Han biter!
_0801 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2008
    #1

    Han biter!

    Nu kommer tänderma. Två små risgryn i underkäken och ett i överkäken. Amningen går bra, men däremot så gillar Miniman att hugga sin mamma och pappa i näsan, axeln, armen... Detta väcker såklart frågor...

    1. Varför? Är det tänderna som gör ont eller är det uttryck för glädje eller frustration. Jag har nyss börjat jobba fyra dagar i veckan och min senaste föräldralediga dag så bet han mig flera gånger. Glad att jag var hemma eller arg för att jag börjat jobba. Eller övertolkar jag beteendet?

    2. Kan man redan nu försöka stävja beteendet genom att säga NEJ eller är han för liten? Kanske borde vi försökt stoppa redan tidigare. Men att tandlöst nafsa pappa i näsan var mysigt, så länge det var just tandlöst... Kanske härmar han bara pussar, det vill man ju inte hindra honom från...

    3. Nu måste man börja stoppa honom. Igår när vi var på babykören och han kröp fram till en annan bebis med vidöppet gap kände jag att jag fick hindra honom. Vågade inte riskera att han bet till... Innan tyckte jag det var så sött när bebisarna kröp fram till varandra och hälsade...

    Suuuck...
  2. 1
    Han biter! Nu kommer tänderma. Två små risgryn i underkäken och ett i överkäken. Amningen går bra, men däremot så gillar Miniman att hugga sin mamma och pappa i näsan, axeln, armen... Detta väcker såklart frågor...

    1. Varför? Är det tänderna som gör ont eller är det uttryck för glädje eller frustration. Jag har nyss börjat jobba fyra dagar i veckan och min senaste föräldralediga dag så bet han mig flera gånger. Glad att jag var hemma eller arg för att jag börjat jobba. Eller övertolkar jag beteendet?

    2. Kan man redan nu försöka stävja beteendet genom att säga NEJ eller är han för liten? Kanske borde vi försökt stoppa redan tidigare. Men att tandlöst nafsa pappa i näsan var mysigt, så länge det var just tandlöst... Kanske härmar han bara pussar, det vill man ju inte hindra honom från...

    3. Nu måste man börja stoppa honom. Igår när vi var på babykören och han kröp fram till en annan bebis med vidöppet gap kände jag att jag fick hindra honom. Vågade inte riskera att han bet till... Innan tyckte jag det var så sött när bebisarna kröp fram till varandra och hälsade...

    Suuuck...
  3. Medlem sedan
    Oct 2004
    #2
    varför vet jag inte säkert, men det är väl högst troligt att det kliar iallafall... Ny upptäckt är det kanske med, måste ju testa vad man kan göra med de nya tänderna Tror inte han bet dig som reaktion på att du börjat jobba, han hade nog bitit ändå?!

    Så fort lilla B börjar bitas kommer vi markera genom att säga nej! och ta bort honom från där han bet. Exv sätta ner på golvet, flytta en bit bakåt etc. Så gjorde vi med storebror och han har aldrig varit nån bitare (därmed inte sagt att det berodde på våra åtgärder, han kanske inte hade fortsatt med beteendet iaf vad vet jag?)
  4. 2
    varför vet jag inte säkert, men det är väl högst troligt att det kliar iallafall... Ny upptäckt är det kanske med, måste ju testa vad man kan göra med de nya tänderna Tror inte han bet dig som reaktion på att du börjat jobba, han hade nog bitit ändå?!

    Så fort lilla B börjar bitas kommer vi markera genom att säga nej! och ta bort honom från där han bet. Exv sätta ner på golvet, flytta en bit bakåt etc. Så gjorde vi med storebror och han har aldrig varit nån bitare (därmed inte sagt att det berodde på våra åtgärder, han kanske inte hade fortsatt med beteendet iaf vad vet jag?)
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    En till

    som gillar att bitas. Jag tror inte du behöver fundera så mycket över varför han bits. Erik bits också och jag tror inte de menar något illa med det. Det känns kanske lite skönt att få bita i något och de är nog för små för att förstå att det gör ont på den de biter på. Självklart tycker jag att ni ska säga Nej eller Aj när han bits och ta bort honom därifrån. Man behöver självklart inte låta jättesträng på rösten för då kanske man bara skräms. Men man ska inte vara rädd för att "fostra". De förstår mer än man tror. Lycka till
    Mamma till Emma (4/4-05) & Erik (17/1-08)
  6. 3
    En till som gillar att bitas. Jag tror inte du behöver fundera så mycket över varför han bits. Erik bits också och jag tror inte de menar något illa med det. Det känns kanske lite skönt att få bita i något och de är nog för små för att förstå att det gör ont på den de biter på. Självklart tycker jag att ni ska säga Nej eller Aj när han bits och ta bort honom därifrån. Man behöver självklart inte låta jättesträng på rösten för då kanske man bara skräms. Men man ska inte vara rädd för att "fostra". De förstår mer än man tror. Lycka till

Liknande trådar

  1. biter och det gör så ont
    By Islands mini in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 13:49
  2. Biter
    By Annwa70 in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 18:35
  3. Min son biter mig!
    By Linnis in forum _0807 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 11:32
  4. Han biter mej!!
    By fyrabarnsmor in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 09:09
  5. E. biter!
    By Vera m 2 in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 18:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar