havregrynsgröt var smaskens!
_0805 Majbarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    havregrynsgröt var smaskens!

    nu när han ätit upp 8 portioner majs-havre gröt, så var det igår dags att testa havregrynsgröt. Sagt och gjort, 0,5 dl havregryn kördes i lökhackaren och kokades med i mikron med vatten, och så lite äpple/ päron puré till det. Mums sa L och åt glatt upp allt! Likadant idag, så nu byter jag till havregrynsgröt här hemma, men om vi ska bort blir det majs-havre. Nu kanske storebror vill äta havregrynsgröt lite oftare nu när L gör det Ibland äter han flera dagar i rad, sedan kan det ibland gå någon månad innan han vill ha igen... lite varierat som sagt!
    Fler som testar havregrynsgröt eller ni kör med de vanliga Semper/ nestlé ?
  2. 1
    havregrynsgröt var smaskens! nu när han ätit upp 8 portioner majs-havre gröt, så var det igår dags att testa havregrynsgröt. Sagt och gjort, 0,5 dl havregryn kördes i lökhackaren och kokades med i mikron med vatten, och så lite äpple/ päron puré till det. Mums sa L och åt glatt upp allt! Likadant idag, så nu byter jag till havregrynsgröt här hemma, men om vi ska bort blir det majs-havre. Nu kanske storebror vill äta havregrynsgröt lite oftare nu när L gör det Ibland äter han flera dagar i rad, sedan kan det ibland gå någon månad innan han vill ha igen... lite varierat som sagt!
    Fler som testar havregrynsgröt eller ni kör med de vanliga Semper/ nestlé ?
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Jag har försökt 2 ggr med havregrynsgröt och hittills föredrar Meija Nestlés Majsgröt eller Majs-havregröten. Med massor av äpplemos (hemmagjord utan tillsatt socker). Hennes miner har varit obetalbara. *skrattar*
  4. 2
    Jag har försökt 2 ggr med havregrynsgröt och hittills föredrar Meija Nestlés Majsgröt eller Majs-havregröten. Med massor av äpplemos (hemmagjord utan tillsatt socker). Hennes miner har varit obetalbara. *skrattar*
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Hmm aldrig kokat havregrynsgröt i hela mitt liv men skulle gärna testa till Joel. Hur mycket vatten har man i då till 0,5 dl havregryn=)?

    Kör annars nestlé majsgröt och även testat ekologisk risgröt med banan som var smaskens;p
  6. 3
    Hmm aldrig kokat havregrynsgröt i hela mitt liv men skulle gärna testa till Joel. Hur mycket vatten har man i då till 0,5 dl havregryn=)?

    Kör annars nestlé majsgröt och även testat ekologisk risgröt med banan som var smaskens;p
  7. S-mamman
    #4
    Nu har vi ju inte börjat med mat ännu men vanlig havregrynsgröt har jag aldrig kokat till våra då de varit så små, de har alltid fått köpegröten eftersom den ju innehåller järn. Har för mig att bvc också rekommenderar att man ger denna gröt just pga järnet.
    Sen så kanske det inte är så jättenoga ifall man ger mkt andra järnrika produkter till bebisen, men eftersom jag inte gett rött kött till våra barn det första året så har den järnberikade gröten känts viktig.

    I övrigt har vi varit stora havregrynsgrötätare i vår familj, och stora barnen verkligen älskar gröt.
  8. 4
    Nu har vi ju inte börjat med mat ännu men vanlig havregrynsgröt har jag aldrig kokat till våra då de varit så små, de har alltid fått köpegröten eftersom den ju innehåller järn. Har för mig att bvc också rekommenderar att man ger denna gröt just pga järnet.
    Sen så kanske det inte är så jättenoga ifall man ger mkt andra järnrika produkter till bebisen, men eftersom jag inte gett rött kött till våra barn det första året så har den järnberikade gröten känts viktig.

    I övrigt har vi varit stora havregrynsgrötätare i vår familj, och stora barnen verkligen älskar gröt.
  9. Elle med KJ & M
    #5

    banangröt

    äter vi. den är smaskens tycker m.
  10. 5
    banangröt äter vi. den är smaskens tycker m.
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    3 ggr så mycket vatten

    0.5 dl gryn = 1,5 dl vatten.Jag kör 1 minut full effekt i mikron, rör om och så 30-40 sek till. Enkelt - och han verkar ju tycka om det
  12. 6
    3 ggr så mycket vatten 0.5 dl gryn = 1,5 dl vatten.Jag kör 1 minut full effekt i mikron, rör om och så 30-40 sek till. Enkelt - och han verkar ju tycka om det
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    järnet

    Mitt bvc sa att det var ingen fara, då det finns järnberikad välling (som han ska äta sedan också) och järnberikade efterrätter att ha till också. Tror efterrätterna är från 5-6 månader, men som bvc sa - hur sjutton överlevde vi innan all järnberikning
    Men jag vet att många hellre ger färdiggröt och köper all burkmat pga rädsla för brist på järn, vitaminer och andra mineraler och då tycker jag att något är fel
    I ditt fall är det ju lite mer förståeligt om ni inte äter rött kött.
  14. 7
    järnet Mitt bvc sa att det var ingen fara, då det finns järnberikad välling (som han ska äta sedan också) och järnberikade efterrätter att ha till också. Tror efterrätterna är från 5-6 månader, men som bvc sa - hur sjutton överlevde vi innan all järnberikning
    Men jag vet att många hellre ger färdiggröt och köper all burkmat pga rädsla för brist på järn, vitaminer och andra mineraler och då tycker jag att något är fel
    I ditt fall är det ju lite mer förståeligt om ni inte äter rött kött.
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8

    som mango här då

    Mango är ingen favorit här - vilka miner det görs Inte som potatis som spottas ut, men som sagt miner så det får allt vara ett tag
  16. 8
    som mango här då Mango är ingen favorit här - vilka miner det görs Inte som potatis som spottas ut, men som sagt miner så det får allt vara ett tag
  17. S-mamman
    #9
    ja det råder olika bud som vanligt.
    Och jag håller med dig - vågar man inte ge egengjord mat pga rädsla för brist på vitaminer etc så är det ju sorgligt och då har det ju gått fel nånstans.
    Men just med järnet vågar inte jag chansa, men det beror ju främst på att jag inte ger rött kött (och dessutom själv alltid haft lågt hb).
  18. 9
    ja det råder olika bud som vanligt.
    Och jag håller med dig - vågar man inte ge egengjord mat pga rädsla för brist på vitaminer etc så är det ju sorgligt och då har det ju gått fel nånstans.
    Men just med järnet vågar inte jag chansa, men det beror ju främst på att jag inte ger rött kött (och dessutom själv alltid haft lågt hb).
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10
    Ska testa då;p tack!
  20. 10
    Ska testa då;p tack!
  21. Medlem sedan
    Feb 2001
    #11

    Jodå!

    Här äts havregrynsgröt och inget annat. Billigt och bra. Dessutom har de flesta havregryn hemma om man glömt att ta med sig och det skulle vara gröt-dags.
    Tids nog ska han få smaka på annan gröt (pulvergröt) men jag vill börja med havregryn så han lär sig tycka om det först. Min erfarenhet säger att det är svårare tvärtom (även om så inte var fallet med din matglade! ))
    Mamma till två underbara söner. Stora E född -02 och lilla E född 23 maj -08
  22. 11
    Jodå! Här äts havregrynsgröt och inget annat. Billigt och bra. Dessutom har de flesta havregryn hemma om man glömt att ta med sig och det skulle vara gröt-dags.
    Tids nog ska han få smaka på annan gröt (pulvergröt) men jag vill börja med havregryn så han lär sig tycka om det först. Min erfarenhet säger att det är svårare tvärtom (även om så inte var fallet med din matglade! ))
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12

    vi kör oxå....

    ...med havregrynsgröt, fast den milda från Nestle.
    Den med äpplemos som min mamma mosar o kokar från sina äpplen är så god ihop

    Men det blir nog andra smaker sen tror jag, banangröt o sånt.
  24. 12
    vi kör oxå.... ...med havregrynsgröt, fast den milda från Nestle.
    Den med äpplemos som min mamma mosar o kokar från sina äpplen är så god ihop

    Men det blir nog andra smaker sen tror jag, banangröt o sånt.

Liknande trådar

  1. Nu är det Advent på SMASKENS!
    By Annika m H, H, F & M in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 22:12
  2. smaskens
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 18:00
  3. Smaskens..
    By Katja + tjejerna in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 20:11
  4. smaskens
    By gnilla m zackarias 03 in forum Ur barnamun
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 13:07
  5. Smaskens!!
    By Anso m F-02 o A-05 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 09:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar