Vilka regler har ni?
_95 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Vilka regler har ni?

    när era tonåringar sitter vid datorn?
    Tider?
    Har ni s.k föräldravakt för internet?
    Eller några andra bra tips?

    Har börjat reta mig på att dottern tar datoranvändandet för givet....
    Jojjo med E och W 0608
  2. 1
    Vilka regler har ni? när era tonåringar sitter vid datorn?
    Tider?
    Har ni s.k föräldravakt för internet?
    Eller några andra bra tips?

    Har börjat reta mig på att dottern tar datoranvändandet för givet....
  3. Lhisa
    #2
    Hej,

    Vi har inte föräldravakt....ännu.
    Vi har dessa regler att ingen tv eller dator före middagen. efter middagen typ 18 så får dottern o systern dela på tiden. Nu har de inget jätteintresse av att sitta framför datorn så de sitter kanske 30min var på hela kvällen.
    På helgerna har vi tv o datorförbud mellan kl 10-15. Före o efter får de sitta en stund. Men det är samma där, då är det mer att sitta o slöa framör tv:n som lockar.
    Men som sagt man vet inte när det slår till o det bara är datorn som gäller. Då får vi kanske sätta mer striktare tider.
  4. 2
    Hej,

    Vi har inte föräldravakt....ännu.
    Vi har dessa regler att ingen tv eller dator före middagen. efter middagen typ 18 så får dottern o systern dela på tiden. Nu har de inget jätteintresse av att sitta framför datorn så de sitter kanske 30min var på hela kvällen.
    På helgerna har vi tv o datorförbud mellan kl 10-15. Före o efter får de sitta en stund. Men det är samma där, då är det mer att sitta o slöa framör tv:n som lockar.
    Men som sagt man vet inte när det slår till o det bara är datorn som gäller. Då får vi kanske sätta mer striktare tider.
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3

    Världens sämsta föräldrar

    enligt sonen då Här står den datorn som har internet i vardagsrummet. Till skolarbete är det fritt, övrigt ca 1 timme/dag. Han kan dock sitta längre om han är hemma själv, vilket ändå inte blir överdrivet. Han har inte msn, men vi har pratat om att han skulle få det, nu när bästisen är i USA + att han börjar bli äldre. Inte givet att få sitta hur mycket som helst för det.
  6. 3
    Världens sämsta föräldrar enligt sonen då Här står den datorn som har internet i vardagsrummet. Till skolarbete är det fritt, övrigt ca 1 timme/dag. Han kan dock sitta längre om han är hemma själv, vilket ändå inte blir överdrivet. Han har inte msn, men vi har pratat om att han skulle få det, nu när bästisen är i USA + att han börjar bli äldre. Inte givet att få sitta hur mycket som helst för det.
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4

    Mina..

    sitter...i perioder ganska mycket men då stoppar vi...
    Varje helg har de en helt datorfri dag var...och då även tv mitt på dan...
  8. 4
    Mina.. sitter...i perioder ganska mycket men då stoppar vi...
    Varje helg har de en helt datorfri dag var...och då även tv mitt på dan...
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Tack för svaren, alltid bra att få lite tips om hur andra gör.
  10. 5
    Tack för svaren, alltid bra att få lite tips om hur andra gör.
  11. Medlem sedan
    Feb 2004
    #6
    Vi har inga regler alls eller jo,dom får sitta vid datorn och se på tv som dom vill bara man gör läxor och går på brottarträningen 2 gånger i veckan.
    Storebror och lillebror har en dator med internet som dom delar på och jag har koll på vilka sidor dom besöker,mest är det spel online dom kör.
  12. 6
    Vi har inga regler alls eller jo,dom får sitta vid datorn och se på tv som dom vill bara man gör läxor och går på brottarträningen 2 gånger i veckan.
    Storebror och lillebror har en dator med internet som dom delar på och jag har koll på vilka sidor dom besöker,mest är det spel online dom kör.
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Eftersom vi är 5 personer som ska samsas om 1 dator med internetuppkoppling är det ganska lätt att få alla att förstå att vi behöver ha en tidsbegränsning. Barnen har 30 min var på vardagarna och 1 tim på helgerna.

    Vi har inte fixat nån föräldravakt på nätet, utan försöker prata med barnen om vad de kan råka på när de surfar...
  14. 7
    Eftersom vi är 5 personer som ska samsas om 1 dator med internetuppkoppling är det ganska lätt att få alla att förstå att vi behöver ha en tidsbegränsning. Barnen har 30 min var på vardagarna och 1 tim på helgerna.

    Vi har inte fixat nån föräldravakt på nätet, utan försöker prata med barnen om vad de kan råka på när de surfar...
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8

    Inga speciella

    regler har vi här. Så länge de fixar skolan,läxor och sådant. Och så har de fotbollsträning 2 ggr per vecka.Dessutom på sommarhalvåret har de golfträning en dag i veckan plus att de brukar vara ute o spela fler gånger.
    När de är med kompisar så brukar de ofta filma o redigera filmer och sådant eller vara ute o spela fotboll/bandy .Så vi har inte tyckt ännu att det är något problem med för mkt datoriserande.
    Detta gäller då våra två stora grabbar som är en 93 o 95, lilltjejen på 5 år är de absolut ingen risk att hon sitter där för länge
  16. 8
    Inga speciella regler har vi här. Så länge de fixar skolan,läxor och sådant. Och så har de fotbollsträning 2 ggr per vecka.Dessutom på sommarhalvåret har de golfträning en dag i veckan plus att de brukar vara ute o spela fler gånger.
    När de är med kompisar så brukar de ofta filma o redigera filmer och sådant eller vara ute o spela fotboll/bandy .Så vi har inte tyckt ännu att det är något problem med för mkt datoriserande.
    Detta gäller då våra två stora grabbar som är en 93 o 95, lilltjejen på 5 år är de absolut ingen risk att hon sitter där för länge

Liknande trådar

  1. Vilka regler gäller för
    By Gerty in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-02-17, 21:37
  2. Vilka regler har ni?
    By cadasi in forum _98 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 16:47
  3. Vinterkräksjukan, vilka regler
    By Blaise in forum Barn som yrke
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 22:41
  4. Vilka regler gäller
    By anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 18:32
  5. Vilka regler?
    By elton in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 21:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar