Alcogel
_04 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Apr 1999
    #1

    Alcogel

    Använder era barns dagis desinfektionsmedel, typ alcogel, till barnen?

    Vi har haft magsjuka som vandrat runt i familjen i ungefär tre veckor nu och jag vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi är jättenoga med handhygienen hemma, men jag vet att det slarvas enormt på Selmas dagis. De tvättar inte händerna innan mat t.ex. och det är ingen koll på om de gör det efter toalettbesök. Sen hörde jag av min syster som bor i Luleå att det används alcogel till barnen på deras barns dagis. Jag funderar skarpt på att köpa en flaska och skicka med Selma till dagis. Tror ni att personalen skulle ta illa upp om jag gjorde det?
  2. 1
    Alcogel Använder era barns dagis desinfektionsmedel, typ alcogel, till barnen?

    Vi har haft magsjuka som vandrat runt i familjen i ungefär tre veckor nu och jag vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi är jättenoga med handhygienen hemma, men jag vet att det slarvas enormt på Selmas dagis. De tvättar inte händerna innan mat t.ex. och det är ingen koll på om de gör det efter toalettbesök. Sen hörde jag av min syster som bor i Luleå att det används alcogel till barnen på deras barns dagis. Jag funderar skarpt på att köpa en flaska och skicka med Selma till dagis. Tror ni att personalen skulle ta illa upp om jag gjorde det?
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2
    Nej inte till "vardags" men i magsjuketider om det snurrar runt på avd så brukar dom vara jättenoga, alla handdukar plockas bort osv (papperskandukar ist) sen är dom ute mkt på Theas förskola. Det bidrar oxå! I normala fall behövs ju inte handsprit till barn med "normalt" imunförsvar, men i extrema situationer är det bra som komplement. Kontakta hygeinsjuksköterskan på närmsta sjukhus så kan hon informera förskolan (eller be en distriktssköterska på vårdcentralen att göra det)
  4. 2
    Nej inte till "vardags" men i magsjuketider om det snurrar runt på avd så brukar dom vara jättenoga, alla handdukar plockas bort osv (papperskandukar ist) sen är dom ute mkt på Theas förskola. Det bidrar oxå! I normala fall behövs ju inte handsprit till barn med "normalt" imunförsvar, men i extrema situationer är det bra som komplement. Kontakta hygeinsjuksköterskan på närmsta sjukhus så kan hon informera förskolan (eller be en distriktssköterska på vårdcentralen att göra det)
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Ja, jag har gnatat på dem länge, och de ska ju ha handsprit och även sprit på toa etc. Vet ej om de har på toa, men sist det var f-möte i måndags stod iallafall handspriten framme (ögontjäneri? hihi). De har någon ekologisk variant, alltså inte Alcogel.
  6. 3
    Ja, jag har gnatat på dem länge, och de ska ju ha handsprit och även sprit på toa etc. Vet ej om de har på toa, men sist det var f-möte i måndags stod iallafall handspriten framme (ögontjäneri? hihi). De har någon ekologisk variant, alltså inte Alcogel.
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4

    inte på dagis nu

    men på ett tidigare så använde de det.
    Vi använder det hemma. När de kommer hem från dagis får de tvätta händerna med tvål och sprita händerna. Alltid tar det död på några bakterier. Tipset fick jag av en barnläkare som gjorde så med sina barn.
  8. 4
    inte på dagis nu men på ett tidigare så använde de det.
    Vi använder det hemma. När de kommer hem från dagis får de tvätta händerna med tvål och sprita händerna. Alltid tar det död på några bakterier. Tipset fick jag av en barnläkare som gjorde så med sina barn.
  9. Medlem sedan
    Oct 2004
    #5

    Det hoppas jag inte

    Hoppas verkligen inte att de använder sånt till vardags... Det går ju rätt hårt åt huden (vet eftersom jag själv fick sandpapperhänder av det när vi använde det flitigt på jobbet).
    I värsta magsjuketider kan jag förstå om det används, men annars får det gå bra med vatten & tvål enligt mig...

    Vi har en regel på vårt dagis att om någon i familjen har magsjuka skickar man inga barn till dagis. På så vis har vi sluppit den värsta rundgången med magsjuka...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  10. 5
    Det hoppas jag inte Hoppas verkligen inte att de använder sånt till vardags... Det går ju rätt hårt åt huden (vet eftersom jag själv fick sandpapperhänder av det när vi använde det flitigt på jobbet).
    I värsta magsjuketider kan jag förstå om det används, men annars får det gå bra med vatten & tvål enligt mig...

    Vi har en regel på vårt dagis att om någon i familjen har magsjuka skickar man inga barn till dagis. På så vis har vi sluppit den värsta rundgången med magsjuka...
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6
    Precis vad jag också känner. Jag kan tycka att det kan vara bra vid magsjukeperioder när magsjukan går runt på avdelningen annars tycker jag att de bakterier som finns ska få finnas. Tvål och vatten räcker.
  12. 6
    Precis vad jag också känner. Jag kan tycka att det kan vara bra vid magsjukeperioder när magsjukan går runt på avdelningen annars tycker jag att de bakterier som finns ska få finnas. Tvål och vatten räcker.
  13. Medlem sedan
    Apr 1999
    #7
    Givetvis inte till vardags, om jag nu uttryckte mig otydligt, men när magsjuka och förkylningar vandrar runt runt hela tiden. Vi fick en ny omgång igår eftermiddag igen. Jag och två av barnen och idag har jag varit i kontakt med vårdcentralen. De rekommenderar alcogel till dagisavdelningar.

    När det gäller magsjuka i familjen har vi precis samma regel som ni på vårt dagis och dessutom att barnen är hemma minst 48 tim efter senaste kräkningen. Men det finns barn på dagis som har syskon i högstadie- och gymnasieåldrarna och om ett så pass stort barn är sjukt hemma får du ju inte vara hemma som förälder och då finns det kanske inte så många alternativ mer än att lämna sitt barn till dagis, även fast det finns magsjuka i familjen.
  14. 7
    Givetvis inte till vardags, om jag nu uttryckte mig otydligt, men när magsjuka och förkylningar vandrar runt runt hela tiden. Vi fick en ny omgång igår eftermiddag igen. Jag och två av barnen och idag har jag varit i kontakt med vårdcentralen. De rekommenderar alcogel till dagisavdelningar.

    När det gäller magsjuka i familjen har vi precis samma regel som ni på vårt dagis och dessutom att barnen är hemma minst 48 tim efter senaste kräkningen. Men det finns barn på dagis som har syskon i högstadie- och gymnasieåldrarna och om ett så pass stort barn är sjukt hemma får du ju inte vara hemma som förälder och då finns det kanske inte så många alternativ mer än att lämna sitt barn till dagis, även fast det finns magsjuka i familjen.
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8

    fast man tar ju VAB för lilla

    barnet och kryssar "smitta" som anledning, väl?

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  16. 8
    fast man tar ju VAB för lilla barnet och kryssar "smitta" som anledning, väl?
  17. Medlem sedan
    Aug 1999
    #9
    Fast den nya handspriten är faktiskt bra! De nya råden inom vården är ju att INTE tvätta sig bara sprita (om man inte är "fysiskt" smutsig så att det syns alltså) mina sandpappershänder har blivit normala igen sen jag slutade tvätta mig i tid och otid på jobbet!
  18. 9
    Fast den nya handspriten är faktiskt bra! De nya råden inom vården är ju att INTE tvätta sig bara sprita (om man inte är "fysiskt" smutsig så att det syns alltså) mina sandpappershänder har blivit normala igen sen jag slutade tvätta mig i tid och otid på jobbet!
  19. Medlem sedan
    Dec 2006
    #10

    hemma från dagis

    när syskon är magsjukt är en rekommendation från BVC som gäller för hela landet. Fast det är enbart för barn i förskola och inte för skolbarn. Jag har funderat på det och det hänger väl ihop med att skolbarn faktiskt förstår att de skall tvätta sig när de har varit på toa. Till skillnad mot förskolebarn och som dessutom stoppar fingarna i munnen i större utsträckning.
    Nettan m Anton-01, Märta-04 & Lina-10
  20. 10
    hemma från dagis när syskon är magsjukt är en rekommendation från BVC som gäller för hela landet. Fast det är enbart för barn i förskola och inte för skolbarn. Jag har funderat på det och det hänger väl ihop med att skolbarn faktiskt förstår att de skall tvätta sig när de har varit på toa. Till skillnad mot förskolebarn och som dessutom stoppar fingarna i munnen i större utsträckning.
  21. Medlem sedan
    Oct 2004
    #11

    Precis!

    Man får vab:a när barnet är "smittbärare".
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  22. 11
    Precis! Man får vab:a när barnet är "smittbärare".
  23. Medlem sedan
    Oct 2004
    #12

    Det må vara så

    men jag tycker ändå inte att man ska sprita ungarna till vardags... Ok vid magsjukeepidemier, men inte annars...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  24. 12
    Det må vara så men jag tycker ändå inte att man ska sprita ungarna till vardags... Ok vid magsjukeepidemier, men inte annars...
  25. Medlem sedan
    Oct 2004
    #13

    Är det så?

    Har inte hört från vårt bvc att det är nån allmän rekommendation. (å andra sidan hör jag sällan nåt vettigt från vårt bvc)
    Vet att föräldrarna på en annan avdelning på dagis inte följde "reglerna" för ett par vintrar sedan och tillslut var hela avdelningen utslagen av masjukan. Medan vår avdelning hade ca 1/3 av barnen magsjukan och resten klarade sig...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  26. 13
    Är det så? Har inte hört från vårt bvc att det är nån allmän rekommendation. (å andra sidan hör jag sällan nåt vettigt från vårt bvc)
    Vet att föräldrarna på en annan avdelning på dagis inte följde "reglerna" för ett par vintrar sedan och tillslut var hela avdelningen utslagen av masjukan. Medan vår avdelning hade ca 1/3 av barnen magsjukan och resten klarade sig...
  27. Medlem sedan
    Oct 2004
    #14

    Även till vardags menar du?

    Alltså barnen ska sprita händerna även när det inte går magsjukor utan allt är normalt?
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  28. 14
    Även till vardags menar du? Alltså barnen ska sprita händerna även när det inte går magsjukor utan allt är normalt?
  29. Medlem sedan
    Aug 1999
    #15
    Nej absolut inte till vardags, det menar jag icke! MEN det jag menar är att man kan sprita i en period utan att händerna far illa av det!
  30. 15
    Nej absolut inte till vardags, det menar jag icke! MEN det jag menar är att man kan sprita i en period utan att händerna far illa av det!
  31. Medlem sedan
    Oct 2004
    #16

    Då är vi ju på samma

    sida!

    Vad bra att de förbättrat handspriten förresten.... Inte roligt med sandpappershänder ju...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  32. 16
    Då är vi ju på samma sida!

    Vad bra att de förbättrat handspriten förresten.... Inte roligt med sandpappershänder ju...
  33. Medlem sedan
    Dec 2003
    #17
    Ja tack, gärna till vardags på dagis! En undersökning nyligen visade ju att sjukfrånvaron minskade med 12% när barnen började sprita händerna.

    Jag spritar när jag kommer hem utifrån, och det gör sonen också. Vårdpersonal spritar ju många gånger per dag och jag har aldrig hört att det skulle vara ett problem för huden. Som någon ovan skrev så är alcogelen bättre än vatten för händerna.

    / M
  34. 17
    Ja tack, gärna till vardags på dagis! En undersökning nyligen visade ju att sjukfrånvaron minskade med 12% när barnen började sprita händerna.

    Jag spritar när jag kommer hem utifrån, och det gör sonen också. Vårdpersonal spritar ju många gånger per dag och jag har aldrig hört att det skulle vara ett problem för huden. Som någon ovan skrev så är alcogelen bättre än vatten för händerna.

    / M
  35. Medlem sedan
    Sep 2003
    #18

    nej?

    Inte så vitt jag vet, med de verkar vara bra på att tvätta händerna före mat och efter toa och sånt. Personalen kunde gott använda sprit på sina egna händer efter att ha tagit hand om bajsblöjor tycker jag. Handskar är bra men ersätter inte handsprit!!
    Inom vården ska man i kräksjuketider ÄVEN tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten (efter kontakt med vinterkräksjuk pat) för det biter nästan bättre på calcivirus (den som ger vinterkräksjukan) än handsprit!!!
    Fast det allra bästa sättet att slippa smittspridning med framför allt vinterkräksjuka är att hålla barnen hemma från dagis (och sig själv som vuxen med för den delen - om man varit sjuk) minst 48 timmar efter sista kräkning och/eller diarré. Jag tror det finns dom som inte förstår att man faktiskt bara sprider smittan vidare om man går för tidigt till jobbet eller skickar iväg sina barn till dagis för tidigt! Fast mina ungar har varit rätt tagna efter att ha haft kräksjuka så det har inte på långa vägar varit aktuellt att gå till dagis förrän flera dagar efter att de varit symtomfria (betydligt mer än 48 tim).

    Men visst, sprit är bra och med dagens produkter är det bättre med regelbunden användning av återfettande handsprit än att tvätta händerna ofta. På jobbet använder jag säkert sprit minst 40-50 ggr/dag och tvättar händerna kanske ett par ggr -efter behov.

    Hemma åker handspriten fram till oss vuxna om någon är magsjuk - aldrig annars. Nån måtta får det vara
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  36. 18
    nej? Inte så vitt jag vet, med de verkar vara bra på att tvätta händerna före mat och efter toa och sånt. Personalen kunde gott använda sprit på sina egna händer efter att ha tagit hand om bajsblöjor tycker jag. Handskar är bra men ersätter inte handsprit!!
    Inom vården ska man i kräksjuketider ÄVEN tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten (efter kontakt med vinterkräksjuk pat) för det biter nästan bättre på calcivirus (den som ger vinterkräksjukan) än handsprit!!!
    Fast det allra bästa sättet att slippa smittspridning med framför allt vinterkräksjuka är att hålla barnen hemma från dagis (och sig själv som vuxen med för den delen - om man varit sjuk) minst 48 timmar efter sista kräkning och/eller diarré. Jag tror det finns dom som inte förstår att man faktiskt bara sprider smittan vidare om man går för tidigt till jobbet eller skickar iväg sina barn till dagis för tidigt! Fast mina ungar har varit rätt tagna efter att ha haft kräksjuka så det har inte på långa vägar varit aktuellt att gå till dagis förrän flera dagar efter att de varit symtomfria (betydligt mer än 48 tim).

    Men visst, sprit är bra och med dagens produkter är det bättre med regelbunden användning av återfettande handsprit än att tvätta händerna ofta. På jobbet använder jag säkert sprit minst 40-50 ggr/dag och tvättar händerna kanske ett par ggr -efter behov.

    Hemma åker handspriten fram till oss vuxna om någon är magsjuk - aldrig annars. Nån måtta får det vara
  37. Medlem sedan
    Jul 2003
    #19
    På vår förskola använder personalen det till sina händer och till skötborden.

    Jag är lite skeptisk till att släppa ut för mycket bakteriedödande ämnen i systemet faktiskt...
  38. 19
    På vår förskola använder personalen det till sina händer och till skötborden.

    Jag är lite skeptisk till att släppa ut för mycket bakteriedödande ämnen i systemet faktiskt...
  39. Medlem sedan
    Jul 2000
    #20

    Inte här!

    Personalen använder det, men inte barnen, inte ens i "epidemitider" och vi har aldrig (inte under mina barns 5 år på dagis) haft några problem med sjukor alls. Enda "epidemin" vi har haft är vattkoppor och löss, men det hjälper ju ändå inte alcogelen mot . Magsjukor märker vi aldrig av (peppar peppar) så vi har nog tur antar jag, eller också tar alla familjer ansvar för att hålla barnen hemma när det finns misstanke om otäcksheter som magsjuka.

    Jag har arbetat i många år i restaurangbranschen där jag använt mycket sprit (utvärtes ). Nu förstår jag att alkogelen inte alls är lika skarp, men jag tror personligen inte på att använda alkohol till höger och vänster (åtrigen utvärtes ) för att hålla bakterier borta. Några bakterier behövs och vanlig sund handhygien kommer man långt med.

    Kram
    /Ango
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  40. 20
    Inte här! Personalen använder det, men inte barnen, inte ens i "epidemitider" och vi har aldrig (inte under mina barns 5 år på dagis) haft några problem med sjukor alls. Enda "epidemin" vi har haft är vattkoppor och löss, men det hjälper ju ändå inte alcogelen mot . Magsjukor märker vi aldrig av (peppar peppar) så vi har nog tur antar jag, eller också tar alla familjer ansvar för att hålla barnen hemma när det finns misstanke om otäcksheter som magsjuka.

    Jag har arbetat i många år i restaurangbranschen där jag använt mycket sprit (utvärtes ). Nu förstår jag att alkogelen inte alls är lika skarp, men jag tror personligen inte på att använda alkohol till höger och vänster (åtrigen utvärtes ) för att hålla bakterier borta. Några bakterier behövs och vanlig sund handhygien kommer man långt med.

    Kram
    /Ango
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Alcogel inköpt
    By Norrländskan in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 09:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar