycker det känns som mycket läxor när de är så små .kan inte komma ihåg att vi hade så mycket och det verkar som andra runtomkring inte alls har lika mycket läxor.
    Han har numera
    läsläxa i läseboken 1-3 sidor.Svara skriftligt på frågor till texten.Fullständiga meningar med stor bokstav i början och punkt till slut.
    15 min högläsning för vuxen per dag.
    Stavningsläxa ca 10 ord de ska nöta in och lära sig stava.
    Matteläxan i läxboken additionstabeller+
    20 min arbete/vecka i extrastencil med svårare uppgifter.
    Detta ger ca 20-25 min arbete/dag.
  11. anchita
    #6
    Vi har inga läxor ännu, men de ska tydligen komma snart. Min dotter har börjat ettan nu i höst, på en Montessoriskola (hon har gått på samma skola sedan dagisstarten, men då montessori-förskola ). Jag har hört någon som sade att läxor= lärarens oförmåga att lära ut enligt läroplanen. Men jag har samtidigt för mig att läxor ingår i läroplanen? Ärligt, jag har noll koll!
  12. 6
    Vi har inga läxor ännu, men de ska tydligen komma snart. Min dotter har börjat ettan nu i höst, på en Montessoriskola (hon har gått på samma skola sedan dagisstarten, men då montessori-förskola ). Jag har hört någon som sade att läxor= lärarens oförmåga att lära ut enligt läroplanen. Men jag har samtidigt för mig att läxor ingår i läroplanen? Ärligt, jag har noll koll!
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Oj

    Så mycket har de inte här. Dottern i trean har matteläxa måndag till fredag, läsläxa på 3 sidor om dagen (en helt egen fråga, faktiskt), och skrivläxa varannan vecka. När de avslutade ett arbete om fjärilar hade hon i läxa att kunna berätta om fjärilarnas livscykel med hjälp av ett "hjul" de hade gjort i skolan. Men det var ju bara en gång och även om de avslutar fler arbetsområden inom NO/SO på samma sät har jag inga problem med det.

    Jag tycker läxor är viktiga och bra. De vänjer barnen vid självständigt arbete och innebär "inlärning medelst nötning" på ett sätt som inte låter sig göras i skolan.

    Hon har förresten celloläxa också varje vecka.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  14. 7
    Oj Så mycket har de inte här. Dottern i trean har matteläxa måndag till fredag, läsläxa på 3 sidor om dagen (en helt egen fråga, faktiskt), och skrivläxa varannan vecka. När de avslutade ett arbete om fjärilar hade hon i läxa att kunna berätta om fjärilarnas livscykel med hjälp av ett "hjul" de hade gjort i skolan. Men det var ju bara en gång och även om de avslutar fler arbetsområden inom NO/SO på samma sät har jag inga problem med det.

    Jag tycker läxor är viktiga och bra. De vänjer barnen vid självständigt arbete och innebär "inlärning medelst nötning" på ett sätt som inte låter sig göras i skolan.

    Hon har förresten celloläxa också varje vecka.
  15. Medlem sedan
    Feb 1999
    #8
    Oj känns mycket! Vi hade bara läsläxa i åk 2 och matte ibland.

    Nu i åk 3 är det

    läsläxa 1 kap i läseboken per vecka. Vi läser hela kapitlet en kväll 2 ggr eller 1ggr två kvällar i i rad. Tar ca 20min

    Matteläxa - några sidor i boken eller en stencil tar ca 10 min en kväll

    Skrivläxa - ca 10 meningar. Tar längst tid ca 30min.

    Men vårt barn gillar skolan och gör läxan snabbt under tiden jag lagar mat.
  16. 8
    Oj känns mycket! Vi hade bara läsläxa i åk 2 och matte ibland.

    Nu i åk 3 är det

    läsläxa 1 kap i läseboken per vecka. Vi läser hela kapitlet en kväll 2 ggr eller 1ggr två kvällar i i rad. Tar ca 20min

    Matteläxa - några sidor i boken eller en stencil tar ca 10 min en kväll

    Skrivläxa - ca 10 meningar. Tar längst tid ca 30min.

    Men vårt barn gillar skolan och gör läxan snabbt under tiden jag lagar mat.
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9
    Jösses vad läxor. Så mycket har inte mina som går på mellanstadiet ens. Det var mycket, kanske kan vara värt att ta upp med skolan?
    Jag tycker barnen ska ha läxor, det ger repetition och bättre lärand. Och så lär de sig att ta lite ansvar själva.
  18. 9
    Jösses vad läxor. Så mycket har inte mina som går på mellanstadiet ens. Det var mycket, kanske kan vara värt att ta upp med skolan?
    Jag tycker barnen ska ha läxor, det ger repetition och bättre lärand. Och så lär de sig att ta lite ansvar själva.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Japp, läxor ingår i läroplanen (minns dock ej hur det är formulerat nu).

    Var "någon" lärare eller var det bara dennes personliga åsikt?
  20. 10
    Japp, läxor ingår i läroplanen (minns dock ej hur det är formulerat nu).

    Var "någon" lärare eller var det bara dennes personliga åsikt?
  21. Medlem sedan
    Oct 2007
    #11
    Min (snart) 7 åring har läxa tisdag-fredag. De får hem 2 häften som de ska göra med lite blandade uppgifter. Han tycker att det är så kul så han dyker på det direkt och gör klart allt på en gång. Så, Ja, jag tycker det är kul för att han tycker det är kul.
    Sen är jag utav den åsikten att en läxa ska vara något som barnet klarar av att göra hemma själv utan vuxens hjälp. Då tyvärr alla föräldrar inte har möjlighet att hjälpa till, t.ex p.g.a brist på kunskap, och det ska inte sätta barnen i problem!
  22. 11
    Min (snart) 7 åring har läxa tisdag-fredag. De får hem 2 häften som de ska göra med lite blandade uppgifter. Han tycker att det är så kul så han dyker på det direkt och gör klart allt på en gång. Så, Ja, jag tycker det är kul för att han tycker det är kul.
    Sen är jag utav den åsikten att en läxa ska vara något som barnet klarar av att göra hemma själv utan vuxens hjälp. Då tyvärr alla föräldrar inte har möjlighet att hjälpa till, t.ex p.g.a brist på kunskap, och det ska inte sätta barnen i problem!
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    De är borta

    Läxor finns inte med i läroplanen längre. Däremot skulle jag vilja veta vem som har sagt att en lärare som ger läxor är en inkompetent lärare. Det protesterar jag emot.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  24. 12
    De är borta Läxor finns inte med i läroplanen längre. Däremot skulle jag vilja veta vem som har sagt att en lärare som ger läxor är en inkompetent lärare. Det protesterar jag emot.
  25. anchita
    #13
    Ok, då trodde jag rätt, och jag tycker läxor är av godo.
    "Någon" var något jag läste för lääääng sedan, och säkert någon personliga åsikt. Minns inte exakt
  26. 13
    Ok, då trodde jag rätt, och jag tycker läxor är av godo.
    "Någon" var något jag läste för lääääng sedan, och säkert någon personliga åsikt. Minns inte exakt
  27. Medlem sedan
    Apr 2008
    #14
    Jag har ändrat åsikt. Innan jag fick barn i läxålder ansåg jag att läxor var jätteviktiga och förstod inte riktigt frågeställningen. Varför skulle man INTE ha läxor? Nu, med barn i läxålder, avskyr jag läxor. Barn går i skolan långa dagar. Sedan, när de kommer hem och borde ha fritid, ska de jobba ännu mer. Med sina trötta föräldrar som ivriga påhejare och amatörpedagoger. "Här ska du se, här är liggande stolen" "VADDÅ, LIGGANDE VAD? Vi gör kortdivision?! Visa hur man gör, för jag har glömt." "????" Och ingen förklaring någonstans. Nej, tack så mycket. De ska lära sig i skolan, och läxor kan vara bra för dem som av någon anledning kommit efter.
  28. 14
    Jag har ändrat åsikt. Innan jag fick barn i läxålder ansåg jag att läxor var jätteviktiga och förstod inte riktigt frågeställningen. Varför skulle man INTE ha läxor? Nu, med barn i läxålder, avskyr jag läxor. Barn går i skolan långa dagar. Sedan, när de kommer hem och borde ha fritid, ska de jobba ännu mer. Med sina trötta föräldrar som ivriga påhejare och amatörpedagoger. "Här ska du se, här är liggande stolen" "VADDÅ, LIGGANDE VAD? Vi gör kortdivision?! Visa hur man gör, för jag har glömt." "????" Och ingen förklaring någonstans. Nej, tack så mycket. De ska lära sig i skolan, och läxor kan vara bra för dem som av någon anledning kommit efter.
  29. anchita
    #15
    Två olika svar Men jag tror ändå att läxor är av godo.
  30. 15
    Två olika svar Men jag tror ändå att läxor är av godo.
  31. Medlem sedan
    Oct 2003
    #16
    Liggande stolen? Vad är det för modernt påfund? Trappan skall det vara.
  32. 16
    Liggande stolen? Vad är det för modernt påfund? Trappan skall det vara.
  33. Medlem sedan
    Apr 2008
    #17
    Haha, du är ju ännu värre än vad jag är!
  34. 17
    Haha, du är ju ännu värre än vad jag är!
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Bra

    Då kvittar det för dig om det står med där eller inte.

    För MIG däremot blir det oerhört pinsamt om jag har fel. *Bestämmer mig för att det är dags att läsa om läroplanen*
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  36. 18
    Bra Då kvittar det för dig om det står med där eller inte.

    För MIG däremot blir det oerhört pinsamt om jag har fel. *Bestämmer mig för att det är dags att läsa om läroplanen*
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19

    Ja exakt!

    Trappan! Den kan jag. Typ... Jag kan plocka fram den om jag får lite tid på mig i alla fall

    Jag har en elev som gått 6 år i skolan i Tunisien. Ni skulle se honom dividera på papper. Jösses! *s* Det liknar _ingenting_ ni sett tidigare
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  38. 19
    Ja exakt! Trappan! Den kan jag. Typ... Jag kan plocka fram den om jag får lite tid på mig i alla fall

    Jag har en elev som gått 6 år i skolan i Tunisien. Ni skulle se honom dividera på papper. Jösses! *s* Det liknar _ingenting_ ni sett tidigare
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20

    Men du

    Har de glömt hur man gör så har de glömt. Finns det då inte tydlig vägledning så att eleven _själv_ (med pyttelite hjälp från någon annan vemsomhelst) kan komma på det igen tar man med sig läxan tillbaka igen nästa dag och ber om en förklaring.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  40. 20
    Men du Har de glömt hur man gör så har de glömt. Finns det då inte tydlig vägledning så att eleven _själv_ (med pyttelite hjälp från någon annan vemsomhelst) kan komma på det igen tar man med sig läxan tillbaka igen nästa dag och ber om en förklaring.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. läxor och barn, ni som är emot läxor
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 20:06
  2. Ang att rätta barnens läxor/i skolan
    By kaah in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 10:38
  3. Barnens läxor
    By dalla in forum Mammasnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 12:27
  4. Det här med läxor...
    By Irene Huss in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 20:30
  5. Gillar inte barnens kompis...
    By Irriterad mamma in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 15:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar