Läsning (OT)
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Läsning (OT)

    Jag vet verkligen inte var jag ska fråga, provar här. Min dotter håller på och lär sig läsa och jag undrar om ni vet var man kan köpa böcker med bara versaler (en sak i taget med lättlästa texter?

    Tackar på förhand!
  2. 1
    Läsning (OT) Jag vet verkligen inte var jag ska fråga, provar här. Min dotter håller på och lär sig läsa och jag undrar om ni vet var man kan köpa böcker med bara versaler (en sak i taget med lättlästa texter?

    Tackar på förhand!
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    låna på biblioteket

    där finns det böcker med versaler.
    Vet att jag lånade till min äldsta för ett par år sedan men hon vägrade läsa dem utan gick direkt på de vanliga. Och då finns det en erie på ica maxi, klass 1B eller nåt sånt som hon har gillat.
    Det går så fort när de väl läser.
    Nu är hon 6,5 år och gillar mest lassemaja. Hon läser även på TV...
  4. 2
    låna på biblioteket där finns det böcker med versaler.
    Vet att jag lånade till min äldsta för ett par år sedan men hon vägrade läsa dem utan gick direkt på de vanliga. Och då finns det en erie på ica maxi, klass 1B eller nåt sånt som hon har gillat.
    Det går så fort när de väl läser.
    Nu är hon 6,5 år och gillar mest lassemaja. Hon läser även på TV...
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Tips!
    Fråga på Barn som yrke. De borde ha rätt bra koll på vad som finns på marknaden Annars kan du nog hitta material på www.lektion.se.
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  6. 3
    Tips!
    Fråga på Barn som yrke. De borde ha rätt bra koll på vad som finns på marknaden Annars kan du nog hitta material på www.lektion.se.
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4
    När min dotter började läsa frågade jag i bokhandeln efter böcker med versaler. Då sa hon att det finns inga sådana barnböcker, då det tydligen är mycket bättre att de läser böcker med små bokstäver när de lär sig läsa.

    Jag lånade iofs ett par lite äldre böcker på biblioteket med versaler men dottern gillade inte dem.

    Annars finns det ju "lätt att läsa" serien. Det är väldigt lite text och mycket bilder, de är bra tycker vi.
  8. 4
    När min dotter började läsa frågade jag i bokhandeln efter böcker med versaler. Då sa hon att det finns inga sådana barnböcker, då det tydligen är mycket bättre att de läser böcker med små bokstäver när de lär sig läsa.

    Jag lånade iofs ett par lite äldre böcker på biblioteket med versaler men dottern gillade inte dem.

    Annars finns det ju "lätt att läsa" serien. Det är väldigt lite text och mycket bilder, de är bra tycker vi.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Böcker med endast versaler har jag knappt sett och jag kan tillägga att jag är lärare... För barnen är det faktiskt inte så mkt krångligare att lära sig läsa med både versaler och gemener. Leta istället efter lättlästa böcker med få ord, dvs gärna upprepningar sida efter sida så att de lär sig att läsa med ordbilder.
  10. 5
    Böcker med endast versaler har jag knappt sett och jag kan tillägga att jag är lärare... För barnen är det faktiskt inte så mkt krångligare att lära sig läsa med både versaler och gemener. Leta istället efter lättlästa böcker med få ord, dvs gärna upprepningar sida efter sida så att de lär sig att läsa med ordbilder.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6

    Haha..

    För någon vecka sedan så letade jag också efter just det Googlade fram att denna enbart har versaler:
    Lisa, Sam och sköldpaddan - Doris Orgel

    Den är beställd men har ej kommit hem ännu!
  12. 6
    Haha.. För någon vecka sedan så letade jag också efter just det Googlade fram att denna enbart har versaler:
    Lisa, Sam och sköldpaddan - Doris Orgel

    Den är beställd men har ej kommit hem ännu!
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7
    Ibland kan man hitta böcker med bara versaler på biblioteket - fråga personalen. Annars kan det vara lite svårt att hitta. Som de andra säger brukar det gå bra att lära sig med små bokstäver. En del barn behöver dock de stora, och då är det synd att utbudet är så magert. Jag tycker att Gleerups serie är bra, och där kan man också handla som privatperson. (men jag vet inte priser osv) Böckerna med bara versaler har fristående fortsättningar med små bokstäver. En lång länk kommer här: http://www.gleerups.se/se/grundskola...oupdetail=true
  14. 7
    Ibland kan man hitta böcker med bara versaler på biblioteket - fråga personalen. Annars kan det vara lite svårt att hitta. Som de andra säger brukar det gå bra att lära sig med små bokstäver. En del barn behöver dock de stora, och då är det synd att utbudet är så magert. Jag tycker att Gleerups serie är bra, och där kan man också handla som privatperson. (men jag vet inte priser osv) Böckerna med bara versaler har fristående fortsättningar med små bokstäver. En lång länk kommer här: http://www.gleerups.se/se/grundskola...oupdetail=true
  15. Medlem sedan
    Mar 2000
    #8

    Titta om den här

    länken kan hjälpa dig något.
    http://www.minabibliotek.se/default.aspx?id=7417
  16. 8
    Titta om den här länken kan hjälpa dig något.
    http://www.minabibliotek.se/default.aspx?id=7417
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9

    Två tips

    Här kan du beställa böcker som jag gillar: www.serholt.com Kolla t.ex. på "Ida är en mus" under svenska. Mycket lättläst och med små skriv- och läsövningar. INte så dyra heller. De har även enkla matteböcker.

    De allra enklaste böckerna jag har hittat (på biblioteket) är skrivna av Karin Danielsson och handlar om olika djur, tex "Pip: sagan om en mus" och "Brum: sagan om en björn". Några böcker i serien har endast versaler. Texterna är väldigt enkla, de första i serien har enbart korta ljudenliga ord. Typ "Här är Pip. Pip är en mus." Min flicka var mycket nöjd med att kunna läsa en hel bok själv.
  18. 9
    Två tips Här kan du beställa böcker som jag gillar: www.serholt.com Kolla t.ex. på "Ida är en mus" under svenska. Mycket lättläst och med små skriv- och läsövningar. INte så dyra heller. De har även enkla matteböcker.

    De allra enklaste böckerna jag har hittat (på biblioteket) är skrivna av Karin Danielsson och handlar om olika djur, tex "Pip: sagan om en mus" och "Brum: sagan om en björn". Några böcker i serien har endast versaler. Texterna är väldigt enkla, de första i serien har enbart korta ljudenliga ord. Typ "Här är Pip. Pip är en mus." Min flicka var mycket nöjd med att kunna läsa en hel bok själv.

Liknande trådar

  1. läsning
    By Zalin in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 16:12
  2. Kul läsning!
    By Gunilla m 4 in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 22:05
  3. Läsning
    By Katta1 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 08:37
  4. Läsning
    By coco81 in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 20:26
  5. läsning
    By doriz in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 08:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar