Har några frågor
Hörselskador & nedsättning
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Har några frågor

    Har just börjat jobba på förskola där det finns ett barn i gruppen som inte hör nånting, man vet ej om barnet förstår, kan finnas andra skador också.
    När jag pratar med barnet visar jag med kroppsspråk samt de tecken jag kan,
    tyvärr är de inte så många.
    Tror ni man även ska visa en bild på det man tänker göra, tex blöjbyte?
    Är man tex i lekrummet o ska gå till toan visar man bara att barnet ska komma men barnet vet ju då inte vad h*n ska komma till utan det märkar h*n först när vi kommer ut till toan, man kanske i lekrummet då bör visa en bild på vart vi ska gå?
    Var på nätet kan man lära sig fler tecken, alltså inte bokstäver utan enkla tecken som sitta, äpple mfl.
  2. 1
    Har några frågor Har just börjat jobba på förskola där det finns ett barn i gruppen som inte hör nånting, man vet ej om barnet förstår, kan finnas andra skador också.
    När jag pratar med barnet visar jag med kroppsspråk samt de tecken jag kan,
    tyvärr är de inte så många.
    Tror ni man även ska visa en bild på det man tänker göra, tex blöjbyte?
    Är man tex i lekrummet o ska gå till toan visar man bara att barnet ska komma men barnet vet ju då inte vad h*n ska komma till utan det märkar h*n först när vi kommer ut till toan, man kanske i lekrummet då bör visa en bild på vart vi ska gå?
    Var på nätet kan man lära sig fler tecken, alltså inte bokstäver utan enkla tecken som sitta, äpple mfl.
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
  4. Anonym
    #3
    Som en kommunikationsstart för ett litet barn kan det vara bra att varva tecken med att visa föremål som kan kopplas till det man ska göra. Tex visa en blöja när det är dags att byta blöja eller visa äpple när det är dags för samling med fruktstund, visa vante när man ska gå ut osv. Gärna kombinera visa föremål med att teckna så barnet förstår kopplingen mellan tecken och budskapet.
  5. 3
    Som en kommunikationsstart för ett litet barn kan det vara bra att varva tecken med att visa föremål som kan kopplas till det man ska göra. Tex visa en blöja när det är dags att byta blöja eller visa äpple när det är dags för samling med fruktstund, visa vante när man ska gå ut osv. Gärna kombinera visa föremål med att teckna så barnet förstår kopplingen mellan tecken och budskapet.
  6. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Ha bilder på vanliga situationer som man gör varje dag på väggen i alla rum. Då kan man lätt visa på bilden till barnet vad det är man ska göra och barnet är med på noterna. Dock undrar jag hur man inte kan veta hur skadat barnet är? Pratar inte föräldrarna teckenspråk med barnet eller? Om de gör det, vilket jag förutsätter, så är det ju bara för dig att lära dig. De vanliga vardagsorden lär du dig på en dag
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  7. 4
    Ha bilder på vanliga situationer som man gör varje dag på väggen i alla rum. Då kan man lätt visa på bilden till barnet vad det är man ska göra och barnet är med på noterna. Dock undrar jag hur man inte kan veta hur skadat barnet är? Pratar inte föräldrarna teckenspråk med barnet eller? Om de gör det, vilket jag förutsätter, så är det ju bara för dig att lära dig. De vanliga vardagsorden lär du dig på en dag

Liknande trådar

  1. Några frågor
    By Malelite in forum _1011 Novemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 12:20
  2. Några frågor...
    By Vilse i Pannkakan!? in forum Mat & dryck
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 19:08
  3. Några PO.P frågor
    By Marie_AOA in forum Småbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 11:03
  4. några sov-frågor...
    By -Katrien in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 14:25
  5. Några frågor
    By Xappoline in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 11:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar