Leon och dagis
_0407 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Leon och dagis

    Leon vill inte gå till dagis. Han har alltid älskat dagis och detta är helt nytt för oss. Ibland kan jag känna att halvtidsbarnen blir lite osidosatta och vi har flera gånger uppmärksammat att han saknas på längdmätningar, födelsedagslistor, fotograferingar etc. Vilket såklart känns tråkigt. Själv verkar han inte kunna sätta ord på varför han inte vill gå trots sitt stora vokabulär. Han säger att en kille han brukar leka med vill leka dumma lekar och att han inte kan säga nej för att killen blir ledsen eller dum mot honom då. Killen ifråga är ganska tuff och ett år äldre. Han har valt ut Leon till sin bäste vän och har svårt för att släppa in andra i leken. Leon har också berättat att några av barnen retas (vilket jag tror att Leon också gör ibland) men det känns inte som något reellt problem. Känns inte bra att lillkillen kommer på kvällarna och säger att han nog har för ont i magen för att gå till dagis, speciellt inte när jag går hemma med lillebror. Men han "måste" ju gå till dagis och tidigare älskade han det!! Vad gör man?
  2. 1
    Leon och dagis Leon vill inte gå till dagis. Han har alltid älskat dagis och detta är helt nytt för oss. Ibland kan jag känna att halvtidsbarnen blir lite osidosatta och vi har flera gånger uppmärksammat att han saknas på längdmätningar, födelsedagslistor, fotograferingar etc. Vilket såklart känns tråkigt. Själv verkar han inte kunna sätta ord på varför han inte vill gå trots sitt stora vokabulär. Han säger att en kille han brukar leka med vill leka dumma lekar och att han inte kan säga nej för att killen blir ledsen eller dum mot honom då. Killen ifråga är ganska tuff och ett år äldre. Han har valt ut Leon till sin bäste vän och har svårt för att släppa in andra i leken. Leon har också berättat att några av barnen retas (vilket jag tror att Leon också gör ibland) men det känns inte som något reellt problem. Känns inte bra att lillkillen kommer på kvällarna och säger att han nog har för ont i magen för att gå till dagis, speciellt inte när jag går hemma med lillebror. Men han "måste" ju gå till dagis och tidigare älskade han det!! Vad gör man?
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Sån var Theo åxå

    Jag tror att de då bottnade i han faktiskt hellre ville vara hemma med mig & Tuva (när jag var mammaledig alltså).
    Ville väl försaka sig om att han var lika omtyckt som småsyskonet.

    Men jag håller verkligen med om att dagis inte lägger ner lika mkt energi på 15h-barnen.
    Hos oss blev de utskuffade i kapprummet efter maten, så fick de sitta där på bänken & vänta på att bli hämtade.
    Det såg så fel ut när de satt där ute alldeles själva, ofta fanns det inte ens en fröken i närheten, så inte fick man reda på om de hade ätit bra & sånt där heller.
    Jag har t.o.m. hämtat barn utan att någon fröken varit i närheten & sett/hört att de lämnat byggnaden. Vaddå lätt för barnarövare, det är ju bara att gå in & plocka ungarna *morr*
    Men jag har lagt in klagomål, kräver åtminstonne att någon i personalstyrkan håller koll när barnen ska hämtas.

    Åter till Leon, kan du inte låta honom vara hemma ett par ggr, så att han ser att han får vara hemma med er & att han inte skickas till dagis för att ni ska ha det trevligt utan honom (om det är där skon klämmer).
    Annars får ni väl fortsätta försöka klämma ur honom vari felet ligger.
  4. 2
    Sån var Theo åxå Jag tror att de då bottnade i han faktiskt hellre ville vara hemma med mig & Tuva (när jag var mammaledig alltså).
    Ville väl försaka sig om att han var lika omtyckt som småsyskonet.

    Men jag håller verkligen med om att dagis inte lägger ner lika mkt energi på 15h-barnen.
    Hos oss blev de utskuffade i kapprummet efter maten, så fick de sitta där på bänken & vänta på att bli hämtade.
    Det såg så fel ut när de satt där ute alldeles själva, ofta fanns det inte ens en fröken i närheten, så inte fick man reda på om de hade ätit bra & sånt där heller.
    Jag har t.o.m. hämtat barn utan att någon fröken varit i närheten & sett/hört att de lämnat byggnaden. Vaddå lätt för barnarövare, det är ju bara att gå in & plocka ungarna *morr*
    Men jag har lagt in klagomål, kräver åtminstonne att någon i personalstyrkan håller koll när barnen ska hämtas.

    Åter till Leon, kan du inte låta honom vara hemma ett par ggr, så att han ser att han får vara hemma med er & att han inte skickas till dagis för att ni ska ha det trevligt utan honom (om det är där skon klämmer).
    Annars får ni väl fortsätta försöka klämma ur honom vari felet ligger.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Han har varit hemma med mig i en vecka och så gick han till dagis i ett par dagar. Nu har han varit hemma igen i två dagar. Självklart får han vara hemma när han inte vill gå men samtidigt så funkar ju inte det systemet i längden. På sikt ska han ju gå i skolan och det är ju inget man väljer... Dessutom mår jag riktigt dåligt just nu och kräks mest hela tiden. Därför hade det varit extra skönt om det funkade att Leon var på dagis 4 dagar i veckan. Vi får fortsätta luska! Tack för svar!!
    Riktigt så illa som hos er känns det inte som att det är hos oss! Om Leon satt ensam i hallen hade det gjort mig vrålförbannad! *grrrrr*
  6. 3
    Han har varit hemma med mig i en vecka och så gick han till dagis i ett par dagar. Nu har han varit hemma igen i två dagar. Självklart får han vara hemma när han inte vill gå men samtidigt så funkar ju inte det systemet i längden. På sikt ska han ju gå i skolan och det är ju inget man väljer... Dessutom mår jag riktigt dåligt just nu och kräks mest hela tiden. Därför hade det varit extra skönt om det funkade att Leon var på dagis 4 dagar i veckan. Vi får fortsätta luska! Tack för svar!!
    Riktigt så illa som hos er känns det inte som att det är hos oss! Om Leon satt ensam i hallen hade det gjort mig vrålförbannad! *grrrrr*
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Precis så var Elias oxå

    när han kom på att jag var hemma med lillasyster. Eftersom du redan svarat Angeliqua att han får vara hemma ibland så skippar jag det rådet. Prata med personalen, ser de något speciellt som kan föranleda det hela?? Det kan ju oxå ge dem en väckarklocka om de nu "inte ser" deltidsbarnen ordentligt!

    Måste bara säga att vår förskola verkar vara toppen i förhållande till era...
    Norrländskan m. Elias -04 & Alice -06
  8. 4
    Precis så var Elias oxå när han kom på att jag var hemma med lillasyster. Eftersom du redan svarat Angeliqua att han får vara hemma ibland så skippar jag det rådet. Prata med personalen, ser de något speciellt som kan föranleda det hela?? Det kan ju oxå ge dem en väckarklocka om de nu "inte ser" deltidsbarnen ordentligt!

    Måste bara säga att vår förskola verkar vara toppen i förhållande till era...
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    Jaha... Ok, men då kanske det mer är ett resultat av att han känner sig lite utanför här hemma än att han egentligen inte trivs på dagis. Det var ju bra, eller inte, men det kan ju jag lösa! Får prata lite med storgos tror jag! Tack för era erfarenheter! *kram*
  10. 5
    Jaha... Ok, men då kanske det mer är ett resultat av att han känner sig lite utanför här hemma än att han egentligen inte trivs på dagis. Det var ju bra, eller inte, men det kan ju jag lösa! Får prata lite med storgos tror jag! Tack för era erfarenheter! *kram*
  11. Medlem sedan
    Oct 2004
    #6

    Tar upp det med personalen.

    Ta upp det med personalen. Kanske har de inte alls tänkt på att man som deltidsbarn inte har en lika självklar plats som de andra just med längdmätningar o.s.v.
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  12. 6
    Tar upp det med personalen. Ta upp det med personalen. Kanske har de inte alls tänkt på att man som deltidsbarn inte har en lika självklar plats som de andra just med längdmätningar o.s.v.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Något sen att svara . Oskar är precis likadan nu. Han hittar på en hel del saker som alla barn gör mot honom och fröknarna. Jag har självklart kollat upp så att det inte är så som han säger. Har en ganska bra kontakt med personalen och litar på dem.
  14. 7
    Något sen att svara . Oskar är precis likadan nu. Han hittar på en hel del saker som alla barn gör mot honom och fröknarna. Jag har självklart kollat upp så att det inte är så som han säger. Har en ganska bra kontakt med personalen och litar på dem.

Liknande trådar

  1. Leon är här
    By Tiger_Lux in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 14:13
  2. Nu har jag å Leon..
    By Katarina m L o M in forum _0407 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 10:35
  3. Leon ska börja på dagis!
    By minskamera in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 16:13
  4. Leon?
    By Gia. in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 09:08
  5. Léon, Leon eller León?
    By lilla jag in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 17:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar