Lucias vara eller inte vara....
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Apr 1999
    #1

    Lucias vara eller inte vara....

    Hej!

    Jag söker med ljus och lyckta någon förälder med barn på dagis...kommer Erat dagis att ha Luciafirande trotts att den faller på en lördag? Våran dagis i har bestämt sig (utan att fråga oss föräldrar) att det är "en familjehögtid" och bör därfös firas hemma och ej på dagis. Därmed söker mer "kött på benen" för underlägg till vidafre diskussion med fröknanar- en mamma vill minnas att TV4 hade förra året ungefär vid denna tid en interrvju med Fredrik Raindeld där det diskuterades om Lucias vara eller inte vara när den faller på en lördag- och till nästa år på en söndag! Rainferld skulle då ha svarat något med "att alla barn har rätt att fira lucia på dagsi m.m" Det skulle vara till stor hjälp om någon kunde minnas datum eller själva samtalet. Jag har googlat m.m samt även tagit kontakt med tv4:s arkiv- som inte lämnar ifrån sig material om man inte betalar 1200:-.
    Skulle vara mycket intressant att "höra" era reaktioner!
    Vänligen "Lussemamman"
  2. 1
    Lucias vara eller inte vara.... Hej!

    Jag söker med ljus och lyckta någon förälder med barn på dagis...kommer Erat dagis att ha Luciafirande trotts att den faller på en lördag? Våran dagis i har bestämt sig (utan att fråga oss föräldrar) att det är "en familjehögtid" och bör därfös firas hemma och ej på dagis. Därmed söker mer "kött på benen" för underlägg till vidafre diskussion med fröknanar- en mamma vill minnas att TV4 hade förra året ungefär vid denna tid en interrvju med Fredrik Raindeld där det diskuterades om Lucias vara eller inte vara när den faller på en lördag- och till nästa år på en söndag! Rainferld skulle då ha svarat något med "att alla barn har rätt att fira lucia på dagsi m.m" Det skulle vara till stor hjälp om någon kunde minnas datum eller själva samtalet. Jag har googlat m.m samt även tagit kontakt med tv4:s arkiv- som inte lämnar ifrån sig material om man inte betalar 1200:-.
    Skulle vara mycket intressant att "höra" era reaktioner!
    Vänligen "Lussemamman"
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    Här är det oxå så att om lucia infaller på en helg, så firas det inte på dagis. Skolan vet jag inte, men tror de firar. Dock har vi så underbart dagis att vi kommer fira ändå! Dock utan risgrynsgröten som vi annars brukar få, bara med fika och lussetåg.
  4. 2
    Här är det oxå så att om lucia infaller på en helg, så firas det inte på dagis. Skolan vet jag inte, men tror de firar. Dock har vi så underbart dagis att vi kommer fira ändå! Dock utan risgrynsgröten som vi annars brukar få, bara med fika och lussetåg.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Hur det kommer att vara på skolan vet jag inte än, men på dagis kommer vi att ha Luciafirande och grötfrukost på morgonen den 11:e istället. Det var inte ens någon fundering om vi skulle hoppa över eller inte, utan självklart skulle vi fira.
  6. 3
    Hur det kommer att vara på skolan vet jag inte än, men på dagis kommer vi att ha Luciafirande och grötfrukost på morgonen den 11:e istället. Det var inte ens någon fundering om vi skulle hoppa över eller inte, utan självklart skulle vi fira.
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4
    Men det är väl bara att fira på fredagen??
    Dotterns (sexårs) firar med skolan på torsdagkvällen. Och jag utgår ifrån att sonens dagis firar på fredag morgon. Förra året firade vi faktiskt den 12:e på morgonen av någon anledning och ingen höjde rösten för det. Har man flera barn är man ju bara glad att ALLA inte ska ha firande samma morgon på olika ställen!!!
  8. 4
    Men det är väl bara att fira på fredagen??
    Dotterns (sexårs) firar med skolan på torsdagkvällen. Och jag utgår ifrån att sonens dagis firar på fredag morgon. Förra året firade vi faktiskt den 12:e på morgonen av någon anledning och ingen höjde rösten för det. Har man flera barn är man ju bara glad att ALLA inte ska ha firande samma morgon på olika ställen!!!
  9. Anonym
    #5
    Jag förstår inte riktigt, vill du att dagis ska ha firandet på lördagen eller menar du att du vill att dagis ska fira det på fredagen, att de fira det?
  10. 5
    Jag förstår inte riktigt, vill du att dagis ska ha firandet på lördagen eller menar du att du vill att dagis ska fira det på fredagen, att de fira det?
  11. Medlem sedan
    Oct 2008
    #6
    På min sons dagis firas det lucia på en närliggande fredageftermiddag eftersom många har äldre syskon som går lucia i skolan krockar det oftast för många att ha det just på luciadagen.Sedan är det bra, många kan ta lite ledigt på fredageftermiddagen och barnen är inte så trötta som på kvällen.Superbra tycker vi föräldrar!
  12. 6
    På min sons dagis firas det lucia på en närliggande fredageftermiddag eftersom många har äldre syskon som går lucia i skolan krockar det oftast för många att ha det just på luciadagen.Sedan är det bra, många kan ta lite ledigt på fredageftermiddagen och barnen är inte så trötta som på kvällen.Superbra tycker vi föräldrar!
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7
    Här kommer Lucia att firas på torsdagen och inte en avdelning som vanligt utan två tillsammans ska lussa på morgonen. Men bara det blir lucia så är jag glad Jättetrist att de inte vill ha lucia, jag skulle göra som du, hoppas att det går bra!
  14. 7
    Här kommer Lucia att firas på torsdagen och inte en avdelning som vanligt utan två tillsammans ska lussa på morgonen. Men bara det blir lucia så är jag glad Jättetrist att de inte vill ha lucia, jag skulle göra som du, hoppas att det går bra!
  15. Medlem sedan
    Dec 2000
    #8
    PS Fråga på snacket Jul & nyår, där finns många jultokar som kanske har mer koll på lucia och sådant.
  16. 8
    PS Fråga på snacket Jul & nyår, där finns många jultokar som kanske har mer koll på lucia och sådant.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Det är väl klart att de firar lucia! På skolan är det åk tre som har lucia för alla och dottern tycker att det ska bli jättespännande!

    På dagis vill jag minnas att de firar på torsdagen.

    Fira på lördagen verkar ju galet, men det finns ju andra dagar....
  18. 9
    Det är väl klart att de firar lucia! På skolan är det åk tre som har lucia för alla och dottern tycker att det ska bli jättespännande!

    På dagis vill jag minnas att de firar på torsdagen.

    Fira på lördagen verkar ju galet, men det finns ju andra dagar....
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Vi, och säkert många med oss, kommer att fira Lucia på fredagen. Familjehögtid är det ju inte, hur många familjer kan få i hop ett Luciatåg? och vem ska titta på det? Jag tycker det låter som om er förskolepersonal inte har ork eller resurser för att träna in ett Luciafirande. Trist, ta dig en titt i förskolans läroplan om vad där står om att lräa barnen om traditioner osv. Ett litet Luciatåg på fresdag morgon eller eftermiddag tycker man att de borde kunna få i hop. Att de inte vill arbeta på lördagen har jag full förståelse för.men det går ju lika bra dagen innan.
  20. 10
    Vi, och säkert många med oss, kommer att fira Lucia på fredagen. Familjehögtid är det ju inte, hur många familjer kan få i hop ett Luciatåg? och vem ska titta på det? Jag tycker det låter som om er förskolepersonal inte har ork eller resurser för att träna in ett Luciafirande. Trist, ta dig en titt i förskolans läroplan om vad där står om att lräa barnen om traditioner osv. Ett litet Luciatåg på fresdag morgon eller eftermiddag tycker man att de borde kunna få i hop. Att de inte vill arbeta på lördagen har jag full förståelse för.men det går ju lika bra dagen innan.
  21. Rakel A
    #11
    Här firar dom lucia på fredagen, det är väl klart att dagis ska fira lucia, DET om något är väl en dagishögtid och inte en familjehögtid. Sonen (4 år) har planerat i ett halvår huruvida han ska vara stjärngosse, lucia eller pepparkaksgubbe (han funderade på att vara gris ett tag men tyvärr var griskläder svåra att uppbringa ).

    Slött av dagis tycker jag och mycket dålig ursäkt. Allt ovanstående gäller dock bara om det är ett storbarnsdagis. På småbarnsdagis tycker jag att luciafirande kan vara överflödigt, dom flest 1-2 åringar begriper inte ett dugg och våra barn har inte velat delta förrän dom var 3 år. När det gäller småbarnsdagis så kan jag förstå kritiken att det är mest för föräldrarnas skull, ofta gråter ju hälften av barnen. Men sen 3 års ålder har båda mina barn ÄLSKAT lucia.
  22. 11
    Här firar dom lucia på fredagen, det är väl klart att dagis ska fira lucia, DET om något är väl en dagishögtid och inte en familjehögtid. Sonen (4 år) har planerat i ett halvår huruvida han ska vara stjärngosse, lucia eller pepparkaksgubbe (han funderade på att vara gris ett tag men tyvärr var griskläder svåra att uppbringa ).

    Slött av dagis tycker jag och mycket dålig ursäkt. Allt ovanstående gäller dock bara om det är ett storbarnsdagis. På småbarnsdagis tycker jag att luciafirande kan vara överflödigt, dom flest 1-2 åringar begriper inte ett dugg och våra barn har inte velat delta förrän dom var 3 år. När det gäller småbarnsdagis så kan jag förstå kritiken att det är mest för föräldrarnas skull, ofta gråter ju hälften av barnen. Men sen 3 års ålder har båda mina barn ÄLSKAT lucia.
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12

    Klart de firar

    både mitt dagisbarn och mina skolbarn. De firar en annan dag bara om det nu är på en lördag eller söndag.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  24. 12
    Klart de firar både mitt dagisbarn och mina skolbarn. De firar en annan dag bara om det nu är på en lördag eller söndag.
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13
    Jag tycker nog att man kan fira Lucia även med de små barnen, men naturligtvis på deras villkor. tex genom att ha samling med dockorna utklädda till Luciatåg och så sjunger man sångerna tillsammans. Eller genom att gå och titta på de äldre barnen när de sjunger. Man behöver ju inte låta bli att fira, bara förändra så det passar barnen, tycker jag.
  26. 13
    Jag tycker nog att man kan fira Lucia även med de små barnen, men naturligtvis på deras villkor. tex genom att ha samling med dockorna utklädda till Luciatåg och så sjunger man sångerna tillsammans. Eller genom att gå och titta på de äldre barnen när de sjunger. Man behöver ju inte låta bli att fira, bara förändra så det passar barnen, tycker jag.
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14

    Att kalla det en rättighet..

    ..tycker jag är en överdrift men visst är det mysigt och uppskattat att de firar lucia. Infaller det på helgen så firar de på fredagen hos oss (förskola). Skolan gör likadant. Jag tror att det är mera effektfullt om ni förklarar för fröknarna hur mycket ni uppskattar detta än att lägga fram Reinfeldt-referat om jag ska vara ärlig Lycka till och hoppas det löser sig för allas skull.
  28. 14
    Att kalla det en rättighet.. ..tycker jag är en överdrift men visst är det mysigt och uppskattat att de firar lucia. Infaller det på helgen så firar de på fredagen hos oss (förskola). Skolan gör likadant. Jag tror att det är mera effektfullt om ni förklarar för fröknarna hur mycket ni uppskattar detta än att lägga fram Reinfeldt-referat om jag ska vara ärlig Lycka till och hoppas det löser sig för allas skull.
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15
    då tycker jag att Fredrik Raindeld kan komma och jobba ochså.....
  30. 15
    då tycker jag att Fredrik Raindeld kan komma och jobba ochså.....
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Här firar de på fredagen innan men bara de barn som vill är med i tåget då Lucia ses som en kristen högtid och skolan innehåller många barn med andra religioner hemmifrån.
  32. 16
    Här firar de på fredagen innan men bara de barn som vill är med i tåget då Lucia ses som en kristen högtid och skolan innehåller många barn med andra religioner hemmifrån.
  33. Medlem sedan
    Mar 2002
    #17
    Firas på måndagen iställlet, för att värna om familjetraditionerna...
  34. 17
    Firas på måndagen iställlet, för att värna om familjetraditionerna...
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18

    På vårt dagis

    kommer de ha lucia på fredagen den 12:e istället. Jag förstår absolut om personalen inte går dit en lördag för att fira men nog är det väl skoj med lite fika och lussesånger. Tycker det hör till att barnen tränar på såna sänger och sen har ett luciatåg.
    Mamma till världens bästa Matilda född 021223, Felix född 050603 och Oliver född 110324
    (¯`''•.¸(¯`''•.¸♥ Matilda, Felix & Oliver ♥¸ .•''´¯)¸.•''´¯)

    Blogg: www.lillafamiljens.blogspot.com
  36. 18
    På vårt dagis kommer de ha lucia på fredagen den 12:e istället. Jag förstår absolut om personalen inte går dit en lördag för att fira men nog är det väl skoj med lite fika och lussesånger. Tycker det hör till att barnen tränar på såna sänger och sen har ett luciatåg.
  37. Medlem sedan
    Sep 2001
    #19

    Jag jobbar på förskola...

    ...och tänker absolut inte gå dit på en lördag för att fira lucia. Nu ska inte vi strunta i att fira utan tänker fira det på fredagsmorgonen istället. Det är väldigt sällan som vi firar det den 13:e och det beror på att det är många i personalen som har egna barn som firar lucia i skola och förskola som vi vill vara med på. Vi vill inte gå in och jobba extra så att vi inte kan komma och titta på våra egna barn. Det hade inte heller uppskattats av våra barn.
    Tror faktiskt att det är många förskolor som firar på andra dagar än just den 13:e.

    MVH Challe m Ida02 o Philip04
  38. 19
    Jag jobbar på förskola... ...och tänker absolut inte gå dit på en lördag för att fira lucia. Nu ska inte vi strunta i att fira utan tänker fira det på fredagsmorgonen istället. Det är väldigt sällan som vi firar det den 13:e och det beror på att det är många i personalen som har egna barn som firar lucia i skola och förskola som vi vill vara med på. Vi vill inte gå in och jobba extra så att vi inte kan komma och titta på våra egna barn. Det hade inte heller uppskattats av våra barn.
    Tror faktiskt att det är många förskolor som firar på andra dagar än just den 13:e.

    MVH Challe m Ida02 o Philip04
  39. Anonym
    #20
    Har aldrig gillat lusia, så jag skulle bara bli glad om de skippade det. Hitills har min son sluppit vara med, han har fått vara hemma i stället. Vi får se hur det blir i år, det är helt upp till han.
  40. 20
    Har aldrig gillat lusia, så jag skulle bara bli glad om de skippade det. Hitills har min son sluppit vara med, han har fått vara hemma i stället. Vi får se hur det blir i år, det är helt upp till han.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Sminkets vara eller inte vara?
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 11:28
  2. Smileys vara eller inte vara...?
    By huskors in forum Ordet är fritt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 01:06
  3. Lucias vara eller inte vara...
    By 1Michelin1 in forum Småbarn
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 23:08
  4. Fredagsbullens vara eller inte vara
    By MiaKL,S03+K06 in forum Vikt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 17:50
  5. Presentkalenders vara eller inte vara
    By MAJa in forum Hem & fritid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 11:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar