Våga vägra potta
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2000
    #1

    Våga vägra potta

    Det är Olivias devis. Hon *har* kissat på pottan ett par gånger och bajsat på toaletten en gång, men det var under "tvång" från mitt håll. Hon sätter sig gärna på pottan eller toan, men när hon känner att kisset är på väg reser hon sig och hävdar bestämt att hon är klar! När jag övertalat henne att sitta kvar ett tag kommer mycket riktigt kisset, men hon blir *så* förtvivlad.

    Så jag har "gett upp". :-) Hon får sitta på pottan när hon vill och jag *försöker* uppmuntra henne att sitta kvar, men tvingar henne inte. Hon är troligen inte mogen för det än. Och det är inte många skolbarn som använder blöja, så jag är inte jätteorolig. :-D

    Hur går det för era tvååringar? Är de dagtorra än? Nattorra också? Eller föredrar de blöjan fortfarande, precis som Olivia?
    Malin m Alexandra 0103 o Olivia 0606
  2. 1
    Våga vägra potta Det är Olivias devis. Hon *har* kissat på pottan ett par gånger och bajsat på toaletten en gång, men det var under "tvång" från mitt håll. Hon sätter sig gärna på pottan eller toan, men när hon känner att kisset är på väg reser hon sig och hävdar bestämt att hon är klar! När jag övertalat henne att sitta kvar ett tag kommer mycket riktigt kisset, men hon blir *så* förtvivlad.

    Så jag har "gett upp". :-) Hon får sitta på pottan när hon vill och jag *försöker* uppmuntra henne att sitta kvar, men tvingar henne inte. Hon är troligen inte mogen för det än. Och det är inte många skolbarn som använder blöja, så jag är inte jätteorolig. :-D

    Hur går det för era tvååringar? Är de dagtorra än? Nattorra också? Eller föredrar de blöjan fortfarande, precis som Olivia?
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2

    Blöja gäller för Love

    Han har blöja jämt. Vi försöker få honom att sitta på pottan ibland. Då brukar vi fråga: Love, vill du sitta på pottan?
    Om han svarar ja (typ 1 gång på 10) så sätter han sig och då kommer det nåt, oftast kiss.
    Om han svarar nej så frågar vi inget mer.
    Vi tolkar detta som om han faktiskt känner när det är dags men att han själv inte ber om pottan. Det gäller alltså för oss att fråga precis när han är nödig och hur lätt är det?

    När han ska bajsa säger han oftast till innan "Bajs" men vill inte sitta på pottan och göra det så då får han göra det i blöjan.
    Vi har bett dagis erbjuda pottan ibland men vet inte hur mycket tid de har till det faktiskt.

    Jag tänker som du att det inte är nån brådska och det ger sig med tiden. Det är ju några år kvar till skolan börjar......
    Anna m goa barna Love (maj -06) + Ebba (nov -08)
  4. 2
    Blöja gäller för Love Han har blöja jämt. Vi försöker få honom att sitta på pottan ibland. Då brukar vi fråga: Love, vill du sitta på pottan?
    Om han svarar ja (typ 1 gång på 10) så sätter han sig och då kommer det nåt, oftast kiss.
    Om han svarar nej så frågar vi inget mer.
    Vi tolkar detta som om han faktiskt känner när det är dags men att han själv inte ber om pottan. Det gäller alltså för oss att fråga precis när han är nödig och hur lätt är det?

    När han ska bajsa säger han oftast till innan "Bajs" men vill inte sitta på pottan och göra det så då får han göra det i blöjan.
    Vi har bett dagis erbjuda pottan ibland men vet inte hur mycket tid de har till det faktiskt.

    Jag tänker som du att det inte är nån brådska och det ger sig med tiden. Det är ju några år kvar till skolan börjar......
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Alice sitter på toaletten under protest ibland, men oftast går det bra. På dagis har hon blöja för då glömmer hon bort att hon behöver gå på toaletten. Hemma är hon blöjfri. Visst händer det olyckor, men oftast går det bra. Hon blir så stolt då det kommer i toaletten.
  6. 3
    Alice sitter på toaletten under protest ibland, men oftast går det bra. På dagis har hon blöja för då glömmer hon bort att hon behöver gå på toaletten. Hemma är hon blöjfri. Visst händer det olyckor, men oftast går det bra. Hon blir så stolt då det kommer i toaletten.

Liknande trådar

  1. Våga vägra gå och läggs sig!
    By Tiger_Lux in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 21:41
  2. Våga vägra
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 19:37
  3. Våga vägra
    By oskuld in forum Sex & erotik
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 22:35
  4. Våga Vägra ESC
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:59
  5. Våga vägra vitt
    By jannice_ in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 10:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar