När infinner sig normalt klimakteriet
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Dec 2007
    #1

    När infinner sig normalt klimakteriet

    Jag vet ju att det kan skilja mycket mellan åldrar men när är egentligen den statistiskt normala tiden för klimakteriet? Jag känner inte av något klimakterium ännu förutom att jag inte har ngn mens men det kan ju bero på att jag slutat med pillrena för ett par mån sedan eller att jag har lite underhudsfett och det därför inte tar fart så fort. Vilka är egentligen klimakteriesymptomen förutom mensbortfallet och svettningar som jag hört talas om?
  2. 1
    När infinner sig normalt klimakteriet Jag vet ju att det kan skilja mycket mellan åldrar men när är egentligen den statistiskt normala tiden för klimakteriet? Jag känner inte av något klimakterium ännu förutom att jag inte har ngn mens men det kan ju bero på att jag slutat med pillrena för ett par mån sedan eller att jag har lite underhudsfett och det därför inte tar fart så fort. Vilka är egentligen klimakteriesymptomen förutom mensbortfallet och svettningar som jag hört talas om?
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2

    Jag önskar att jag visste

    Varken min mamma eller mormor kom in naturligt i klimakteriet, och syrran är yngre. Så jag har ingen att jämföra med.

    Men jag har en yngre kompis som troligen är i klimakteriet, och det ganska strax efter hennes sista förlossning (43 år). Efter det så har hennes kropp börjat förändras, och hon känner av svettningar, och värmesvallningar, och vi i omgivningen märker ett jädrans humör från henne med enorma utbrott. Men hon gör inget åt det vad jag vet.

    Alla får ju inte svettningar eller mår dåligt heller, utan det kan ju faktiskt slinka igenom utan att det märks knappt. Själv är jag i ett läge där jag inte märker av mensen, har så lite att jag inte ens använder något skydd. Så jag misstänker starkt att jag är på gång iaf. Har märkt 1 ägglossning (som kan vara ägglossning) det senaste halvåret, så jag hoppas (kluvet det där) att man snart får veta hur det står till i kroppen.

    Men vad jag förstår, så är det svallningarna i kroppen som kan vara mest jobbiga, och det är nog när hormonbalansen rubbas, och då blir det rörigt med andra hormoner. Och det går ju att få jämvikt på det med att tillföra östrogen under en period. Själv tänkte jag nog försöka låta bli.

    Själv har jag t.ex aldrig känt av någon PMS eller haft ens liknande besvär, och jag vet inte om det kan spela roll. Däremot hade jag mensvärk rejält de 10-15 första åren, som sedan tynade av, men det var ju bara värk.
    Jag mådde aldrig dåligt av att vara gravid heller, snarare tvärtom. Så jag hoppas ju att klimakteriet kan slinka förbi som en vårfläkt också.

    Jag har underhudsfett, som är lite av överflöd... Så det produceras kanske östrogen av den orsaken också? Kan det där för dåligt, så jag vet inte om kroppsfettet spelar roll i klimakteriet. Det jag vet, är att man som _äldre_ ska ha lite hull för att påfresta skelettet. Men så länge man kan träna så borde ju träningen kompensera det.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  4. 2
    Jag önskar att jag visste Varken min mamma eller mormor kom in naturligt i klimakteriet, och syrran är yngre. Så jag har ingen att jämföra med.

    Men jag har en yngre kompis som troligen är i klimakteriet, och det ganska strax efter hennes sista förlossning (43 år). Efter det så har hennes kropp börjat förändras, och hon känner av svettningar, och värmesvallningar, och vi i omgivningen märker ett jädrans humör från henne med enorma utbrott. Men hon gör inget åt det vad jag vet.

    Alla får ju inte svettningar eller mår dåligt heller, utan det kan ju faktiskt slinka igenom utan att det märks knappt. Själv är jag i ett läge där jag inte märker av mensen, har så lite att jag inte ens använder något skydd. Så jag misstänker starkt att jag är på gång iaf. Har märkt 1 ägglossning (som kan vara ägglossning) det senaste halvåret, så jag hoppas (kluvet det där) att man snart får veta hur det står till i kroppen.

    Men vad jag förstår, så är det svallningarna i kroppen som kan vara mest jobbiga, och det är nog när hormonbalansen rubbas, och då blir det rörigt med andra hormoner. Och det går ju att få jämvikt på det med att tillföra östrogen under en period. Själv tänkte jag nog försöka låta bli.

    Själv har jag t.ex aldrig känt av någon PMS eller haft ens liknande besvär, och jag vet inte om det kan spela roll. Däremot hade jag mensvärk rejält de 10-15 första åren, som sedan tynade av, men det var ju bara värk.
    Jag mådde aldrig dåligt av att vara gravid heller, snarare tvärtom. Så jag hoppas ju att klimakteriet kan slinka förbi som en vårfläkt också.

    Jag har underhudsfett, som är lite av överflöd... Så det produceras kanske östrogen av den orsaken också? Kan det där för dåligt, så jag vet inte om kroppsfettet spelar roll i klimakteriet. Det jag vet, är att man som _äldre_ ska ha lite hull för att påfresta skelettet. Men så länge man kan träna så borde ju träningen kompensera det.
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3
    Ingen aning - jag sticker huvudet i sanden och hoppas på det bästa *s*
  6. 3
    Ingen aning - jag sticker huvudet i sanden och hoppas på det bästa *s*
  7. Medlem sedan
    Mar 2008
    #4
    mellan 40 och 60, och det är ingen jättesnabb process heller. Många märker ingeting...
  8. 4
    mellan 40 och 60, och det är ingen jättesnabb process heller. Många märker ingeting...
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Jag hoppas jag tillhör den gruppen som inget märker.
  10. 5
    Jag hoppas jag tillhör den gruppen som inget märker.
  11. Medlem sedan
    Dec 2007
    #6

    Nu när du säger det så...

    är jag faktiskt betydligt mer irritabel nuförtiden, men jag trodde det berodde på min livssituation med en karl på distans och en massa resor som tar på krafterna. Kanske är det klimakteriet som spelar in lite också, vem vet!?
  12. 6
    Nu när du säger det så... är jag faktiskt betydligt mer irritabel nuförtiden, men jag trodde det berodde på min livssituation med en karl på distans och en massa resor som tar på krafterna. Kanske är det klimakteriet som spelar in lite också, vem vet!?
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7

    Om det är så

    Tänk om det i så fall blir det "värsta", hoppas det.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  14. 7
    Om det är så Tänk om det i så fall blir det "värsta", hoppas det.
  15. Medlem sedan
    Oct 2008
    #8
    Jag har för mig att medelåldern för sista mens hos svenska kvinnor är 52 år. Men det är som sagt SISTA mens = avslutningen på klimakteriet. Allt de andra symptomen kan vara både fem och tio år innan.

    Jag har även för mig att det första tecknet på analkande klimakterium (förutom svårigheter att bli gravid) är oregelbunden mens. Tätare eller mer sällan eller hipp som happ, och större eller mindre mängd blod. Men vanligen större, och även sådana där koagler som man fick ut efter förlossningarna...
  16. 8
    Jag har för mig att medelåldern för sista mens hos svenska kvinnor är 52 år. Men det är som sagt SISTA mens = avslutningen på klimakteriet. Allt de andra symptomen kan vara både fem och tio år innan.

    Jag har även för mig att det första tecknet på analkande klimakterium (förutom svårigheter att bli gravid) är oregelbunden mens. Tätare eller mer sällan eller hipp som happ, och större eller mindre mängd blod. Men vanligen större, och även sådana där koagler som man fick ut efter förlossningarna...
  17. Medlem sedan
    Oct 2008
    #9
    Jo, det stämmer att överviktiga kvinnor har lättare klimakterium, på grund av att fettcellerna producerar östrogen som "tie them over" klimakterieåren. Ju mer fett desto mera östrogen! Det är därför överviktiga män blir förkvinnligade, också.
  18. 9
    Jo, det stämmer att överviktiga kvinnor har lättare klimakterium, på grund av att fettcellerna producerar östrogen som "tie them over" klimakterieåren. Ju mer fett desto mera östrogen! Det är därför överviktiga män blir förkvinnligade, också.
  19. Medlem sedan
    Dec 2007
    #10

    Skräms inte så :-0

    Då kan jag förvänta mig ett riktigt ilsket klimakterium för jag har inte mkt fett att tala om.
  20. 10
    Skräms inte så :-0 Då kan jag förvänta mig ett riktigt ilsket klimakterium för jag har inte mkt fett att tala om.
  21. Medlem sedan
    Oct 2008
    #11
    Då är det bara att gå upp lite..! Normalvikt är ju aldrig fel.
  22. 11
    Då är det bara att gå upp lite..! Normalvikt är ju aldrig fel.
  23. Medlem sedan
    Oct 2008
    #12
    Eller alternativt käka artificiellt östrogen.
  24. 12
    Eller alternativt käka artificiellt östrogen.
  25. Medlem sedan
    Dec 2007
    #13

    jag e normalviktig

    det är bara det att jag bytt ut fettet mot muskler :-)
  26. 13
    jag e normalviktig det är bara det att jag bytt ut fettet mot muskler :-)
  27. Medlem sedan
    Oct 2008
    #14
    Det är ju bra annars, men just när det gäller klimakteriet så är du inte hjälpt av muskelvävnad. Tyvärr!
  28. 14
    Det är ju bra annars, men just när det gäller klimakteriet så är du inte hjälpt av muskelvävnad. Tyvärr!
  29. Medlem sedan
    Sep 2008
    #15
    Har funderat en hel del på klimakteriet.. Har fortfarande klockregelbunden mens, men har fått besvärande PMS, undrar om det kan ha med klimakteriet att göra? Tidigare i livet har jag alltid trott att kvinnor överdriver lite när de pratar PMS något jag helt tar tillbaka nu.......
  30. 15
    Har funderat en hel del på klimakteriet.. Har fortfarande klockregelbunden mens, men har fått besvärande PMS, undrar om det kan ha med klimakteriet att göra? Tidigare i livet har jag alltid trott att kvinnor överdriver lite när de pratar PMS något jag helt tar tillbaka nu.......
  31. Medlem sedan
    Jan 2005
    #16

    Motion och klimakteriet

    Om du har bytt ut fett mot muskler, då tränar du! Och tittar här:

    "Regelbunden motion minskar övergångsbesvären i klimakteriet"

    "Även fysisk aktivitet motverkar de flesta av de förändringar som uppträder i övergångsåldern, ibland lika påtagligt som östrogen, i vissa fall mer påtagligt."

    http://www.tnhalsan.com/PDF/Motion%2...imakteriet.pdf

    Så du behöver inte oroa dig!
  32. 16
    Motion och klimakteriet Om du har bytt ut fett mot muskler, då tränar du! Och tittar här:

    "Regelbunden motion minskar övergångsbesvären i klimakteriet"

    "Även fysisk aktivitet motverkar de flesta av de förändringar som uppträder i övergångsåldern, ibland lika påtagligt som östrogen, i vissa fall mer påtagligt."

    http://www.tnhalsan.com/PDF/Motion%2...imakteriet.pdf

    Så du behöver inte oroa dig!
  33. Medlem sedan
    Dec 2007
    #17

    Lättad :-)

    Dom teorierna du beskriver tror jag också på.
  34. 17
    Lättad :-) Dom teorierna du beskriver tror jag också på.
  35. Medlem sedan
    Oct 2008
    #18
    Alltså, man mår ju alltid bättre av att röra på sig än av att inte göra det, helt oavsett vilket tillstånd man är i. Men det påverkar inte mängden östrogen i blodet positivt.
  36. 18
    Alltså, man mår ju alltid bättre av att röra på sig än av att inte göra det, helt oavsett vilket tillstånd man är i. Men det påverkar inte mängden östrogen i blodet positivt.
  37. Medlem sedan
    Oct 2007
    #19
    Mäh, då måste man ju ta och skärpa sig då.
  38. 19
    Mäh, då måste man ju ta och skärpa sig då.

Liknande trådar

  1. Helgkänslan infinner sig inte riktigt,..
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 18:49
  2. frukostlugnet infinner sig
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 08:28
  3. Lugnet infinner sig
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 10:35
  4. Nu infinner sig
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 12:11
  5. Sommarlovskänslan infinner sig...
    By texas in forum _05 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 21:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar