Var med på 6års idag
Förskoleklass (6-års.)
  1. anonymt namn
    #1

    Var med på 6års idag

    Är ledig idag o följde med sonen till 6års.
    Inne funkade det bra tycker jag o i matsalen med, de var så duktiga allihopa men på rasten ute.....
    Det var konflikter hela tiden.
    Det fanns domderande barn o barn som gjorde som de blev tillsagda av andra barn.
    Såg lekar som övergick i slagsmål.
    Såg mobbing, barn som ansåg att vissa inte kan veva hopprep på rätt sätt o tog det ur händerna på dem, inte kan hoppa o därför inte fick vara med mm.
    Såg barn som skvallrade till fröken men som själva var elaka.
    Såg personal som sprang som illrar från den ena konflikten till den andra.
    Det var MASSOR med barn ute, är det dumt att föreslå grupper eller stationer med organiserade lekar för dessa 6åringar på denna enorma skolgård/skog/berg?
    Varken barn el personal såg speciellt roade ut av att vara ute på rast.
    Det var en fröken som ordnade dragkamp mellan tjejer o killar vilket var mycket populärt.
  2. 1
    Var med på 6års idag Är ledig idag o följde med sonen till 6års.
    Inne funkade det bra tycker jag o i matsalen med, de var så duktiga allihopa men på rasten ute.....
    Det var konflikter hela tiden.
    Det fanns domderande barn o barn som gjorde som de blev tillsagda av andra barn.
    Såg lekar som övergick i slagsmål.
    Såg mobbing, barn som ansåg att vissa inte kan veva hopprep på rätt sätt o tog det ur händerna på dem, inte kan hoppa o därför inte fick vara med mm.
    Såg barn som skvallrade till fröken men som själva var elaka.
    Såg personal som sprang som illrar från den ena konflikten till den andra.
    Det var MASSOR med barn ute, är det dumt att föreslå grupper eller stationer med organiserade lekar för dessa 6åringar på denna enorma skolgård/skog/berg?
    Varken barn el personal såg speciellt roade ut av att vara ute på rast.
    Det var en fröken som ordnade dragkamp mellan tjejer o killar vilket var mycket populärt.
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Oj då

    Det låter inte bra utomhus. På mina barns skola har inte alla rast samtidigt. Det kanske är något att föreslå?
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  4. 2
    Oj då Det låter inte bra utomhus. På mina barns skola har inte alla rast samtidigt. Det kanske är något att föreslå?
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Det är jobbigt när det blir så där.

    Hos oss så har man delat upp gården så 5åringarna har en del och måste ära gula västar, 6åringarna har nästa del tillsammans med 1orna och 2or men 2orna får gå över till 3ornas går om de ber om lov. 3or, 4or och 5or haar en egen gård.
    Vill man gå till fortbollsplan så måste man be om lov.
    Fröknar finns det gott om ute eftersom varje klass har minst 2 fröknar ute och dessutom har fritids personal ute från kl 12 (lunchrasten)
  6. 3
    Det är jobbigt när det blir så där.

    Hos oss så har man delat upp gården så 5åringarna har en del och måste ära gula västar, 6åringarna har nästa del tillsammans med 1orna och 2or men 2orna får gå över till 3ornas går om de ber om lov. 3or, 4or och 5or haar en egen gård.
    Vill man gå till fortbollsplan så måste man be om lov.
    Fröknar finns det gott om ute eftersom varje klass har minst 2 fröknar ute och dessutom har fritids personal ute från kl 12 (lunchrasten)
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Det är konflikter på en skolgård, det behöver inte vara negativt, att lära sig hantera konflikter är en god kunskap. Organiserad lek på rasten kan vara bra, men det kan också bli för mycket för barnen att inte få sköta sig själva någon gång under hela dagen. Dessuotm missar man som vuxne rätt mycket av det som händer om man ska organisera lekarna och hålla i organisationen. Sen kanske det var fullt kaos, det du såg, det vet inte jag men jag vet att jag ofta har diskuterat raster med föräldrar som blivit förskräckta vid första blicken och fått dem att se att det faktiskt inte är vad det ser ut som alltid.
  8. 4
    Det är konflikter på en skolgård, det behöver inte vara negativt, att lära sig hantera konflikter är en god kunskap. Organiserad lek på rasten kan vara bra, men det kan också bli för mycket för barnen att inte få sköta sig själva någon gång under hela dagen. Dessuotm missar man som vuxne rätt mycket av det som händer om man ska organisera lekarna och hålla i organisationen. Sen kanske det var fullt kaos, det du såg, det vet inte jag men jag vet att jag ofta har diskuterat raster med föräldrar som blivit förskräckta vid första blicken och fått dem att se att det faktiskt inte är vad det ser ut som alltid.
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5

    Hos oss är det uppdelat

    Nu går iofs min 6-åring på en liten byskola med bara drygt 120 elever totalt (F-5) men de har så att 6-årsbarnen har ett mindre område de får vara på och där är ibland ettorna också. Vidare har de jättebra fadderverksamhet etc. Jag tro mycket på att låta de minsta barnen få ha ett år minst att lära känna skolmiljön innan de ska blandas upp med mycket större barn på raster.
    Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv.
    (Sören Kierkegaard)

    Hellre bortkommen & omkörd än omkommen & bortkörd!!!
  10. 5
    Hos oss är det uppdelat Nu går iofs min 6-åring på en liten byskola med bara drygt 120 elever totalt (F-5) men de har så att 6-årsbarnen har ett mindre område de får vara på och där är ibland ettorna också. Vidare har de jättebra fadderverksamhet etc. Jag tro mycket på att låta de minsta barnen få ha ett år minst att lära känna skolmiljön innan de ska blandas upp med mycket större barn på raster.

Liknande trådar

  1. Skolplikt 6års?
    By Miggan in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 00:18
  2. Gympåse i 6års?
    By Omaster in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 14:11
  3. Vad händer i 6års/åk 1?
    By Omaster in forum Skolbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 18:37
  4. inskolning för 6års
    By angelique99 in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 12:55
  5. Ang 6års.. förskoleklas..(LÅNGT)
    By Ayhanza in forum _00 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 16:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar