infektionskänslig
Övriga funktionshinder
  1. anonymt namn
    #1

    infektionskänslig

    Hej! Har en liten kille på två år med sjukdomen cystisk fibros. Det innebär bl a att han är mkt infektionskänslig. Vi har provat förskola, både innan han fick diagnosen då han var ett år och nu sedan han fyllt två. Tyvärr fungerar det inte så bra - den ena förkylningen avlöser den andra och vi tycker inte det är värt att han får vara tre dagar på dagis och sedan hemma och vara sjuk i två månader. Är det någon som har ett förslag på hur vi ska ordna barnomsorg? Lillkillen är mkt social och älskar att leka med andra barn så det är tråkigt att dagis inte funkar trots att han går på en avdelning för infektionskänsliga. Eller är det så att vi överreagerar? Någon annan som har barn med cf eller infektionskänsliga barn som kan tipsa?
  2. 1
    infektionskänslig Hej! Har en liten kille på två år med sjukdomen cystisk fibros. Det innebär bl a att han är mkt infektionskänslig. Vi har provat förskola, både innan han fick diagnosen då han var ett år och nu sedan han fyllt två. Tyvärr fungerar det inte så bra - den ena förkylningen avlöser den andra och vi tycker inte det är värt att han får vara tre dagar på dagis och sedan hemma och vara sjuk i två månader. Är det någon som har ett förslag på hur vi ska ordna barnomsorg? Lillkillen är mkt social och älskar att leka med andra barn så det är tråkigt att dagis inte funkar trots att han går på en avdelning för infektionskänsliga. Eller är det så att vi överreagerar? Någon annan som har barn med cf eller infektionskänsliga barn som kan tipsa?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    man brukar ju kunna ansöka om en assistent hemma, men då blir han ju ensam barn.

    mvh
    Hanna
  4. 2
    man brukar ju kunna ansöka om en assistent hemma, men då blir han ju ensam barn.

    mvh
    Hanna
  5. Anonym
    #3
    Ja det blir tråkigt för honom, men man kan träffas utomhus. Vi har hört oss för om assistent, men det är ingenting som kommunen på något sätt står för så barnflicka/annan omsorg får vi bekosta själva. Vi funderar vidare..... tack ändå
  6. 3
    Ja det blir tråkigt för honom, men man kan träffas utomhus. Vi har hört oss för om assistent, men det är ingenting som kommunen på något sätt står för så barnflicka/annan omsorg får vi bekosta själva. Vi funderar vidare..... tack ändå
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Ja det blir tråkigt, men det är ju så att kommunerna är skyldiga att ordna barnomsorg, så att dom kan inte skylla på att ni måste bekosta det själva. Är han dessutom omfattad av LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade så får dom fixa det. Be om läkarintyg om hans funktionshinder och infektionskänslighet och boka ett möte med kommunens biståndahandläggare, så får ni diskutera hur ni skall lösa problemet.
    Lycka till!
  8. 4
    Ja det blir tråkigt, men det är ju så att kommunerna är skyldiga att ordna barnomsorg, så att dom kan inte skylla på att ni måste bekosta det själva. Är han dessutom omfattad av LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade så får dom fixa det. Be om läkarintyg om hans funktionshinder och infektionskänslighet och boka ett möte med kommunens biståndahandläggare, så får ni diskutera hur ni skall lösa problemet.
    Lycka till!
  9. På besök
    #5

    Jag vet ett barn

    med infektionskänslighet som gick på förskola, men hade en resursperson som jobbade med barnet hemma en del av dagen och var med barnet på förskolan utomhus en del av dagen, så att barnet ändå hade kontakt med sina kompisar. Kan det vara något? Be om ett möte med kommunen om detta kanske?
  10. 5
    Jag vet ett barn med infektionskänslighet som gick på förskola, men hade en resursperson som jobbade med barnet hemma en del av dagen och var med barnet på förskolan utomhus en del av dagen, så att barnet ändå hade kontakt med sina kompisar. Kan det vara något? Be om ett möte med kommunen om detta kanske?
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Min dotter har Cystisk Fibros. Vi fick ingen assisten till henne heller eftersom Cystisk Fibros inte anses omfatta LSS. Alltså, barnet har inga såna funktionshinder att det behöver särskilld hjälp (det var svaret vi fick).

    Vi valde dagmamma åt dottern eftersom de dels är mycket utomhus och rör sig mycket. Plus att det är färre barn (bara 4 stycken), vilket gjorde att vår dotter fixade detta jättebra.

    Visst blev hon sjuk vid några tillfällen och fick antibiotikadropp både på sjukhus och hemma. Men jag tror att det hade blivit värre i större barngrupper på förskolor/dagis.

    Nu är dottern 6 år och har börjat 6-årsverksamhet (förskoleklass). Vi bävar lite för förkylnings ch influensatider, men än så länge har det gått bra.

    Kanske kan dagmamma vara något att testa för er son?

    //Bättan
  12. 6
    Min dotter har Cystisk Fibros. Vi fick ingen assisten till henne heller eftersom Cystisk Fibros inte anses omfatta LSS. Alltså, barnet har inga såna funktionshinder att det behöver särskilld hjälp (det var svaret vi fick).

    Vi valde dagmamma åt dottern eftersom de dels är mycket utomhus och rör sig mycket. Plus att det är färre barn (bara 4 stycken), vilket gjorde att vår dotter fixade detta jättebra.

    Visst blev hon sjuk vid några tillfällen och fick antibiotikadropp både på sjukhus och hemma. Men jag tror att det hade blivit värre i större barngrupper på förskolor/dagis.

    Nu är dottern 6 år och har börjat 6-årsverksamhet (förskoleklass). Vi bävar lite för förkylnings ch influensatider, men än så länge har det gått bra.

    Kanske kan dagmamma vara något att testa för er son?

    //Bättan
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Jag skriver som en kratta ser jag nu... Men jag är lite stressad... Hoppas du förstår vad jag skriver annars får du fråga!

    Kram!
  14. 7
    Jag skriver som en kratta ser jag nu... Men jag är lite stressad... Hoppas du förstår vad jag skriver annars får du fråga!

    Kram!
  15. Xappoline
    #8
    Generellt så får man bättre immunförsvar efter tre års ålder. Jag var därför hemma med min son tills han blev tre och ett halvt år. Han går då förstås också bara med barn som är över tre år, så att de inte är sjuka lika mycket och han inte är sjuk lika mycket.

    Han har förstås även vaccinerats mot influensan varje år samt mot pneumockocker och ska även få vaccin mot vattenkoppor.

    Jag var anställd av kommunen som hans dagbarnvårdare från det att han var 1½ år tills han blev 3½ år. Inga andra barn var hos oss, men vi träffade jämnåriga bekanta emellanåt och gick på lite habiliteringsbad och dylikt.
  16. 8
    Generellt så får man bättre immunförsvar efter tre års ålder. Jag var därför hemma med min son tills han blev tre och ett halvt år. Han går då förstås också bara med barn som är över tre år, så att de inte är sjuka lika mycket och han inte är sjuk lika mycket.

    Han har förstås även vaccinerats mot influensan varje år samt mot pneumockocker och ska även få vaccin mot vattenkoppor.

    Jag var anställd av kommunen som hans dagbarnvårdare från det att han var 1½ år tills han blev 3½ år. Inga andra barn var hos oss, men vi träffade jämnåriga bekanta emellanåt och gick på lite habiliteringsbad och dylikt.
  17. Xappoline
    #9
    Jag vet också ett barn som var hemma med egen fröken och gick till förskolan för att vara med på uteleken varje dag.
  18. 9
    Jag vet också ett barn som var hemma med egen fröken och gick till förskolan för att vara med på uteleken varje dag.
  19. Medlem sedan
    Sep 2007
    #10
    Generellt så får man bättre immunförsvar efter tre års ålder. Jag var därför hemma med min son tills han blev tre och ett halvt år. Han går då förstås också bara med barn som är över tre år, så att de inte är sjuka lika mycket och han inte är sjuk lika mycket.

    Han har förstås även vaccinerats mot influensan varje år samt mot pneumockocker och ska även få vaccin mot vattenkoppor.

    Jag var anställd av kommunen som hans dagbarnvårdare från det att han var 1½ år tills han blev 3½ år. Inga andra barn var hos oss, men vi träffade jämnåriga bekanta emellanåt och gick på lite habiliteringsbad och dylikt.
    Hej! jag har en njurtransplanterad pojke,han är 2år och är infektionkänslig.Han började gå på dagis i agusti,men han blir förkyld hela tiden och dessutom fick vi veta att han tappade 40% njurfunkionen på grund av att en gång fick han magsjuka!!
    Jag vet inte vad ska jag göra med honom,han är väldigt social och det vore synd om han inte kunde umgås med andra barn...men hans hälsa är viktig!
    Hur gjorde du för att få bli anstäld av kommunen?kan du hjälpa mig med lite info? tack på förhand!
  20. 10
    Generellt så får man bättre immunförsvar efter tre års ålder. Jag var därför hemma med min son tills han blev tre och ett halvt år. Han går då förstås också bara med barn som är över tre år, så att de inte är sjuka lika mycket och han inte är sjuk lika mycket.

    Han har förstås även vaccinerats mot influensan varje år samt mot pneumockocker och ska även få vaccin mot vattenkoppor.

    Jag var anställd av kommunen som hans dagbarnvårdare från det att han var 1½ år tills han blev 3½ år. Inga andra barn var hos oss, men vi träffade jämnåriga bekanta emellanåt och gick på lite habiliteringsbad och dylikt.
    Hej! jag har en njurtransplanterad pojke,han är 2år och är infektionkänslig.Han började gå på dagis i agusti,men han blir förkyld hela tiden och dessutom fick vi veta att han tappade 40% njurfunkionen på grund av att en gång fick han magsjuka!!
    Jag vet inte vad ska jag göra med honom,han är väldigt social och det vore synd om han inte kunde umgås med andra barn...men hans hälsa är viktig!
    Hur gjorde du för att få bli anstäld av kommunen?kan du hjälpa mig med lite info? tack på förhand!

Liknande trådar

  1. Infektionskänslig
    By Catrin in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 17:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar