Julián ska bli svensk
_00/01 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Julián ska bli svensk

    skämt å sido, men det är så att vi flyttar till Sverige snart. Vi tänkte att det är dags att prova nu, så innan jul bär det av. Julli ska börja i vanlig svensk skola som vi redan hälsat på i. Han tycker att det är rätt spännande, jag var rädd att han skulle tycka det var urjobbigt att flytta eftersom han trivs så väldigt bra här med skola och kompisar osv så jag är förvånad över att han är så positivt inställd. Men omställningen kommer ju säkert att ta sin tid och han ska lära sig en massa nytt, inte minst de "osynliga" kulturella koderna som är helt annorlunda i Sverige och Spanien ju. Jag kommer säkert ha en del frågor till er framöver.
  2. 1
    Julián ska bli svensk skämt å sido, men det är så att vi flyttar till Sverige snart. Vi tänkte att det är dags att prova nu, så innan jul bär det av. Julli ska börja i vanlig svensk skola som vi redan hälsat på i. Han tycker att det är rätt spännande, jag var rädd att han skulle tycka det var urjobbigt att flytta eftersom han trivs så väldigt bra här med skola och kompisar osv så jag är förvånad över att han är så positivt inställd. Men omställningen kommer ju säkert att ta sin tid och han ska lära sig en massa nytt, inte minst de "osynliga" kulturella koderna som är helt annorlunda i Sverige och Spanien ju. Jag kommer säkert ha en del frågor till er framöver.
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Vad roligt!

    Simone hade en dagiskompis som är född och uppväxt i Spanien (Mallorca) och de bor där hela familjen, men så plötsligt fick de för sig att flytta till Sverige ett tag. Hyrde ut sitt hus, och tog tjänstledigt från sina jobb. I 2 år bodde de här, och E (sonen) trivdes jättebra. Eftersom hans mamma också var svensk så hade han ju tränat sin svenska så det aldrig var några problem eller så.
    Nu har de flyttat tillbaka till Mallorca igen, tyvärr.

    Det är ju inte alls långt kvar till ni ska flytta hit. Är det tänkt att vara permanent, eller blir det "ett år i taget" så att säga?

    Kram
    /Ango
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  4. 2
    Vad roligt! Simone hade en dagiskompis som är född och uppväxt i Spanien (Mallorca) och de bor där hela familjen, men så plötsligt fick de för sig att flytta till Sverige ett tag. Hyrde ut sitt hus, och tog tjänstledigt från sina jobb. I 2 år bodde de här, och E (sonen) trivdes jättebra. Eftersom hans mamma också var svensk så hade han ju tränat sin svenska så det aldrig var några problem eller så.
    Nu har de flyttat tillbaka till Mallorca igen, tyvärr.

    Det är ju inte alls långt kvar till ni ska flytta hit. Är det tänkt att vara permanent, eller blir det "ett år i taget" så att säga?

    Kram
    /Ango
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Välkommen tillbaka, för jag antar att du bott här förrut?! Vad spänande att få se Sverige ur en invandraes ögon för dig Det får jag också göra och man lär sig mycket nytt och får sig en funderare kring varför man gör som man gör egentligen Min svägerska har precis gift sig med en turk och de har flyttat hit nu. Han har iofs varit här och hälsat på men det är stor skillnad på att bo och hälsa på. Han har dock haft kontakt med sverige och svenskar iom deras förhållande som varat i 6 år.
    Hr kommer det sig att ni flyttar tillbaka? Är det för gott eller bara en tid?
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  6. 3
    Välkommen tillbaka, för jag antar att du bott här förrut?! Vad spänande att få se Sverige ur en invandraes ögon för dig Det får jag också göra och man lär sig mycket nytt och får sig en funderare kring varför man gör som man gör egentligen Min svägerska har precis gift sig med en turk och de har flyttat hit nu. Han har iofs varit här och hälsat på men det är stor skillnad på att bo och hälsa på. Han har dock haft kontakt med sverige och svenskar iom deras förhållande som varat i 6 år.
    Hr kommer det sig att ni flyttar tillbaka? Är det för gott eller bara en tid?
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Tanken är att vi ger det ett rejält försök och om vi alla trivs så bor vi nog kvar där i många år, men vi vill inte bestämma oss för nån tidsperiod, utan känner oss för efterhand om det blir rätt. Julli pratar ju bra svenska så den biten blir nog inte så svår hoppas jag, men han känner sig no rätt spansk skulle jag tro.
  8. 4
    Tanken är att vi ger det ett rejält försök och om vi alla trivs så bor vi nog kvar där i många år, men vi vill inte bestämma oss för nån tidsperiod, utan känner oss för efterhand om det blir rätt. Julli pratar ju bra svenska så den biten blir nog inte så svår hoppas jag, men han känner sig no rätt spansk skulle jag tro.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Tack för välkomnandet, jodå jag är född och uppvuxen i Sverige och även min man har bott i Sverige i några år så helt nytt blir det ju inte, men det blir som du säger att vi kommer att upptäcka Sverige med invandrarögon för jag har bott 8,5 år utomlands (och barnen är ju födda här)och det ska bli spännande.Bor du också utomlands eller missförstod jag kanske?Vi vet inte om det är för gott. Vi känner för att prova av flera olika anledningar och det passar extra bra nu eftersom Spanien är i sådan kris dessutom och särskilt inom min mans arbetsområde.
  10. 5
    Tack för välkomnandet, jodå jag är född och uppvuxen i Sverige och även min man har bott i Sverige i några år så helt nytt blir det ju inte, men det blir som du säger att vi kommer att upptäcka Sverige med invandrarögon för jag har bott 8,5 år utomlands (och barnen är ju födda här)och det ska bli spännande.Bor du också utomlands eller missförstod jag kanske?Vi vet inte om det är för gott. Vi känner för att prova av flera olika anledningar och det passar extra bra nu eftersom Spanien är i sådan kris dessutom och särskilt inom min mans arbetsområde.
  11. Medlem sedan
    Jun 2000
    #6
    Vad spännande!!! Varmt välkomna "hem" då får man säga .

    Hoppas hoppas att det blir en riktigt riktig vinter i år då - Juliáns första hela svenska vinter!

    Får man fråga i vilken landsände ni tänker slå er ner?
  12. 6
    Vad spännande!!! Varmt välkomna "hem" då får man säga .

    Hoppas hoppas att det blir en riktigt riktig vinter i år då - Juliáns första hela svenska vinter!

    Får man fråga i vilken landsände ni tänker slå er ner?
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    Vad roligt! Kul att ni testar Sverige ett tag. Har ni fixat boende och arbete redan, eller tar ni det när ni kommer till Sverige.

    Hoppas att det blir en kall och snöig vinter så att ni kan njuta lite av snön, fast ni kanske ska bo i Skåne och då blir det väl inte så jättekallt på vintrarna.

    Välkomna tillbaka!
  14. 7
    Vad roligt! Kul att ni testar Sverige ett tag. Har ni fixat boende och arbete redan, eller tar ni det när ni kommer till Sverige.

    Hoppas att det blir en kall och snöig vinter så att ni kan njuta lite av snön, fast ni kanske ska bo i Skåne och då blir det väl inte så jättekallt på vintrarna.

    Välkomna tillbaka!
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Tack. Det blir Skåne(Lund)där de flesta ur min familj bor och där vi har en lägenhet sedan tidigare. Dock väldigt liten så det blir verkligen inte lätt att flytta från ett 360kvm hus m stor trädgård och pool till en 64 kvm liten lägenhet, men men vi ska försöka iallafall (hoppas ju på att hitta nåt större snarast)och hoppas givetvis på en vit vinter även om Skåne ju inte alltid kan bjuda på det.
  16. 8
    Tack. Det blir Skåne(Lund)där de flesta ur min familj bor och där vi har en lägenhet sedan tidigare. Dock väldigt liten så det blir verkligen inte lätt att flytta från ett 360kvm hus m stor trädgård och pool till en 64 kvm liten lägenhet, men men vi ska försöka iallafall (hoppas ju på att hitta nåt större snarast)och hoppas givetvis på en vit vinter även om Skåne ju inte alltid kan bjuda på det.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Ganska löst än så länge, men min man har lite på gång. Jag vill helst vara hemma m Amaya i ett eller gärna två år till ifall vi kan lösa det ekonomiskt. Lägenhet har vi redan, fast en pytteliten på 64 kvm så det blir en stor omställning med från ett hus med 360kvm, trädgård, pool osv, men vi hoppas på att hitta nåt liiite större inom en inte alltför lång framtid.
  18. 9
    Ganska löst än så länge, men min man har lite på gång. Jag vill helst vara hemma m Amaya i ett eller gärna två år till ifall vi kan lösa det ekonomiskt. Lägenhet har vi redan, fast en pytteliten på 64 kvm så det blir en stor omställning med från ett hus med 360kvm, trädgård, pool osv, men vi hoppas på att hitta nåt liiite större inom en inte alltför lång framtid.
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Nej jag är svenne ut i fingertopparna utan det är i min svägerskas mans ögon man får se Sverige på ett nytt sätt. Jag fick dock min dos av Sverigenytt när jag bodde i England när jag var 19 och sen flyttade hem igen
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  20. 10
    Nej jag är svenne ut i fingertopparna utan det är i min svägerskas mans ögon man får se Sverige på ett nytt sätt. Jag fick dock min dos av Sverigenytt när jag bodde i England när jag var 19 och sen flyttade hem igen
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Hallå Emma...
    Vad roligt.. Var kommer ni att flytta??
    Vi har ju lämnat Stockholm och bor numera i Norrland..*Ss* I Örnsköldsvik.. Känns jätte roligt och Nicole kan ff ibland bli ledsen och sakna vännerna men hon älskar stan och vi trivs hela bunten...

    KRAM
  22. 11
    Hallå Emma...
    Vad roligt.. Var kommer ni att flytta??
    Vi har ju lämnat Stockholm och bor numera i Norrland..*Ss* I Örnsköldsvik.. Känns jätte roligt och Nicole kan ff ibland bli ledsen och sakna vännerna men hon älskar stan och vi trivs hela bunten...

    KRAM

Liknande trådar

  1. Julian i bil
    By Lott@ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 23:00
  2. Kan barnbarn till svensk bli svensk medb
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 17:57
  3. Julian är här!
    By Anemona in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 20:39
  4. Julian...
    By Cina m N, C & N in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 13:20
  5. Julian...
    By HiB in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 21:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar