Pojkvän sova över?
Tonåringar
  1. anonymt namn
    #1

    Pojkvän sova över?

    Dottern är 13 år och går i sjuan. Hon har en pojkvän som är jämngammal, de har varit ihop några månader nu. De träffas ganska ofta, både här och hos honom. Det är en bra kille, både jag och min man tycker om honom.
    Nu frågade dottern om han kan få sova över hos henne i helgen, och mitt spontana svar blev direkt "Nej det får han inte, ni är alldeles för unga för att sova över". Svaret kom liksom reflexmässigt, och när dottern ifrågasatte hade jag inte riktigt några bra argument, kände jag.
    Dottern säger att de inte är redo för att ha sex än, och när de väl vill ha det så kan de ju ha det när som helst och inte bara när de sover tillsammans, vilket hon ju har helt rätt i egentligen.
    När jag frågar varför hon vill att han ska sova över svarar hon att det är av samma anledning som hennes tjejkompisar sover över; de har kul och mysigt ihop.
    Hur hade ni tänkt och gjort? Tacksam för synpunkter
  2. 1
    Pojkvän sova över? Dottern är 13 år och går i sjuan. Hon har en pojkvän som är jämngammal, de har varit ihop några månader nu. De träffas ganska ofta, både här och hos honom. Det är en bra kille, både jag och min man tycker om honom.
    Nu frågade dottern om han kan få sova över hos henne i helgen, och mitt spontana svar blev direkt "Nej det får han inte, ni är alldeles för unga för att sova över". Svaret kom liksom reflexmässigt, och när dottern ifrågasatte hade jag inte riktigt några bra argument, kände jag.
    Dottern säger att de inte är redo för att ha sex än, och när de väl vill ha det så kan de ju ha det när som helst och inte bara när de sover tillsammans, vilket hon ju har helt rätt i egentligen.
    När jag frågar varför hon vill att han ska sova över svarar hon att det är av samma anledning som hennes tjejkompisar sover över; de har kul och mysigt ihop.
    Hur hade ni tänkt och gjort? Tacksam för synpunkter
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    Jag tycker du ska lita på din dotter, och som hon också säger, vill de ha sex har de det oavsett om de får sova över hos varann eller inte.
  4. 2
    Jag tycker du ska lita på din dotter, och som hon också säger, vill de ha sex har de det oavsett om de får sova över hos varann eller inte.
  5. Medlem sedan
    Mar 2008
    #3
    Ungen är 13 och jag skulle INTE godkänna att de har sex, vilket man gör genom att oka översovning..
  6. 3
    Ungen är 13 och jag skulle INTE godkänna att de har sex, vilket man gör genom att oka översovning..
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Jag hade inte godkänt det dels är de för unga att ha sex...dels så får de rent lagligt inte ha det (jag vet att få bryr sig om det)
    jag hade valt att säga nej..
  8. 4
    Jag hade inte godkänt det dels är de för unga att ha sex...dels så får de rent lagligt inte ha det (jag vet att få bryr sig om det)
    jag hade valt att säga nej..
  9. Emo mamma
    #5
    sova över ja, sex nej
    Tycker inte att man genom det ena säger ok till det andra, men att man måste vara tydlig.
    Ungefär som emd tjejkompisarnas övernattnign där de ofta tror att de får busa runt hela natten bara föra tt de sover över.
    Men spontant hade jag sagt nej, och sedan säkert fått backa när vi pratade om det.
    Och jag hade def fixat en extrasäng!

    För egentligen vill jag nog inte ha ngra pojkvänner hemma på nätterna alls, men argumenenten jag har är fra känslomässiga
  10. 5
    sova över ja, sex nej
    Tycker inte att man genom det ena säger ok till det andra, men att man måste vara tydlig.
    Ungefär som emd tjejkompisarnas övernattnign där de ofta tror att de får busa runt hela natten bara föra tt de sover över.
    Men spontant hade jag sagt nej, och sedan säkert fått backa när vi pratade om det.
    Och jag hade def fixat en extrasäng!

    För egentligen vill jag nog inte ha ngra pojkvänner hemma på nätterna alls, men argumenenten jag har är fra känslomässiga
  11. Medlem sedan
    Jun 1998
    #6
    Ja, svårt. Jag skulle vilja säga ja, men jag misstänker att jag skulle argumentera för mitt nej;-)
  12. 6
    Ja, svårt. Jag skulle vilja säga ja, men jag misstänker att jag skulle argumentera för mitt nej;-)
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7

    En gammal goding

    jag låter ju dem av samma kön sova över utan problem.. och de kan också ha sex... Plus att de kan ha sex när och hur som helst ändå. Och då ser jag hellre att debuten sker hemma.
    Bara måste...... allt....
  14. 7
    En gammal goding jag låter ju dem av samma kön sova över utan problem.. och de kan också ha sex... Plus att de kan ha sex när och hur som helst ändå. Och då ser jag hellre att debuten sker hemma.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Eftersom jag tycker att det är jättemysigt att sova i hop med dem jag tycker om och inte alls kopplar det till sex så hade jag tillåtit det. Vill de ha sex lär de ha det när de ligger och kramas och myser på eftermiddagen eller tidig kväll. Dessutom kan inte jag se det förfärliga i att två jämnåriga, jämbördiga individer har sex, även om de är unga. Sex behöver ju inte innebära fullbordade samlag!
  16. 8
    Eftersom jag tycker att det är jättemysigt att sova i hop med dem jag tycker om och inte alls kopplar det till sex så hade jag tillåtit det. Vill de ha sex lär de ha det när de ligger och kramas och myser på eftermiddagen eller tidig kväll. Dessutom kan inte jag se det förfärliga i att två jämnåriga, jämbördiga individer har sex, även om de är unga. Sex behöver ju inte innebära fullbordade samlag!
  17. Medlem sedan
    Apr 2006
    #9
    Bara för att de sover över betyder inte att de har sex!
    De kanske bara vill tillbringa mer tid tillsammans ch ha det lite mysigt tillsammans med film t.ex. Jag tror att det är få 13-åringar som faktiskt vill ha sex så tidigt. Jag hade iaf sagt ja
  18. 9
    Bara för att de sover över betyder inte att de har sex!
    De kanske bara vill tillbringa mer tid tillsammans ch ha det lite mysigt tillsammans med film t.ex. Jag tror att det är få 13-åringar som faktiskt vill ha sex så tidigt. Jag hade iaf sagt ja
  19. mandelblomma
    #10
    skulle inte vilja, men precis som du skriver så sex kan de ha när de vill ändå.
    Bättre att låta han sova över och vsa dottern att du litar på dem och dessutom ett bra tillfälle att lära känna kille.
    Jag skulle säga ja
  20. 10
    skulle inte vilja, men precis som du skriver så sex kan de ha när de vill ändå.
    Bättre att låta han sova över och vsa dottern att du litar på dem och dessutom ett bra tillfälle att lära känna kille.
    Jag skulle säga ja
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11
    Jag tror inte att så många 13åringar vill ha sex. Din dotter och pojkvännen kanske inte ens tänkt tanken. De vill bara småprata hela natten och se en film?
    Jag tycker nog inte ens att du ska prata om sex med henne, det skulle kunna få henne att tro att det är något som är helt rimligt att 13åringar pysslar med.
  22. 11
    Jag tror inte att så många 13åringar vill ha sex. Din dotter och pojkvännen kanske inte ens tänkt tanken. De vill bara småprata hela natten och se en film?
    Jag tycker nog inte ens att du ska prata om sex med henne, det skulle kunna få henne att tro att det är något som är helt rimligt att 13åringar pysslar med.
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12
    tänkt och gjort precis som din dotter säger: låtit kamrater sova över oavsett kön.
    för ett år sen åkte min dotter till en kille i hbg, han var 16 år och hans mamma tvingade min dotter att sova på deras vardagsrumssoffa, mkt otrevligt för min dotter, hela familjen gick in och ut och såg henne sova. hans killkompisar fick sova i hans rum, och därför frågade jag mamma "jaha, så homosex är ok för dig, men inte hetero?"
  24. 12
    tänkt och gjort precis som din dotter säger: låtit kamrater sova över oavsett kön.
    för ett år sen åkte min dotter till en kille i hbg, han var 16 år och hans mamma tvingade min dotter att sova på deras vardagsrumssoffa, mkt otrevligt för min dotter, hela familjen gick in och ut och såg henne sova. hans killkompisar fick sova i hans rum, och därför frågade jag mamma "jaha, så homosex är ok för dig, men inte hetero?"
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13
    haha, du tänker som jag :-) det argumentet brukar "bita" bra också. fri översovning för folket! (det är ju _mysigt_ att sova ihop, jag tror nog att sexdebuten hellre får vänta om man får sova och gosa ihop)
  26. 13
    haha, du tänker som jag :-) det argumentet brukar "bita" bra också. fri översovning för folket! (det är ju _mysigt_ att sova ihop, jag tror nog att sexdebuten hellre får vänta om man får sova och gosa ihop)
  27. Medlem sedan
    Jun 2007
    #14

    *s* Fick du något svar?

    eller har hon inte hämtat sig ännu
    Bara måste...... allt....
  28. 14
    *s* Fick du något svar? eller har hon inte hämtat sig ännu
  29. anonymt namn
    #15

    ok för mig

    Min dotter har ofta kompisar som sover över, både killar och tjejer. Jag tycker det är helt OK. Dock har hon många killkompisar också. Ibland är de t o m 2-3 st som sover över. Hon har också sovit över hos både killar och tjejer, inget problem alls.
  30. 15
    ok för mig Min dotter har ofta kompisar som sover över, både killar och tjejer. Jag tycker det är helt OK. Dock har hon många killkompisar också. Ibland är de t o m 2-3 st som sover över. Hon har också sovit över hos både killar och tjejer, inget problem alls.
  31. Medlem sedan
    May 2002
    #16
    enligt dottern så tänkte de, eller dottern och hennes kompisar i alla fall, mindre på sex än vad vi vuxna tror.
    kanske bättre att låta pojkvännen sova över och prata sex med henne och förklara att ... ja, vad man nu vill framföra till just sin dotter när det gäller sex. inställningen till sex är ju olika.
  32. 16
    enligt dottern så tänkte de, eller dottern och hennes kompisar i alla fall, mindre på sex än vad vi vuxna tror.
    kanske bättre att låta pojkvännen sova över och prata sex med henne och förklara att ... ja, vad man nu vill framföra till just sin dotter när det gäller sex. inställningen till sex är ju olika.
  33. Medlem sedan
    May 2002
    #17
    väldigt konstig mening där. det är naturligtvis mamman/pappan som skall prata sex med dottern, inte pojkvännen :-)
  34. 17
    väldigt konstig mening där. det är naturligtvis mamman/pappan som skall prata sex med dottern, inte pojkvännen :-)
  35. Medlem sedan
    Feb 2000
    #18
    inget vettigt iaf :-S och jag menade ALLVAR :-)
  36. 18
    inget vettigt iaf :-S och jag menade ALLVAR :-)
  37. Medlem sedan
    Sep 1998
    #19

    för mig är deet okej...

    Tycker som många, hellre att de är hemma än ute o måste hitta på dumma ställen.
    Minns min egen kommentar till mamma när jag va 15...de kan ju hända lika bra på dagen som på natten, o på dagen är det ju ingen hemma så då kan vi om vi vill....
    Men jag låter hellre pojjkvän/flickvän sova över här o får förhoppnvis en god relation till denne....
    älskar mina barn--alltid!
  38. 19
    för mig är deet okej... Tycker som många, hellre att de är hemma än ute o måste hitta på dumma ställen.
    Minns min egen kommentar till mamma när jag va 15...de kan ju hända lika bra på dagen som på natten, o på dagen är det ju ingen hemma så då kan vi om vi vill....
    Men jag låter hellre pojjkvän/flickvän sova över här o får förhoppnvis en god relation till denne....
  39. Medlem sedan
    Mar 1998
    #20

    VILL INTE!!

    Men eftersom jag på sista tiden märkt att jag är långt ifrån omöjlig så hade jag nog tagit mitt förnuft till fånga och resonerat som så många andra här. Att det kan ske när som helst osv...
  40. 20
    VILL INTE!! Men eftersom jag på sista tiden märkt att jag är långt ifrån omöjlig så hade jag nog tagit mitt förnuft till fånga och resonerat som så många andra här. Att det kan ske när som helst osv...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Sova över
    By J-Ox in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 12:20
  2. sova hos pojkvän (16 år)
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 18:10
  3. sova över 3 år
    By anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 12:22
  4. Sova över?
    By Js mamma in forum Tonåringar
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:29
  5. Sova över
    By Terese A in forum Tonåringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 11:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar