en fråga om läsning
Hörselskador & nedsättning
  1. Sanna7878
    #1

    en fråga om läsning

    En konstig fråga kanske men jag undrar ni med äldre barn hur har era barn lärt sid att läsa och skriva?? Utbildar mig till lärare och har förstått att nästa all läs och skriv inlärning bygger på ljudmetoden i dagen skola...att man ljudar fram orden och på så sätt lär sig läsa. har en son med språkstörning (problem just med språkljuden) och tänkte att det sätt som döva lär sig på skulle kunna underlätta för språkstörda barn??!! bara en tanke som slog mig..min lärare kan inte ge mig svaret!!
  2. 1
    en fråga om läsning En konstig fråga kanske men jag undrar ni med äldre barn hur har era barn lärt sid att läsa och skriva?? Utbildar mig till lärare och har förstått att nästa all läs och skriv inlärning bygger på ljudmetoden i dagen skola...att man ljudar fram orden och på så sätt lär sig läsa. har en son med språkstörning (problem just med språkljuden) och tänkte att det sätt som döva lär sig på skulle kunna underlätta för språkstörda barn??!! bara en tanke som slog mig..min lärare kan inte ge mig svaret!!
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Nu är min son itne döv, utan hsk, men vi har använt oss av TSS sedan han var nyfödd, för några år sedan gick vi över till TSP i stället då TSS inte räcker till.

    Det visuella har varit mkt bra för grabben, än i dag när han ska lära sig nya ord så tar vi till handalfabetet samt Praxis.

    När han ska skriva nåt han inte riktigt hör så är det återigen handalfabetet som gäller. Likaså vid läsläxan, när han gärna utelämnar den/de sista bokstaven/bokstäverna annars.

    Sonen har förutom sin hns även en utv st.
  4. 2
    Nu är min son itne döv, utan hsk, men vi har använt oss av TSS sedan han var nyfödd, för några år sedan gick vi över till TSP i stället då TSS inte räcker till.

    Det visuella har varit mkt bra för grabben, än i dag när han ska lära sig nya ord så tar vi till handalfabetet samt Praxis.

    När han ska skriva nåt han inte riktigt hör så är det återigen handalfabetet som gäller. Likaså vid läsläxan, när han gärna utelämnar den/de sista bokstaven/bokstäverna annars.

    Sonen har förutom sin hns även en utv st.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    Hej..
    Kan skriva lite kort bara här att döva barn (läs här, de som inte har CI eller andra hörselhjälpmedel som de har nytta av) lär sig läsa genom att se ordbilder.. Alltså orden som helhet inte bokstav för bokstav. Sen får de förklaringar på teckenspråk.
    Men det finns ingen generell metod. En del döva barn använder sig av "ljudning" lite ändå genom att forma orden med läpparna t ex ..
    Kan barn med språkstörning tecken/teckenspråk kan de säkerligen ha hjälp av att lära sig läsa genom helordsmetoden om ljudmetoden inte passar.
    Lycka till..
  6. 3
    Hej..
    Kan skriva lite kort bara här att döva barn (läs här, de som inte har CI eller andra hörselhjälpmedel som de har nytta av) lär sig läsa genom att se ordbilder.. Alltså orden som helhet inte bokstav för bokstav. Sen får de förklaringar på teckenspråk.
    Men det finns ingen generell metod. En del döva barn använder sig av "ljudning" lite ändå genom att forma orden med läpparna t ex ..
    Kan barn med språkstörning tecken/teckenspråk kan de säkerligen ha hjälp av att lära sig läsa genom helordsmetoden om ljudmetoden inte passar.
    Lycka till..
  7. Sanna7878
    #4
    Tack för era svar, mycket spännande!!
  8. 4
    Tack för era svar, mycket spännande!!

Liknande trådar

  1. läsning
    By Zalin in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 16:12
  2. Läsning i jul
    By jemawi in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 11:57
  3. Kul läsning, Pao!
    By evaOregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 16:22
  4. Mer god läsning
    By Rudolfina in forum Feminism & jämställdhet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 09:17
  5. Läsning
    By bekymrad mamma in forum _96 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 21:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar